لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

بیماری های چشم

راهکارهای تقویت مژه

راهکارهای تقویت مژه

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

راهکارهای تقویت مژه اهمیت فراوانی دارد چرا که، مژه ها از چشم ها در برابر گرد و غبار، شن و ماسه و الودگی های باقی مانده در هوا محافظت می کنند. جدا از اینکه مژه ها به عنوان یک مانع محافظ در برابر چشم شما عمل می کنند. گاهی اوقات، عوامل مختلفی (اعم از بالا رفتن سن یا یک بیماری پزشکی زمینه ای مانند هیپوتریکوز) می توانند باعث ریزش و نازک شدن مژه ها شوند. اگر می خواهید مژه هایتان بلند تر شود، برخی از داروهای خانگی با تایید علمی وجود دارد که ممکن است برای شما مفید باشد.

روغن کرچک

اسید ریسینولئیک جزء اصلی روغن کرچک است و حدود 90٪ آن را تشکیل می دهد. این اسید پتانسیل کمک به ریزش مو را نشان داده است. بنابراین، ممکن است یک گزینه جایگزین برای حفظ ضخامت مژه های شما باشد.

با این حال، یک مورد بالینی نشان می دهد که غلظت زیاد روغن کرچک ممکن است منجر به مات شدن مو و خشکی شدید آنها شود. از این رو، قبل از اینکه این دارو را امتحان کنید، با متخصص پوست خود مشورت کنید.

شما به 1 قاشق چایخوری روغن کرچک و چند تکه پنبه احتیاج دارید. قبل از استفاده از روغن کرچک، مژه های خود را کاملا با آب تمیز بشویید و آنها را با یک پاک کننده ملایم خشک کنید. پنبه را به روغن کرچک آغشته کنید و آن را در امتداد خط مژه های بالا و پایین خود قرار دهید. از وارد شدن روغن به چشمان خود جلوگیری کنید. روغن را یک شب نگه دارید و صبح روز بعد آن را بشویید.

روغن نارگیل

راهکارهای تقویت مژه | پزشکت

روغن نارگیل به دلیل اثر نفوذی که برای جلوگیری از ریزش پروتئین های مو دارد، برای مراقبت از مو استفاده می شود. از این رو، ممکن است برای درمان نازکی و آسیب مژه ها و کمک به رشد مجدد آنها نیز استفاده شود.

با این حال، هنگام استفاده از روغن نارگیل مراقب باشید زیرا ممکن است یک ماده روغنی روی مژه های شما باقی بگذارد که باعث سنگینی آنها می شود.

به 1 قاشق چایخوری روغن نارگیل و یک دسته سواب پنبه نیاز خواهید داشت. قبل از استفاده از روغن، مژه های خود را با صابون و آب ملایم تمیز کنید. یک پنبه را به روغن نارگیل آغشته کنید و آن را در امتداد خط مژه های بالا و پایین خود قرار دهید. از وارد شدن روغن به چشمان خود جلوگیری کنید. بگذارید روغن یک شب بماند. صبح روز بعد آن را بشویید.

ویتامین E

ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند به کاهش آسیب اکسیداتیو کمک کند. همچنین حاوی ترکیبات توکوترینول است که ممکن است به افزایش تعداد تارهای مو کمک کند. از این رو، ممکن است در داشتن مژه های طولانی تر موثر باشد.

ویتامین E را می توان به صورت موضعی روی مژه ها استفاده کرد. مصرف آن به عنوان مکمل خوراکی حتی بی خطر است. اما قبل از مصرف مکمل ها، برای دوز مناسب با پزشک خود صحبت کنید.

چشم پزشک

چای سبز

چای سبز منبع غنی از پلی فنول به نام اپی گالوکاتکین-3-گالات (EGCG) است که می تواند به رشد مو کمک کند. از این رو، ممکن است در کمک به رشد مژه ها نیز موثر باشد.

برای استفاده از آن، به 1 قاشق چایخوری برگ چای سبز (یا 1 کیسه چای) و 1 فنجان آب گرم نیاز خواهید داشت. این دو ماده را مخلوط کرده و 5-10 دقیقه دم کنید. مایع را صاف کرده و گرم بنوشید. همچنین می توانید چای را خنک کرده و به صورت موضعی به مژه های بالا و پایین مژه خود با استفاده از پنبه بزنید. چای را دو بار در روز بنوشید.

ماساژ دادن

راهکارهای تقویت مژه | پزشکت

ماساژدرمانی به بهبود گردش خون کمک می کند. ماساژ پوست سر به طور مرتب، چه با روغن و چه بدون روغن، می تواند باعث بهبود طول و ضخامت مو شود. ماساژ دادن آرام پلک ها ممکن است به شما کمک کند نتایج مشابهی را به دست آورید.

روغن پوست لیمو

در مطالعه ای که در Parasitology Research منتشر شد، مشخص شده که روغن لیمو می تواند به درمان مایت مژه کمک کرده و رشد سریع مو را تقویت کند. با این حال، این مطالعه بر روی خرگوش ها انجام شد. برای ایجاد تأثیرات مشابه بر روی انسان، مطالعات بیشتری لازم است.

برای این کار شما به پوست 1-2 لیمو، روغن نارگیل یا زیتون و سواب پنبه نیاز خواهید داشت. پوست لیمو را در یک ظرف کوچک قرار داده و چند قاشق غذاخوری روغن زیتون یا نارگیل به آن اضافه کنید. اجازه دهید این مخلوط یک شب بماند. یک سواب پنبه را به این مخلوط آغشته کرده و آن را به خط مژه های بالا و پایین خود بمالید و از وارد شدن آن به چشم خودداری کنید. بگذارید چند ساعت روی آن بماند و آن را بشویید. شما بهتر است این کار را 1-2 بار در روز انجام دهید یا اجازه دهید مخلوط یک شب بماند.

وازلین (ژله نفتی)

وازلین (ژل نفتی) می تواند پلک های شما را مرطوب کرده و به خلاص شدن از شر مژه ها کمک کرده و از آسیب بیشتر مژه ها جلوگیری کند. با این حال، هیچ مطالعه ای در مورد توانایی آن برای کمک به رشد مژه ها وجود ندارد.

مقداری ژله نفتی (در صورت لزوم) را روی یک پنبه بریزید و آن را به پلک های بالا و پایین خود بمالید. اطمینان حاصل کنید که از ورود آن به چشم خود جلوگیری می کنید. بگذارید یک شب بماند و صبح روز بعد آن را بشویید.

روغن زیتون

روغن زیتون حاوی یک ترکیب فنلی به نام اولوروپین است. در یک مطالعه موش، اولئوروپئین رشد مو را افزایش داد. از این رو، ممکن است به مژه های طولانی تر شما کمک کند.

برای این کار شما به 3-4 قطره روغن زیتون و 1-2 سواب پنبه نیاز خواهید داشت. چند قطره روغن زیتون را روی پنبه بریزید و آن را به مژه های بالا و پایین خود بمالید. روغن را برای مدت 5-10 دقیقه بگذارید و سپس آن را با آب ولرم بشویید.

مکمل بیوتین

کمبود بیوتین می تواند باعث از بین رفتن موهای سر، ابروها و مژه ها شود. خوردن مکمل بیوتین ممکن است به بهبود این بیماری کمک کند. برای دوز صحیح مکمل های بیوتین با یک پزشک خود مشورت کنید.

پیشگیری از نازک شدن مژه ها

راهکارهای تقویت مژه | پزشکت

ترکیبی از این روش های درمانی ممکن است به شما در کنترل مژه های کم پشت کمک کند. با این حال، لازم است که برای جلوگیری از آسیب بیشتر و نازک شدن مژه ها، چند تغییر در سبک زندگی را نیز در نظر داشته باشید.

  • قبل از خواب آرایش خود را پاک کنید.
  • استفاده از فر مژه و اکستنشن مژه را محدود کنید.
  • از هرگونه آرایش چشم که باعث تحریک شود خودداری کنید.
  • از استفاده از محصولات آرایش چشم با کیفیت پایین خودداری کنید.
  • مژه ها و پلک های خود را روزانه با استفاده از یک شوینده ملایم یا شامپوی پلک تمیز کنید.
  • یک رژیم غذایی سالم و متعادل را دنبال کنید که شامل مواد مغذی مانند آهن، روی، انواع ویتامین ها، اسیدهای چرب، بیوتین و پروتئین ها باشد.

علت نازک شدن و کوتاه شدن مژه ها

همراه با رعایت این راهکارها و نکات، همچنین بهتر است بدانید که چه چیزی باعث نازک شدن مژه های شما می شود تا ریشه این مشکل را پیدا کنید.

مژه های شما ممکن است به چندین عامل از بین بروند، از جمله:

  • استرس
  • واکنش آلرژیک مخصوصاً به محصولات آرایشی چشم
  • افزایش سن. افزایش سن شایع ترین علت ریزش مژه است که مردان و زنان مسن را تحت تأثیر قرار می دهد.
  • برخی از بیماری ها مانند بلفاریت، تیروئید پرکار یا کم کار، پسوریازیس، آلوپسی آره آتا، اگزما یا تریکوتیلومانیا
  • بهداشت ضعیف مانند گذاشتن آرایش چشم به مدت یک شب باعث نازک شدن مژه ها می شود.
  • عدم تعادل هورمونی. عدم تعادل هورمون تیروئید می تواند منجر به آسیب دیدن پوست و ریزش مو شود.
  • یائسگی. از آنجا که استروژن نقش مهمی در تولید کلاژن برای حفظ سلامت پوست و مو دارد، کاهش سطح آن در دوران یائسگی ممکن است باعث نازک شدن مژه ها شود.
  • شیمی درمانی. داروهایی که برای درمان سرطان استفاده می شوند اغلب باعث کم پشتی موها و مژه ها می شوند.
  • استفاده از اکستنشن مژه. چسب هایی که برای اتصال مژه های مصنوعی استفاده می شود دارای مواد شیمیایی هستند که ممکن است تحریک کننده یا مضر باشند. به دلیل این واکنش شیمیایی، ممکن است دچار قرمزی، سوزش یا التهاب پلک شوید که ممکن است منجر به ریزش مژه شود.

اگر علائم دیگری همراه با نازک شدن مژه ها دارید، توصیه می شود با پزشک خود مشورت کنید تا احتمال وجود بیماری زمینه ای را رد و یا تایید کند.

آیا سرم مژه بی خطر است؟

راهکارهای تقویت مژه | پزشکت

با افزایش تقاضا برای مژه های پرپشت و حجیم، بسیاری از مارک های لوازم آرایشی فروش سرم های رشد مژه را آغاز کرده اند. در حالی که این سرم ها مزایای زیادی دارند، اما عوارض جانبی مانند قرمزی یا خارش چشم، تورم پلک و سوزش دارند. برای جلوگیری از این مشکلات، قبل از استفاده از سرم با پزشک خود مشورت کنید.

مژه های شما معمولاً از یک الگوی رشد منظم پیروی می کنند و طی یک چرخه می ریزند و رشد می کنند. اقدامات احتیاطی و درمانی فوق ممکن است تا حدی به رشد و ضخیم شدن آنها کمک کند.

اگر احساس می کنید که مژه های شما به طور غیر طبیعی نازک می شوند، بلافاصله با پزشک مشورت کنید تا احتمال بروز هرگونه اختلال زمینه ای را رد کند.

به دنبال ریمل هایی باشید که حاوی ترکیبی از پپتیدها، پروتئین ها و نرم کننده ها باشند و به طولانی شدن مژه های شما کمک کنند.

استفاده از مژه می تواند به مژه های واقعی شما آسیب برساند. برای چسباندن به مژه های شما نیاز به چسب دارند. این چسب می تواند از بین بردن مژه های مصنوعی را با مشکل روبرو کند. همچنین می تواند باعث ریزش مژه های طبیعی شما شود.

منبع:

https://www.stylecraze.com/articles/grow-your-eye-lashes-long-and-healthy/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز