لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

شکر قهوه ای بهتر است یا سفید؟

شکر سفید یا قهوه ای؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


از نظر تغذیه ای، شکر سفید و قهوه ای تا حدودی مشابه هم هستند. با این حال، هر دو دارای مزه ها و خواص و عملکردهای مختلفی دارند. شکر حاوی مقدار مواد مغذی مفید خیلی کمی برای بدن شما است، بنابراین افراد باید مصرف قند خود را کاهش دهند. انواع مختلفی از شکر برای خرید در دسترس است، که تشخیص اینکه کدام یک برای شما مناسب تر است، تا حدودی جای بحث دارد.

بر همین اساس ما سعی کرده ایم در این مقاله از پزشکت، تمام اطلاعات مربوط به تفاوت شکر قهوه ای با سفید را مورد بررسی قرار دهیم. در نهایت، جایگزین های مغذی تری را برای مصرف این دو معرفی کرده ایم.

شکر || پزشکت

تفاوت تغذیه ای

با توجه به اینکه شکر سفید و قهوه ای از محصولات یکسانی (اعم از گیاه نیشکر یا چغندرقند) ساخته می شوند، تاحدودی مشابه هستند. در واقع شکر قهوه ای مخلوطی از شکر سفید و ملاس است. ملاس رنگ شکر را تیره تر می کند و ارزش غذایی آن را تا حدودی افزایش می دهد.

قابل توجه ترین تفاوت تغذیه ای بین این دو این است که شکر قهوه ای مقدار کمی کلسیم، آهن و پتاسیم بیشتری دارد.

با این حال، مقادیر این مواد معدنی در شکر قهوه ای ناچیز است، بنابراین منبع خوبی از ویتامین یا مواد معدنی نیست. شکر قهوه ای کالری کمتری نسبت به شکر سفید دارد، با این حال این تفاوت حداقل است. یک قاشق چایخوری (4 گرم) شکر قهوه ای 15 کالری دارد، در حالی که همان مقدار شکر سفید 16.3 کالری دارد. جدا از این تفاوت های جزئی، از نظر تغذیه ای مشابه هستند. تفاوت اصلی آنها در طعم و رنگ آنهاست.

کارشناسان توصیه می کند که مصرف قندهای اضافه شده را به 10 درصد از کالری روزانه خود محدود کنند تا هم از اضافه وزن خود جلوگیری کرده و هم خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش دهید. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) هشدار می دهد که مصرف بیش از حد قند خطر ابتلا به بیماری های زمینه ای جدی را در شما افزایش می دهد، مانند:

مصارف آشپزی

شکر سفید و قهوه ای را می توان به روش های مختلف در پخت و پز استفاده کرد. در حالی که گاهی اوقات می توان آنها را به جای یکدیگر استفاده کنید، انجام این کار ممکن است بر رنگ، طعم یا بافت محصول نهایی شما تأثیر بگذارد.

ملاس موجود در این شکر رطوبت را حفظ می‌کند، بنابراین استفاده از آن باعث می‌شود که محصولات پخته‌شده نرم‌تر و در عین حال متراکم‌تر شوند.

به عنوان مثال، شیرینی‌هایی که با شکر قهوه‌ای درست می‌شوند، مرطوب و متراکم‌تر خواهند بود، در حالی که کوکی‌هایی که با شکر سفید درست می‌شوند، به میزان بیشتری پف می کنند و بافت مطبوع تری دارند.

سایر کاربردهای شکر قهوه ای شامل لعاب ها و سس های غنی مانند سس باربیکیو است.

شکر قهوه ای || پزشکت

طعم و رنگ

تفاوت اصلی شکر سفید و قهوه ای در طعم و رنگ آنهاست. استفاده از شکر قهوه ای در غذاها باعت ایجاد رنگ کاراملی یا قهوه‌ای روشن می شود. در مقابل، پخت با شکر سفید منجر به یک محصول روشن تر می شود.

این شکر به دلیل ملاس اضافه شده، طعم کاراملی یا تافی مانند دارد. به همین دلیل در کیک ها و کلوچه های شکلاتی و همچنین کیک های میوه ای غنی به خوبی کار می کند.

از طرفی شکر سفید شیرین تر است، بنابراین بهتر است کمتر از آن استفاده کنید تا طعم دلخواه خود را بدست آورید. عطر و طعم خنثی آن، آن را به یک ماده همه کاره در پخت تبدیل می کند.

تفاوت در تولید

شکر در آب و هوای گرمسیری که گیاهان نیشکر یا چغندرقند رشد می کنند تولید می شود. هر دو گیاه برای تولید شکر تحت فرآیند مشابهی قرار می گیرند. با این حال، روش های مورد استفاده برای تبدیل آن به شکر قهوه ای و سفید متفاوت است.

ابتدا آب شیرین هر دو محصول استخراج و خالص و حرارت داده می شود تا شربت قهوه ای غلیظی به نام ملاس ایجاد شود. سپس شکر متبلور شده سانتریفیوژ می شود تا کریستال های قند تولید شود. سپس شکر سفید برای حذف هرگونه ملاس اضافی و ایجاد کریستال های کوچکتر پردازش می شود.

این شکر تصفیه شده همان شکر سفیدی است که ملاس به آن اضافه شده است. در همین حال، شکر قهوه ای کمتر از شکر سفید تحت پردازش قرار می گیرد و به آن اجازه می دهد مقداری از ملاس و رنگ قهوه ای طبیعی خود را حفظ کند.

دلیل تفاوت رنگ شکر سفید و قهوه ای

تولید کنندگان انواع شکر را با استخراج آب قند از گیاهان چغندرقند یا نیشکر تولید می کنند. فرآیند تولید شامل تمیز کردن، کریستالیزه کردن و خشک کردن شکر خام است. در طول فرآیند تولید، تولیدکنندگان کریستال های شکر را از ملاس جدا می کنند. ملاس شربت غلیظ و قهوه ای تیره رنگی است که به طور طبیعی در چغندرقند و نیشکر وجود دارد.

ملاس نیشکر طعم شیرینی دارد، اما ملاس چغندرقند خیلی شیرین نیست و تولیدکنندگان از آن برای خوراک دام و سایر صنایع استفاده می کنند. مقدار ملاس رنگ، طعم و رطوبت قند را تعیین می کند. ملاس بیشتر رنگ و طعم بیشتری به قند می دهد.

شرکت های مواد غذایی با تغییر اندازه کریستال ها و مقدار ملاس، انواع قند و شکر ها را در رنگ و طعم های مختلف می سازند.

انواع شکر || پزشکت

انواع شکر سفید و قهوه ای

انواع شکر سفید، عبارتند از:

  • دانه ریز: مردم معمولا از شکر دانه ریز برای نوشیدنی های گرم یا پخت و پز استفاده می کنند.
  • فوق ریز: کریستال های کوچکتری دارد که در تهیه دسرها پودینگ مفید است.
  • قنادی ها یا پودر قند: مردم از آن در شیرینی، آیسینگ و خامه استفاده می کنند.
  • شکر میوه: کریستال های کوچکتر و یکنواخت دارد که مناسب دسرهای پودینگ و نوشیدنی های پودری است.

انواع شکر قهوه ای، عبارتند از:

  • قهوه ای روشن: این شکر برای پخت و پز و سس مناسب است.
  • قهوه ای تیره: رنگ عمیق تری دارد و به خاطر ملاسی که دارد در تهیه شیرینی زنجبیلی، لوبیا پخته شده و غذاهای کبابی مناسب است.
  • موسکووادو: حاوی ملاس طبیعی است و مناسب دستور العمل‌هایی است که نیاز به طعم ملاس قوی‎‌تری دارند.
  • توربینادو: به آن شکر دمرارا یا نیشکر خام نیز می گویند. کریستال‌های بزرگ‌تری نسبت به شکر قهوه‌ای دارد و دارای رنگ روشن و طعم ملایم است.

کدام را باید انتخاب کنید؟ شکر سفید یا قهوه ای؟

اینکه شکر سفید یا قهوه ای را انتخاب کنید به ترجیح شخصی شما بستگی دارد، زیرا طعم و رنگ این دو با همدیگر فرق دارد. اگرچه شکر قهوه ای حاوی مواد معدنی بیشتری نسبت به شکر سفید است، اما مقدار این مواد معدنی به قدری ناچیز است که هیچ مزیتی برای سلامتی ندارند.

نکته مهم این است که تصور می شود مصرف بیش از حد شکر باعث چاقی و اضافه وزن می شود و علت اصلی بیماری ها از جمله دیابت نوع 2 و بیماری قلبی است.

به همین دلیل، توصیه می شود بیش از 5 تا 10 درصد از کالری روزانه خود را از شکر اضافه مصرف نکنید. در حالی که لذت بردن از یک خوراکی شیرین خوب است، اما مصرف انواع قند باید در یک رژیم غذایی سالم محدود شوند. هنگام انتخاب بین شکر قهوه ای یا سفید، باید به سلیقه و ترجیحات خودتان توجه کنید، زیرا آنها تأثیرات یکسانی بر سلامت شما خواهند داشت.

سخن آخر

 ممکن است بهتر از شکر سفید برای پخت و پز باشند. آنها طعم غنی تر یا بافت مرطوب تر و جویدنی دارند. در این موارد، شکر موسکووادو با محتوای ملاس بالاتر، بیشترین طعم را دارد. این شکر حاوی مواد معدنی کمی بیشتری از شکر سفید است اما هیچ فایده ای برای سلامتی ندارد.

اگرچه عسل و شربت افرا قندهای طبیعی هستند، اما در صورت مصرف بیش از حد ممکن است منجر به اضافه وزن شوند خطر ابتلا به برخی بیماری های مزمن را افزایش دهند. با این حال، استفاده از عسل و شربت افرا در مقادیر کم، گاهی اوقات ممکن است جایگزین طبیعی تری برای شکر فرآوری شده باشد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز