لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

جراحی خشکی چشم

جراحی خشکی چشم | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


جراحی خشکی چشم برای افرادی که چند روش درمان غیر جراحی را برای رفع مشکل خشکی چشم خود امتحان کرده اند اما هنوز هم علائم خشکی مزمن چشم را دارند، تجویز می شود.

 با این حال، جراحی خشکی چشم اولین گزینه درمانی نیست که برای خشکی چشم توصیه می شود. پزشک شما احتمالاً  قبل از توصیه روش های جراحی، سایر روشهای درمانی را پیشنهاد می کند.

درمان های رایج غیر جراحی برای  خشکی چشم شامل موارد زیر است:

  • اشک مصنوعی
  • قطره چشمی نسخه ای که به چشم شما کمک می کند تا ریزش اشک بیشتری تولید کند.
  • کمپرس گرم یا پماد یا قطره دیگر برای کمک به درمان بیماری های زمینه ای که ممکن است باعث خشکی چشم شود.

انواع جراحی خشکی چشم

جراحی خشکی چشم | پزشکت

بعضی اوقات این روش های درمانی کافی و یا مناسب نیستند. اگر چشمان شما هنوز احساس خشکی و ناراحتی می کند، ممکن است پزشک یکی از روش جراحی های خشکی چشم زیر را توصیه کند. در حالی که این روش ها حداقل تهاجمی هستند، اما ممکن است با بروز برخی عوارض جانبی همراه باشد.

پلاگین پانکتال

پلاگین پانکتال، سدی در مجرای اشک است که به طور جزئی یا کامل باعث جلوگیری از تخلیه اشک طبیعی  از چشم می شود. پلاگین پانکتال به مرطوب نگه داشتن چشم کمک می کند.

دو نوع پلاگین پانکتال وجود دارد:

  • شاخه های پانکتال موقت. شاخه های پانکتال موقت. از کلاژن یا ماده دیگری ساخته می شوند که ظرف چند روز تا چند ماه بدن آن را حل  و جذب می کند.
  • شاخه های نیمه دائمی. شاخه های نیمه دائمی اغلب از سیلیکون یا اکریلیک ساخته می شوند. آنها می توانند سالها دوام داشته باشند. بعداً در صورت نیاز پزشک می تواند آنها را خارج کند.

هر دو نوع شاخه به داخل سوراخ چشم وارد می شوند، که دهانه های کوچکی هستند که به طور طبیعی اشک از چشمان شما خارج می شود. شاخه های نیمه دائمی گاهی اوقات  پایین تر، در بخشی از مجرای اشکی که به کانالچه معروف است، وارد می شوند.

قرار دادن شاخه های پانکتال یک روش غیرتهاجمی و غیرآسیب زننده است. پزشک  ممکن است بی حسی موضعی را برای بی حس کردن منطقه انجام دهد یا ندهد. هنگام قرار دادن دستگاه ها ممکن است احساس فشار کنید. بیشتر افراد می توانند بلافاصله بعد از جراحی فعالیت های عادی خود را از سر بگیرند. ممکن است در نزدیکی جایی که پزشک شاخه ها را فرو برده احساس تحریک یا خراشیدگی داشته باشید. بیشتر مردم به این احساس عادت می کنند.

سایر عوارض احتمالی که به ندرت رح می دهند  می تواند شامل موارد زیر باشد:
  • تحریک مجرای اشک
  • افزایش خطر عفونت
  • خیس شدن مداوم چشم ها
  • شاخه بیرون می آید یا به اطراف حرکت می کند.
  • یک تناسب نامناسب، که ممکن است باعث مالیده شدن پلاگین به چشم شما شود.

کوتر حرارتی

جراحی خشکی چشم | پزشکت

چشم پزشک

کوتر حرارتی ،یک جراحی کم تهاجمی است که در آن پزشک با استفاده از گرما، مجاری اشک شما را می بندد و از افت رطوبت جلوگیری می کند. این روش معمولا در صورت عدم کارکرد شاخه های پانکتال  توصیه می شود.

پزشک ممکن است به طور دائمی دهانه مجاری اشک شما را کوتر کند. یا به صورت سطحی این کار را انجام دهد، بنابراین در آینده دوباره باز می شود. در طی مراحل منطقه تحت جراحی بی حس می شود. این کار در مطب پزشک صورت می گیرد و انجام آن معمولاً چند دقیقه طول می کشد. پس از اتمام عمل جراحی بهتر است از لمس یا مالش چشم خودداری کنید. به احتمال زیاد پزشک برای پیشگیری از بروزعفونت احتمالی آنتی بیوتیک تجویز می کند.

نور درمانی پالسی شدید

اختلال عملکرد غده میبومیا (MGD) یکی از دلایل عمده بیماری خشکی چشم است. افراد مبتلا به این بیماری، میبوم غیرطبیعی تولید می کنند. این ماده روغنی از تبخیر اشک از چشم جلوگیری می کند.

بررسی ها نشان می دهد که درمان شدید نور پالس (IPL) ممکن است به طور موثری خشکی چشم را در افراد مبتلا به MGD درمان کند. IPL درمانی یک روش غیرتهاجمی است که اغلب برای درمان بیماری های پوستی مانند روزاسه استفاده می شود.

از پالس های نور برای تخریب انتخابی ساختارهای عروقی در پلک استفاده می شود. این می تواند به کاهش التهاب و بهبود عملکرد غدد میبومیا کمک کند.

قبل از انجام این روش، یک ژل محافظ در اطراف چشم شما پخش می شود و  عینک بر روی چشمان شما قرار می گیرد. سپس پزشک از دستگاهی برای ارسال نور  به پوست اطراف چشم شما استفاده می کند.

بعد از IPL درمانی، تا 48 ساعت  در نواحی تحت درمان از ضد آفتاب استفاده کنید . برای موثرترین روش درمانی ممکن است به چهار جلسه پیگیری جداگانه نیاز داشته باشید.

جراحی لیزر

جراحی کراتومیلئوز درجا (LASIK) برای اصلاح بینایی  اغلب باعث خشکی چشم موقت می شود. همچنین ممکن است خشکی چشم موجود را بهبود بخشد.

طبق شورای جراحی انکساری آمریکا، حدود 60 درصد از افراد در یک مطالعه FDA که قبل از عمل لیزیک خشکی چشم را گزارش کرده اند، اظهار داشته اند که با انجام این روش، پیشرفت هایی را مشاهده کرده اند. از آنجا که عمل جراحی لیزیک باعث خشک شدن چشم در حین بهبودی می شود، ممکن است پزشک  قرار دادن شاخه های موقتی پانکتال یا استفاده از سایر درمان های خشکی چشم را هم توصیه کند.

پیوند خودکار بزاقی غده جزئی

سندرم خشکی چشم شدید گاهی اوقات با اختلالات نادر مانند سندرم استیونز-جانسون یا پمفیگوئید غشای مخاطی سیکاتریال چشمی همراه است. داروها و اکثر اقدامات جراحی، خشکی چشم را در افراد مبتلا به این شرایط درمان نمی کند. این در نهایت می تواند باعث کوری شود.

سندرم خشکی چشم در نتیجه نبود یا ناکافی بودن میزان رطوبت و چربی در سطح چشم ها اتفاق می افتد. شدت این خشکی نیز متفاوت بوده و با توجه به میزان شدت آن فرد ممکن است دچار ناراحتی های چشمی مداوم، التهابات و تورم چشم یا حتی زخم شدن سطح چشم شود. اسامی مختلفی برای این عارضه وجود داشته و به آن سندرم خشکی چشم، بیماری خشک چشم یا حتی ساده تر از همه «خشکی چشم» نیز گفته می شود.

اگر دچار خشکی چشم شدید و در غیر این صورت قابل درمان نیستید، ممکن است پزشک پیوند خودکار بزاقی غدد جزئی را توصیه کند. این روش نسبتاً جدید بوده و شامل کاشت غده بزاقی به جای مجرای اشکی برای مرطوب نگه داشتن چشم است. بررسی ها نشان داده است که این گزینه درمانی به طور موثری خشکی چشم را درمان می کند.

غشاء آمنیوتیک

جراحی خشکی چشم | پزشکت

غشاء آمنیوتیک (AM) گزینه دیگری برای افراد مبتلا به کراتیت است که با وضعیت آنها سایر روش های درمانی قابل کنترل نیست. کراتیت، آسیب به سطح چشم است که در اثر خشکی ایجاد می شود.

AM در نقش یک مانع فیزیکی از چشم محافظت می کند. همچنین تصور می شود که دارای خواص ضد میکروبی است. این روش شامل کاشت AM در سطح چشم است. این روش قبلاً شامل عمل جراحی برای کاشت AM بود. امروزه از اقدامات غیرتهاجمی است و در مطب پزشک انجام می شود.

دو نوع AM وجود دارد که عبارتند از:
  • AM انجماد .Cryopreservation AM، مانند ProKera)BioTissue)، در فریزر نگهداری و ذخیره می شود. AM با یک حلقه یا باند محکم شده و مانند لنز تماسی در چشم قرار می گیرد.
  • AM بدون آب. AM dehydrated، مانند AmbioDisk)IOP Ophthalmics)، بافت های کم آبی هستند که در مطب پزشک در چشم قرار می گیرند و دارای لنز تماسی  هستند.

هزینه های جراحی های خشکی چشم

هزینه جراحی خشکی چشم بر عوامل مختلفی مانند محل زندگی شما، روشی که جراح انتخاب می کند و نوع پوشش بیمه ای شما بستگی دارد. با پزشک خود در مورد هزینه جراحی که در نظر دارید مشورت کنید. اگر بیمه درمانی دارید، با ارائه دهنده خود تماس بگیرید تا در مورد اینکه آیا روشی را پوشش می دهد و چه مبلغی را باید پرداخت کنید، بپرسید.

خشکی چشم بعد از جراحی

جراحی خشکی چشم | پزشکت

 95 درصد از افرادی که تحت عمل جراحی لیزیک قرار گرفته اند می گویند این جراحی حداقل علائم خشکی چشم را ایجاد می کند.خوشبختانه این علائم معمولاً خفیف و موقتی هستند. پس از بهبود کامل چشم، خشکی چشم تقریباً طی چند ماه بهبود می یابد.

جراحی آب مروارید همچنین ممکن است باعث خشکی چشم شود.بررسی ها نشان داده که 42 درصد از افراد ظرف 1 هفته پس از انجام این روش، خشکی چشم را تجربه کرده اند. علائم خشکی چشم که با جراحی آب مروارید مرتبط هستند معمولاً با گذشت زمان بهتر می شوند.

در این بین، پزشکان می توانند سایر درمان های خشکی چشم را نیز توصیه کنند. اینها ممکن است شامل شاخه های پانکتال یا پارگی مصنوعی باشد.

چه زمانی باید جراحی خشکی چشم را در نظر گرفت؟

اگر سایر روش های درمانی به طور موثر از علائم شما جلوگیری یا آن را درمان نمی کنند، ممکن است بخواهید جراحی خشکی چشم را در نظر بگیرید.

در صورتی که بعد از درمان های غیرجراحی، هر یک از شرایط زیر را تجربه می کنید، بهتراست درمورد گزینه جراحی با پزشک مشورت کنید:

  • علائم شما بهبود نمی یابد.
  • علائم شما بدتر می شود.
  • درمان های غیر جراحی تاثیری ندارد.
سخن آخر

درمان ها، از جمله اشک مصنوعی و قطره های تجویز شده چشم، به مدیریت خشکی چشم در بیشتر افراد، از جمله کسانی که اخیراً تحت عمل جراحی لیزیک یا آب مروارید قرار گرفته اند، کمک می کند.

اگر علائم شما بهبود نیافت، با پزشک خود مشورت کنید. چندین روش جراحی ممکن است کمک کند. بیشتر آنها حداقل تهاجمی هستند و عوارض جانبی کمی ایجاد می کنند.

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

2.3 / 5. تعداد رای ها: 3

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز