لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

ویتامین B1 و فواید آن

ویتامین B1 و فواید آن | پزشکت

فهرست مطالب

ویتامین B1 و فواید آن

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

قبل از بررسی ویتامین B1 و فواید آن باید بدانیم که، ویتامین B1 یا تیامین، بدن را قادر می سازد از کربوهیدرات ها به عنوان انرژی استفاده کند. این ماده برای متابولیسم گلوکز ضروری است و نقش کلیدی در عملکرد اعصاب، ماهیچه ها و قلب دارد. بر همین اساس بهتر است، ویتامین B1، غذاها، فواید و علائم کمبود آن را بهتر بشناسید. ویتامین B1، مانند همه ویتامین های کمپلکس B، یک ویتامین محلول در آب است. ویتامین ها بر اساس موادی که در آنها حل می شوند طبقه بندی شده اند. برخی در آب و بعضی دیگر در چربی حل می شوند. ویتامین های محلول در آب از طریق جریان خون منتقل و هر آنچه بدن از آن استفاده نمی کند در ادرار دفع می شود.

خوراکی ها و مواد غذایی حاوی ویتامین B1

گوشت، ماهی و غلات منبع خوبی از ویتامین B1 یا تیامین هستند. میزان بالایی از ویتامین B1 در لایه های خارجی و جوانه غلات و همچنین در مخمر، گوشت گاو، آجیل، غلات کامل و حبوبات وجود دارد. میوه ها و سبزیجات حاوی ویتامین شامل گل کلم، جگر، پرتقال، تخم مرغ، سیب زمینی، مارچوبه و کلم پیچ هستند. غلات صبحانه و محصولات با آرد سفید یا برنج سفید ممکن است با ویتامین B غنی شده باشند.

حدود نیمی از مردم ویتامین B1 را در غذاهایی که به طور طبیعی حاوی تیامین هستند استفاده می کنند، در حالی که بقیه از غذاهایی تامین می شود که با این ویتامین غنی شده اند.

گرم کردن، پختن غذاها و جوشاندن آنها در آب، تیامین را از بین می برد. از آنجا که ویتامین B1 محلول در آب است، در آب آشپزی حل می شود. برنج سفید که غنی نشده باشد تنها حاوی یک دهم تیامین موجود در برنج قهوه ای است.

دفتر مکمل های غذایی موسسه ملی بهداشت (NIH) توصیه می کند که یک وعده غلات صبحانه غنی شده با 1.5 میلی گرم تیامین، حاوی بیش از 100 درصد مقدار توصیه شده روزانه است. یک تکه نان سبوس دار حاوی 0.1 میلی گرم یا 7 درصد از نیاز روزانه است. پنیر، مرغ و سیب فاقد تیامین هستند. انسان به منبع مداوم ویتامین B1 نیاز دارد، زیرا این ویتامین در بدن ذخیره نمی شود. بنابراین باید بخشی از رژیم غذایی روزانه باشد.

فواید ویتامین B1

ویتامین B1 و فواید آن | پزشکت

ویتامین B1 یا تیامین به پیشگیری از بروز عوارض در سیستم عصبی، مغز، ماهیچه ها، قلب، معده و روده ها کمک می کند. همچنین در جریان الکترولیتها به داخل و خارج سلولهای ماهیچه ای و عصبی نقش دارد. این ویتامین همچنین به پیشگیری از بیماری هایی مانند بری بری، که شامل اختلالات قلب، اعصاب و دستگاه گوارش می شود، کمک می کند.

موارد استفاده از ویتامین B1 در پزشکی

بیمارانی که برای درمان، سطوح پایین یا کمبود ویتامین B1 دریافت کنند، شامل بیماران مبتلا به نوریت محیطی هستند. این بیماری التهاب اعصاب خارج از مغز یا پلاگر است. برخی از ورزشکاران برای افزایش عملکرد خود از مکمل های تیامین استفاده می کنند.

افراد مبتلا به کولیت اولسروز، اسهال مداوم و اشتهای ضعیف نیز احتمال دارد تیامین دریافت کنند. در افرادی که به حالت کما هستند ممکن است تزریق تیامین انجام شود.

سایر شرایطی که مکمل های تیامین می تواند به آنها کمک کند، عبارتند از:

  • ایدز
  • استرس
  • درد دیابتی
  • بیماری قلبی
  • آب مروارید
  • زخم های پوستی
  • سرطان دهانه رحم
  • ضعف سیستم ایمنی بدن
  • گلوکوم و سایر مشکلات بینایی
  • سندرم مخچه، نوعی آسیب مغزی است.
  • بیماری کلیوی در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲

علائم کمبود ویتامین B1

ویتامین B1 و فواید آن | پزشکت

کمبود ویتامین B1 به طور معمول منجر به بیماری بری بری می شود، وضعیتی که مشکلات عصبی محیطی و ضعف را نشان می دهد. در این شرایط کاهش وزن و بی اشتهایی، مشکلات ذهنی از جمله گیجی و از دست دادن حافظه کوتاه مدت احتمال دارد، ایجاد شود. ماهیچه ها ممکن است ضعیف شوند و شاید علائم قلبی عروقی به عنوان مثال، بزرگ شدن قلب رخ دهد.

روزانه چقدر ویتامین B1 نیاز داریم؟

میزان دوز توصیه شده برای تیامین در مردان 1.2 میلی گرم و 1.1 میلی گرم برای زنان بالای 18 سال است. زنان در دوران بارداری یا شیردهی در هر سنی باید روزانه 1.4 میلی گرم مصرف کنند.

چه کسانی در خطر کمبود B1 هستند؟

افرادی که رژیم غذایی نامناسب دارند و مبتلایان به سرطان، بیماری صبحگاهی در دوران بارداری، جراحی چاقی و همودیالیز در معرض کمبود تیامین هستند. افرادی که به طور مرتب الکل مصرف می کنند احتمال دارد دچار کمبود این ویتامین باشند، زیرا ممکن است آنها تیامین را از غذای خود جذب نکنند.

سندرم ورنیک-کورساکوف یک اختلال است که افراد مبتلا به الکل مزمن را تحت تاثیر قرار می دهد. این سندرم با کمبود تیامین ارتباط دارد و در صورت عدم درمان می تواند کشنده باشد. افراد مبتلا به سندرم ورنیک-کورساکوف و کسانی که مصرف الکل را ترک می کنند احتمال دارد تزریق تیامین را برای کمک به بهبودی دریافت کنند. بیماریهای دیگر مانند HIV جذب مواد مغذی را کاهش می دهند و این می تواند منجر به کمبود ویتامین B1 شود.

عملکرد ویتامین های گروه B

همه ویتامین های گروه B محلول در آب هستند. آنها در تبدیل شدن کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین به انرژی یا گلوکز کمک می کنند. ویتامین B برای حفظ سلامت کبد، پوست، مو و چشم ضروری است. آنها همچنین در سیستم عصبی نقش دارند و برای عملکرد خوب مغز مورد نیاز هستند. ویتامین های گروه B گاهی ویتامین ضد استرس نیز نامیده می شوند، زیرا در زمان استرس سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند.

اثرات جانبی ویتامین B

شواهد هیچ گونه آسیبی را از ویتامین B1 تایید نمی کند، اما سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در مورد استفاده از مکمل ها هشدار می دهد. افراد قبل از استفاده از مکمل ها یا جایگزین غذاها با پزشک خود مشورت کنند و از عموم مردم می خواهند تا به جای تشخیص خود، از پزشک عمومی و یا متخصص تغذیه در مورد چگونگی بهبود سلامت مشاوره بگیرند.

تداخل دارویی تیامین

ویتامین B1 و فواید آن | پزشکت

چای و قهوه حاوی تانن هستند، مواد شیمیایی که احتمال دارد با تیامین تداخل داشته باشند و جذب آن را سخت تر می کند. برخی از مواد شیمیایی موجود در صدف و ماهی خام می توانند تیامین را از بین ببرند که در صورت مصرف زیاد به طور بالقوه منجر به کمبود ویتامین می شود. گاهی اوقات برای درمان کودکان مبتلا به بیماری های نادر شربت افرا و اسیدوز لاکتیک استفاده می شود که توسط متخصصین پزشکی مربوطه تجویز می شود.

شما می توانید تیامین را با نسخه دریافت کنید. این محصول به صورت قرص های با نسخه استاندارد و با سرعت کند عرضه می شود. برای کمبود شدید، ویتامین B به صورت تزریقی تجویز می شود. می توانید مکمل های تیامین را از داروخانه ها خریداری کنید. اینها شامل قرص های ویتامین B کمپلکس و قرص های مولتی ویتامین است.

اگر کمبود ویتامین B1 خفیف دارید، معمولاً یک بار در روز تیامین مصرف کنید. می توانید آن را با غذا یا بدون غذا استفاده کنید. برخی از افراد احتمال دارد هنگام مصرف تیامین احساس بیماری کنند یا معده درد داشته باشند، اما این عوارض جانبی معمولاً خفیف هستند.

چه کسانی باید تیامین مصرف کنند؟

اکثر بزرگسالان و کودکان 12 سال به بالا می توانند تیامین مصرف کنند. در صورت توصیه متخصص، تیامین را می توانید به کودک زیر 12 سال بدهید. تیامین شاید برای برخی افراد مناسب نباشد. برای اطمینان از این که برای شما بی خطر است، قبل از شروع مصرف به پزشک خود اطلاع دهید اگر:

  • در گذشته نسبت به تیامین یا هر داروی دیگر واکنش آلرژیک داشته اید.
  • اگر قرار است آزمایش خون انجام دهید. چون می تواند بر نتایج برخی آزمایش ها تأثیر بگذارد.

 نحوه و زمان مصرف تیامین

اگر تیامین توسط پزشک تجویز شده، هنگام مصرف آن، دستورات پزشک را دنبال کنید. اگر تیامین را از داروخانه یا مغازه خریداری کرده اید، دستورالعمل های همراه بسته را انجام دهید. دوزمصرفی بسته به نیاز شما به تیامین و اینکه آیا توسط پزشک تجویز شده است متفاوت خواهد بود. در شرایط کمبود خفیف تیامین دوز معمول برای بزرگسالان بین 25 تا 100 میلی گرم است که یک بار در روز مصرف می شود. اما در موارد  کمبود شدید تیامین دوز معمول برای بزرگسالان 100 میلی گرم است که 2 یا 3 بار در روز مصرف می شود.

اگر برای کودک تیامین تجویز شود، پزشک از وزن کودک برای تعیین دوز مناسب استفاده می کند.

چگونه می توانیم ویتامین B1را تامین کنیم؟

ویتامین B1 و فواید آن | پزشکت

تیامین را می توانید از طریق غذا یا مکمل مصرف کنید. قرص را به طور کامل با یک نوشیدنی آب قورت دهید. اگر مصرف قرص برای تان مشکل است، با استفاده از خط وسط، قرص را به دونصف تقسیم کنید. هر دو نیمه را جداگانه استفاده کنید. برای درمان کمبود ویتامین B1، دوز مصرفی معمولاً ثابت می ماند تا زمانی که سطح آن به حالت عادی برگردد و علائم بهبود یابد. هنگامی که سطح ویتامین به حالت عادی برگشت، احتمالاً پزشک دوز آن را کمتر می کند تا مطمئن شود که دوباره دچار کمبود نشوید.

از دست دادن 1 یا 2 دوز به اشتباه احتمالاً خیلی مهم نخواهد بود. اما اگر کمبود ویتامین دارید و مدام مصرف تیامین خود را فراموش می کنید، از پزشک راهنمایی بخواهید.

اگر مصرف تیامین خود را فراموش کردید، به محض به یاد آوردن دوز فراموش شده را مصرف کنید، مگر اینکه زمان دوز بعدی نزدیک باشد. در این صورت دوز فراموش شده را کنار بگذارید و فقط دوز بعدی را به صورت عادی مصرف کنید. برای جبران دوز فراموش شده 2 دوز مصرف نکنید.

اگر دوزها را اغلب فراموش می کنید، بهتر است برای یادآوری، زنگ هشدار تنظیم شود. همچنین می توانید از داروساز در مورد راه های دیگر که به شما در یادآوری مصرف دارو کمک می کند، راهنمایی بخواهید. اگر تیامین برای شما تجویز شده است و می خواهید به هر دلیلی مصرف آن را متوقف کنید، با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض مصرف زیاد ویتامین B1

تیامین به طور کلی یک داروی بسیار بی خطر است. بعید است که مصرف بیش از حد آن آسیب برساند. اگر نگران هستید، با یک داروساز یا پزشک مشورت کنید. مانند سایر داروها، تیامین می تواند در برخی افراد عوارض جانبی ایجاد کند. اما اکثر افراد عوارض جانبی ندارند یا فقط عوارض جزئی دارند. اگر این عوارض جانبی شما را آزار می دهد یا برطرف نمی شود، با یک داروساز یا پزشک مشورت کنید:

  • اسهال
  • معده درد
  • احساس بیماری (حالت تهوع)

منابع:

https://www.nhs.uk/medicines/thiamine-vitamin-b1/

https://www.medicalnewstoday.com/articles/219545

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز