لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

تمرینات چشمی برای تقویت عضلات چشم

تمرینات چشمی برای آرامش و تقویت عضلات چشم | پزشکت

فهرست مطالب

تمرینات چشمی برای آرامش و تقویت عضلات چشم

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


تمرینات چشمی برای تقویت عضلات چشممفید و موثر و حتی کاربردی هستند. این تمرینات به کاهش فشار، تقویت عضلات چشم، افزایش عملکرد شناختی و بهبود زمان واکنش بینایی و تقویت چشم کمک می کند.  چشمان شما اغلب احساس خستگی می کنند؟ آیا در محل کار، هنگام تعطیلات یا در خانه مدام به صفحه موبایل یا تلویزیون نگاه می کنید؟ این کار می تواند باعث خستگی چشم، مشکلات بینایی، خشکی چشم و حتی اضطراب و سردرد شود. از آنجا که نمی توانید با شبکه های اجتماعی خداحافظی کنید، باید هر روز 10 دقیقه وقت بگذارید و تمرینات چشمی انجام دهید.

اهمیت تمرینات چشمی

امروزه افراد زیادی به دلیل سبک زندگی و انتخاب شغل خود از خستگی و فشار چشم رنج می برند. بزرگسالان و بچه ها وقت زیادی را صرف خیره شدن به صفحه رایانه یا تلفن همراه  می کنند. عوامل دیگر مانند آلودگی، استفاده بیش از حد از لنزهای تماسی و عینک های نادرست، چشم ها را خسته می کند. بنابراین، شما باید تمرینات تسکین دهنده فشار چشم را انجام دهید. ورزش های چشمی نمی توانند کوته بینی، پلک زدن بیش از حد و نارسا خوانی را اصلاح کنند، اما می توانند در موارد زیر موثر باشند:

اما برخی روش ها و تمرینات چشمی وجود دارند که می توانید برای پیشگیری از بروز این عوارض، آنها را انجام دهید:

ورزش دور چشم

ورزش دور چشم بسیار موثر است. اگر به طور منظم انجام شود، می تواند به تقویت عضلات چشم کمک کند و فرم چشم را تقویت دهد.

صاف بنشینید یا بایستید. شانه ها را آرام و گردن را صاف نگه دارید و به جلو نگاه کنید. به سمت راست خود نگاه کنید و سپس چشمهایتان را به آرامی به سمت سقف بچرخانید. سپس چشمان خود را به سمت چپ بچرخانید و از آنجا، به سمت پایین زمین پایین بیاورید. این کار را در جهت عقربه های ساعت و خلاف جهت عقربه های ساعت انجام دهید. برای این ورزش 2 دقیقه زمان کافی است.

ماساژ سریع چشمان، یکی دیگر از تمرینات چشمی برای تقویت عضلات چشم

تمرینات چشمی برای آرامش و تقویت عضلات چشم | پزشکت

این ورزش را می توانید حتی هنگام استفاده از لنزهای تماسی نیز انجام دهید. هر زمان احساس خستگی چشم کردید و به یک تمرین سریع و شاداب نیاز دارید، می توانید آن را انجام دهید.

راحت بنشینید یا بایستید و کف دستان خود را به هم بمالید تا زمانی که احساس گرما کنند. سپس چشمان خود را ببندید و کف دست خود را روی هر پلک قرار دهید. تصور کنید گرما به چشمان شما نفوذ می کند. به یاد داشته باشید که نباید زیاد فشار دهید. این ورزش 3 دقیقه زمان لازم دارد.

انگشت متحرک

این ورزش توسط پزشکان برای افرادی که عضلات ضعیف چشم دارند، تجویز می شود. روی صندلی بنشینید. شانه ها را شل کنید، گردن خود را صاف نگه دارید و به جلو نگاه کنید. یک مداد را در دست راست خود گرفته و آن را جلوی بینی خود بگیرید. روی نوک آن تمرکز کنید. بازوی خود را کاملاً دراز کنید. سپس آن را به حالت اولیه برگردانید. 2 دقیقه زمان برای این ورزش کافی است.

فشار دادن چشم ها، یکی از تمرینات چشمی برای تقویت عضلات چشم

یک تمرین وجود دارد که باعث تسکین چشم و کاهش استرس می شود. چگونه می توان ورزش پرس چشم را انجام داد؟ راحت بنشینید، چشمان خود را ببندید و نفس عمیق بکشید. انگشت خود را بر روی هر پلک قرار دهید و برای مدت زمان حدود 10 ثانیه خیلی کم فشار دهید. فشار را برای حدود 2 ثانیه آزاد کنید و دوباره کمی فشار دهید. 1 دقیقه زمان لازم است.

چشم پزشک

ماساژ چشم ها

این ورزش خستگی و خشکی چشم را کاهش می دهد. صاف بنشینید و شانه های خود را شل کنید. سر خود را کمی به عقب خم کرده و چشمان خود را ببندید. انگشتان اشاره و میانی خود را به آرامی روی هر پلک قرار دهید. انگشتان راست را در خلاف جهت عقربه های ساعت و انگشتان چپ را در جهت عقربه های ساعت حرکت دهید. قبل از تغییر جهت حرکت دایره ای را 10 بار تکرار کنید. این ورزش 1 دقیقه زمان لازم دارد.

پلک زدن

تمرینات چشمی برای آرامش و تقویت عضلات چشم | پزشکت

خیره شدن مداوم به رایانه یا صفحه موبایل می تواند منجر به خستگی چشم و ذهن شود. زیرا ما اغلب پلک زدن را فراموش می کنیم. در اینجا یک تمرین چشمی آسان برای حل این مشکل ارائه شده است. چگونه می توان ورزش چشمک زدن را انجام داد؟ به راحتی روی صندلی بنشینید، شانه ها را آرام نگه دارید و گردن خود را صاف نگه دارید و به یک دیوار خالی نگاه کنید. چشمانتان را ببندید. نیم ثانیه نگه دارید و سپس چشمان خود را باز کنید. این کار را 10 بار انجام دهید. بهتر است 2 دقیقه این کار را انجام دهید.

تمرین برای انعطاف پذیری چشم ها

دقیقاً همانطور که برای تقویت عضلات دوسر بازویی خود باید خم شوید، برای تقویت عضلات چشم باید چشم خود را نیز حرکت دهید. چگونه تمرینات منعطف چشم انجام دهیم؟ راحت روی صندلی بنشینید و مستقیم به جلو نگاه کنید. بدون حرکت دادن گردن به بالا و سپس به پایین نگاه کنید. 10 بار این کار را انجام دهید. سپس، به سمت راست خود نگاه کنید. گردن خود را صاف نگه دارید. بعد به سمت چپ نگاه کنید. 10 بار این تمرین را انجام دهید. 3 دقیقه زمان برای تمرین لازم است.

تمرکز چشم ها، یکی دیگر از تمرینات چشمی برای تقویت عضلات چشم

تمرکز یک تمرین عالی برای چشم شما است و توانایی حل مسائل را برای شما به وجود می آورد. چگونه تمرین تمرکز روی چشم انجام شود؟ صاف بنشینید یا بایستید و شانه های خود را آرام نگه دارید. بازوی راست خود را جلوی خود دراز کرده، انگشت شست خود را بیرون آورده و به مدت 1-2 ثانیه بر روی نوک آن تمرکز کنید. بدون حرکت دادن دست، به مدت 2 ثانیه بر روی دیوار تمرکز کنید. به مدت 2 ثانیه روی یک شی دور از خود تمرکز کنید. و بعد به انگشت شست تمرکز کنید. 1 دقیقه زمان برای این تمرین لازم است.

یکی دیگر از تمرینات چشمی برای تقویت عضلات چشم  به هم زدن چشم ها می باشد.

این یک تمرین سرگرم کننده است که می توانید در محل کار، خانه و حتی در رختخواب انجام دهید. بنشینید، بایستید یا دراز بکشید. مستقیم به جلو نگاه کنید. می توانید چشمان خود را باز یا بسته نگه دارید. چشمان خود را سریع بالا و پایین کنید. این کار را 10 بار بدون توقف و 5 ثانیه استراحت انجام دهید. 1 دقیقه زمان لازم می باشد.

لمس کردن چشم ها با کف دست  

تمرینات چشمی برای آرامش و تقویت عضلات چشم | پزشکت

این یک تمرین آرامش بخش است. روی صندلی بنشینید و آرنج خود را روی میز مقابل خود نگه دارید. چشمان خود را با کف دست بگیرید. نفس عمیق بکشید. آزاد شدن کشش را احساس کنید. آرام باشید. قبل از آزاد کردن ژست، آن را به مدت 30 ثانیه انجام دهید. زمان انجام این تمریت 2 دقیقه می باشد.

ردیابی-هشت خیالی با چشم ها

تمام آنچه شما نیاز دارید یک دیوار خالی و صندلی است. تصور کنید یک علامت غول پیکر بر روی دیوار یا سقف خالی است. بدون حرکت سر، مسیری را در امتداد این شکل ردیابی کنید. 5 بار این کار را انجام دهید. زمان انجام این ورزش 2 دقیقه است.

نگاه جانبی

تمرین نگاه چپ و راست، برای سلامت چشم بسیار ساده است راحت بنشینید یا بایستید و چند نفس عمیق بکشید. سر خود را ثابت نگه دارید، سعی کنید تا جایی که می توانید به چپ نگاه کنید و فقط از چشم استفاده شود. بینایی خود را حدود 3 ثانیه نگه دارید و بعد به جلو نگاه کنید. تا می توانید به راست نگاه کنید و دید خود را در آنجا ثابت نگه دارید. این تمرین نیاز به 2 دقیقه زمان دارد.

نوشتن پیام ها با چشم

این تمرینی است که باعث آرامش چشم ها و عضلات چشم می شود. در ابتدا ممکن است این کار غیرممکن به نظر برسد، اما وقتی این کار را به طور منظم برای چند روز انجام دهید، تفاوت زیادی در چابکی عضلات چشم خود خواهید دید. حداقل 8 قدم دورتر به یک دیوار خالی نگاه کنید و تصور کنید که با چشم روی آن می نویسید. این امر باعث می شود عضلات چشم به سرعت در جهات مختلف حرکت کرده و موارد ضعیف را تقویت کنند. این کار را حدود 15-20 ثانیه انجام دهید.

دو انگشت شست بالا

تمرینات چشمی برای آرامش و تقویت عضلات چشم | پزشکت

این ورزش، برای شما و چشم بسیار آسان و موثر است. تقریباً احساس می کنید هیچ کاری انجام نمی دهید. اما بگذارید به شما بگویم، تأثیر آن بر روی عضلات چشم مانند هیچ تمرین دیگری نیست. چگونه می توان ورزش را با دو انگشت شست انجام داد؟ راحت بنشینید، شانه ها را آرام و گردن را صاف نگه دارید و به جلو نگاه کنید. هر دو شست خود را به طول بازو، مستقیم در مقابل چشمان خود نگه دارید. بینایی خود را حدود 5 ثانیه بر روی انگشت شست راست متمرکز کنید. تمرکز خود را به مدت 5 ثانیه به فضای بین دو انگشت شست، ترجیحاً در یک جسم دور تغییر دهید. سرانجام، نگاه خود را به انگشت شست سمت چپ تغییر دهید و 5 ثانیه دیگر روی آن تمرکز کنید. بهتر است 3 تا 5 بار تکرار کنید.

ورزش پلک ها  

این تمرین مبتنی بر یوگا است. بسیار آرامش بخش و تسکین دهنده استرس است. همچنین به از بین بردن سردردی که به دلیل خستگی چشم ایجاد می شود کمک می کند. در اینجا نحوه انجام این کار آورده شده است.

ورزش های پلک چگونه انجام می شوند؟ راحت بنشینید و پلک های پایین را خیلی آرام با انگشتان حلقه ماساژ دهید. از لبه داخلی پلک پایین شروع و به تدریج به سمت خارج حرکت کنید. می توانید بعد از اتمام کار با پلک ها، ابروها را به روشی مشابه ماساژ دهید.

اینها 15 ورزش موثر هستند که به تقویت و شل شدن عضلات چشم کمک می کنند. جدا از این تمرینات، در اینجا چند ترفند برای خلاص شدن از خستگی چشم وجود دارد.

سایر تسکین دهنده های خستگی چشم

کمپرس سرد و گرم

یک کاسه آب گرم و یک کاسه آب سرد بردارید. یک دستمال یا پارچه را در هر کاسه آغشته و کمی فشار دهید. ابتدا کمپرس گرم را روی چشم ها و ابروهای خود قرار دهید. گرما را احساس کنید و حدود 5 ثانیه آن را حس کنید. سپس به مدت 5 ثانیه به کمپرس سرد روی آورید. این کار را حداقل 5 بار تکرار کنید.

چرت زدن 

خوابیدن یا چرت کوتاه، بهترین راه برای آرامش و جوان سازی چشم است. در واقع، چرت زدن می تواند بهره وری شما را بهبود بخشد و عملکرد مغز را افزایش دهد. بنابراین، به چشمان خود کمی استراحت دهید. همچنین از خوابیدن و بیدار شدن با لپ تاپ یا تلفن همراه خودداری کنید. آنها را دور نگه دارید، چشمان خود را ببندید، آرام شوید و به خواب بروید. انجام همه اینها به شما کمک می کند، اما شما همچنین باید غذای مفید بخورید و بهداشت را رعایت کنید تا سلامت چشم خود را تقویت کنید.

منبع:

https://www.stylecraze.com/articles/eye-exercises-for-keeping-your-eyes-healthy/

[advisers limit=3 online =true skill=”17″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

6

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

6 دیدگاه

  1. خیلی ممنون واقعا موثر بود من کمی انحراف چشم داشتم که تو حالت عادی مشخص نبود اما هر روزیکه به چشمم فشار میاوردم از بعدازظهر به بعد فشار چشم و انحرافم به بیرون شدیدتر میشد. یه سوال این تمرین ها رو روزی چند بار باید انجام داد و اینکه به ترتیب باید تمامشو انجام داد؟ ممنون از شماو سایت خوبتون

    1. سلام و سپاس از الطافتون تمرینات را حداقل روزی 3 بار انجام دهید.

      1. سلام خسته نباشید من زمانی که یک جسم درنزدیک بینی ام قرار میگیرد به هرفاطله ای جسم پشتی را دوتا میبینم….چشمم مشکلی دارد یا عادی است؟

  2. سلام غیر این روش های گفته شده روش درمانی دگ ای هم داره چون چشام انقدر فشار داره خسته اس تمرکز ندارم این روش ها اونقدر تاثیر نداره روم نمیدونم شایدم تو دراز مدت خوب بشم راهنمایی کنید لطفا

    1. سلام بهتر است با متخصص چشم پزشکی شاوره نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز