لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

خطر شیوع اختلال عاطفی فصلی در کرونا

خطر شیوع اختلال عاطفی فصلی در کرونا | پزشکت

فهرست مطالب

خطر شیوع اختلال عاطفی فصلی در کرونا

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


تعدادی از متخصصین روانپزشکی و پژوهش گران در مورد خطر شیوع اختلال عاطفی فصلی در کرونا به علت استرس ناشی از بیماری کرونا هشدار داده اند.. اختلال عاطفی فصلی (SAD) نوعی افسردگی است. SAD تمایل دارد در ماه های پاییز و زمستان بروز کند و در ماه های بهار و تابستان برطرف می شود. طبق گفته انجمن روانپزشکان آمریکا، حدود 5 درصد از بزرگسالان در ایالات متحده SAD را تجربه می کنند. به طور معمول تقریبا تا 40 درصد از سال طول می کشد. یک متخصص بهداشت روان می تواند SAD را درمان کند.

در حالی که پاییز باعث ایجاد برگ های رنگارنگ و آب و هوای خنک تری می شود، اما همچنین می تواند منجر به بروز اختلال عاطفی فصلی (SAD) شود. این اختلال منجر به بروز غم و اندوه در فرد می شود.

SAD افسردگی فصلی یا افسردگی زمستانی نیز نامیده می شود. معمولاً در اواخر پاییز یا اوایل زمستان شروع می شود و به طور معمول در بهار و تابستان فروکش می کند.

علت اختلال عاطفی فصلی

طبق گزارش انجمن روانپزشکی آمریکا SAD ممکن است از یک عدم تعادل بیوشیمیایی در مغز بوجود آید. کاهش تابش نور خورشید، می تواند ساعت درونی بیولوژیکی را تغییر دهد. حتی ممکن است باعث اختلال در برنامه های روزانه ما شود.

کاهش میزان نور خورشید همچنین می تواند بر سروتونین، تأثیر بگذارد. سروتونین، انتقال دهنده عصبی است که بر خلق و خو تأثیر می گذارد و با افسردگی ارتباط دارد. بر همین اساس، یکی از عوامل اصلی خطر ابتلا به SAD است.

دور شدن از خط استوا، احتمال بروز اختلال عاطفی فصلی را افزایش می دهد. کسی که در کانادا زندگی می کند در معرض خطر بالاتر ابتلا به این بیماری نسبت به فردی که در فلوریدا زندگی می کند.

عوامل زیر می توانند خطر ابتلا به SAD را افزایش دهند:

  • داشتن سابقه خانوادگی افسردگی
  • سن. SAD در بین جوانان شیوع بیشتری دارد.
  • داشتن سابقه شخصی افسردگی یا اختلال دو قطبی
  • جنسیت. این اختلال در زنان بیشتر از مردان بروز می کند.

خطر اختلال عاطفی فصلی و شیوع بیماری کرونا

خطر شیوع اختلال عاطفی فصلی در کرونا | پزشکت

علاوه بر عوامل خطر معمول، همه گیری و شیوع بیماری کرونا، ممکن است نقش موثری در وقوع SAD در سال جاری داشته باشد. برخی از کارشناسان معتقدند این شرایط به دلیل استرس COVID-19 ممکن است برجسته تر باشد.

شیوع بیماری کرونا، باعث ایجاد تغییرات عمده در زندگی، آسیب ها و استرس ها برای تعداد زیادی از افراد شده است. این شرایط می تواند تبدیل به یک نگرانی جدی برای کسانی که سابقه ابتلا به اختلال عاطفی فصلی دارند، شود.

بیماری ژنتیک

از آنجا که کناره گیری اجتماعی یکی از رایج ترین علائم SAD است، اجبار به حفظ فاصله فیزیکی ممکن است در طی ماه های آینده خطر بروز این اختلال را افزایش دهد.

محدود کردن ساعات اوقات فراغت و حتی امکانات تفریحی، عدم وجود فرصت برای خارج شدن از خانه می تواند در بروز این بیماری تاثیر داشته باشد.

علائم اختلال عاطفی فصلی

خطر شیوع اختلال عاطفی فصلی در کرونا | پزشکت

علائم اختلال عاطفی فصلی مشابه علائم افسردگی طبیعی است؛ اما در یک دوره خاص از سال به طور مکرر بروز می کند. ماهیت و شدت اختلال عاطفی فصلی در افراد مختلف متفاوت است. برخی افراد فقط شرایط را کمی تحریک کننده می دانند. در حالی که برای برخی دیگر می تواند شدید باشد و تأثیر بسزایی در زندگی روزمره آن ها دارد.

علائم بیماری اختلال عاطفی فصلی زمستانی و پاییز می تواند، شامل موارد زیر باشد:

  • روحیه ضعیف
  • تحریک پذیری
  • ولع مصرف قند و افزایش وزن
  • مشکلات خواب و خواب زیادی داشتن
  • احساس ناامیدی، گناه و بی فایده بودن
  • از دست دادن لذت یا علاقه به فعالیت های عادی روزمره
  • احساس بی حالی (کمبود انرژی) و خواب آلودگی در طول روز

برای برخی از افراد، این علائم می تواند شدید باشد. حتی ممکن است فعالیت های روزانه آن ها را مختل کند. علائم و نشانه های SAD شبیه علائم افسردگی است؛ زیرا SAD نوعی افسردگی محسوب می شود.

افرادی که با تغییر در الگوی غذا خوردن و خوابیدن، کاهش سطح انرژی و همچنین کاهش علاقه به فعالیت معمول، تمرکز خود، تحت تأثیر قرار می گیرند. تفاوت عمده این اختلال، ایت است که قابل پیش بینی می باشد.

نحوه پیشگیری و درمان SAD

اگر شما در گذشته SAD را تجربه کرده اید، سابقه افسردگی یا اختلالات افسردگی دارید، یا به دلیل شیوع بیماری کرونا، فشارهای روانی و تغییرات عمده زندگی را تجربه کرده اید، بهتر است از بروز این اختلال در فصل پاییز پیشگیری کنید. اقدامات پیشگیرانه بسیاری وجود دارد که می تواند به حفظ سلامت روان و رفاه ما کمک کند. مواردی مانند ورزش منظم، تغذیه سالم و خواب کافی همیشه از جنبه های مهم اقدامات خودمراقبتی در طول روز محسوب می شوند.

از طرفی هم کارشناسان معتقدند که حفظ ارتباط معنادار با خانواده نزدیک و دوستان می تواند به جلوگیری یا به حداقل رساندن شیوع SAD و همچنین سایر شرایط بهداشت روانی کمک می کند.

طبق انجمن بهداشت روانی آمریکا، افزایش میزان نور در خانه، گذراندن وقت بیشتر در خارج از خانه و قرار گرفتن در معرض آفتاب بیشتر نیز به نوعی می تواند از بروز این اختلال پیشگیری کند.

قبل از فصل های زمستان، ما به طور معمول داروها یا منابع طبیعی خود را می خریم و خود را آماده می کنیم تا بیشتر مراقب سیستم ایمنی بدن خود باشیم. بنابراین هنگام رسیدن زمستان، اقدامات ایمنی درستی را برای جلوگیری از هرگونه آنفولانزا یا سرماخوردگی انجام داده ایم. بر همین اساس، افرادی که از SAD رنج می برند بهتر است برای مقابله با این شرایط خود را آماده کنند.

بهترین شکل آماده سازی ممکن است مشاوره با یک روانشناس باشد. روانشناس می تواند درمان مناسب را برای شما تعیین کند. درمان ممکن است شامل مکمل ویتامین D، درمان شناختی رفتاری و داروهایی مانند مهارکننده های جذب مجدد سروتونین ضد افسردگی باشد.

نور درمانی در درمان اختلال عاطفی فصلی

خطر شیوع اختلال عاطفی فصلی در کرونا | پزشکت

نور درمانی، برای برخی از افراد مبتلا به اختلال عاطفی فصلی مفید است. نور درمانی شامل نشستن در مقابل یک جعبه نور است که هنگام فیلتر کردن اشعه ماوراء بنفش، نور شدید ساطع می کند.

طبق APA، نور درمانی به طور معمول شامل نشستن در مقابل جعبه حداقل 20 دقیقه در روز در صبح در ماه های پاییز و زمستان است. ترکیبی از این روش های مختلف درمانی در درمان بیماری موثرتر است.

درمان های خانگی اختلال عاطفی فصلی

راهکارهای برای بهبود علائم وجود دارند که می توانید خودتان آن ها را رعایت کنید، از جمله:

  • یک رژیم غذایی سالم و متعادل بخورید.
  • وقتی داخل خانه هستید، نزدیک پنجره بنشینید.
  • محیط کار و زندگی تان را تا حد امکان پرنور و مطبوع کنید.
  • به طور منظم به خصوص در فضای باز و در نور روز ورزش کنید.
  • تا حد ممکن از نور خورشید استفاده کنید. حتی یک پیاده روی مختصر می تواند مفید باشد.
  • در صورت امکان، از موقعیت های استرس زا جلوگیری کرده و مدیریت استرس را یاد بگیرید.

همچنین صحبت کردن با خانواده و دوستانتان در مورد اختلال عاطفی فصلی می تواند مفید باشد. آن ها بهتر است بفهمند که چگونه روحیه شما در طول زمستان تغییر می کند. آگاهی خانواده از شرایط شما می تواند باعث شود تا خانواده از شما بیشتر حمایت کنند.

مشاوره و روان درمانی روان شناسی در اختلال عاطفی فصلی

خطر شیوع اختلال عاطفی فصلی در کرونا | پزشکت

مشاوره، نوع دیگری از گفتگوی درمانی است. مشاوره، شامل صحبت کردن با یک مشاور آموزش دیده در مورد نگرانی ها و مشکلات شما است. در طی روان درمانی، روان شناسی شما درباره اینکه در مورد خود و دیگران چه احساسی دارید و در مورد تجربیات در گذشته خود صحبت کرده، بحث می کنید. افراد با سابقه اختلال به این بیماری باید به این نکته توجه کنند که هرچه روند درمانی خود را زودتر انجام دهند، برای آنها تاثیر بیشتری خواهد داشت. زیرا درمان به موقع، در پیشگیری از بروز عوارض بیماری تاثیر زیادی دارد. یکی از راه های مشاوره گرفتن از مشاورین در طول دوران بحرانی شیوع بیماری کرونا، استفاده از خدمات مشاوره آنلاین است.

درمان آنلاین راحت است. هم درمانگر و هم مراجعه کننده می توانند یک زمانی را برای مشاوره در نظر بگیرند و زمانی را مشخص کنند و محدودیت زمانی ندارد. این روش درمانی دردسر نوبت گرفتن در مشاوره های حضوری را ندارد. مشاوره آنلاین برای افرادی که از صحبت کردن رو در رو با کسی درمورد مشکلات خود ناراحت می شوند و یا از هراس اجتماعی، آگورافوبیا یا اختلالات اضطرابی رنج می برند بسیار مفید است.

خدمات پزشکت برای بیماران مبتلا به اختلال عاطفی فصلی و کرونا

خطر شیوع اختلال عاطفی فصلی در کرونا | پزشکت

پزشکت، به عنوان بزرگترین جامعه آنلاین پزشکی بین پزشک و بیمار، امادگی لازم را برای ارائه خدمات مشاوره ای را به صورت نوشتاری، صوتی و تصویری را به همه هموطنان دارد. علاوه بر آن، مبتلایان و افراد با سابقه اختلال عاطفی فصلی  و بیماری کرونا ویروس می توانند با نصب این برنامه با روانشناسان و روانپزشکان با تجربه در ارتباط باشند. مشاوره آنلاین در پزشکت، در یک بستر کاملا امن و مطمئن صورت می گیرد که افراد با اطمینان خاطر می توانند مشکلات خود را با مشاورین در میان بگذارند.

در این زمینه به شما پیشنهاد می کنیم، برای آمادگی بیشتر در هنگام مراجعه به پزشک بهتر است، قبل از شروع مشاوره لیستی از موارد زیر را یادداشت کنید:

  • علائم احتمالی جسمی و روانی که در این مدت اخیر تجربه کرده اید.
  • دارو ها و مکمل های که مصرف می کنید همراه با دوز مصرفی و میزان آن ها
  • سوابق شخصی و خانوادگی خود در مورد بیماری ها و جراحی های اخیری که داشته اید.
  • اسکنی از سوابق پزشکی خود، اعم از نتایج آزمایشات، سونوگرافی و یا … را آماده کنید.

در پزشکت به راحتی می توانید تمام اطلاعات را در اختیار پزشک خود قرار دهید. علاوه بر آن می توانید سوالات خود را قبل از برقراری جلسه مشاوره یادداشت کنید، تا بتوانید از فرصت به دست آمده نهایت استفاده از تجربه و رهنمودهای متخصص مربوطه داشته باشید.

منبع:

https://www.healthline.com/health-news/why-more-people-may-experience-seasonal-affective-disorder-this-year

[advisers limit=3 online =true skill=”11″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز