لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

دیلتیازم، کاربرد و عوارض مصرف آن

دیلتیازم || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


شناخت دیلتیازم، کاربرد و عوارض مصرف آن می تواند برای افرادی که مجبورند از این دارو استفاده کنند موثر باشد. زیرا مصرف خودسرانه و بیش از حد آن ممکن است منجر به بروز عوارض جانبی خطرناکی شود. دیلتیازم دارویی است که برای پیشگیری از بیماری های مختلف قلبی به بیمار داده می شود.

دیلتیازم به حفظ جریان خون در یک شرایط مناسب کمک می کند. این دارو برای خرید به نسخه پزشک احتیاج دارد. این دارو می تواند در ترکیب با سایر داروها مورد استفاده قرار گیرد اما نیاز به توصیه مناسب پزشک دارد. دیلتیازم یک داروی بسیار تأثیرگذار است و باید آن را از کودکان دور نگه داشت. اگر اتفاقاً بچه ها به اشتباه این داروها را مصرف کنند، واقعاً می تواند برای سلامتی آنها مضر باشد.

دیلتیازم یک داروی متعلق به گروه موسوم به مسدود کننده های کانال کلسیم است. این دارو به عنوان یک اثر ضد فشار خون خوب شناخته شده است. حتی می تواند چندین درجه فشار خون بالا را درمان کند. اثر فشار خون بالا به دلیل اتساع عروق محیطی است. عروق محیطی شامل رگ های خونی در دست ها، پاها، پاها و بازوها است. داروهای دیگر متعلق به این گروه وراپامیل، نیفدیپین، آملودیپین، ایزرادیپین، نیكاردیپین و فلودپین هستند.

دیلتیازم برای چه مواردی استفاده می شود؟

 

دیلتیازم دارو فشار خون بالا|| پزشکت

دیلتیازم رگ های خونی و عضلات قلب شما را منبسط می کند. از دیلتیازم برای درمان آنژین (درد قفسه سینه)، فشار خون بالا (فشار خون بالا) و برخی از اختلالات ریتم قلب استفاده می شود. به طور کلی، دیلتیازم در درمان موارد زیر کاربرد دارد:

  • آریتمی قلبی
  • درد قفسه سینه یا آنژین
  • تاکی کاردی فوق بطنی
  • فیبریلاسیون دهلیزی
  • پروفیلاکسی برای آنژین سینه ای
  • نارسایی احتقانی قلب
  • فشار خون بالا. فشار خون بالا ممکن است یک بیماری شایع به نظر برسد، اما در صورت عدم درمان، منجر به آسیب به اندام های دیگر مانند کلیه، کبد، رگ های خونی و قلب می شود.

جهت مصرف دیلتیازم با پزشک متخصص خود آنلاین مشورت کنید.

دیلتیازم چگونه اثر می کند؟

سطح مشخصی از کلسیم در کانال های کلسیم مدام حرکت می کند.

این کانال ها مسئول فعالیت الکتریکی و هدایت در قلب هستند. وقتی این کانال ها مسدود شوند، سرعت هدایت درون قلب کاهش می یابد. نیروی انقباض در قلب نیز کاهش می یابد. بار سلولهای عضلانی کاهش می یابد و در نتیجه عروق گشاد می شوند. وقتی رگ ها بزرگ و متسع می شوند، فشار وارد شده توسط قلب بسیار کاهش می یابد. این به نوبه خود باعث کاهش فشار خون می شود. به این ترتیب است که فشار خون در بیماران مبتلا به فشار خون بالا کاهش می یابد. اگر این مکانیسم به درستی کار کند، می توان فشار خون بالا را کنترل و به سطح طبیعی بازگرداند.

شروع اثر دارو، به زمان مصرف دارو برای شروع اثر بالقوه آن اشاره دارد. دیلتیازم مدت زمان کوتاهی است که عمل می کند. این می تواند در طی 15-30 دقیقه شروع به عمل کند. اوج پاسخ آن در اولین ساعت یا ساعت دوم پس از مصرف خواهد بود.

هیچ گزارشی در مورد اعتیاد به دارو در بیمارانی که از دیلتیازم استفاده می کنند، گزارش نشده است. اما داروها نباید بعد از انقضا تاریخ مصرف شوند. تاریخ انقضا در پشت بسته دارو چاپ می شود.

بیشتر بدانید: عوامل خطر فشار خون بالا

مقدار مصرف دیلتیازم چیست؟

دوز این دارو باید با توجه به وزن، BMI، سن، شرایط ایمنی و سایر شرایط سلامتی تنظیم شود. پزشک در ابتدا از شما می خواهد که حداقل دوز مصرف کنید.

این دارو به صورت قرص و کپسول موجود است. قرص طبیعی سه تا چهار بار در روز مصرف می شود. اما کپسول آن را می توان فقط یک یا دو بار در روز می توان آن را مصرف کرد. کپسول یک قرص طولانی مدت است. سطح دارویی این داروها برای مدت زمان طولانی در بدن باقی خواهد ماند. این مزیت یک کپسول با انتشار طولانی است. هم کپسول و هم قرص باید بلعیده شود و نباید آنها را بجوید. همچنین این دارو، به صورت تزریق بولوس تجویز می شود. تزریق بولوس روشی است که در آن دارو از طریق کاتتر به جریان خون تزریق می شود. به این ترتیب، دارو می تواند به سرعت به خون برسد.

اگر دوز مصرفی را فراموش کردید، می توانید هر وقت بخاطر سپردید آن را مصرف کنید. اما دوز دو برابر را به عنوان جبران دوزهای فراموش شده مصرف نکنید. مصرف دوز، در زمان معین ضروری است.

در ابتدا، بزرگسالان مجاز به مصرف 180 تا 240 میلی گرم یک بار در روز هستند. دارو را می توان صبح یا قبل از خواب مصرف کرد. پزشکان ممکن است دوز شما را بر اساس نیاز تنظیم کنند.

اگر تپش قلب به دلیل اضطراب ایجاد می شود، ممکن است پزشک داروی ضد اضطراب تجویز کند. چند داروی رایج شامل دیلتیازم است.

هشدارها و احتیاط های دارویی دیلتیازم چیست؟

دیلتیازم می تواند به کلیه ها، قلب و رگ های خونی مغز آسیب برساند و در نتیجه منجر به نارسایی قلبی، نارسایی کلیه یا سکته شود. خطر حملات قلبی ممکن است به دلیل فشار خون بالا باشد. در صورت کنترل فشار خون می توان این مشکلات را به حداقل رساند.

کلیه ها تا حدی مسئول از بین بردن دیلتیازم از بدن هستند. کاهش عملکرد کلیه یا بیماری کلیوی ممکن است باعث تجمع این دارو در بدن شود و در نتیجه باعث عوارض جانبی شود. گاهی اوقات، دیلتیازم ممکن است باعث آسیب کبدی شود.

از کپسول خوراکی دیلتیازم برای درمان طولانی مدت استفاده می شود. اگر طبق دستورالعمل آن را انجام ندهید، می تواند منجر به بروز عوارض شود. اگر به هیچ وجه آن را مصرف نکنید، فشار خون و درد قفسه سینه شما می تواند بدتر شود. حتی ممکن است منجر به سکته یا حمله قلبی شود.

قبل از مصرف داروها بهتر است که با پزشک خود مشورت کنید.

بارداری: مسدود کننده های کانال کلسیم در دوران بارداری کاملا بی خطر هستند. دیلتیازم تنها داروی بی خطر برای فشار خون است. اما بارداری حالتی است که باید در آن بیشتر مراقب باشید. بنابراین، بهتر است قبل از مصرف این داروها با پزشک خود مشورت کنید.

شیردهی: هیچ گزارش مناسبی برای اثبات عدم استفاده از دیلتیازم در شیردهی وجود ندارد. با این حال، باید از پزشک خود بخواهید که در مورد مصرف این دارو به شما مشاوره دهد.

افت فشار خون: دیلتیازم فشار خون را  در بیمار کاهش می دهد. بنابراین، این دارو برای بیماران با فشار خون پایین منع مصرف دارد.

کبد: دیلتیازم باعث افزایش آنزیم هایی مانند آلکالین فسفاتاز می شود. بنابراین این دارو برای بیماران مبتلا به اختلالات کبدی خطرناک است زیرا ممکن است شرایط را بیش از پیش پیچیده کند.

اختلال پوستی: این دارو ممکن است چند واکنش شدید پوستی در بیمار ایجاد کند. بنابراین، اگر قبلاً دچار اختلالات پوستی یا اختلالات مرتبط شده اید، از مصرف این داروها خودداری کنید.

عوارض جانبی دیلتیازم چیست؟

 

عوارض جانبی دیلتیازم || پزشکت

عوارض جانبی شایع دیلتیازم حالت تهوع، استفراغ، سردرد، سرگیجه و ضربان قلب بسیار آهسته است. این دارو همچنین می تواند علائم شدید خاصی را بروز دهد، از جمله:

  • مشکلات قلبی همراه با درد شدید قفسه سینه
  • تغییر ضربان قلب و ریتم
  • مشکلات کبدی که ممکن است با ادرار با رنگ تیره مشخص شود. همچنین تغییر رنگ در پوست ایجاد خواهد شد.
  • درد بالای معده
  • بثورات قرمز یا بنفش در پوست. گاهی ممکن است همراه با ورم صورت دیده شود.

تداخلات دارویی دیلتیازم چیست؟

کپسول خوراکی دیلتیازم می تواند با سایر داروها، ویتامین ها یا گیاهان تداخل کند. تداخل زمانی است که ماده ای نحوه کار دارو را تغییر می دهد. این وضعیت می تواند مضر باشد و یا از عملکرد خوب دارو جلوگیری کند.

برای جلوگیری از تداخل، پزشک باید تمام داروهای شما را با دقت مدیریت کند. حتماً در مورد تمام داروها، ویتامین ها یا گیاهانی که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید. برای اطلاع از چگونگی تداخل این دارو با چیز دیگری که مصرف می کنید، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

بیشتر بدانید: بهترین زمان مصرف داروهای فشار خون

آنتی بیوتیک ها

مصرف برخی آنتی بیوتیک ها  مانند ریفامپین با هم می تواند میزان دیلتیازم را در بدن کاهش دهد. این بدان معناست که برای درمان فشار خون بالا یا درد قفسه سینه نیز به خوبی کار نخواهد کرد.

داروهای اضطراب

دیلتیازم می تواند میزان این داروها را در بدن شما افزایش دهد. حتی می تواند عوارض جانبی بیشتری ایجاد کند. این داروها شامل بنزودیازپین ها مانند میدازولام، تریازولام و بوسپیرون است.

داروهای کلسترول

دیلتیازم می تواند میزان این داروها را در بدن شما افزایش دهد. این می تواند عوارض جانبی بیشتری ایجاد کند. این داروها شامل سیمواستاتین و آتورواستاتین است.

داروهای قلب

دیلتیازم می تواند سطح برخی از داروهای قلبی را در بدن افزایش دهد. این بدان معنی است که ممکن است عوارض جانبی بیشتری را بروز دهد. برخی از این داروها عبارتند از:

  • پروپرانولول
  • دیگوکسین (دیجیتال)
  • کینیدین

مصرف دیلتیازم همزمان با مصرف  برخی از داروهای قلبی مانند متوپرولول و پروپرانولول می تواند باعث کندی ضربان قلب (برادی کاردی) شود.

دیلتیازم می تواند میزان این داروها مانند سیکلوسپورین را در بدن شما افزایش دهد و عوارض جانبی بیشتری ایجاد کند.

علاوه بر آن مصرف دیلتیازم در مبتلایان به شرایط زیر منع مصرف دارد چون می تواند تداخل ایجاد کند:

  • شوک کاردیوژنیک
  • افت فشار خون
  • تنگی آئورت
  • بیماری های کبدی
  • اختلالات پوستی

در بیماران الکلی، این دارو می تواند فشار خون را کاهش دهد. بنابراین از مصرف الکل خودداری کنید. الکل می تواند فشار خون را کاهش دهد و به اثرات دیلتیازم اضافه شود. در صورت نوشیدن الکل با دیلتیازم، ممکن است فردی دچار سبکی سر، سرگیجه، ضربان قلب سریع یا غش شود. این علائم، به ویژه هنگامی که فرد برای اولین بار شروع به مصرف دارو می کند یا دقیقاً پس از افزایش دوز تجربه می شوند.

بیشتر بدانید: کاپتوپریل داروی فشارخون بالا

نام تجاری دیلتیازم چیست؟

  • کپسول 90 میلی گرم Dilter
  • کپسول Dilter cd 60 میلی گرم
  • قرص Cardiorex.

اگر در مورد دارو سوالاتی دارید می‌توانید به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین با پزشک داروساز مشورت کنید.

چگونه مصرف داروی دیلتیازم را قطع کنیم؟

مصرف دیلتیازم را بلافاصله و بدون مشورت با پزشک قطع نکنید. یا در غیر این صورت، ممکن است وضعیت شما جدی تر شود. اگر تحت فشار خون بالا هستید، حتی اگر احساس خوبی دارید ،مصرف این دارو را ادامه دهید. فشار خون بالا اغلب بدون علامت است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز