لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

بیماری های تنفسی و ریهدرمان

آیا سونا برای ریه ها مفید است؟

آیا سونا برای ریه ها مفید است؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

در خصوص مزایای سونا برای ریه ،باید بدانید که بسیاری از افراد به دلیل آرامش بخش بودن، از سونا لذت می برند. مطالعات نشان داده اند که قرار گرفتن در معرض گرمای خشک سونا می تواند مزایای بی شماری را به همراه داشته باشد. مزایای سونا برای کمک به افراد مبتلا به نارسایی احتقانی قلب، درد مزمن، آرتریت روماتوئید، سندرم خستگی مزمن، افسردگی و غیره است.

استفاده از سونا همچنین برای کمک به سلامت ریه شناخته شده است. گرمای ناشی از سونا می تواند افراد مبتلا به بیماری مزمن ریوی مانند آسم و COPD را بهبود بخشد. همچنین سونا برای بهبود عملکرد ریه در افراد دارای علائم تنفسی حاد ناشی از سرماخوردگی و آلرژی شناخته شده است. در حالی که سونا تأثیر زیادی بر ریه ها و بدن دارد، آیا این به معنای بهبود سلامت ریه یا تغییر روند بیماری های تنفسی است؟

اثرات جسمی حرارت سونا چیست؟

استحمام سونا به عنوان حرارت درمانی کل بدن یا گرما درمانی شناخته می شود. سونا در مناطق مختلف جهان به اشکال مختلف استفاده می شود. در طول زمان، سونا برای اهداف بهداشتی و اجتماعی مورد استفاده قرار گرفته است.

انواع سونا

سونا مدرن: این سونا از سونا سنتی به سبک فنلاندی پیروی می کند. این سونا دارای هوای خشک با رطوبت از 10 تا 20 درصد است. دوره های رطوبت افزایش می یابد و دما بین 80 تا 100 درجه سانتیگراد یا 176 تا 212 درجه فارنهایت است. سبک های دیگر شامل حمام به سبک ترکی و بنای روسی است.

سونا مادون قرمز: این یک سونای گرمایی خشک است که دامنه دمایی آن بین 45 تا 60 درجه سانتیگراد یا 113 تا 140 درجه فارنهایت است. به طور کلی، سبک های مختلف سونا را می توان با سطح رطوبت، منبع گرمایش و سبک ساخت تشخیص داد.

کاربرد سونا

آیا سونا برای ریه ها مفید است؟ | پزشکت

دلایل مختلفی وجود دارد که مردم از سونا استفاده می کنند، از جمله:

اگرچه این دلایل مهم استفاده از سونا است، اما برخی از مزایای ذکر شده برای پشتیبانی کامل از آنها نیاز به تحقیقات پزشکی بیشتری دارند.

تا آنجا که در مورد فواید پزشکی، تحقیقاتی وجود دارد که نشان می دهد استفاده از سونا فواید قلبی عروقی دارد. یک مطالعه بر روی مردان میانسال انجام شد که نتیجه گرفت استفاده مکرر از سونا باعث کاهش زیاد نتایج قلبی عروقی کشنده می شود.

تاثیر سونا بر ریه چیست؟

آیا سونا برای ریه ها مفید است؟ | پزشکت

اعتقاد بر این است که سونا، گرمای خشک ظرفیت و عملکرد ریه را افزایش می دهد. این شامل بهبود بالقوه تنفس برای افراد مبتلا به تب یونجه، برونشیت، تب، سرماخوردگی و شرایط تنفسی مزمن مانند آسم و COPD  است. مطالعات نشان می دهد که استفاده از سونا با بهبود تهویه، حجم بازدم و ظرفیت و حجم حیاتی، عملکرد ریه را بهبود می بخشد.

مطالعه ای روی 12 شرکت کننده مرد مبتلا به بیماری انسدادی ریه انجام شده است. این مطالعه نتیجه گرفت که استفاده از سونا باعث بهبود موقت عملکرد ریه می شود. مطالعه دیگر نشان داد قرار گرفتن در معرض سونا باعث بهبود تنفس در بیماران مبتلا به آسم یا برونشیت مزمن می شود. علاوه بر این، سایر مطالعات انجام شده نشان می دهد که استفاده مکرر از سونا می تواند به کاهش خطر ذات الریه کمک کند. در نتیجه، هنوز شواهد غیرقطعی درباره اثربخشی سونا درمانی در تسکین برخی علائم تنفسی وجود دارد.

علائم حاد تنفسی چیست؟

برخی مطالعات نشان داده اند که سونا می تواند به تسکین علائم رینیت آلرژیک و عفونت های خفیف دستگاه تنفسی فوقانی کمک کند. درمان های سونا در افراد مبتلا به رینیت آلرژیک تحت 6 هفته برنامه توانبخشی سونا قرار گرفت و گزارش داد که اوج جریان تنفسی بینی بهبود یافته است.

مطالعات همچنین استفاده از سونا و اثرات بالقوه COVID-19 را مورد بررسی قرار داد. گرما به عنوان یکی از قدیمی ترین اشکال ذکر شده و هنوز هم یکی از متداول ترین روش ها برای از بین بردن عوامل بیماری زا است.

در صورت استفاده از سونا، میانگین دمایی که به کنترل پاتوژن کمک می کند به شرح زیر است:

  • 60 درجه سانتیگراد یا 140 درجه فارنهایت برای 30 دقیقه
  • 65 درجه سانتیگراد یا 149 درجه فارنهایت برای 15 دقیقه
  • 80 درجه سانتیگراد یا 176 درجه فارنهایت برای 1 دقیقه

نشان داده شده است که این دما و زمان باعث کاهش عفونت ویروس کرونا می شود. گرچه گرما سابقه طولانی در درمان ها دارد، اما برای تعیین دما و زمان های خاص لازم مطالعات بیشتری باید انجام شود.

از آنجا که حمام سونا معمولاً برای بیماری تنفسی استفاده می شود، تحقیقات بیشتری برای تأیید مزایا و خطرات کامل استفاده از سونا و افراد مبتلا به آلرژی یا عفونت خفیف دستگاه تنفسی فوقانی مورد نیاز است.

تاثیر سونا در بیماری مزمن تنفسی چیست؟

آیا سونا برای ریه ها مفید است؟ | پزشکت

بخار خشک در استفاده از سونا برای کمک به افراد مبتلا به آسم و COPD شناخته شده است. این به دلیل بهبود تخلیه ریه و کاهش التهاب است. برخی از تحقیقات نشان می دهد که مزایای آن برای مدت کوتاهی موثر است.

برای افراد مبتلا به COPD، سونا احتمالاً به ظرفیت ریه و انسداد مجاری هوایی کمک می کند. تحقیق برای ارزیابی اینکه آیا گرما درمانی مکرر به بیماران COPD کمک می کند انجام شد. این شامل نشستن در اتاق سونا 60 درجه سانتیگراد یا 140 درجه فارنهایت به مدت 15 دقیقه و به دنبال آن 30 دقیقه گرم شدن با پتو یک بار در روز، 5 روز در هفته، در مجموع 20 بار بود. علاوه بر این، آنها درمان متداول، از جمله داروها را دریافت کردند. پس از اتمام مطالعه نشان داده شد که آنها ظرفیت ریه بیشتری دارند. اگرچه تحقیقات بیشتری باید انجام شود، این مطالعه نشان داد که گرما درمانی مکرر برای بیماران COPD احتمالاً انسداد مجاری تنفسی را بهبود می بخشد.

بررسی ها نشان می دهد که استفاده از سونا برای افرادی که آسم دارند بی خطر است. حمام منظم سونا می تواند از بیماری های تنفسی پیشگیری کند. اگرچه هیچ عامل خطری در بروز دیررس آسم یا COPD وجود ندارد، اما شواهد کافی برای نتیجه گیری در مورد اینکه حمام سونا در پیشگیری از بیماری تنفسی فایده ای دارد، وجود ندارد.

خطرات احتمالی استفاده از سونا

آیا سونا برای ریه ها مفید است؟ | پزشکت

به طور کلی، سونا برای اکثر افراد مناسب است. افرادی که به بیماری کلیوی مبتلا هستند، باردار هستند، اخیراً دچار حمله قلبی شده اند، آنژین ناپایدار دارند یا تنگی شدید آئورت دارند که شریان اصلی قلب را باریک می کند، باید از سونا خودداری کنند.

برخی خطرات احتمالی استفاده از سونا، عبارتند از:

کم آبی بدن: در طول جلسه سونا یک فرد عادی یک قطره عرق می ریزد. نوشیدن آب کافی در طول زمان بسیار مهم است. وقتی در سونا عرق می کنید، سموم بدن از طریق تعریق آزاد می شوند، بنابراین مهم است که در طول استفاده از سونا، آب کافی بنوشید، تا دچار کمبود آب نشوید.

تغییرات فشار خون: در طول یک جلسه در سونا، فشار خون می تواند کم و زیاد شود. گزارش ها حاکی از آن است که ضربان نبض می تواند 30 درصد یا بیشتر بپرد. این میزان خون را هر دقیقه قلب دو برابر می کند. در صورت ابتلا به بیماری های قلبی، احتیاط لازم را رعایت کنید و قبل از رفتن به سونا با پزشک مشورت کنید.

اسپرماتوژنز: استفاده مکرر از سونا ممکن است بر اسپرماتوژنز، منشا و رشد سلولهای اسپرم در اندام های تولید مثل مرد تأثیر بگذارد.

هشدارها و ایمنی در هنگام استفاده از سونا

آیا سونا برای ریه ها مفید است؟ | پزشکت

برخی اقدامات احتیاطی و ایمنی که باید هنگام استفاده از سونا به خاطر داشته باشید، عبارتند از:

استفاده از سونا را محدود کنید: 20 دقیقه یا کمتر زمان کافی برای استفاده از سونا است. برای کاربرانی که برای اولین بار استفاده می کنند، پنج دقیقه کافی است. مهم است که ببینید بدن شما چگونه به محیط سونا واکنش نشان می دهد.

آب کافی بنوشید: بعد از استفاده از سونا دو تا چهار لیوان آب بنوشید. نوشیدن آب در طول زمان در سونا نیز مشکلی ندارد.

مراقب کودکان باشید: باید همیشه به کودکان در سونا نظارت داشته باشید. توصیه می شود که کودکان زیر پنج سال نباید از سونا استفاده کنند.

از دوش گرفتن در معرض سرما خودداری کنید: این امر ممکن است خطر وقوع قلبی را در افرادی که از قبل بیماری قلبی دارند، افزایش دهد.

از الکل خودداری کنید: الکل باعث کم آبی بدن می شود و خطر آریتمی، افت فشار خون و مرگ ناگهانی را افزایش می دهد.

با پزشک خود مشورت کنید: زنانی که باردار هستند و یا مبتلا به بیماری های مزمن پزشکی مانند فشار خون بالا هستند، باید قبل از استفاده از سونا با پزشک خود مشورت کنند.

سخن آخر

استفاده از سونا می تواند برای بسیاری از افراد آرامش بخش باشد. این غالباً علاوه بر تمرین و یا ماساژ استفاده می شود. سونا همچنین شناخته شده است که بسیاری از مزایای سلامتی را فراهم می کند.

رعایت کلیه اقدامات احتیاطی لازم برای ایمن ماندن در هنگام استفاده از سونا بسیار مهم است. از سونا به عنوان جایگزین برای هر روش درمانی استاندارد استفاده نکنید. در صورت داشتن هرگونه بیماری سلامتی، به ویژه بیماری مزمن تنفسی، مهم است که قبل از استفاده از سونا با پزشک خود مشورت کنید.

منبع:

https://www.verywellhealth.com/are-saunas-good-for-your-lungs-and-respiratory-health-dry-sauna-sauna-bathing-sauna-therapy-thermotherapy-5089063

[advisers limit=3 online =true skill=”15″]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز