لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

بیماری های چشم

عوارض و مزایای نور آبی برای بدن

عوارض و مزایای نور آبی برای بدن

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

عوارض و مزایای نور آبی برای بدن تا حد زیادی مورد بررسی و مطالعه قرار نگرفته است. اما جهان با انرژی الکترومغناطیسی و نور آبی در حال پیشرفت است. همواره مغناطیس در اطراف ما و حتی از طریق ما در امواج حرکت می کند. طول موج های مغناطیسی از امواج رادیویی طولانی، امواج مایکروویو، مادون قرمز و امواج ماوراء بنفش تا خرده های طیف الکترومغناطیسی، متغیر و متفاوت است.

بیشتر امواج الکترومغناطیسی قابل مشاهده نیستند. اما یک باند کوچک از امواج، معروف به نور مرئی، توسط چشم انسان قابل تشخیص است. طول امواج نور مرئی از 380 نانومتر (نور بنفش) تا 700 نانومتر (نور قرمز) متفاوت است.

هرچه موج الکترومغناطیسی طولانی تر باشد، انرژی کمتری نیز منتقل می کند. نور آبی دارای امواج بسیار کوتاه و پرانرژی است. در حقیقت، آنها فقط کمی طولانی تر و از قدرت کمتری نسبت به امواج ماورا بنفش (UV) برخوردار هستند.

چه چیزی نور آبی را تولید می کند؟

نور آبی مانند سایر رنگ های نور مرئی در اطراف شما وجود دارد. خورشید، نور آبی ساطع می کند. لامپ های فلورسنت و رشته ای نیز همین کار را انجام می دهند. بشر به دلیل استفاده گسترده از دستگاه هایی که به فناوری ساطع کننده نور (LED) متکی هستند، بیش از هر زمان دیگری در معرض نور آبی قرار دارد.

صفحه های رایانه و لپ تاپ، تلویزیون های صفحه تخت، تلفن های همراه و تبلت ها همه از فناوری های LED با مقدار زیادی نور آبی استفاده می کنند.

خطرات و عوارض قرار گرفتن در معرض نور آبی

عوارض و مزایای نور آبی برای بدن | پزشکت

در حالی که تحقیقات نشان می دهد که نور آبی از صفحه رایانه و دستگاه های دستی احتمالاً خطری جدی برای چشم شما ایجاد نمی کند، خطرات دیگری نیز باید در نظر گرفته شود.

عوارض نور آبی بر روی چشم

چشم شما به ساختارهایی مجهز هستند که از آن در برابر برخی از انواع نور محافظت می کند. قرنیه و عدسی شما از شبکیه حساس به نور در پشت چشم شما در برابر آسیب رساندن اشعه UV محافظت می کند. اما این ساختارها نمی توانند از نور آبی پیشگیری کنند. برای همین شما در معرض مقدار زیادی از نور آبی هستید.  نور آبی طبیعی خورشید بسیار بیشتر از مقدار هر دستگاه است.

با این وجود، برخی از چشم پزشکان ابراز نگرانی در مورد قرار گرفتن در معرض نور آبی از صفحه های دیجیتال با نور پس زمینه می کنند، زیرا مردم زمان زیادی را با استفاده از آنها در یک فاصله نزدیک می گذرانند.

بررسی ها نشان داد که به عنوان مثال در حین همه گیری COVID-19،  32.4 درصد از جمعیت، 9 تا 11 ساعت در روز از دستگاه ساطع کننده نور آبی و 15.5 درصد دیگر 12 تا 14 ساعت در روز از این دستگاه ها استفاده می کنند.

چشم پزشک

نور آبی می تواند به سلول های شبکیه آسیب برساند، چشم پزشکان می گویند اثبات کمی وجود دارد که نور آبی به شبکیه چشم انسان آسیب می رساند. پزشکان گزارش دادند زنی که برای بهبود پوست خود از از ماسک صورت LED استفاده کرده است دچار بینایی تحریف شده و پس از آن ضایعه ای در شبکیه چشم شده است.

از آنجا که دستگاه های LED نسبتاً جدید هستند، هیچ مطالعه طولانی مدت در مورد تاثیر نور آبی در طول روز بر روی چشم وجود ندارد.

نور آبی و تخریب ماکولا

دژنراسیون ماکولای وابسته به سن (AMD) علت شماره یک از دست دادن بینایی در افراد بالای 50 سال است. وقتی که ساختار چشم شما، یعنی ماکولا افزایش می یابد، چشم شما آسیب می بیند. در این شرایط ممکن است توانایی دید مرکزی خود را از دست بدهید. در این وضعیت هنوز هم ممکن است بتوانید چیزهایی را در حاشیه ببینید، اما جزئیات و اشیا در مرکز خطوط دید شما تار شده و حتی ممکن است با گذشت زمان، دیدن آنها غیرممکن شود.

اگرچه بررسی های حیوانی و آزمایشگاهی سوالاتی را در مورد اینکه آیا نور آبی می تواند روند تخریب ماکولا را تسریع کند، ایجاد کرده اند، اما چشم پزشکان و محققان معتقدند احتمالا بین استفاده از دستگاه های ساطع کننده LED یا نور آبی با AMD ارتباط قابل تأییدی وجود ندارد.

نور آبی و فشار چشم دیجیتال

عوارض و مزایای نور آبی برای بدن | پزشکت

استفاده از دستگاه های دیجیتال از نزدیک یا برای مدت طولانی می تواند منجر به خستگی چشم شود. پژوهش ها نشان داده اند که وقتی افراد از رایانه، لپ تاپ و سایر وسایل دیجیتالی استفاده می کنند، معمولاً کمتر از حد معمول پلک می زنند. پلک زدن کمتر می تواند به معنی رطوبت کمتر و فشار بیشتر بر روی چشم شما باشد.

خستگی چشم دیجیتال برای افراد مختلف معنای متفاوتی دارد. هنگامی که چشمان شما از خیره شدن به یک صفحه نور ساطع کننده آبی خسته می شود، ممکن است متوجه علائم زیر شوید:

نور آبی و اختلالات خواب

در مورد تأثیرات نور آبی بر چرخه خواب و بیداری اتفاق نظر زیادی وجود دارد. حسگرهای نور در چشم شما (و حتی در پوست) می توانند تفاوت بین نور روز روشن (با امواج نور شدید آبی) و صدای گرم تر و قرمزتر پایان روز را نشان دهد. هنگامی که نور اطراف شما به آن سایه های غروب آفتاب می رسد، حسگرهای موجود در چشمان شما بدن را وادار می کنند که ذخایر طبیعی بدن شما از ملاتونین، (هورمون ایجاد کننده خواب) را آزاد کند.

محققان دریافته اند که وقتی در ساعات شب در معرض نور آبی قرار می گیرید، بدن به اندازه کافی ملاتونین ترشح نمی کند و چرخه خواب شما به تعویق میفتد یا مختل می شود.

وقتی نور آبی باعث ایجاد مزاحمت در شما می شود. سایر مشکلات زیر نیز می توانند ایجاد شوند:

  • تغییرات متابولیک، به ویژه قند خون
  • افزایش خطر مرتبط با هورمون سرطان (مانند سینه و پروستات)
  • سطوح پایین تر از لپتین (ماده شیمیایی که نشانگر سیری بعد از غذا است).

فواید نور آبی برای سلامتی چیست؟

عوارض و مزایای نور آبی برای بدن | پزشکت

قرار گرفتن در معرض نور آبی چندین مزایای مهم سلامتی را به همراه دارد. این می تواند شامل موارد زیر باشد:

افزایش هوشیاری. قرار گرفتن در معرض نور آبی می تواند زمان واکنش شما را افزایش داده و هوشیاری را تحریک کند.

تقویت حافظه و عملکرد شناختی. 30 دقیقه استفاده از نور آبی، عملکرد بهتری در حافظه کلامی و وظایف تثبیت حافظه دارد.

بهبود افسردگی فصلی. نور درمانی آبی اکنون یکی از روش های درمانی برای رفع افسردگی فصلی است. محققان دریافته اند که این یک روش درمانی موثر برای افسردگی فصلی است، به ویژه هنگامی که با داروهای ضد افسردگی ترکیب شود.

بهبود آکنه. مطالعات نشان داده اند که نور آبی باعث از بین رفتن باکتری های ایجاد کننده آکنه و کاهش التهاب در ایجاد آکنه می شود.

درمان بیماری های پوستی. کراتوز اکتینیک و پسوریازیس پلاکی هر دو با نور آبی بهبود یافته اند. نور درمانی آبی نیز در درمان، موثر بوده است.

مدیریت قرار گرفتن در معرض نور آبی

عوارض و مزایای نور آبی برای بدن | پزشکت

برای مدیریت خطرات ناشی از قرار گرفتن در معرض نور آبی می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

استراتژی 20/20/20 را تمرین کنید.

در حالی که از دستگاهی استفاده می کنید که نور آبی ساطع می کند، هر 20 دقیقه توقف کنید تا روی اشیایی که حدود 20 فوت دورتر هستند تمرکز کنید. قبل از اینکه دوباره به دستگاه نگاه کنید، روی آن اشیا به مدت 20 ثانیه تمرکز داشته باشید.

چشمان خود را مرطوب نگه دارید.

قطره های چشمی مانند اشک مصنوعی و مرطوب کننده های اتاق همگی روش های خوبی برای پیشگیری از خشکی و تحریک چشم شما در هنگام استفاده از دستگاه های تابش نور آبی هستند.

از عینک مناسب استفاده کنید.

نگاه کردن به صفحه نمایش برای مدت زمان طولانی برای سلامت کلی چشم توصیه نمی شود. اگر برای اصلاح بینایی خود از عینک طبی استفاده می کنید، مطمئن شوید که از نسخه ای استفاده می کنید که برای فاصله بین چشم و صفحه شما در نظر گرفته شده باشد.

نور آبی صفحه خود را تنظیم کنید.

برای کاهش خطر خستگی چشم و اختلال در خواب، ممکن است بخواهید صفحه نمایش های خود را روی تنظیم “شیفت شب” با رنگ های گرم تنظیم کنید. همچنین می توانید صفحه های فیلتر کننده نور آبی را خریداری کنید. این نوع فیلتر ها می توانند براق شدن صفحه نمایش شما را قطع کنند.

فیلتر ها 30 تا 60 درصد نور آبی را مسدود می کنند، اگرچه مشخص نیست که آیا مسدود کردن رنگ آبی در حفظ چرخه خواب و بیداری برای کسانی که از صفحه های روشن قبل از خواب استفاده می کنند موثر بوده است.

از عینک مسدود کننده آبی چشم پوشی کنید.

عینک های مسدود کننده آبی در کاهش نور آبی موثر هستند، اما محققان توصیه می کنند که از آنها برای محافظت از چشم استفاده نکنید، زیرا شواهد کافی در مورد کاهش خستگی چشم یا بهبود سلامت چشم وجود ندارد.

اشعه ماورا بنفش را جدی بگیرید.

توصیه می شود از چشمان خود در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت کنید. زیرا آب مروارید، سرطان، و انواع دیگر صدمات به چشم در برابر اشعه ماورا بنفش بروز پیدا می کنند. هنگامی که در معرض نور خورشید هستید، از عینک آفتابی با محافظت در برابر اشعه ماورا بنفش استفاده کنید.

سخن آخر

نور آبی بخشی از طیف انرژی الکترومغناطیسی طبیعی است. چشم شما بیشتر در معرض نور آبی است تا نور خورشید، اما برخی از متخصصان این سوال را مطرح کرده اند که آیا نور آبی مصنوعی می تواند به چشم شما آسیب برساند یا خیر.

برخی مطالعات نشان داده اند که نور آبی به سلول های حیوانات آزمایشگاهی آسیب می رساند. نور آبی از دستگاه های دیجیتال و صفحه نمایش LED به چشم انسان آسیب می رساند.

قرار گرفتن در معرض طولانی مدت در معرض نور آبی مصنوعی می تواند منجر به خستگی چشم شود. نور آبی همچنین می تواند در چرخه های خواب و بیداری داخلی بدن شما نیز تداخل ایجاد کند، بنابراین می توانید استفاده از دستگاه ها را قبل از خواب محدود کنید.

منبع:

https://www.healthline.com/health/what-is-blue-light

[advisers limit=3 online =true skill=”17″]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز