لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

روش های پاکسازی ریه ها  

روش های پاکسازی ریه ها | پزشکت

فهرست مطالب

پاکسازی ریه چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


پاکسازی ریه ها می تواند تاثیر زیادی در روند بهبود تنفس افراد داشته باشد. ریه ها اندام های حیاتی برای ادامه زندگی هستند. مراقبت از این عضو بسیار ضروری است. سلامت ریه برای سلامت کلی فرد حیاتی است. ریه ها اندام هایی هستند که خود به خود تمیز می شوند و پس از توقف قرار گرفتن در معرض آلاینده ها، به عنوان مثال، ترک سیگار، بهبود می یابند.

بعد از اینکه ریه ها در معرض آلودگی مانند دود سیگار قرار گرفتند، ممکن است فرد در قفسه سینه خود احساس سنگینی، گرفتگی یا التهاب کند. خلط در ریه ها جمع می شود تا میکروب ها و عوامل بیماری زا را دفع کند. این واکنش منجر به احساس سنگینی بیشتر در قفسه سینه می شود.

افراد ممکن است بتوانند از روش های خاصی برای پاکسازی ریه ها از خلط و مواد تحریک کننده استفاده کنند تا گرفتگی قفسه سینه و سایر علائم ناخوشایند را برطرف سازند. برخی از این روش ها همچنین ممکن است مجاری تنفسی را پاکسازی کنند، ظرفیت ریه را بهبود بخشند و التهاب را کاهش دهند. همه این ها می تواند به کاهش اثرات آلودگی و دود در ریه ها کمک کند.

روش های پاکسازی ریه کدامند؟

روش های پاکسازی ریه ها | پزشکت

ریه های ما کارهای زیادی برای ما انجام می دهند. حتی اگر زمان و توانایی انجام ورزش تخصصی برای کمک به سلامتی ریه ها نداریم، با انجام کارهای ساده می توانیم از آن ها حفاظت کنیم. هوایی که تنفس می کنیم می تواند به انواع مختلفی از آلاینده ها آلوده باشد. همه چیز از گرده گل گرفته تا مواد شیمیایی و دود سیگار می توانند هوا را آلوده کرده و وارد ریه های ما شوند.

ریه های ما عمدتا اندام هایی هستند که خود به خود تمیز می شوند، اما کارهای خاصی وجود دارد که می توانید برای کمک به عملکرد بهینه آنها انجام دهید. پاکسازی ریه ممکن است برای افرادی که مبتلا به یک بیماری خاص هستند که باعث مشکلات تنفسی می شود، مانند آسم، بیماری انسدادی مزمن ریوی یاCOPD یا فیبروز کیستیک مفید باشد. اگر سیگار می کشید یا مجبور به استفاده از داروهای استنشاقی خاصی هستید، ممکن است نیاز به استفاده از روش های پاک سازی ریه داشته باشید.

روش های زیادی وجود دارد که می توانید به کمک آنها به پاکسازی ریه های خود اقدام کنید، از جمله ایجاد تغییر در سبک زندگی و انجام تمریناتی که به ریه ها کمک می کند تا مایعات و مخاط اضافی خود را پاک کنند. در ادامه به چند مورد از این روش ها اشاره می کنیم.

دستگاه تصفیه هوا تهیه کنید.

با بهبود کیفیت هوای خانه، ریه های خود را پاکسازی کنید. می توانید یک دستگاه تصفیه هوا خریداری کنید تا به پاکسازی هوای استنشاقی خانه تان کمک کند. علاوه بر تهیه دستگاه تصفیه هوا، باید تمام فیلترهای خانه خود را عوض کرده و همه منافذ هوا مانند منافذ حمام یا تهویه هوا و یا منافذ گرمایش را تمیز کنید. فیلتر هوای وسایل خانه تان را حتماً هر شش ماه یکبار تعویض کنید.

رایحه های مصنوعی در خانه را کاهش دهید.

ممکن است فکر کنید که با استفاده از خوشبو کننده های هوا، به بهبود کیفیت هوای خانه کمک می کنید. با این حال، این عطرها اغلب مملو از مواد شیمیایی مضر هستند که می توانند ریه های شما را تحریک کنند. حتی پاک کننده های خانگی نیز می توانند مانند مواد تحریک کننده عمل کنند، بنابراین کمد های خود را بررسی کنید و در صورت امکان محصولات کاملاً طبیعی را جایگزین پاک کننده های خود کنید.

وقت بیشتری را در هوای پاکیزه سپری کنید.

روش های پاکسازی ریه ها | پزشکت

تنفس هوای تازه می تواند به ترمیم بافت های ریه ها و عملکرد صحیح آنها کمک کند. پیش بینی های آلودگی هوا در منطقه زندگی خود را بررسی کنید. وقتی میزان آلودگی زیاد است از انجام ورزش در هوای آزاد خودداری کنید و از سوزاندن زباله، چوب یا انواع دیگر دود ها خودداری کنید. اگر نگران آلودگی هوا هستید یا در منطقه ای با آلاینده های سنگین هوا زندگی می کنید، می توانید از ماسک فیلتر دار استفاده کنید.

تمرینات تنفسی را امتحان کنید.

برخی از تمرینات تنفسی می تواند عملکرد ریه را بهبود بخشد، به ویژه برای افرادی که در حال حاضر سیگار می کشند، یا در گذشته سیگار کشیده اند و یا به علت یک بیماری مزمن ریوی آسیب ریوی دارند. همچنین ابزارهایی مانند اسپیرومتر وجود دارند که می توانند به شما در تمرین تنفس کمک کنند. این نوع دستگاه اغلب بعد از جراحی برای کمک به روند بهبودی بیمار استفاده می شود.

سایر تمرینات تنفسی نیازی به استفاده از وسایل کمکی ندارند. مانند تنفس شکمی که به تنفس دیافراگم نیز معروف است. اگر سیگاری هستید یا آسیب ریوی دارید، باید با پزشک خود در مورد گزینه های مناسب بهبود وضعیت ریه صحبت کنید. پزشکان شما را به یک کلینیک تنفسی ارجاع می دهند. در کلینیک های تخصصی درمانگران می توانند به شما با یک برنامه ویژه کمک کنند.

رژیم غذایی خود را تغییر دهید.

روش های پاکسازی ریه ها | پزشکت

رژیم غذایی شما از طرق مختلف می تواند بر سلامت ریه شما تأثیر بگذارد. برخی از مواد غذایی موثر برای پاکسازی ریه ها، عبارتند از:

ویتامین دی و پاکسازی ریه ها

مصرف غذاهای غنی از ویتامین D ممکن است سلامت ریه شما را بهبود بخشد. یک مطالعه در سال 2017 بر روی افراد مبتلا به آسم نشان داد که سطح کافی ویتامین D تعداد حملات آسم را که نیاز به درمان با کورتون دارند کاهش می دهد. بهترین منابع غذایی ویتامین D معمولاً محصولات حیوانی مانند ماهی آزاد، ساردین و تخم مرغ هستند. با این حال، غلات صبحانه و سایر محصولات که به طور طبیعی حاوی ویتامین نیستند، ممکن است با این ویتامین غنی شوند.

غذاها و نوشیدنی های ضدالتهابی

برخی از غذاها و نوشیدنی ها حاوی آنتی اکسیدان های ضد التهاب هستند. کاهش التهاب مجاری هوایی می تواند به تنفس راحت کمک کنند. چای سبز را امتحان کنید. در یک مطالعه انجام شده در کره نشان داده شد که مصرف چای سبز فقط دو بار در روز خطر ابتلا به COPD را در افراد 40 ساله و بالاتر کاهش می دهد.

سایر گزینه های ضد التهاب شامل توت، کلم بروکلی، زردچوبه و شکلات تلخ است.

خوردن گیلاس می تواند به مبارزه با التهاب کمک کند. التهاب مجاری تنفسی می تواند تنفس را دشوار کرده و باعث احساس سنگینی و گرفتگی قفسه سینه شود. خوردن غذاهای ضد التهاب می تواند التهاب را کاهش دهد و این علائم تسکین یابد.

غذاهایی که به مبارزه با التهاب کمک می کنند، عبارتند از:

  • لوبیا
  • گردو
  • عدس
  • زیتون
  • گیلاس
  • بلوبری
  • زردچوبه
  • سبزیجات
چربی های مفید و پاکسازی ریه ها

همچنین می توانید رژیم غذایی را انتخاب کنید که دارای کربوهیدرات کم و چربی مفید باشد. کربوهیدرات های متابولیزه دی اکسید کربن بیشتری تولید می کنند و اکسیژن بیشتری نسبت به چربی های متابولیزه مصرف می کنند.

ورزش هوازی بیشتری انجام دهید.

یک تمرین ورزشی که شامل فعالیت هوازی باشد می تواند به بهبود ظرفیت ریه شما کمک کند. تمرینات هوازی شامل موارد زیر است:

  • شنا
  • دویدن
  • پیاده روی
  • ورزش هایی مانند تنیس
  • تمرینات بوکس و مشت زنی
  • دوچرخه سواری، چه در فضای باز و چه در فضای بسته
  • رقص یا تمرینات الهام گرفته از رقص مانند زومبا

اگر به یک بیماری مزمن ریوی مبتلا هستید، مهم است که قبل از شروع یک تمرین ورزشی با پزشک خود صحبت کنید تا برنامه مناسب شما را پیدا کند.

بخار درمانی را امتحان کنید.

روش های پاکسازی ریه ها | پزشکت

بخار درمانی شامل استنشاق بخار آب برای باز شدن مجاری تنفسی و کمک به ریه ها در تخلیه مخاط است. علائم افراد مبتلا به بیماری های ریوی ممکن در هوای سرد و خشک بدتر شود. این آب و هوا می تواند غشای مخاطی مجاری تنفسی را خشک کرده و جریان خون را محدود کند. برعکس، بخار و رطوبت پاکیزه، می تواند باعث بهبود تنفس و تخلیه مخاط داخل مجاری تنفسی و ریه ها شود. استنشاق بخار آب می تواند باعث تسکین فوری شده و به افراد کمک کند تا راحت تر نفس بکشند.

این روش درمانی ممکن است یک راه حل موقت باشد، اما محققان باید قبل از درک کامل مزایای بخار درمانی بر سلامت ریه، تحقیقات بیشتری انجام دهند.

سرفه های خود را کنترل کنید.

سرفه های کنترل شده می تواند به دفع مخاط از طریق مجاری تنفسی کمک کند. سرفه روش دفع طبیعی سموم از بدن است. سرفه کنترل شده باعث جریان خلط اضافی در ریه ها و دفع آن از طریق مجاری تنفسی می شود. پزشکان به افراد مبتلا به COPD توصیه می کنند این تمرین را انجام دهند تا به پاکسازی ریه های خود کمک کند. افراد می توانند مراحل زیر را برای پاکسازی ریه ها از مخاط اضافی دنبال کنند:

  • روی یک صندلی بنشینید و هر دو پا را روی زمین صاف نگه دارید.
  • بازوها را روی شکم جمع کنید.
  • به آرامی از طریق بینی استنشاق کنید.
  • در حالی که به جلو متمایل هستید، بازدم را آهسته انجام دهید و بازوها را به سمت معده فشار دهید.
  • هنگام بازدم 2 یا 3 بار سرفه کنید، دهان را کمی باز نگه دارید.
  • به آرامی از طریق بینی استنشاق کنید.
  • استراحت کنید و در صورت لزوم تکرار کنید.

ورزش کنید.

ورزش منظم می تواند سلامت جسمی و روانی افراد را بهبود بخشد و خطر بسیاری از بیماری ها از جمله سکته مغزی و بیماری های قلبی را کاهش می دهد. ورزش عضلات را مجبور به کار بیشتر می کند، که باعث افزایش سرعت تنفس در بدن می شود و در نتیجه اکسیژن بیشتری به عضلات وارد می شود. همچنین گردش خون را بهبود می بخشد و بدن را در از بین بردن دی اکسید کربن اضافی که بدن هنگام ورزش تولید می کند، کارآمدتر می کند.

بدن برای تأمین خواسته های ورزش منظم، شروع به انطباق با شرایط می کند. عضلات یاد خواهند گرفت که از اکسیژن به طور موثرتری استفاده کنند و دی اکسید کربن کمتری تولید کنند.

اگرچه ممکن است ورزش برای افرادی که دچار بیماری مزمن ریه هستند دشوارتر باشد، این افراد هنوز می توانند از ورزش منظم بهره مند شوند. افرادی که مبتلا به COPD، فیبروز کیستیک یا آسم هستند باید قبل از شروع یک رژیم ورزشی جدید با یک متخصص بهداشت مشورت کنند.

چای سبز بنوشید.

روش های پاکسازی ریه ها | پزشکت

چای سبز حاوی آنتی اکسیدان های زیادی است که ممکن است به کاهش التهاب در ریه ها کمک کند. این ترکیبات حتی ممکن است از بافت ریه در برابر اثرات مضر استنشاق دود محافظت کنند. مطالعه ای با حضور بیش از 1000 بزرگسال در کره گزارش شده است که در آن افرادی که حداقل 2 فنجان چای سبز در روز می نوشند عملکرد ریه آنها بهتر از کسانی است که چای سبز نمی نوشند.

خطرات و هشدارها در پاکسازی ریه

تحقیقات و بررسی های صورت گرفته، استفاده از محصولاتی مانند قرص هایی که ادعا می کنند ریه ها را تمیز می کنند را، تایید نمی کند. بهتر است با جلوگیری از استعمال دخانیات، آلودگی و سایر مواد تحریک کننده ریه از آسیب ریه جلوگیری کنید.

برخی از محصولات پاک کننده ریه در واقع ممکن است برخی از شرایط ریه را بدتر کند، بنابراین قبل از مصرف هر محصول خاص پاک کننده ریه، حتما با پزشک خود صحبت کنید. برای سلامتی ریه، پیشگیری با روش های کم هزینه بهترین کار ممکن است. به عنوان مثال، ترک سیگار، ورزش منظم متناسب با سطح آمادگی جسمانی و رژیم غذایی مغذی به ریه ها کمک می کند.

همچنین باید در مورد اقدامات دیگری که می توانید برای بهبود سلامت ریه خود انجام دهید با پزشک خود صحبت کنید. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا هر ساله منجر به 4.2 میلیون مرگ در سراسر جهان می شود.

سخن آخر

سموم ناشی از دود سیگار یا آلودگی هوا که به ریه ها وارد می شود، می تواند کل بدن را تحت تأثیر قرار دهد. این سموم در نهایت در داخل مخاط به دام میفتند. سلامت تنفسی به این بستگی دارد که بدن به طور موثری مخاط را از ریه ها و مجاری هوایی دفع کند.

افرادی که ریه آسیب دیده دارند ممکن است مشکل بیشتری نسبت به دیگران برای دفع مخاط از سیستم خود داشته باشند. شرایط مزمن، مانند COPD، آسم و فیبروز کیستیک، باعث تولید بیش از حد مخاط یا مخاط غلیظ غیرمعمول می شود که می تواند ریه ها را مسدود کند.

تکنیک های پاکسازی ریه، می تواند به تخلیه مخاط از ریه ها و مجاری تنفسی کمک کند. بخار درمانی ممکن است باعث تسکین موقتی افرادی شود که از گرفتگی یا شرایط مزمن تنفسی رنج می برند. ورزش منظم، نوشیدن چای سبز و خوردن غذاهای ضد التهاب نوعی از تغییر سبک زندگی است که ممکن است سلامت ریه را بهبود بخشد و خطر آسیب را کاهش دهد.

منابع:

https://www.healthline.com/health/ways-to-cleanse-your-lungs#outlook

https://www.medicalnewstoday.com/articles/324483#outlook

[advisers limit=3 online =true skill=”15″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز