لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

علائم خاموش ریه خراب

علائم خاموش ریه خراب 4 | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


از علائم خاموش ریه خراب می توان به تنگی نفس و مشکل در تنفس در هنگام بالا رفتن از پله ها اشاره کرد که خیلی از افراد این علائم را به موارد دیگر مانند اضافه وزن و یا کم تحرکی نسبت می دهند. این در حالی است که ریه ها، از اندام های بسیار مهم و حیاتی بدن می باشند. ضروری است که به دقت مراقب سلامتی ریه های خود باشیم.

هرگونه نشانه ی احتمالی نشان دهنده مشکل در ریه را باید جدی بگیریم و سریعا به پزشک مراجعه کنیم.

خس خس سینه، سرفه مداوم و تنگی نفس هنگام بالا رفتن از پله ها، برخی از علائم بیماری ریوی است که باید مراقب آنها باشید. هرچه زودتر مشکل احتمالی ریه تشخیص داده شود، دوره درمان، موثر تر، کوتاه تر و کم هزینه تر خواهد بود.

علائم هشدار دهنده و خاموش بیماری ریوی

بیماری های ریه شامل آسم، بیماری انسدادی مزمن ریوی و سرطان ریه است. اگر بیش از یکی از این علائم یا نشانه ها را تجربه کرده اید، با پزشک خود در مورد سلامت ریه خود مشورت کنید.

در ادامه این مقاله، برخی از علائم احتمالی ابتلا به مشکلات ریوی را بررسی می کنیم.

احساس تنگی نفس

علائم خاموش ریه خراب 1 | پزشکت

ویروس های سرماخوردگی یا آنفلوانزا توانایی این را دارند که بخش های زیادی از ریه های شما را درگیر کنند. آندره مک کی، پزشک متخصص، در مورد علائم خاموش بیماری ریه می گوید: اگر شما سابقه یک مشکل اساسی یا بیماری زمینه ای مربوط به ریه یا استرس زیادی دارید باید وضعیت خودتان را جدی بگیرید، زیرا شما بیشتر در معرض ابتلا به عفونت باکتریایی ایجاد کننده سرما خوردگی قرار دارید.

ریه های آسیب پذیر و در معرض خطر می توانند به ذات الریه باکتریایی یا برونشیت مبتلا شوند. برای تعیین مشکل احتمالی نیاز به ارزیابی پزشکی و در صورت نیاز، باید دوره درمانی با آنتی بیوتیک خود را شروع کنید. با این حال، برای درمان سرماخوردگی یا آنفولانزا های ویروسی از آنتی بیوتیک استفاده نکنید.

آنتی بیوتیک ها مشکلاتی که توسط ویروس ها ایجاد می شوند، را درمان نمی کنند. تنها در صورت ابتلا به عفونت باکتریایی و نه عفونت ویروسی، آنتی بیوتیک ها علائم تنفسی را درمان می کنند.

مشکل در تنفس در هنگام بالا رفتن از پله ها

اگر احساس می کنید که در حین انجام فعالیت های عادی تنفس شما دچار مشکل شده و یا دچار سرفه مزمن شده اید (بدون اینکه سرما خوردگی داشته باشید) یا تنگی نفس دارید، ممکن است پزشک آزمایش COPD را انجام دهد اما باید به این موضوع هم توجه داشته باشید که این علائم می تواند به دلیل آسم یا سایر موارد باشد.

طبق گفته انجمن ریه آمریکا، این اختلال سومین علت اصلی مرگ و میر در ایالات متحده است. در حالی که 11 میلیون نفر مبتلا تشخیص داده شده است، تعداد بیشتری از مردم به خصوص زنان از ابتلا خود به بیماری اطلاع ندارند. به علاوه، بسیاری از مردم فکر می کنند که احساس تنگی نفس هنگام بالا رفتن از پله ها به سادگی و به طور طبیعی با افزایش سن اتفاق میفتد، اما این مشکلات، عوارض طبیعی افزایش سن نیستند.

علت اصلی COPD سیگار کشیدن است، علاوه بر آن دود سیگار، قرار گرفتن در معرض گرد و غبار یا بخارات شیمیایی در محل کار یا محیط شهری یا یک بیماری ژنتیکی، از علل اصلی ایجاد آن است.

سرفه خونی

علائم خاموش ریه خراب 1 | پزشکت

این یکی از هشدار دهنده ترین علائم بیماری ریوی است. خون ممکن است به رنگ قرمز روشن یا بیشتر قهوه ای و دارای خلط باشد.

دکتر مک کی می گوید، گرچه این علامت می تواند نشانه ای از سرطان ریه باشد، اما به این معنی نیست که شما حتما به آن مبتلا هستید. بسیاری از موارد دیگر، از علل خوش خیم گرفته تا برونشیت مزمن یا آمفیزم می توانند باعث سرفه خونی شوند. صرف نظر از این، سرفه خونی علامتی نیست که بتوانید به سادگی آن را نادیده بگیرید. با پزشک خود صحبت کنید و مراقب این علائم غیر معمول سرطان ریه باشید. باید از این علائم آگاه باشید.

گرفتگی صدا

اگر اطرافیان تان به شما بگویند که صدای شما تغییر کرده است، به این گفته آنها توجه کنید. علت ایجاد این شرایط ممکن است به اندازه یک سرماخوردگی ساده باشد. اما گرفتگی صدا که بیش از دو هفته طول بکشد می تواند از علائم جدی بیماری ریوی باشد. طبق مطالعه ای که در سال 2018 در مجله Bronchology مصر انجام شد، از آنجا که مبتلایان به COPD نمی توانند هوا را به میزان زیادی در ریه های خود نگه دارند، می توانند در صدای خود تغییراتی را تجربه کنند یا در تولید کلمات دچار مشکل شوند.

سرفه های به ظاهر بدون علت

دکتر مک کی می گوید: “ما به بیماران می گوییم اگر احساس می کنید نمی توانید نفس عمیق بکشید، باید به پزشک مراجعه کنید.” پزشک شما می تواند احتمال ابتلا به بیماری هایی مانند COPD یا حتی کم خونی (که با یک آزمایش خون ساده قابل تشخیص است) را رد و یا تایید کند. یکی دیگر از دلایل احتمالی سرفه یا خس خس سینه، آسم در بزرگسالان است که نسبت به آسم که در دوران کودکی ایجاد می شود، دوام بیشتری دارد.

به طور کلی، علائم آسم می تواند شامل سرفه خشک، خس خس سینه، تنگی نفس و مشکل در نفس عمیق باشد.

درد در شانه

علائم خاموش ریه خراب 1 | پزشکت

یکی از علائم مشکلات ریوی، دردی است که به ظاهر در شانه ایجاد می شود. در بیشتر موارد، درد شانه ناشی از کشیدگی عضله یا التهاب است. اما اگر کاری که باعث صدمه به عضله نشده است را انجام نداده اید و این درد هفته ها بدون هیچ گونه علت خارجی ادامه داشته باشد، ممکن است نیاز باشد برای رد احتمال سرطان ریه به پزشک مراجعه کنید. به خصوص اگر سیگاری هستید، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

انواع خاصی از تومورهای ریه ممکن است باعث درد شانه در همان طرف بدن که ریه آسیب دیده است، شوند. برخی از اولین علائم بیماری ریوی می تواند شامل درد در شانه ها باشد.

تغییر رنگ ناخن

هر شرایطی که اکسیژن رسانی به بافت شما را مختل می کند، می تواند منجر به تغییر رنگ در برخی از قسمت های بدن شود. به طور خاص، مراقب کبودی در لب ها، ناخن و پوست باشید. کمبود اکسیژن می تواند آنها را آبی، مایل به خاکستری یا بنفش تیره کند. تغییر رنگ ممکن است به آرامی شروع شود و به تدریج با پیشرفت بیماری، اندام های بیشتری را تحت تاثیر قرار دهد. یا ممکن است در هنگام حمله حاد COPD به طور ناگهانی ظاهر شود. اگر چنین اختلالی را تجربه کرده اید، به دکتر خود مراجعه کنید.

کاهش وزن و لاغری غیرعادی

بین 40 تا 70 درصد افراد مبتلا به COPD ، کاهش وزن غیرمنتظره ای را تجربه می کنند. این کاهش وزن غیرعادی نشانه این است که بدن قادر به انجام متابولیسم به صورت موثر نیست. بدن شما در شرایط عادی فقط برای انجام عملکردهای اساسی مانند تنفس، به طور مداوم در حال کالری سوزی است. اما عضلات افراد مبتلا به COPD باید بیشتر کار کنند تا مطابق با خواسته های بدن، عملکرد موثر داشته باشند. کاهش وزن به تنهایی فقط نشانه مشکلات ریوی نیست، اما اگر با سایر علائم بیماری ریوی همراه باشد، برای انجام بررسی های بیشتر باید به پزشک مراجعه کنید.

سرفه های شبانه مختل کننده ی خواب

درمان سرفه مزمن، نسبتا آسان است، اما در افراد مبتلا به آسم، سرفه ی شبانه باید بیشتر بررسی شود. کوتاهی نکنید و برای دریافت برنامه درمانی مناسب به پزشک تان مراجعه کنید. آسم بدون مراقبت مناسب می تواند به مجاری تنفسی آسیب برساند. توجه داشته باشید، دلایل دیگری نیز برای سرفه شبانه مانند GERD، عفونت های ویروسی، آلرژی و استفاده از قطره بینی وجود دارد.

احساس خستگی دائمی

وقتی خسته هستید، یک خواب خوب می تواند خستگی ها و کمبود انرژی شما را جبران کند. اما با داشتن احساس خستگی دائمی، حتی یک خواب طولانی مدت هم نمی داند شما را سرحال کند. این اتفاق می تواند نشانه ی تعداد زیادی از بیماری ها، به خصوص برای بیماران مبتلا به سرطان ریه باشد. اگر علاوه بر علائم احتمالی دیگر بیماری ریه، احساس خستگی نیز دارید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

تورم، درد و حساسیت پا

علائم خاموش ریه خراب 5 | پزشکت

در نگاه اول، به نظر نمی رسد که این تورم، درد و حساسیت پا نشان دهنده علائم بیماری ریوی باشد. دکتر مککی می گوید، این مشکلات پا می تواند نشانه آن باشد که فرد دچار ترومبوز ورید عمقی یا وجود یک لخته خون در پا شده است.

خطر اصلی این است که احتمال دارد لخته خون حرکت کرده و وارد ریه و منجر به آمبولی ریوی می شود. یک لخته در ریه شما می تواند جریان خون را مسدود کرده و آسیب جدی به بافت وارد کند. سایر نشانه های آمبولی ریه شامل تنگی نفس، مشکلات تنفسی و درد قفسه سینه است. (اما ممکن است علائم ریوی هم نداشته باشید). مهم است که هر چه زودتر از یک پزشک کمک بگیرید.

خراب شدن ریه بدون علائم

دکتر مک کی می گوید، این اتفاق نسبتاً نادر است، اما سرطان ریه در مراحل اولیه ممکن است هیچ علائمی نداشته باشد. او می گوید: “ما معمولاً مرحله 1 سرطان ریه را به طور تصادفی تشخیص می دهیم.” این تشخیص تصادفی ممکن است به این دلیل باشد که بیمار برای مشکل کاملاً متفاوت دیگری به رادیوگرافی قفسه سینه یا ستون فقرات احتیاج داشته و در آزمان سرطان تشخیص داده شده است.

به همین دلیل، اگر در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه هستید (بیش از 55 سال دارید و 30 سال سابقه سیگار کشیدن دارید)، ممکن است کاندید غربالگری با سی تی اسکن باشید. غربالگری سرطان ریه بدون خطر نیست، بنابراین طبق بررسی های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، بدانید که آیا می توانید این آزمایش را انجام‌ دهید یا خیر.

چگونه می توان ریه های خود را سالم نگه داشت؟

دکتر مک کی می گوید: “مهمترین کاری که می توانید انجام دهید اجتناب از مصرف دخانیات است. مردم باید بدانند كه ریه ها فیلترهایی هستند كه به بقیه بدن شما اکسیژن می رسانند و در از بین بردن مواد سرطان زا و سایر مواد ناسالم به بدن كمك می كنند.” شما نباید این فیلترها را مسدود کنید. او می گوید: “شما فقط یک جفت ریه دارید.” پس باید با آنها خوب رفتار کنید. در صورتی که مشکوک به ابتلا به مشکلات ریوی هستید، هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید. پزشک برنامه درمانی مناسب برای اختلال احتمالی تان را تجویز خواهد کرد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

1

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

1 دیدگاه

  1. سلام من بیش ازیک ماه که سرفه دارم بعضی وقت خشک بعضی وقت خلط دارچیکارکنم و به کدام دکترمتخصص مراجعه کنم الانم احساس میکنم تنفسم سخت شدکمی سنگینه نفسم چ کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز