لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

مواجهه درمانی چیست و چه کاربردی دارد؟

مواجه درمانی چیست و چه کاربردی دارد؟ | پزشکت

فهرست مطالب

مواجهه درمانی چیست و چه کاربردی دارد؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


مواجهه درمانی نوعی رفتار درمانی است که برای کمک به شما در مواجهه با ترس طراحی شده است. وقتی از یک موضوع یا فعالیت خاص می ترسید، ممکن است از قرار گرفتن دوباره در برابر آن اجتناب کنید. به عنوان مثال، اگر از فضاهای بسته می ترسید، ممکن است از سوار شدن در آسانسور خودداری کنید. به خصوص اگر شلوغ باشد. اجتناب از ترس می تواند ترس شما را در کوتاه مدت کاهش دهد. اما می تواند ترس و اضطراب شما را در طولانی مدت بدتر کند.

مواجهه درمانی، می تواند به شکستن این چرخه ترس و اجتناب کمک کند.

مواجهه درمانی شامل قرار گرفتن شما در معرض منبع ترس در یک محیط امن است. قرار گرفتن در معرض منبع به شما کمک می کند تا بر ترس خود غلبه کنید. حتی اجازه ندهید که شی، فعالیت یا موقعیت باعث اضطراب شود. در نهایت شما بتوانید به طور معنی داری با آن روبه رو شوید.

بهترین تکنیک برای مواجهه درمانی چیست؟

مواجه درمانی چیست و چه کاربردی دارد؟ | پزشکت

مواجهه درمانی می تواند در مراحل مختلف پیشرفت کند. درمانگران شما را راهنمایی می کنند تا طبق ترس از “سلسله مراتب ترس” یا “نردبان” که به عنوان یک نقشه راه برای درمان است، با ترس خود روبرو شوید. آنها همچنین می توانند به شما کمک کنند تا با آسیب و اضطرابی که در هر مرحله از روند روبرو است، کنار بیایید. موارد زیر می توانند به شما در رابطه با مواجهه درمانی کمک کنند:

قرار گرفتن در معرض تدریجی

این تکنیک شامل قرار دادن تدریجی شما با یک پله بالا رفتن از نردبان است. این روش می تواند شما را در معرض منبع ترس قرار دهد. بنابراین، به عنوان مثال، اگر از آمپول زدن می ترسید، مراحل می توانند شامل دیدن یک عکس از سوزن، داشتن یک سوزن سرپوشیده در نزدیکی شما، نگه داشتن یک سوزن و غیره باشد، تا زمانی که قادر به انجام کاری باشید که بیشتر از آن می ترسید، و در نهایت تزریق می شود.

حساسیت زدایی سیستماتیک

درمانگر شما ممکن است روش های حساسیت زدایی سیستماتیک را برای کمک به شما در آرامش هر مرحله از این فرآیند به کار گیرد. این روش ها می توانند شامل تکنیک های آرامش مانند مراقبه، تنفس عمیق، تصاویر هدایت شونده و آرامش عضلانی پیشرونده باشند.

غرق کردن (Flooding) 

این روش شامل قرار گرفتن شما در یک سطح در بالاترین سطح نردبان است. اگر ترس شما با توانایی ادامه زندگی روزمره شما تداخل داشته باشد، ممکن است از سیلاب استفاده شود. این روش می تواند به شما کمک کند سریع تر بر ترس خود غلبه کنید. اما تجربه سیل می تواند آسیب زا باشد. یک درمانگر ممکن است این روش را فقط پس از کاهش اضطراب شما به میزان قابل توجهی در نظر بگیرد.

درمانگرانی که قرار گرفتن در معرض درمانی را انجام می دهند ممکن است از روش های مختلفی استفاده کنند که در زیر به آنها اشاره شده است.

درون تنی (In Vivo Exposure)

قرار گرفتن در معرض in vivo به طور مستقیم به یک محرک یا وضعیت ترس در زمان واقعی نزدیک می شود. به عنوان مثال، اگر نوجوان از ترس از والدین خود می ترسد. این بدان معناست که تمرین می کند به تدریج در شرایط مختلف (با راهنمایی پزشک و رضایت والدین) از والدین جدا شود.

قرار گرفتن در معرض تخیل

مواجهه خیالی شامل تصور واقعیت ترس از واقعیت با جزئیات کامل است. بنابراین، به عنوان مثال، اگر از ترس از استفراغ رنج ببرید، احتمالاً شما ترغیب نخواهید شد که چیزی بخورید تا عمداً استفراغ کنید.

در عوض، ممکن است یک درمانگر از شما بخواهد که در یک روایت کتبی آنچه را تصور می کنید در صورت استفراغ که شاید در جمع، اتفاق بیفتد، توصیف کنید. آنها ممکن است از شما بخواهند که این متن را بارها بخوانید یا به آن گوش دهید. ایده کلی این است که به جای ایجاد سطح اضطراب یکسان، شما را در این شرایط ترسناک خسته کند.

قرار گرفتن در معرض درک 

قرار گرفتن در معرض درک (Interoceptive Exposure) می تواند به مقابله با احساس جسمی ترسیده کمک کند. به طور کلی هنگام درمان حملات وحشت استفاده می شود. به عنوان مثال، ممکن است درمانگر از شما بخواهد برای افزایش ضربان قلب شما یک دقیقه جک پریدن انجام دهید. سرانجام خواهید فهمید که این خطرناک نیست.

قرار گرفتن در معرض واقعیت مجازی

مواجهه با واقعیت مجازی یک رویکرد جدیدتر است که به شما امکان می دهد با استفاده از واقعیت مجازی با ترس خود مقابله کنید. اگر به عنوان مثال ترس از پرواز دارید، ممکن است از فیلم هایی که پرواز را شبیه سازی می کنند که شامل سفرهای هوایی است، بهره مند شوید.

مواجهه درمانی در چه زمانی کاربرد دارد؟

مواجه درمانی چیست و چه کاربردی دارد؟ | پزشکت

قرار گرفتن در معرض درمان یا مواجهه درمانی می تواند به درمان چندین بیماری از جمله فوبیا، اختلال اضطراب عمومی و اختلال اضطراب اجتماعی کمک کند. با این حال، یک فرم تخصصی از مواجهه درمانی وجود دارد که به عنوان درمان پیشگیری از مواجهه و پاسخ شناخته می شود، که می تواند به درمان اختلال وسواس-اجباری (OCD) کمک کند.

ERP به افراد مبتلا به OCD کمک می کند تا در شرایط ناخوشایند قرار بگیرند و وسواس خودشان را کاهش دهند.

با پیشگیری از اجبار یا تشریفات، می توانید بینشی ایجاد کنید تا افراد یاد بگیرند که اتفاقات تا زمانی که از قوانین OCD پیروی نکنید اتفاق نمی افتد.

یک بررسی در سال 2015 نشان داده است که ERP موفقیت زیادی در کاهش علائم OCD نشان داده است، بیماری که زمانی غیرقابل درمان شناخته می شد. OCD قابل درمان است بنابراین می توانید علائم خود را بهتر کنترل کنید

قرار گرفتن در معرض درمان به ویژه هنگام درمان بیماری هایی که می توانند باعث اضطراب شوند بسیار مفید است. اضطراب می تواند شما را وادار کند که تهدید به خطر یا ناراحتی را بیش از حد ارزیابی کنید و توانایی خود را برای کنار آمدن با خطر یا ناراحتی دست کم بگیرید.

قرار گرفتن در معرض درمان برای رفع هر چالش کار می کند، بنابراین شما می توانید دریابید که اضطراب شما به مرور زمان در مواجهه با یک وضعیت ناخوشایند یا ترسناک از بین می رود و می توانید این اضطراب را کنترل کنید.

موارد زیر برخی از شرایطی است که اختلالات اضطرابی در معرض درمان می تواند به درمان کمک کند:

مزایای مواجهه درمانی چیست؟

مواجه درمانی چیست و چه کاربردی دارد؟ | پزشکت

در زیر برخی از مزایایی که قرار گرفتن در معرض درمانی ارائه می دهد آورده شده است.

مواجهه درمانی می تواند به طور قابل توجهی علائم اضطراب فرد را کاهش دهد، همچنین توانایی یا تمایل فرد را برای نزدیک شدن به موقعیت های ناخوشایند افزایش می دهد و یادگیری را که افراد از پس کارهای سخت برمی آیند تقویت می کند.

عادت

در روش Habituation همانطور که به تدریج و به طور مکرر خود را در معرض منبع ترس قرار می دهید، ممکن است با گذشت زمان واکنش شما نسبت به آن کاهش یابد.

خاموشی 

قرار گرفتن در معرض خاموش (Extinction) می تواند محیطی ایمن را برای شما فراهم کند تا یاد بگیرید وضعیتی که از آن می ترسید خطری برای شما ایجاد نمی کند. این تکنیک می تواند به تضعیف ارتباط شما بین وضعیت و نتیجه منفی که انتظار دارید کمک کند.

پردازش عاطفی

پردازش عاطفی (Emotional processing) می تواند به شما کمک کند منبع ترس خود را کشف و درک کنید. همچنین می تواند به شما کمک کند پاسخ غریزی خود را با افکار و عقاید واقع بینانه تری درباره وضعیت ترس جایگزین کنید و با ترس و اضطراب کنار بیایید.

خودکارآمدی

با گذشت زمان، مواجهه درمانی Self-efficacy می تواند به شما کمک کند متوجه شوید که می توانید با موقعیتی که از آن می ترسید مقابله کرده و اضطراب ناشی از آن را مدیریت کنید.

طبق بررسی های انجام شده، شواهد نشان داده است که قرار گرفتن در معرض درمان می تواند به درمان اختلالات اضطرابی از جمله فوبیا، اختلال وحشت، اختلال اضطراب اجتماعی، GAD، PTSD و OCD کمک کند.

مطالعات نشان داده است افرادی که تحت درمان با فوبیا قرار می گیرند، علائم کمتری نه تنها بلافاصله پس از درمان، بلکه هشت سال بعد نیز نشان می دهد، که قرار گرفتن در معرض درمانی فواید طولانی مدتی دارد.

مواجهه با ترس شما ممکن است دشوار باشد. بنابراین درمان می تواند ناخوشایند و چالش برانگیزتر باشد.

هنگامی که شما در معرض درمان قرار می گیرید، مهم است که درک کنیم هدف پزشک این نیست که شما را شکنجه کند، و اینکه بخواهید شرایط ناراحت کننده یا محرک هایی را که از آنها اجتناب کرده اید تحمل کنید.

مواجهه درمانی چه خطراتی دارد؟

مواجه درمانی چیست و چه کاربردی دارد؟ | پزشکت

مواجهه درمانی همچنین می تواند دارای اشکالاتی گاه به گاه باشد. که شامل موارد زیر می باشد:

علائم ممکن است برگردد. برخی از بیماران ممکن است علائم خود را به مرور، مرور کنند. این امر به ویژه اگر درمان به موقع پایان یابد، این احتمال وجود دارد.

شرایط شبیه سازی شده همیشه واقعیت را منعکس نمی کنند. شرایط در معرض درمانی همیشه واقعیت را منعکس نمی کنند. بنابراین، برای مثال، فرد مبتلا به PTSD، ممکن است بتواند شرایط شبیه سازی شده را در مطب یک درمانگر اداره کند. اما اگر خود را در واقعیت نشان دهد، نمی تواند از پس شرایط برآید.

علیرغم این محدودیت ها، ارزش قرار گرفتن در معرض درمانی به عنوان یک گزینه درمانی قابل بررسی است. زیرا تحقیقات از اثربخشی آن پشتیبانی می کند. در حقیقت، یکی از محدودیت های مواجهه درمانی عدم استفاده کافی از آن است. بسیاری از درمانگران آموزش رسمی در مواجهه درمانی ندارند. بنابراین نمی توانند آن را برای کمک به افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی تمرین کنند.

اگر می خواهید به دنبال مواجهه درمانی باشید، شروع به جستجوی یک درمانگر، روانشناس یا روانپزشک واجد شرایط کنید که در این روش درمانی آموزش ببیند.

سخن آخر

اگر ترس یا بیماری دارید که مانع زندگی شما می شود، می توانید برای کمک به درمان آن در معرض درمان قرار بگیرید. احتمال رویارویی با ترس شما ترسناک است. درمانگر می تواند شما را در این روند راهنمایی کند و شما را به ابزاری مجهز کند تا به شما کمک کند تا با اضطرابی که تجربه می کنید کنار بیایید. پاداش بزرگی برای کسانی که مایل به سوار شدن بر موج اضطراب هستند و دوباره احساس بهتر در زندگی روزمره خود می شوند، وجود دارد.

منبع:

https://www.verywellmind.com/exposure-therapy-definition-techniques-and-efficacy-5190514

[advisers limit=3 online =true skill=”11″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز