لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

جراحی تغییر جنسیت زن به مرد

جراحی تغییر جنسیت زن به مرد|| پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

عمل تغییر جنسیت زن به مرد نوعی جراحی تغییر جنسیت است که می تواند اشکال مختلفی از جمله برداشتن پستان ها و یا ماستکتومی و تغییر در ناحیه تناسلی، معروف به جراحی ” قسمت تحتانی” داشته باشد. نمونه هایی از جراحی قسمت های تحتانی عبارتند از:

  • برداشتن رحم، معروف به هیسترکتومی
  • برداشتن واژن، معروف به واژینکتومی
  • ساخت آلت تناسلی مرد از طریق متودیوپلاستی یا فالوپلاستی

مراحل عمل تغییر جنسیت زن به مرد

افراد تراجنسیتی می توانند در مراحل مختلف تغییر جنسیت خود به مراکز پزشکی مراجعه کنند. این مراحل ممکن است شامل درمان پزشکی و یا جراحی باشد. برای افرادی که از زن به مرد منتقل می شوند (مردان تراجنسیتی)، درمان پزشکی شامل هورمون درمانی با تستوسترون است. جراحی تأیید جنسیت شامل جراحی “قفسه سینه” مانند جراحی ماستکتومی و جراحی “دستگاه تناسلی” یا “پایین” مانند جراحی برداشتن رحم، اووفرکتومی، واژینکتومی، متوئیدیوپلاستی و فالوپلاستی است. برخی روند ها و جراحی های ترمیمی دستگاه تناسلی مانند متوئیدیوپلاستی و فالوپلاستی ممکن است برای بسیاری از افراد ناآشنا باشد .

ماستکتومی (جراحی برتر)

ماستكتومی، يا “جراحی برتر”، به طور معمول اولين عمل جراحي و بعضي اوقات تنها جراحی است كه براي بيمار Transman كه در حال تغییر جنسیت است انجام مي شود. ماستکتومی برای از بین بردن بافت های ناخواسته پستان به منظور ایجاد ظاهر مردانه در قفسه سینه صورت می گیرد. بسته به نیاز و آناتومی منحصر به فرد، بیمار، می توان از تعدادی تکنیک برای دستیابی به نتیجه زیبایی مطلوب استفاده کرد.  ماستکتومی یک عمل بسیار مطمئن و رایج است.

برداشتن رحم، تخمدان ها و لوله های رحمی

عمل تغییر جنسیت || پزشکت

 

چندین روش جراحی مختلف برای تغییر جنسیت زن به مرد وجود دارد. اگر فردی از داشتن رحم، تخمدان یا لوله های رحمی ناراحت باشد، یا اگر هورمون درمانی قاعدگی او را متوقف نمی کند، ممکن است این نوع جراحی را انتخاب کند.

  • در جراحی برداشتن رحم جزئی، یک جراح فقط رحم را برمی دارد.
  • در هیسترکتومی کامل، آنها دهانه رحم را نیز برمی دارند.
  • سالپینو اووفورکتومی دو طرفه یا BSO شامل برداشتن لوله ها و تخمدان های رحمی راست و چپ است.

جراحی مردانگی صورت

جراحی مردانگی صورت (FMS) به طیف وسیعی از اقدامات اشاره دارد که می تواند ظاهر برش خورده و مردانه تری به صورت فرد ببخشد. از آنجا که ویژگی های صورت نشانه های بصری مهمی را در رابطه با جنسیت فرد ارائه می دهد، FMS یکی از جراحی ها مهم تغییر جنسیت زن به مرد محسوب می شود. هر بیمار مبتلا به FMS اهداف و نیازهای منحصر به فردی دارد.  به طور کلی، FMS ممکن است ترکیبی از طولانی شدن یا افزایش پیشانی، بزرگ شدن گونه، جراحی زیبایی بینی، تغییر مجدد چانه، کانتور فک و تقویت غضروف تیروئید باشد.

جراحی مردانه سازی بدن

جراحی مردانگی بدن (BMS) یک گزینه ایده آل برای افرادی است که دوست دارند  یک ظاهری مردانه در سراسر بالاتنه و پایین تنه داشته باشند. شکل سنتی مرد شامل یک بالا تنه مشخص، کمر اصلاح شده و حداقل چربی در ناحیه تحتانی بدن است. در حالی که رژیم غذایی، ورزش و هورمون درمانی در مردانه سازی بدن نقش دارد، اما تغییر برخی مناطق خاص ذخیره چربی بدون جراحی دشوار است/ BMS یک روش لیپوساکشن است که به منظور قرار دادن چربی در پهلوها، رانهای داخلی و خارجی، بالاتنه، قفسه سینه، کمر و  یا باسن انجام می شود. این روش می تواند شکل “ساعت شنی” زنانه را کاهش داده و هیکلی مردانه ایجاد کند. لیپوساکشن یک عمل مطمئن و کم تهاجمی است .

جراحی تایید جنسیت

 

جراحی تایید جنسیت || پزشکت

به عنوان آخرین مرحله در تغییر جنسیت، فرد ممکن است یک  عمل جراحی تأیید جنسیت (GCS) را انتخاب کند. در طی این روش، بیمار ابتدا تحت عمل جراحی واژینوپلاستی و هیسترکتومی کامل قرار می گیرد که شامل برداشتن تخمدان ها است. دستگاه تناسلی خارجی موجود سپس برای ایجاد آلت تناسلی مردانه جراحی می شود. از کلیتوریس برای تشکیل سر آلت تناسلی استفاده می شود که امکان نعوظ را فراهم می کند. سرانجام با استفاده از لابیا ماژورا، بیضه تشکیل شده و ایمپلنت های بیضه گذاشته می شود. این مرحله به مراحل جزئی زیر تقسیم بندی می شود:

متودیوپلاستی

متوئیدیوپلاستی روشی برای ساخت آلت تناسلی مرد جدید یا نئوپنی است. این روند شامل تغییر وضعیت کلیتوریس به آلت تناسلی مرد است. یک فرد قبل از جراحی باید برای بزرگ شدن ناحیه کلیتوریس تحت هورمون درمانی قرار بگیرد. در طی این روش، جراح نیز تحت جراحی، واژینکتومی واژن را خارج می کند. علاوه بر این، آنها مجرای ادرار را طولانی کرده و نئوپن را قرار می دهند. برای طولانی شدن آلت تناسلی، جراح از بافت های گونه، لب های کوچک یا سایر قسمتهای واژن استفاده می کند. هدف از این کار امکان پذیر کردن ادرار در حالت ایستاده در فرد است. گزینه دیگر، روش Centurion است که شامل تغییر مکان رباط های گرد در زیر انسداد برای افزایش دور آلت تناسلی است.

متودیوپلاستی به طور معمول 2-5 ساعت طول می کشد. بیمار ممکن است بعد از جراحی اولیه، به جراحی های بیشتری نیاز داشته باشد.

یک روش Centurion تقریباً 2.5 ساعت به طول می انجامد و مدت زمان لازم برای از بین بردن اندام های تولید مثل زنان نیز به این زمان اضافه می شود.

یک مزیت متودیوپلاستی این است که نئوپنیس ناشی از این جراحی می تواند برای نعوظ به صورت قائم درآید. با این حال، نئوپنیس ناشی از متودیوپلاستی اغلب برای رابطه جنسی و نفوذ، بسیار کوچک است.

فالوپلاستی

در فالوپلاستی از پوست پیوند زده شده معمولاً از ناحیه بازو، ران، پشت یا شکم برای تشکیل نئوپنی استفاده می شود. پزشکان برداشتن پوست از بازو را بهترین گزینه در ساخت آلت تناسلی مردانه می دانند .

در مقایسه با متودیوپلاستی، عمل فالوپلاستی منجر به بزرگ شدن آلت تناسلی می شود. با این حال، این نئوپنیس به تنهایی نمی تواند در حالت قائم الت تناسلی موثر باشد.

پس از یک دوره بهبودی، فرد می تواند کاشت آلت تناسلی را انجام دهد. این جراحی می تواند به آنها امکان نعوظ و حفظ نعوظ و رابطه جنسی نافذ را بدهد.

در طی فالوپلاستی، جراح برای از بین بردن واژن، واژینکتومی را انجام می دهد و مجرای ادرار را طولانی می کند تا فرد بتواند از طریق آلت تناسلی ادرار کند.

از معایب فالوپلاستی می توان به تعداد ویزیت و تجدید نظر در جراحی و همچنین هزینه آن اشاره کرد که به طور معمول از متودیوپلاستی بیشتر است.

اسکروتوپلاستی

یک فرد ممکن است تصمیم بگیرد که یک جراحی اسکروتوپلاستی ایجاد کیسه بیضه در کنار جراحی پلاستیک یا فالوپلاستی انجام دهد.

در جراحی اسکروتوپلاستی، یک جراح، سوراخی در واژن ایجاد کرده و لبهای بزرگ را جابجا می کند تا بیضه ایجاد شود و بتواند ایمپلنت های بیضه سیلیکون را وارد کند.

بهبودی بعد از عمل تغییر جنسیت زن به مرد

فرد ممکن است پس از جراحی مجبور شود چند روز در بیمارستان بماند. زمان بهبودی از عمل جراحی تغییر جنست زن به مرد، بسته به نوع عمل و عواملی مانند سلامت کلی فرد و انتخاب سبک زندگی متفاوت است.

به عنوان مثال، سیگار کشیدن سرعت بهبودی را کاهش می دهد و خطر عوارض ناشی از جراحی را افزایش خواهد داد. در شرایطی که شخص سیگار بکشد یا از هر ماده ای با نیکوتین استفاده کند، یک تیم پزشکی ممکن است آنها را واجد شرایط این نوع جراحی ندانند. به دنبال جراحی تایید جنسیت، اکثر افراد باید حداقل برای چند روز در بیمارستان بمانند.

پس از ترخیص از بیمارستان، فرد نیاز به استراحت دارد و باید فقط حدود 6 هفته یا بیشتر به فعالیتهای بسیار محدودی بپردازد. همچنین، وقتی فردی ادرار داشته باشد، باید 3-4 هفته از کاتتر استفاده کند.

عوارض متودیوپلاستی یا فالوپلاستی

 

عوارض متودیوپلاستی || پزشکت

برخی از عوارض متودیوپلاستی یا فالوپلاستی عبارتند از:

  • فیستول مجرای ادرار. فیستول، یک اتصال پیوند زده شده است که بین مجرای ادرار و قسمت دیگری از بدن ایجاد می شود.
  • تنگی مجرای ادرار. تنگی مجرای ادرار است که باعث انسداد جریان ادرار در مجرای ادرار می شود.

فردی که فالوپلاستی کرده است ممکن است عوارض زیر تجربه کند:

  • اسکار یا بافت زخم در ناحیه ای که پیوند صورت گرفته شده یا بافت پیوندی از آن گرفته شده
  • نارسایی پیوند پوست یا مرگ بافتی

ریسک های جراحی اسکروتوپلاستی شامل رد ایمپلنت های بیضه است.

همه جراحی های تایید جنسیت خطر ابتلا به موارد زیر را دارند:

  • عفونت
  • خون ریزی
  • واکنش به بیهوشی
  • نارضایتی از نتایج

نتایج عمل تغییر جنیست زن به مرد

تجربه فرد پس از جراحی، بسته به روشی که انجام داده است ممکن است متفاوت باشد. فردی که تحت عمل جراحی متودیوپلاستی قرار گرفته، ممکن است نعوظ را تجربه کند. با این حال، آلت تناسلی مرد نسبتاً کوچک خواهد بود.

نئوپنی که در نتیجه فالوپلاستی حاصل می شود معمولاً بزرگتر است، اما احتمال دارد حساسیت کمتری داشته باشد. برای انجام نعوظ، فرد به کاشت آلت تناسلی احتیاج دارد.

برخی مطالعات تعداد زیادی از عوارض اورولوژیک را در پی فالوپلاستی گزارش می کنند. مهم است که در پیگیری های منظم با متخصص ارولوژی خود همکاری کنید.

یک مطالعه در سال 2005 بر روی 55 نفر که تحت جراحی تایید جنسیت قرار گرفتند از جمله 23 شرکت کننده زن از مرد نشان می دهد که 80٪ از همه شرکت کنندگان رضایت خود را پس از جراحی گزارش داده اند.

مردان تراجنسیتی علاقه بیشتری نسبت به زنان تراجنسیتی در مورد استمنا،، رضایت جنسی و هیجان جنسی را گزارش داده اند. آنها همچنین رسیدن به ارگاسم را راحت تر از قبل از عمل و تمایل به ارگاسم “قوی تر و کوتاه تر را گزارش داده اند.

مردان تراجنسی با کاشت آلت تناسلی برای نعوظ بیشتر از افراد فاقد کاشت درد در طول رابطه جنسی را تجربه می کنند. با این حال، آنها همچنین گزارش کردند که انتظارات جنسی آنها در مقایسه با شرکت کنندگانی که ایمپلنت نگذاشته اند، کاملاً محقق شده است.

یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که 94-100٪ از شرکت کنندگانی که تحت جراحی تایید جنسیت قرار گرفته اند، رضایت خود را از نتایج جراحی اعلام کرده اند، این اختلاف به نوع عمل بستگی دارد.

6٪ از افرادی که از جراحی خود ناراضی یا پشیمان شده اند، بیشتر در مورد علائم روانشناختی قبل از عمل یا عوارض ناشی از آن نارضایتی داشته اند.

پیش آگهی عمل تغییر جنسیت زن به مرد

در حالی که تصمیم به عمل جراحی بسیار شخصی است، افرادی که ترجیح می دهند این روش ها را انجام دهند معمولاً فواید زیادی از جمله بهبود سلامت روان و بهزیستی کلی، کاهش بی نظمی جنسیتی، افزایش عزت نفس، رضایت بیشتر از شخص را تجربه می کنند.  در واقع، جراحی های انتقال جنسیتی از نظر پزشکی از نظر انجمن پزشکی آمریکا ضروری است.

پیش آگهی جراحی زن به مرد به نوع جراحی، سلامتی فرد و سایر عوامل بستگی دارد. بیشتر افراد رضایت خود را به دنبال این عمل اعلام می کنند.

با این حال، میزان عوارض به خصوص در رابطه با سلامت دستگاه ادراری نسبتاً زیاد است.

بنابراین، بهتر است افرادی که تحت این جراحی قرار می گیرند، برای اطمینان از بهترین نتیجه، با یک جراح پلاستیک واجد شرایط، متخصص ارولوژی، متخصص زنان و روان پزشک همکاری کنند. همچنین رعایت دستورالعمل های پزشک و شرکت در کلیه جلسات درمانی بعدی کاملا ضروری است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

8

مقالات مرتبط

8 دیدگاه

  1. سلام وقت بخیر
    چندین سال پیش پارتنرم تغییر جنسبت داده رابطه متعدد و زیادی دلشته ولی الان دیگ زیاد تحریک نمیشه و ارضا هم نمیشه چون درد داره،گفتن باید ترمیم بشه و نیاز به عمل مجدد داره احتمالا نوع قرار گیری بیضه ها باید تغییر کنه.لطفا اگه دلیل دیگه ای داره و اینکه احتمال موفقست آمیز بودن عمل چقدره برام بگید.ممنون

    1. سلام این عمل جراس پیچیده سخت و در عی حال عموما موفقیت آمیز می باشد.

          1. سلام مجدد
            دکتر من خیلی نگرانم امکانش هست بیشتر توضیح بدید اگر موفقیت امیز نباشه چی میشه؟یعنی دیگه تحریک و ارضا نمیشه؟

          2. سلام عمدتا موفقیت آمیز در صورت نیاز می توان عمل را تکرار نمود

  2. درودبرشما، وقتی یک زن به مردتبدیل میشودوبراش آلت تناسلی وبیضه قرارمیدهندومیتواند بچه دارکند چرا مردی که بیضه هاش اسپرم تولیدنمیکنندوآزواسپرم است بااین نوع عمل مداوایش نمیکنند؟؟ مگرنمیشه؟؟؟ بالاخره هورموهای مردانه که دارد؟؟!!!

    1. سلام از نظر علمی ظاهر مردانه زنانه را می‌توان تغییر داد اما ژنتیک را خیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز