لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

راه کارهای کاهش اضطراب در کرونا

راه های کاهش اظطراب ابتلا به کرونا | پزشکت

فهرست مطالب

راه کار های کاهش اضطراب در کرونا

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


کارشناسان بهداشت روانی در مورد عواقب احتمالی روان شناختی شیوع بیماری کرونا ویروس هشدار می دهند. آن ها معتقدند که قرنطینه گسترده اجباری بیماران در چین احتمالاً سطح اضطراب عمومی را در جهان تشدید می کند. به طور کلی اگر چه قرنطینه افراد می تواند در کنترل شیوع ویروس کرونا موثر باشد. اما قطعاً عواقب روان شناختی قابل توجهی به همراه خواهد داشت. افراد در شیوع این بیماری باید با استفاده از راه کارهای کاهش اضطراب در کرونا اضطراب ناشی از ابتلا به کرونا را کاهش دهند.

لین بوفکا، دکترای روانشناسی بالینی مستقر در واشنگتن دی سی می گوید: “بیشتر مردم نسبت به ابتلا به کرونا بیش از حد نگران و مضطرب هستند. شاید جواب این سوال برای آن ها مهم باشد که تا چه حد ممکن است به این بیماری مبتلا شویم و تا چه میزان واقعا باید نگران باشیم. این در حالی است که آنفولانزای سالانه تعداد زیادی افراد را مبتلا می کند. آمار مرگ و میر نسبتا بالایی دارد”. وی همچنین معتقد است که چون ویروس کرونا یک ویروس جدیدی است. اطلاعات کافی از آن در دسترس نیست باعث بروز اضطراب و نگرانی بیش از حد در بین مردم شده است.

این در حالی است که اضطراب به طور قطع چیز بعدی نیست و حتی در برخی موارد اضطراب یا ترس می توانند انگیزه خوبی برای کسب آگاهی و اطلاعات بیشتر و ایجاد تغییراتی در سبک زندگی افراد باشد، اما اضطراب نباید زندگی شما را مختل کند. از طرفی هم باید به این نکته توجه کرد که یک بیماری همه گیر و واگیردار می تواند یک واقعه بیولوژیکی و جامعه شناختی باشد و شیوع هر بیماری عفونی با شیوع وحشت “ترس از ناشناخته ها” همراه است و تا حدودی این اضطراب می تواند طبیعی باشد.

علائم اضطراب ابتلا به کرونا

اضطراب کرونایی را کاهش دهید | پزشکت

متاسفانه با شیوع ویروس کرونا، این روزها خیلی ها به اضطراب ابتلا به ویروس کرونا دچار شده اند. برخی از کارشناسان می گویند، واکنش های روان شناختی مردم در برابر بیماری های عفونی ممکن است بیش از حد مورد استفاده قرار گیرد. حتی آسیب های بیشتری به همراه داشته باشد. اضطراب واکنش طبیعی بدن به شرایط سخت و خطرناک است. اما اگر شدید شود و در طولانی مدت ادامه یابد می تواند زندگی شما را مختل کند. اضطراب می تواند روی سیستم ایمنی بدن تأثیر منفی داشته و بدن را در برابر بیماری ها تضعیف کند و از طرفی هم ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن، خودش یک عامل خطر برای ابتلا به کرونا می باشد.

افرادی که تحت این اضطراب قرار می گیرند ممکن است که در چند روز آینده طیف وسیعی از واکنش های مختلف را تجربه کنند و حتی این علائم می تواند تا چند هفته فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

برخی از علائم بروز اضطراب ناشی از ابتلا به بیماری های ناشناخته مانند کرونا عبارتند از:

  • خشم
  • دور شدن از اجتماع
  • احساس درماندگی
  • اضطراب، نگرانی، وحشت
  • عدم تمرکز و اختلال در خوابیدن
  • وسواس بیش از حد نسبت به سلامتی و بدن

عوارض اضطراب ابتلا به کرونا

اضطراب کرونایی را کاهش دهید | پزشکت

گاهی نیز اضطراب بیش از حد درباره یک موضوع خاص منجر به بروز رفتارهای نادرست می شود. برای مثال اضطراب ناشی از ابتلا به کرونا می تواند شما را مجبور کند مکرراً اخبار اشتباه یا ناخوشایند را دنبال کرده و حتی آن ها را برای دیگران ارسال کنید و در مقابل، پیام های درست و دستورالعمل های علمی را ندیده بگیرید. از طرفی دیگر برخی از رسانه ها و شبکه ها با بزرگنمایی خطرات باعث اضطراب بیشتر در بین مردم می شوند. افراد مبتلا به اضطراب ممکن است دائما اخبار های مربوط به این بیماری را در رسانه ها و شبکه های اجتماعی نامعتبر دنبال کرده و چرخه ها ی اضطراب خودشان و دیگران را تشدید کنند.

عوامل خطر اضطراب ابتلا به کرونا

اشخاصی که از قبل سابقه ابتلا به اختلال اضطرابی، اختلال اضطراب بیماری و اختلال وسواسی اجباری داشته اند ممکن است در این شرایط اضطراب بیشتری را تجربه می کنند. این افراد بهتر است برای پیشگیری و قبل از بروز هر عوارض احتمالی که فرد را درگیر بیمارستان و مطب پزشک کند، با یک روان شناس و یا مشاور مشورت کنند.

بیماری ژنتیک

پیشگیری از اضطراب ابتلا به کرونا

اضطراب کرونایی را کاهش دهید | پزشکت

همانطور که می دانید این بیماری با همه جوانب خطرناک بودن و همه گیری آن، قابل پیشگیری است. پس سعی کنید با رعایت راهکارهای پیشگیری از ابتلا به کرونا و تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر کرونا، تا جایی که می توانید احتمال ابتلا خود و اطرافیان تان را به این بیماری کاهش دهید و این را در نظر داشته باشید که مؤثرترین روش برای پیشگیری از بیماری، شستن مداوم دست ها و عدم روبوسی و دست دادن با دیگران می باشد.

علاوه بر آن می توانید برای کاهش اضطراب خود برای ابتلا به این بیماری راهکارهای زیر را در نظر بگیرید:

به دنبال اطلاعات دقیق باشید.
  • اخبار منفی را دنبال نکنید.
  • سعی کنید به دنبال اطلاعات دقیق باشید.
  • نیازی نیست بیش از روزی یک یا دوبار اخبار را چک کنید.
  • می توانید سوالات خود را از سامانه سلامت با شماره 190 بپرسید.
  • این اطلاعات را از منابع معتبر مثل سازمان جهانی بهداشت، وزارت بهداشت و سایت های دانشگاه های علوم پزشکی دنبال کنید.
قبل از بازنشر اخبار از درستی آن مطمئن شوید.

انتشار اخبار نادرست، اضطراب اطرافیان شما و جامعه را بی دلیل زیاد می کند.

بدانید این اولین و آخرین بیماری واگیردار و همه گیر نیست. حتی می تواند زیاد هم کشنده نباشد. شاید جالب باشد که بدانید از هر صد نفری که به این بیماری مبتلا می شوند، دو نفرآن ها ممکن است که جانشان را از دست بدهند. در ضمن بعضی این بیماری بیشتر در افرادی که سیسیتم ایمنی ضعیف و یا بیماری های زمینه ای دیگر مانند دیابت و بیماری قلبی دارند، دیده می شود و متاسفانه چون شیوع این بیماری در افراد در معرض خطر و همچنان سالمندان زیاد جدی گرفته نمی شود، میزان مرگ و میر ناشی از آن افزایش می یابد. برای مثال سالانه بیش از یک میلیون نفر در جهان به علت ابتلا به سل جان خود را از دست می دهند.

ورزش کنید.

اگر برای رعایت ایمنی ساعات طولانی در منزل هستید، سعی کنید در خانه فعال باشید و بیکار نمانید.

  • تحرک کافی داشته باشید و حتی در خانه ورزش کنید.
  • برای قدم زدن و پیاده روی به مکان های خلوت و یا طبیعت بروید.

خودتان را در طولانی مدت در خانه حبس نکنید. ورزش منظم و روزانه، حتی پیاده روی حداقل دو بار در هفته، به سیستم لنفاوی بدن کمک می کند تا برای تقویت سیستم ایمنی بدن بتواند سموم و ناخالصی ها را دفع کند. علاوه بر آن، پیاده روی و ورزش در هوای تازه می تواند سلول های سیستم ایمنی بدن را در ریه ها تحریک کرده و به فعال شدن سیستم ایمنی بدن کمک کند.

اگر در شرایطی قرار دارید که نمی توانید از خانه بیرون بروید سعی کنید تکنیک های آرامش مانند تنفس عمیق را در منزل انجام دهید. این تمرین باعث می شود اکسیژن بیشتری به جریان خون شما وارد شود. تکنیک های آرامش علاوه بر تحریک ریه، به گردش خون و مایع لنف کمک می کند و عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد. حتی لیف زدن به پوست خشک و شستشوی بدن با زنجبیل برای تمیز کردن سیستم لنفاوی و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار عالی و موثر است.

با دوستان و اطرافیان خود صحبت کنید.

اضطراب کرونایی را کاهش دهید | پزشکت

صحبت در مورد نگرانی ها به بهتر شدن حال شما کمک می کند.

ولی صحبت های خود را به اخبار کرونا ویروس محدود نکنید. بهتر است بیشتر به دنبال راه های آموزش و یادگیری روش های پیشگیری از کرونا به خصوص در مورد سالمندان باشید. شاید این افراد به اندازه اطلاعات کافی در مورد این بیماری نداشته باشند. حتی آن را جدی نگیرند و راه های پیشگیری از آن را رعایت نکنند. حتی الامکان سعی کنید در دوره شیوع این بیماری از سالمندان مراقبت کنید.

خودتان را سرگرم کنید.

سعی کنید بر موارد یا فعالیت های لذت بخشی که باعث آرامش شما می شوند و شما را آرام می کند و استرس را کاهش می دهند تمرکز کنید. از روش هایی که قبلاً برای کاهش اضطراب و استرس شما موثر بوده استفاده کنید.

راهکار های مدیریت استرس را یاد بگیرید.

بسیاری از افراد استرس یا اضطراب را یکی از عوامل اصلی ضعف سیستم ایمنی بدن می دانند پس در مرحله اول سیستم ایمنی بدن را در برابر کرونا قوی کنید.

  • حتی الامکان خودتان را از شنیدن اخبار های منفی دور کنید.
  • خودتان را در برابر هر عامل استرس زا و محرکی تقویت کنید.
  • برای کاهش استرس خود می توانید تکنیک های مدیتیش و یا یوگا را امتحان کنید.
  • با یادگیری راهکارهای مدیریت استرس سعی کنید کمتر به خودتان نگرانی راه بدهید.
  • سعی کنید بیشتر شاد باشید و با رعایت کردن راهکارهای پیشگیری از بیماری ها، کمتر نگران شوید.
به روان شناس مراجعه کنید.

در صورت بروز شرایط زیر بهتر است حتما به مشاور و یا روان شناس مراجعه کنید:

  • زیاد تحت فشار این بحث هستید.
  • اضطراب در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد کرده
  • اضطراب ناشی از ابتلا به کرونا انجام کارهای روزمره را برای شما سخت کرده

منابع:

https://uhs.berkeley.edu/sites/default/files/fearsanxiety-coronavirus.pdf

[advisers limit=3 online =true skill=”11 10″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز