لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

اهمیت توانبخشی قلب در بیماران کرونا

اهمیت توانبخشی قلب در بیماران کرونا | پزشکت

فهرست مطالب

اهمیت توانبخشی قلب در بیماران کرونا

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

در اهمیت توانبخشی قلب در بیماران کرونا، لازم است که بیماران کرونایی، سریعا برنامه های توانبخشی قلبی و ریوی خود را، با نظر پزشک شروع کنند. در این صورت سریعتر می توانند به حالت عادی برگردند. تحقیقات جدید نشان می دهد، افرادی که از COVID-19 آسیب جدی قلب و ریه را تجربه کرده اند، باید یک دوره زمانی بگذرد تا بتوانند بهبودی خودشان را کسب کنند. این در حالی است که، به نظر می رسد بیماران مبتلا به کرونا هر چه زودتر توانبخشی خود را شروع کنند، سریعتر بهبود می یابند.

کارشناسان می گویند: این تحقیقات روند امیدوار کننده ای را نشان می دهد. اما مطالعات بیشتری در مورد اثرات طولانی مدت COVID-19 مورد نیاز است. در حالی که بسیاری از بیماران بر اثر COVID-19 جان خود را از دست می دهند، اما توانبخشی قلبی و عروقی، برای کسانی که در دوره ای از بیماری زنده مانده اند و علائم طولانی مدتی دارند، ممکن است امید تازه ای برای بهبودی باشد.

محققان گزارش دادند: که با توجه به اهمیت توانبخشی قلب در بیماران کرونا افراد مبتلا به COVID-19، می توانند آسیب طولانی مدت به ریه و قلب را تجربه کنند، اما برای بسیاری از این بیماران، این وضعیت با گذشت زمان بهبود می یابد. بیماران باید بعد از ترخیص از بیمارستان، هر چه سریع تر برنامه های توانبخشی قلبی و ریوی خود را آغاز کنند، تا سریع تر به بهبودی کامل برسند.

نتایج بررسی اهمیت توانبخشی قلبی بر بهبودی بیماران چه بود؟

 اهمیت توانبخشی قلب در بیماران کرونا | پزشکت

محققان در اوج شیوع بیماری COVID-19 در منطقه تایرولی در اتریش، 150 نفر مبتلا به ویروس کرونا را مورد مطالعه قرار دادند. ایوان تانسفسکی، دانشیار و یکی از اعضای تیمی که این مطالعه را انجام داده است، گفت: «ما ویزیت های پیگیری را، در بیمارانی که از عفونت متوسط تا شدید COVID-19 بهبود یافته و نیاز به درمان در بیمارستان داشتند انجام دادیم.»

تانسفسکی گفت: بیماران با وضعیت متوسط در بخش طبیعی تحت درمان قرار گرفتند، در حالی که بیماران با وضعیت شدید، در بخش مراقبت های ویژه (ICU) تحت درمان قرار گرفتند، که اکثر آنها به تهویه مکانیکی نیاز داشتند. در این بررسی، محققان جلسات درمانی بیماران را بعد از ترخیص در هفته های 6 و 12 ادامه دادند. آنها اسکن توموگرافی (CT) قفسه سینه، اکوکاردیوگرافی، آزمایش عملکرد ریه، معاینات بالینی و آنالیزهای آزمایشگاهی را بر روی همه شرکت کنندگان انجام دادند.

حدود 88 درصد از افراد مورد مطالعه ،6 هفته پس از ترخیص ناهنجاری های ساختاری ریه را در سی تی اسکن نشان دادند، اما در 12 هفته این میزان به 56 درصد کاهش یافت.

بیمارانی که به دلیل COVID-19 متوسط تا شدید نیاز به درمان در بیمارستان دارند، علائم مداومی را پس از ترخیص بروز می دهند. این علائم، عمدتاً شامل تنگی نفس در اثر فشار و خستگی است. بدون توجه به اینکه فردی تحت تهویه مکانیکی قرار گرفته باشد یا خیر، شدت آسیب ریه 50 درصد بهبود یافت.

اکثر بیماران در دو جلسات معاینات خود بعد از بهبودی، دارای اختلال عملکرد دیاستولیک قلب بودند. به نظر می رسد پپتید ناتریورتیک (NT-proBNP)، یک نشانگر حساس برای آسیب قلبی، در اولین معاینه بیماران افزایش یافته است، اما به طور قابل توجهی با گذشت زمان تا جلسه دوم معاینه کاهش یافته است؛ بنابراین، ما نتیجه می گیریم که قلب نیز با گذشت زمان بهبود می یابد.

تیم توانبخشی قلب

توانبخشی قلب یک تلاش تیمی است. در طی توانبخشی قلب، بیمار به احتمال زیاد با تیمی از متخصصان مراقبت های بهداشتی همکاری می کند.

بیماری ژنتیک

تیم توانبخشی ممکن است از افراد زیر تشکیل شده باشد:

  • روان شناس
  • مربی پرستار
  • متخصص قلب
  • متخصصان تغذیه
  • متخصصان ورزش
  • متخصصان درمانی و جسمی

مزایای توانبخشی قلب در بیماران چیست؟

اهمیت توانبخشی قلب در بیماران کرونا | پزشکت

توانبخشی قلب سه هدف مهم را دنبال می کند:

  • مشاوره و تمرین در ورزش. ورزش باعث پمپاژ قلب و کل سیستم قلبی و عروقی بیمار می شود.
  • آموزش برای زندگی سالم از نظر قلبی. یکی ازعناصر اصلی توانبخشی قلب، آموزش خود مراقبتی به بیماران است که یادبگیرند چگونه عوامل خطر خود را مدیریت کنند.
  • مشاوره برای کاهش استرس. استرس به قلب آسیب می رساند. برهمین اساس بخشی از توانبخشی قلب کمک به بیمار برای مدیریت و کاهش استرس است.

افراد غالباً از شروع توانبخشی قلب عصبی هستند زیرا نگران هستند که نتوانند به اندازه سایر افراد تمرینات را انجام دهند یا فکر می کنند فرد عجیب و غریبی هستند که باید این تمرینات را انجام دهند، اما همه روز اول این مشکل را دارند و بیمار به سرعت آرامش خود را به دست می آورد.

دوره توانبخشی در دراز مدت، ممکن است در موارد زیر به شما کمک کند:

  • وزن خود را مدیریت کنید.
  • درک شرایط بیماری خود را درک کنید.
  • راه هایی برای مدیریت استرس پیدا کنید.
  • خطر بروز مشکلات قلبی بیشتر کاهش یابد.
  • عادت های بد مانند سیگار کشیدن را ترک کنید.
  • یادبگیرید که چگونه با بیماری قلبی خود کنار بیایید.
  • خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر و سایر شرایط قلبی را کاهش دهید.
  • رفتارهای سالم برای سلامت قلب، مانند ورزش منظم و یک رژیم غذایی سالم را یاد بگیرید.

یکی از مهمترین مزایای توانبخشی قلبی اغلب بهبود کیفیت کلی زندگی بیمار است.

افراد چه زمانی باید توانبخشی را شروع کنند؟

مطالعه دیگری که در کنگره بین المللی انجمن تنفسی اروپا نیز ارائه شد، نشان داد که: هرچه افراد مبتلا به COVID-19 زودتر برنامه توانبخشی ریوی را شروع کنند، بهبودی آنها بهتر و سریعتر است. این بیماران به دلیل عدم تحرک، تعادل و محدودیت های راه رفتن و از دست دادن حجم و ظرفیت تنفسی ناشی از COVID-19، و لوله گذاری و تهویه مصنوعی رنج می برند. بیماران می توانند روند بهبودی طبیعی داشته باشند، اما توانبخشی ریوی برای بهبود بهتر و سریعتر توصیه می شود.

چرا خطر کرونا در سالمندان بیشتر است؟

اهمیت توانبخشی قلب در بیماران کرونا | پزشکت

به گفته متخصصان، سیستم ایمنی بدن سالمندان در هنگام مبارزه با ویروس عامل COVID-19 می تواند واکنش بیش از حد نشان دهد. بر همین اساس، محققان می گویند روند پیری ممکن است افراد بالای 60 سال را در معرض COVID-19 قرار دهد. کارشناسان می گویند: از این اطلاعات می توان برای تعیین گزینه های درمانی خاص تر، برای سالمندان در مبارزه با COVID-19 استفاده کرد. این در حالی است که، از زمان شیوع بیماری کرونا ویروس، مشخص شده است که سالمندان نسبت به افراد دیگر، بیشتر در معرض این بیماری هستند.

محققان تا همین اواخر مشخص نکرده بودند که سالمندان چه حدی در معرض کرونا قرار دارند.

بررسی ها در اوایل این ماه منتشر شده گزارش داد:

  • خطر مرگ سالمندان بالای 60 سال نسبت به افراد زیر 40 سال 100 برابر بیشتر است.
  • ابتلا به کرونا در افراد بالای 60 سال می تواند با خطر زیاد مرگ و میر آنها همراه باشد.
  • این در حالی است که در ماه جولای، دانشمندان گفتند افراد 80 سال به بالا صدها برابر بیشتر از افراد 40 سال آسیب پذیر هستند.

به طور گسترده ای تصور می شد که، شرایط و بیماری های زمینه ای که افراد مسن از قبل مستعد آن هستند، در میزان خطر ابتلا سالمندان به کرونا تاثیر زیادی داشته است. اکنون، محققان می گویند: که ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن در سالمندان، توانایی مبارزه و مقابله با ویروس کرونا که هنوز از بسیاری جهات ناشناخته است را ندارد.

دکتر توماس پیتس، متخصص مغز و اعصاب از گروه پزشکی هادسون در نیویورک که آزمایشات بالینی را در مورد درمان های احتمالی COVID-19 انجام داده است، در این باره می گوید: «با افزایش سن، اجزای تشکیل دهنده سیستم ایمنی بدن مانند سلول های T و سلول های B تا حدی کاهش می یابند.»

سیستم ایمنی سالمندان چگونه واکنش می دهد؟

به نظر می رسد، بدن افراد تقریبا در سن 50 سالگی، در مقدار سلول و نحوه برخورد آنها با عوامل تحریک كننده دچار تغییراتی می شود. سلول ها سپس در فرایندی به نام «پیری التهاب» که در طی آن سلول ها در حالت التهاب قفل می شوند، شروع به پیری می کنند. این دو روند مانع از کنترل ویروس در بدن سالمندان می شود که، ممکن است بعداً به یک واکنش التهابی بیش از حد تهاجمی منجر شود. در این شرایط حتی اگر میزان بار ویروس کاهش پیدا کند، سیستم ایمنی بدن همچنان به ترشح پروتئین های التهابی به نام سیتوکین و کموکین ادامه می دهد، و منجر به «طوفان سیتوکین» می شود.

در سالمندان که تعداد زیادی از سلول ها در یک حالت التهابی قرار گرفته اند، این روند می تواند قویتر باشد که نمی توان آن را با دارو درمان کرد. وی معتقد است که: شرایط سیتوکین در سالمندان به حدی شدید است که درمان بیماران با داروهای استروئیدی به وضعیت بیمار بستگی دارد.

سیستم ایمنی، یکی از پیچیده ترین زمینه های پزشکی است و نیاز به مطالعه بیشتر دارد. با در نظر گرفتن تأثیرات SARS-CoV-2 بر روی بدن انسان، یک نگرانی عمده این است که چرا با افزایش سن، شدت و مرگ و میر بیشتری مشاهده می کنیم و خطر کرونا در سالمندان بیشتر است.

هیچ پاسخ مناسب و درستی برای این موضوع وجود ندارد، اما ما می دانیم كه بدن هر چه پیرتر می شود، التهاب مزمن با درجه پایین بیشتری را نشان می دهد. از طرفی هم چون کرونا ویروس انواع مختلف سلول های بدن را هدف قرار می دهد، به نظر می رسد که این ویروس نسبت به سایر ویروس ها کشنده تر است؛ اما محققان معتقدند که ویروس کرونا بر افراد در هر سنینی تاثیر می گذارد.

آیا واکسن کرونا بر سالمندان تاثیر دارد؟

اهمیت توانبخشی قلب در بیماران کرونا | پزشکت

دکتر دانیل استرمن، مدیر داروی ریوی، مراقبت های ویژه و داروی خواب در NYU Langone Health، در مورد تاثیر واکسن کرونا بر روی سالمندان می گوید:

ممکن است که برای سالمندان در مقابله با کرونا، واکسن خاصی تهیه شود.

طبق گفته دکتر ویلیام لی، نویسنده و رئیس بنیاد آنژیوژنز، افراد مسن معمولاً به واکسیناسیون پاسخ نمی دهند. اما با این وجود، آنها بیشتر در معرض COVID-19 هستند، بنابراین افراد مسن باید برای دریافت واکسن در اولویت قرار بگیرند. تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود آیا افراد مسن به واکسن COVID-19 پاسخ می دهند یا خیر؛ بنابراین، طبق آزمایشات بالینی در همه گروه های سنی برای واکسن ثبت نام می کند تا میزان پاسخ دهی افراد بررسی شود.

دکتر اسکات کایزر، متخصص اطفال در بنیاد مرکز بهداشت سنت جان در سانتا مونیکا، کالیفرنیا، می گوید: واکسن ممکن است برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مناسب باشد.

راهکارهای تقویت سیستم ایمنی بدن در سالمندان چیست؟ 

اهمیت توانبخشی قلب در بیماران کرونا | پزشکت

محققان به افراد سالمند توصیه می کنند که برای حفظ سیستم ایمنی بدن خود توصیه ها و راهکار های یک سبک زندگی سالم را حفظ کنند.

برخی از راهکارها برای تعیین سبک زندگی سالم عبارتند از:

علاوه بر آن سالمندان می توانند برای ارتقاء سلامت و رفاه خود، راهکارهای زیر را هم به موارد بالا اضافه کنند.

  • حفظ روابط
  • داشتن هدف قوی
  • ارتباطات معنادار اجتماعی
  • سرگرم شدن به فعالیت های هنر

اگر چه این راهکارهای می توانند یک راهکارهای کلی برای تقویت سیستم ایمنی بدن باشند و تاثیر آنها از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد؛ اما این راهکارها می توانند تاثیر زیادی بر سلامتی افراد داشته باشند. حتی بسیاری از پیشنهادها به نظر آشنا هستند و شاید به نصیحت های مادربزرگ به نوه ها شبیه باشند.

شما می توانید سایر اخبار مربوط به کرونا ویروس، مشتمل بر اخبار زیر را از  پزشکت پیگیری کنید:

منابع:

https://www.healthline.com/health-news/how-the-aging-process-makes-older-people-more-vulnerable-to-covid-19

https://www.healthline.com/health-news/heart-and-lung-damage-from-covid19-can-improve-over-time#Hope-for-recovery

[advisers limit=3 online =true skill=”5″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز