لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

بیماری های چشم

درد چشم هنگام پلک زدن

درد چشم هنگام پلک زدن

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

علل شایع درد چشم هنگام پلک زدن شامل خشکی چشم یا چشم صورتی (ملتحمه) است. گلوکوم یا نوریت بینایی از جمله بیماری های جدی تری است که می تواند باعث پلک زدن چشم شما شود. هنگام پلک زدن، بسیاری از چیزها می توانند باعث آسیب چشم شما شوند. اکثر آنها به خودی خود یا با برخی درمانها به سرعت برطرف می شوند. با این حال، برخی از آنها ممکن است جدی باشند و نیاز به مراقبت فوری پزشکی داشته باشند.

شایع ترین علت درد چشم هنگام پلک زدن، عبارتند از:

ملتحمه آلرژیک از شایع ترین علت در چشم هنگام پلک زدن

آلرژی به موادی مانند گرده یا اسپور کپک می تواند باعث التهاب ملتحمه شود، غشایی نازک که کره چشم و داخل پلک شما را می پوشاند. این التهاب یا ورم ملتحمه آلرژیک می تواند چشم های شما را قرمز، خارش دار و آبکی و دردناک کند.

آستیگماتیسم: آستیگماتیسم نقصی در شکل کره چشم شما است. باعث تاری دید و تغییرات بینایی می شود. همچنین می تواند منجر به درد و سردرد شود.

بلفاریت: بلفاریت التهاب پلک است که توسط انسداد غدد چربی در فولیکول های مو که مژه های شما را تشکیل می دهند، ایجاد می شود. بلفاریت می تواند باعث التهاب، خارش پلک ها، قرمزی، آبریزش چشم و احساس سوزش شود.

سوختگی های شیمیایی: اگر با مواد شیمیایی یا اطراف آن کار می کنید، خطر آسیب چشم را افزایش می دهید.

سردردهای خوشه ای: درد ناشی از سردردهای خوشه ای معمولاً در یک طرف سر، پشت چشم احساس می شود. این سردردها می توانند باعث افتادگی، التهاب پلک ها و قرمزی چشم ها شوند.

خراش قرنیه: قرنیه لایه جلویی شفاف چشم شما است که مردمک چشم و عنبیه را می پوشاند. خراش روی قرنیه شما ممکن است هنگام پلک زدن باعث سوزش و درد شدید شود.

زخم قرنیه: زخم چشم نتیجه التهاب قرنیه شما است. عفونت در چشم یا ساییدگی می تواند باعث التهاب شود.

خشکی چشم: چشمان شما اشک می ریزد تا پلک زدن، حرکت و دیدن راحت باشد. اگر چشمان شما به اندازه کافی از این مایع استفاده نمی کنند، ممکن است علائم خشکی چشم را تجربه کنید. این علائم می تواند شامل درد هنگام پلک زدن باشد.

چشم پزشک

جسم خارجی و درد چشم همراه با پلک زدن

درد چشم هنگام پلک زدن | پزشکت

 اگر جسم خارجی وارد چشم شما شود، می تواند قرنیه و پلک داخلی شما را تحریک کند. این ممکن است هنگام پلک زدن باعث درد شود. جسم خارجی می تواند به اندازه مژه باشد و همچنان باعث تحریک قابل توجهی شود.

آسیب چشم: اگر چشم خود را خراش دهید، ممکن است به آن صدمه بزنید. که پلک زدن را دردناک می کند.

سوختگی (سوختگی جوشکار یا قوس چشم): افرادی که با جوشکار کار می کنند ممکن است در صورت مشاهده قوس جوشکار دچار سوختگی فلش قرنیه شوند. خیره شدن به خورشید نیز می تواند باعث سوختگی فلاش قرنیه شود.

گلوکوم: گلوکوم به معنی تجمع مایع در چشم شما است. گلوکوم به ندرت علائم ایجاد می کند، اما اگر به چش، این می تواندم فشار آورد نشانه یک مشکل اورژانسی باشد. به سرعت به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

Iritis: عنبیه مرکز رنگی کره چشم شما است. التهاب عنبیه می تواند باعث درد و حساسیت به نور شود.

چشم صورتی (ملتحمه): چشم صورتی یک عفونت یا تورم در غشای خارجی چشم و پوشش داخلی پلک شما است. چشم صورتی غشای خارجی چشم را ملتهب می کند و به چشم شما رنگ قرمز یا صورتی قابل توجهی بدهد. چشم صورتی مسری است.

نوریت بینایی: عصب بینایی با چشم و مغز ارتباط برقرار می کند. آنچه را که برای مغز خود می بینید تفسیر می کند. التهاب در این عصب ممکن است باعث درد هنگام حرکت چشم ها و پلک زدن شود. التهاب اغلب در نتیجه عفونت ویروسی یا باکتریایی است که می تواند مسری باشد.

گل مژه: هنگامی که عفونت استاف در فولیکول های مژه یا غدد چربی روی پلک شما ایجاد می شود، یک قارچ ایجاد می کند. عفونت باعث التهاب می شود که می تواند هنگام پلک زدن دردناک شود. استای ها مسری هستند.

ضربه به صورت: آسیب به صورت شما، مانند شکستگی حفره چشم، ممکن است پلک زدن را مشکل ساز و دردناک کند.

تغییرات بینایی: تغییرات بینایی ممکن است باعث درد موقتی شود. اگر در هنگام پلک زدن دچار تاری دید یا مشکل دید شدید علاوه بر درد چشم، ممکن است بینایی شما تغییر کند.

مراجعه به پزشک در درد چشم هنگام پلک زدن

درد چشم هنگام پلک زدن | پزشکت

اگر علائم در عرض 48 ساعت برطرف نشد یا داروهای خانگی موثر واقع نشد و درد بدتر شد، باید به پزشک مراجعه کنید. اگر این بیماری جدی تر از یک عفونت ساده یا سوزش چشم شما باشد، به سرعت به مراقبت های پزشکی احتیاج خواهید داشت. درد هنگام پلک زدن اغلب تنها یکی از علائم بیماری است. ممکن است علائم دیگر هم ظاهر شوند. اگر درد چشم شما ناشی از آسیب یا بیماری واضحی نیست، علائم دیگر می تواند به شما و پزشک کمک کند که علت درد را متوجه شوید. این علائم عبارتند از:

  • فشار در چشمان
  • التهاب پلک یا فولیکول مژه
  • درد هنگام حرکت چشم ها
  • حساسیت در اطراف چشم (سینوس ها)
  • درد یا حساسیت هنگام قرار گرفتن در معرض نور

 اگر هنگام پلک زدن علائم زیر را تجربه کردید، باید به دنبال درمان فوری پزشکی باشید:

  • اختلال در بینایی
  • استفراغ یا درد شکم
  • درد غیر قابل تحمل
  • درد شدید هنگام لمس چشم
  • ظاهر هاله ها در اطراف چراغ ها
  • مشکل در بستن کامل پلک ها به دلیل برجستگی چشم به بیرون

اگر هر کدام از این علائم را تجربه می کنید، یا اگر درد و علائم بعد از شستشوی ملایم چشم ها با آب یا سالین باقی می مانند، با اورژانس تماس بگیرید یا فوراً به اورژانس مراجعه کنید.

عوارض درد چشم هنگام پلک زدن

درد چشم هنگام پلک زدن | پزشکت

درد چشم هنگام پلک زدن همیشه نشانه یک مشکل بزرگتر نیست. ممکن است تحریک کننده باشد اما همیشه خطرناک نیست. با این حال، این بدان معنا نیست که شما نباید درمان را جدی بگیرید. در صورت عدم درمان عفونت ها، جراحات یا التهاب زمینه ای، علائم شما ممکن است بیش از حد طول بکشد. علائم نیز ممکن است شدیدتر شوند. درد چشم می تواند منجر به عوارض دیگری شود. عوارض عدم درمان صحیح یک مشکل چشمی عبارتند از:

  • عفونت گسترده
  • آسیب دائمی به قرنیه یا پلک شما
  • تغییرات دائمی بینایی، از جمله از دست دادن جزئی یا کلی بینایی

تشخیص درد چشم هنگام پلک زدن

اگر علت درد چشم شما مشخص نیست، پزشک ممکن است نیاز به انجام آزمایشات یا انجام معاینه داشته باشد. یک پزشک عمومی خانواده می تواند برای شایع ترین علل درد چشم دارو تجویز کند. این موارد شامل چشم صورتی، گل مژه و خشکی چشم است. در صورتی که پزشک معتقد باشد مشکل جدی تر است و ممکن است نیاز به آزمایشات و درمان های خاص داشته باشد، پزشک عمومی شما ممکن است توصیه کند به چشم پزشک مراجعه کنید. چشم پزشکان تجهیزات تخصصی دارند که می تواند به آنها در تشخیص فشار داخل کره چشم شما کمک کند. اگر فشار به طرز خطرناکی افزایش یابد، یک چشم پزشک برای تشخیص سریع و شروع سریع درمان مفید خواهد بود.

درمان های درد چشم هنگام پلک زدن

درد چشم هنگام پلک زدن | پزشکت

قبل از تصمیم گیری در مورد درمانی که برای شرایط شما مناسب است، پزشک علت درد چشم و سایر علائم شما را مشخص می کند. سپس پزشکان توصیه هایی را برای درمان علت زمینه ای برای توقف کامل علائم ارائه می دهند. درمان درد چشم به سه دسته اصلی تقسیم می شود: داروهای تجویز شده، داروهای بدون نسخه و داروهای خانگی. همه داروها از جمله موارد زیر ممکن است برای درمان علائم یا علت زمینه ای شما تجویز شود:

  • داروی آلرژی
  • قطره چشم دارویی
  • آنتی بیوتیک ها، برای درمان عفونت زمینه ای
  • استروئیدها مانند قطره چشم پردنیزولون برای تحریک شدید یا شرایط التهابی
  • مسکن ها، از جمله داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن (Advil) و قطره های چشمی دارویی مانند دیکلوفناک (Voltaren) و ketorolac (Acular)

همچنین می توانید از محصولات بدون نسخه و داروهای خانگی برای تسکین علائم استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که برای درمان علل زمینه ای دردی که تجربه می کنید به آنها تکیه نکنید – برای این کار باید با پزشک خود مشورت کنید.

نکات تسکین دهنده چشم

  • قطره های چشمی بدون دارو می توانند به خشکی چشم کمک کنند. قطره چشم مانند اشک مصنوعی در اکثر داروخانه ها یافت می شود.
  • اگر درد ناشی از جسم خارجی است، به آرامی چشم را با آب استریل یا نمک شستشو دهید. در اکثر داروخانه ها می توانید محلول نمک چشم را خریداری کنید.
  • کمپرس گرم ممکن است به کاهش درد و التهاب ناشی از عفونت چشم یا پلک کمک کند. برای ایجاد کمپرس گرم، یک دستمال تمیز را در آب گرم فرو کنید و سپس آن را به آرامی در مقابل چشم خود نگه دارید. هر زمان که کمپرس سرد شد، آن را مجدداً داغ کنید. اطمینان حاصل کنید که پارچه لباسشویی را کاملاً تمیز کرده و آن را با آب گرم بشوئید. به این ترتیب، هرگونه عفونت مسری گل مژه یا ملتحمه به احتمال زیاد گسترش نمی یابد.

حفظ سلامت چشم ها

درد چشم اغلب موقتی است. اما اگر درمان های معمول، از جمله مسکن، قطره چشم یا کمپرس گرم، علائم شما را کاهش نمی دهد، باید با پزشک خود تماس بگیرید. اگر علائم به طور قابل توجهی بدتر شد یا تعداد علائم در یک بازه زمانی کوتاه افزایش یافت، باید به دنبال درمان فوری پزشکی باشید. هنگامی که پزشک علت اصلی را تشخیص داد، درمان می تواند بلافاصله شروع شود.

منبع:

https://www.healthline.com/health/eye-health/eye-hurts-when-i-blink#diagnosis

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز