لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

کرونا و کاهش شنوایی ناگهانی

کرونا و کاهش شنوایی ناگهانی | پزشکت

فهرست مطالب

کرونا و کاهش شنوایی ناگهانی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


کرونا و کاهش شنوایی ناگهانی یکی دیگر از موضوعات مربوط به ویروس کرونا است که در کنار سایر عوارض و علائم این بیماری مورد توجه قرار گرفته است. همچین در حال حاضر ابتلا به کرونا با بسیاری از عوارض طولانی مدت، از جمله آسیب قلبی، آسیب ریه و اختلالات عصبی مرتبط است. یکی از حوزه های تحقیقاتی در حال انجام این است که آیا کاهش شنوایی و وزوز گوش (زنگ زدن در گوش) می تواند در اثر عفونت ویروس کرونا ایجاد شود. یا به عنوان یک علامت یا  عارضه روزها یا هفته ها بعد از ابتلا به کرونا رخ دهد.

ما می دانیم که بسیاری از انواع مختلف عفونت های ویروسی و باکتریایی می توانند باعث کاهش شنوایی ناگهانی شوند. اما به نظر نمی رسد ویروس های کرونا  که باعث شیوع بیماری های همه گیر شده اند، مانند SARS و MERS بتواند منجر به بروز مشکلات شنوایی شود.

آیا کاهش شنوایی ناگهانی، یکی از علائم کرونا است؟

کاهش شنوایی حسی – عصبی ناگهانی (SSNHL) به عنوان کم شنوایی حداقل 30 دسی بل در حداقل سه فرکانس متوالی تعریف می شود که در عرض 3 روز ایجاد شده باشد. این یک آسیب شناسی نسبتاً شایع است. در اغلب موارد علت اصلی این وضعیت از مشکلات شنوایی تایید نشده نمی شود، و آن را به بیماری های مختلف از جمله عفونت ویروسی مرتبط، پاسخ استرس سلولی و انسداد عروق نسبت داده می شود.

ویروس ایجاد کننده کاهش شنوایی عمدتا شامل گونه های تبخال و سیتومگالوویروس توصیف شده است، اما این موارد به ندرت به عنوان علت کاهش شنوایی تشخیص داده می شوند. با این حال، غربالگری کاهش شنوایی در محیط بیمارستان برای جلوگیری از عوارض و کاهش عوارض ناشی از کاهش شنوایی پیشنهاد می شود.

نتایج بررسی کاهش شنوایی ناشی از کرونا چیست؟

بر اساس گزارش های منتشر شده موردی، به نظر می رسد که کاهش شنوایی ناگهانی به ندرت از علائم شروع ویروس کرونا است. در گزارش ژوئن سال 2020 ، چندین بیمار  کاهش شنوایی در یک گوش و همچنین سرگیجه را گزارش کردند. در گزارش دیگری در مورد کاهش شنوایی حسی عصبی ناگهانی و COVID-19، یک مرد مصری که هیچ علائم ویروس کرونا نداشته، دچار کاهش شنوایی ناگهانی  و سپس آزمایش ویروس کرونا مثبت شد. اما فراتر از این گزارش ها، چیزهای زیادی توسط محققان منتشر نشده است.

کاهش شنوایی ناگهانی یک فوریت پزشکی است. اگر یک گوش شما ناگهان دچار کم شنوایی شد، به دنبال درمان پزشک باشید. هرچه سریعتر درمان را شروع کنید، احتمال بازگشت شنوایی شما بیشتر می شود.

آیا کاهش شنوایی، عارضه عفونت ویروس کرونا است؟

کرونا و کاهش شنوایی ناگهانی | پزشکت

به نظر می رسد کم شنوایی یا وزوز گوش به عنوان عارضه عفونت COVID-19 تا حدودی می تواند رخ دهد اما باز هم به ندرت دیده می شود. به این معنی که این وضعیت جزئی از شروع اولیه علائم نیست اما بعداً ممکن است ایجاد  شود.

به عنوان مثال، در اکتبر سال 2020، مجله پزشکی BMJ Case Reports یک مطالعه موردی را در مورد یک مرد 45 ساله انگلیسی منتشر کرد که پس از بیماری شدید با COVID-19  یک گوش دچار وزوز گوش و کاهش شنوایی ناگهانی شد. پس از دریافت داروهای استروئیدی برای کاهش شنوایی، شنوایی وی تا حدی بهبود یافت.

اثبات اینكه COVID-19 مستقیماً باعث كاهش شنوایی وی شده است امكان پذیر نیست. اما به نظر می رسد كه احتمال آن بسیار زیاد است، خصوصاً به این دلیل كه وی هیچ دارویی را كه شامل كم شنوایی باشد به عنوان یك عارضه جانبی دریافت نكرده است.

بیماری های گوش و حلق و بینی

متخصصان در این مورد می گویند: ما پیشنهاد می کنیم که در صورت لزوم، از بیماران در مورد کاهش شنوایی سوال شود و هر بیماری که کاهش شنوایی حاد را گزارش می کند، باید به صورت اورژانسی به گوش و حلق و بینی ارجاع داده شود.

آیا کاهش شنوایی به عنوان عارضه درمانی کرونا است؟

همچنین، گزارش های کالبد شکافی ویروس کرونا را در استخوان های گوش میانی شناسایی کرده است. در این گزارش موردی، یک مرد آلمانی پس از ابتلا به ذات الریه COVID-19 دچار کاهش شنوایی عمیق شدیدی شد.

شاید روشن ترین موارد تاکنون نتایج یک نظرسنجی در انگلستان باشد که نشان داد تقریباً از هر 10 بیمار ویروسی کرونا 1 نفر خود یا کاهش شنوایی یا وزوز گوش را 8 هفته بعد گزارش کرده است. این نکته تعجب آور بود، نویسندگان اظهار داشتند، اما آنها همچنین اشاره کردند که کاهش شنوایی و وزوز گوش می تواند غیر مرتبط یا غیرمستقیم (مانند عارضه جانبی دارو) باشد. به عبارت دیگر، تحقیقات بیشتر در مورد پیامدهای شنوایی طولانی مدت ویروس کرونا ضروری است.

نویسندگان یک بررسی منظم درباره این موضوع اظهار داشتند: مطالعات با کیفیت بالا برای بررسی اثرات حاد COVID-19 و همچنین درک خطرات طولانی مدت بر روی سیستم دهلیزی صوتی مورد نیاز است.

آیا COVID-19 به سیستم شنوایی آسیب می رساند؟

کرونا و کاهش شنوایی ناگهانی | پزشکت

یک مطالعه بسیار کوچک از اسرائیل 16 بیمار را مورد بررسی قرار داد که نیمی از آنها آزمایش COVID-19 مثبت و نیمی از آنها آلوده نبودند (گروه کنترل). آنها هنگام بررسی علائم آسیب عصب شنوایی، هیچ تفاوتی در دو گروه مشاهده نکردند. محققان برای ارزیابی عملکرد شنوایی از آزمایشاتی موسوم به انتشارات اتوتاکوستیک (OAE) و اندازه گیری پاسخ شنوایی ساقه مغز (ABR) استفاده کردند.

این مطالعه باید با احتیاط تفسیر شود. زیرا فقط 16 نفر در آن ثبت نام کردند و همه بیماران ویروس کرونا بدون علامت بودند. به این معنی که آنها هرگز از عفونت  ناشی از بیماری را تجربه نکرند. محققان در حال برنامه ریزی یک مطالعه بسیار بزرگتر هستند که شامل بیمارانی است که دچار عوارض شدید COVID-19 می شوند.

کدام داروهای درمانی منجر به وزوز گوش می شوند؟

کاهش شنوایی یا وزوز گوش به عنوان عارضه جانبی دارویی که برای درمان ویروس کرونا استفاده می شود. بررسی ها نشان داده است که برخی از داروهایی که برای درمان ویروس کرونا استفاده می شوند نسبتاً زیاد خطر کم شنوایی، زنگ زدن در گوش یا سرگیجه  را به عنوان یک عارضه جانبی به همراه دارند.

 این داروها شامل کینین، کلورکین و هیدروکسی کلروکین هستند. این داروهای ضد ویروس دارای عوارض جانبی شناخته شده از جمله وزوز گوش و کاهش شنوایی هستند. حتی ممکن است این عوارض به عنوان علائم ناشی از COVID-19 به اشتباه تشخیص داده شود.

آیا وزوز گوش عارضه طولانی مدت کرونا است؟

برخی از بیماران ویروسی کرونا، عوارض طولانی مدت و علائم غیرطبیعی را گزارش داده اند. در یک نظرسنجی از نزدیک به 650 نفر از افراد، حدود یک سوم گوش درد و دو سوم  سرگیجه داشتند. فقط 1 بیمار کاهش شنوایی را گزارش کرده است. به نظر می رسد که “هیچ الگوی قابل پیش بینی” در مورد اینکه چه کسی ممکن است این علائم را تجربه کند وجود ندارد.

ویروس ها چگونه بر سیستم شنوایی تاثیر می گذارند؟

کرونا و کاهش شنوایی ناگهانی | پزشکت

ویروس هایی مانند سرخک، اوریون و مننژیت می توانند باعث کاهش شنوایی شوند، اما تاکنون درک محدودی از تأثیر ویروس کرونا در سیستم شنوایی وجود دارد، بطوریکه بیماران COVID-19 اغلب مشکلات شنوایی را گزارش می کنند. یک مطالعه اخیر حاکی از آن است که بیش از 13٪ بیماران COVID-19 که از بیمارستان مرخص شده اند، تغییر شنوایی خود را گزارش کرده اند.

برای این مطالعه، بیش از 100 بیمار که با COVID-19 در بیمارستان بستری شده اند، تحت آزمایش شنوایی قرار می گیرند که با یک گروه کنترل از افرادی که قبلاً در بیمارستان بستری شده اند، مقایسه می شود زیرا شرایط دیگری بر شنوایی تأثیر نمی گذارد.

سرپرست همكار پروفسور كریس پلاك، همیار سرطان تشخیص كودكان در منچستر، در مورد این تحقیقات می گوید: این بررسی در مرکز تحقیق شنوایی سفارش داده شده با امکانات پیشرفته و مطابق با استانداردهای بالینی COVID-19 انجام خواهد شد.

پروفسور کوین مونرو گفت: طی چند ماه گذشته ایمیل های زیادی از افرادی دریافت کرده ام که پس از ابتلا به COVID-19 تغییر شنوایی یا وزوز گوش را گزارش کرده اند.

ما می دانیم که ویروس ها می توانند به شنوایی آسیب برسانند بنابراین ویروس مسئول COVID-19 ممکن است به شنوایی نیز آسیب برساند. اگرچه این نگران کننده است. هنگام تفسیر این یافته احتیاط لازم است زیرا مشخص نیست که آیا تغییرات شنوایی مستقیماً به COVID-19 مربوط می شود یا به عوامل دیگر مانند درمان های  فوری خود مربوط می شود.

بدیهی است که برای فهمیدن تأثیرات طولانی مدت COVID-19 بر سیستم شنوایی نیاز به یک مطالعه بالینی و تشخیصی با دقت می باشد. درک اینکه کدام قسمت از سیستم شنوایی تحت تأثیر قرار گرفته است اولین قدم است. سپس ما باید روش هایی را برای مقابله با  ویروس ایجاد کننده کاهش شنوایی پیدا کنیم.

سخن آخر

کرونا و کاهش شنوایی ناگهانی | پزشکت

قبل از اینکه بفهمیم ویروس کرونا چگونه بر شنوایی و تعادل تأثیر می گذارد، تحقیقات بیشتری لازم است. ما هنوز نمی دانیم ویروس کرونا تا چه میزان باعث کاهش شنوایی، وزوز گوش یا مشکلات تعادل می شود.

به طور کلی، تحقیقات نشان می دهد که کاهش شنوایی و وزوز گوش از علائم رایج عفونت COVID-19 نیستند. همچنین با پیشرفت بیماری عوارض شایع محسوب نمی شوند. با این حال، اگر COVID-19 شما مثبت است و دچار کاهش شنوایی ناگهانی شده اید، به دنبال مراقبت های پزشکی سریع باشید تا احتمال بازگشت شنوایی خود را افزایش دهید.

شما می توانید سایر اخبار مربوط به کرونا ویروس، مشتمل بر اخبار زیر را از  پزشکت پیگیری کنید:

منابع:

https://www.healthyhearing.com/report/53127-Coronavirus-hearing-loss-tinnitus-covid

https://www.healtheuropa.eu/new-study-to-investigate-covid-19-links-to-hearing-loss/105274/

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز