لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

کف کردن دهان زمانی رخ می دهد که بزاق اضافی در دهان یا ریه ها جمع و با هوا مخلوط شده و کف ایجاد کند. کف کردن ناخواسته در دهان یک علامت بسیار غیر طبیعی و نشانه ای از یک بیماری پزشکی جدی است که نیاز به مراقبت های پزشکی فوری دارد.

حتی مقدار کمی کف در دهان می تواند دلیل خاصی داشته یا نشانه ای از بیماری خاص باشد. افراد به ندرت مقادیر زیادی کف از دهان خود تولید می کنند. اما باید به این نکته توجه کنید که اگر حتی به طور ناخواسته مقداری بزاق حبابی از دهان شما خارج می شود، ممکن است به درمان و مراجعه به پزشک نیاز داشته باشید. کف کردن در دهان به طور معمول با مشکلات سیستم عصبی مرکزی همراه با عوارض جدی، از جمله کما و مرگ همراه است.

برخی از مهمترین دلایل تشکیل کف در دهان، عبارتند از:

مصرف بیش از حد دارو

کف کردن دهان | پزشکت

مصرف بیش از حد دارو و حتی بیشتر از توان تجزیه بدن، می تواند منجر به بروز کف در دهان شود. اما مصرف بیش از حد آن ممکن است منجر به تشنج و بیرون ریختن بزاق در دهان شود و از طریق دندان ها و لب های فشرده تحت فشار قرار گیرد.

افرادی که دارو بیش از حدی مصرف می شوند ممکن است دچار حملات قلبی و ادم ریوی (PE) شوند. در این وضعیت مایعات به داخل ریه ها نشت می کند. هر دو این وضعیت با کف کردن دهان همراه است.

در صورت عدم عملکرد مناسب ریه ها و قلب، مایعات در اطراف اندام ها جمع و سلول ها به علت عدم اکسیژن کافی می میرند.

دی اکسیدکربن و سایر گازها نیز در اطراف سلول ها جمع شده و با مایع مخلوط می شوند و یک مخاط کف آلود، صورتی روشن یا رنگی ایجاد می کنند. این مخاط کف آلود ممکن است به طور غیرقابل کنترل از دهان خارج شود.

تشنج

تشنج ممکن است باعث کف در دهان شود. افراد مبتلا به اختلالات تشنج یا صرع ممکن است انواع مختلفی از حملات تشنجی را تجربه کنند که هرکدام از آنها علائم منحصر به فرد خود را دارند.

معمولاً فقط یک نوع تشنج، که تشنج تونیک-کلونیک یا تشنج تشنجی نامیده می شود، با کف کردن جزئی یا تشکیل حباب در دهان همراه است.

افرادی که تشنج تونیک-کلونیک را تجربه می کنند، به طور همزمان در سراسر مغزشان جریانات الکتریکی غیرطبیعی دارند.

تشنج های تونیک کلونیک معمولاً باعث از بین رفتن فوری هوشیاری و به دنبال آن تشنج های کل بدن می شوند.

تشنج های تونیک-کلونیک باعث از دست دادن کنترل عضلات می شود، که می تواند بلع یا باز کردن دهان را دشوار کند. در هنگام تشنج، مایعات بزاقی تمایل به جمع شدن در دهان دارد قبل از اینکه دندان های فشرده شوند، با اکسیژن و گازهای دهان مخلوط شده و ظاهر آن کف شود.

هر کسی که تشنج بدون علت مشخص، یک تشنج شدید را تجربه می کند، باید تحت مراقبت های پزشکی فوری قرار گیرد.

اگر تشنج بیش از 5 دقیقه طول کشید یا 10 دقیقه پس از اتمام تشنج کاملاً هوشیار نیست، افراد باید به دنبال مراقبت های اورژانسی باشند.

هاری

کف کردن دهان | پزشکت

هاری ویروس یک بیماری مشترک انسان و دام است، به این معنی می تواند از حیوانات به انسان منتقل شود. ویروس هاری قادر به آلوده و آسیب رساندن به مغز و سیستم عصبی مرکزی انواع پستانداران خونگرم است.

هاری از طریق بزاق حیوان آلوده از یک میزبان به میزبان دیگر منتقل می شود. یکی از علائم هاری، فلج عضلات گلو است که بلع را دشوار می کند.

هاری همچنین باعث افزایش تولید بزاق می شود. در صورت عدم توانایی بلع، بزاق ممکن است در دهان جمع شده و با اکسیژن و گازهای دیگر مخلوط شود.

تعداد افرادی که هر ساله در آمریکای شمالی دچار هاری می شوند بسیار کم است. طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، هر ساله فقط بین 1 تا 3 مورد بیماری هاری انسان در ایالات متحده گزارش می شود.

علائم هاری

انسان های مبتلا به هاری ممکن است همان علائم مشخصه حیوانات مانند تشکیل کف در دهان، پرخاشگری شدید و آبگریزی یا ترس از آب را نداشته باشند.

علائم هاری در انسان شامل تب و ضعف در مراحل اولیه است. با پیشرفت بیماری، علائم به اضطراب، گیجی، توهم و بی خوابی تبدیل می شوند.

کف کردن در دهان مشخص ترین علامت هاری است. زیرا ویروس بر سیستم عصبی تأثیر می گذارد و حیوان یا فرد نمی تواند بزاق خود را ببلعد.

بیماری های قلبی

نارسایی احتقانی قلب زمانی است که قلب نمی تواند به طور موثر پمپاژ کند، بنابراین مایعات از وریدها نشت می کند و در بافت ها جمع می شود، به ویژه باعث تورم در اندام تحتانی می شود. این وضعیت می تواند باعث تجمع مایعات در ریه ها شود که به ادم ریوی معروف است. در موارد شدید، ریه های بیمار آنقدر پر از مایع می شوند که فرد هنگام تنفس کف می کند. یک حمله قلبی منجر به یک نارسایی قلبی بزرگ در سمت چپ می تواند یک دلیل باشد.

درمان کف در دهان

کف کردن دهان | پزشکت

افرادی که وضعیت کف در دهان را تجربه می کنند باید به دنبال درمان وضعیت خود، سریعا به پزشک مراجعه کنند.

درمان بسته به علت کف زدن در دهان متفاوت خواهد بود، اما درمان سریع پزشکی معمولاً برای جلوگیری از عوارض جدی و غیر قابل جبران، ضروری است.

برخی از گزینه های درمان کف کردن دهان بستگی به علت اصلی آن، عبارتند از:

مصرف بیش از حد دارو

افرادی که دارو بیش از حدی مصرف کند باید در اسرع وقت در بیمارستان بستری شود. برای پیشگیری از بروز خطرات جدی سلامتی مانند نارسایی عضو، کما و مرگ به نظارت مداوم پزشکی نیاز دارند. مصرف بیش از حد دارو

از زمان تزریق یا بلعیدن آن، فقط 1 تا 3 ساعت طول می کشد تا باعث مرگ شود. علائم مصرف بیش از حد دارو، عبارتند از:

  • تشنج
  • رنگ پریدگی
  • پارانویا و روان پریشی
  • سریع یا کند شدن نبض
  • تنفس کم عمق و آهسته
  • گشاد شدن مردمک چشم
  • افزایش یا کاهش دمای بدن

افرادی که سموم قابل هضم، مانند الکل یا مواد شیمیایی مایع بیش از حدی را مصرف کرده اند ممکن است برای حذف سم به شستشوی معده نیاز داشته باشند.

در حال حاضر هیچ پادزهر شناخته شده ای برای درمان بیش از حد ناشی از داروهای محرک وجود ندارد.

بیشتر افراد پس از مصرف بیش از حد دارو، بسته به شدت یا علت مصرف دارو، باید حداقل یک روز یا بیشتر در بیمارستان بمانند.

تشنج

کف کردن دهان | پزشکت

در شرایطی که یکی از اطرافیان شما دچار تشنج شده بهتر است تا رسیدن کمک های بیمارستانی در کنار فرد بمانید. اگر فرد نزدیک دیوار است می توانید پتو و یا حوله را برای ایجاد تکیه گاه بین فرد و دیوار قرار دهید.

وسایل اطراف بیمار مانند صندلی، میز یا وسایل برقی را از فرد دور کنید. هرگز سعی نکنید چیزی را در دهان فردی که دچار تشنج است قرار دهید.

هنگامی که تشنج بیمار تمام شد و فرد هوشیاری خودش را به دست آورد، می تواند به پهلو بچرخد. مطمئن شوید که راه دهان و بینی فرد باز است و می تواند نفس بکشد.

فرد را با پتو یا ژاکت بپوشانید و اجازه دهید استراحت کند. هر چند دقیقه یک بار بررسی کنید که هنوز هوشیار است و به طور طبیعی نفس می کشد.

افرادی که مبتلا به صرع هستند ممکن است هر بار که دچار تشنج می شوند نیازی به مراجعه به اورژانس نداشته باشند. بعد از تشنج، مهمترین چیزی که بسیاری از افراد به آن نیاز دارند، استراحت و مصرف مقدار آب کافی است. تشنج برای کل بدن استرس آور و طاقت فرسا است.

پزشکان فردی را که دچار تشنج شده را تحت کنترل قرار می دهند تا از طبیعی بودن عملکردهای بدن، مانند ضربان قلب و تنفس او مطمئن شوند. همچنین احتمال دارد برای بیمار دارو تجویز شود.

اگر اولین باری است که بیمار دچار تشنج شده است، پزشکان آزمایشاتی را برای تعیین علت اصلی تشنج انجام می دهند.

برخی از افراد مبتلا به اختلالات تشنج و انواع صرع به داروهای مادام العمر موسوم به داروهای ضد تشنج نیاز دارند.

هاری

اگر فردی فکر می کند در معرض ویروس هاری قرار گرفته است باید فوراً به پزشک مراجعه کند. برخی توصیه ها برای افرادی که در معرض این ویروس قرار گرفته اند، عبارتند از:

  • ناحیه در معرض یا زخم را به مدت حداقل 15 دقیقه با یک صابون در زیر یک شیر آب بشویید.
  • در اسرع وقت برای واکسیناسیون به بیمارستان، کلینیک بهداشت محلی یا پزشک مراجعه کنید. این واکسن ها می توانند از ایجاد عفونت در ویروس پیشگیری کنند.

در صورت بروز عفونت، درمانی برای بیماری وجود ندارد. افرادی که فکر می کنند ممکن است در معرض ویروس هاری یا حیوانات آلوده قرار گرفته اند باید برای جلوگیری از عوارض جدی، ایمن سازی سریع و زودهنگام انجام دهند.

پیش آگهی کف کردن دهان

کف در دهان یک علامت بسیار غیر معمول بوده، اما با عوارض جدی سلامتی همراه است. این موارد شامل مصرف بیش از حد دارو، تشنج و عفونت هاری است.

اگر کسی شروع به کف کردن در دهان کند، اطرافیان او باید فرد را به پهلو بچرخاند و مطمئن شوند که راه های هوایی او باز است. با اورژانس تماس گرفته یا بیمار را به نزدیکترین بیمارستان منتقل کنند.

شرایط شناخته شده برای ایجاد کف در دهان در صورت عدم درمان، می تواند منجر به عوارض جدی در سلامتی، اغلب نارسایی عضو، کما و مرگ شود.

سخن آخر

کف در دهان یک علامت جسمی است. کف در واقع بزاقی است که در دهان و گلو جمع شده است. زیرا فرد توانایی بلعیدن را از دست داده است. با نفس کشیدن بیمار، بزاق با هوا مخلوط می شود و کف می شود.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/321756#outlook

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3.5 / 5. تعداد رای ها: 6

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

5

مقالات مرتبط

5 دیدگاه

  1. سلام من معمولا کمی عصبی میشوم اما امروز یک جر و بحث شدید با یکی داشتم و داد و فریاد زیاد، عرق، سرخی و… و دهانم به معنا واقعی کلمه کف کرد، ممکنه چیزه خاصی باشه یا فقط بخاطره عصبانیته!!؟

  2. سلام وقت بخیر
    من چند روزی هست که دهنم کف میکنه بخصوص زمانی که حرف میزنم( بیشترینش زمانی بود که در کلاس صحبت کردم بخاطر استرس زیاد).
    علتش میتونه آلودگی شدید هوا باشه؟

  3. سلام وقت بخیر.
    من ۱۶ سالمه.چند روزی هست که فکر میکنم بزاق دهانم کم شده و کف میکنه!! ( بیشترینش برای زمانی هست که حرف میزنم ) و فکر می‌کنم در حالت اضطراب
    علتش میتونه آلودگی هوا یا استرس باشه؟
    باید به پزشک مراجعه کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز