لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

بیماری های مغز و اعصابدرمان

کاهش درد در بیماری ام اس

کاهش درد در بیماری ام اس

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

کاهش درد در بیماری ام اس بسیار حائز اهمیت است، چون اکثر مبتلایان به این بیماری از درد رنج می برند. درد علامت بسیار شایع ام اس است. در حقیقت، یک مطالعه نشان داد که تقریباً 67 درصد از مبتلایان به MS درد را تجربه کرده اند. این مقاله بر روی درمان های خانگی متمرکز است که افراد می توانند در خانه برای کمک به کنترل درد ام اس امتحان کنند.

برخی درمان خانگی برای تسکین درد عصب مبتلایان MS وجود دارد که این بیماران با به کارگیری این راهکار ها به راحتی می توانند تا حدودی درد عصب خود را کاهش دهند.

MS یا مولتیپل اسکلروزیس علائم بسیاری مانند از دست دادن تحرک، خستگی و درد را ایجاد می کند. با این حال، بسیاری از داروهای پزشکی و طبیعی وجود دارد که می تواند به کاهش درد کمک کند.

مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری مزمن و اغلب ناتوان کننده است و بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می گذارد. در این بیماری جریان سیگنال های عصبی بین مغز و بدن قطع می شود.

کاهش درد در بیماری ام اس با ماساژ و کمپرس گرم

کاهش درد در مبتلایان به ام اس | پزشکت

بررسی ها نشان می دهد که استفاده از ماساژ درمانی برای درمان درد MS موثر است. فشار بر روی بدن در اثر عدم تحرک، اسپاستیک یا استرس می تواند به درد اندام منجر شود. با این حال، ماساژ درمانی می تواند در بهبود عملکرد دست وپا برای بیماری ام اس مفید باشد.

یک مطالعه نشان می دهد که ماساژ درمانی می تواند به طور قابل توجهی درد در پاها را کاهش دهد و سلامت کلی افراد مبتلا به ام اس را بهبود بخشد.

محققان آزمایش کردند که آیا ماساژ درمانی بر عملکرد پا تأثیر می گذارد یا خیر. آنها معتقدند اگرچه ماساژ درمانی می تواند با کاهش درد باعث بهبود تحرک شود، اما این اثرات موقتی است.

ماساژها با کاهش تنش در گیرنده های درد و تحریک ترشح اندورفین، به کاهش درد کمک می کنند.

ماساژ در واقع خاصیت آرامش بخشی نیز دارد. آنها احتمال دارد احساس استرس و اضطراب را از بین ببرند که هر دو می توانند به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی تأثیر بگذارند.

بیماری های مغز و اعصاب

برخی از افراد مبتلا به ام اس احساس سوزش یا درد در بازوان خود را تجربه می کنند. پزشکان این احساسات را بیهوشی می نامند. استفاده از کمپرس گرم روی پوست ناحیه می تواند احساس سوزش یا درد را بهبود بخشد.

بیماریی که پزشکان آن را «اریترومالالژیا» می نامند، یک علامت دردناک MS است که روی پا تأثیر می گذارد. پاها احتمال دارد احساس تنگی یا التهاب کرده و همچنین احساس سوزش داشته باشند.

برخی از روش های درمانی برای گرم کردن پا در مبتلایان به این بیماری عبارتند از:

  • بالا بردن پاها
  • پوشیدن جوراب های واریس
  • شنا کردن در صورت امکان
  • خیساندن پا در آب ولرم یا خنک
  • قرار دادن کمپرس خنک یا گرم روی پوست

کاهش درد در بیماری ام اس با مکمل های غذایی 

کاهش درد در مبتلایان به ام اس | پزشکت

درد عصبی می تواند به دلیل کمبودهای خاص ایجاد و تشدید شود. پزشک می تواند در تشخیص کمبود های مواد مغذی از جمله موارد زیر به بیماران کمک کند:

کاهش درد در بیماری ام اس با تغییرات رژیم غذایی

غالباً، درد و بیماری به رژیم غذایی ناسالم مربوط می شود. مبتلایان به این بیماری باید اصول تغدیه ای مربوط به وضعیت خود را رعایت کنند و غذا های مفید و مضر خود را بشناسند و آن را رعایت کنند. برخی غذاهای مضری که بیماران باید از آن پرهیز کنند، شامل ذرت، لبنیات، گلوتن، سویا و شکر است.

کاهش درد در بیماری ام اس با ورزش

بی حسی، سوزن سوزن شدن یا درد در دست ها یکی از علائم رایج MS است. علائمی که بر روی دست ها تأثیر می گذارد باعث کاهش عملکرد در انجام کارهای روزمره می شوند.

افراد مبتلا به ام اس که در دست خود احساس درد یا بی حسی می کنند می توانند تمرینات زیر را برای بازیابی عملکرد و قدرت خود انجام دهند:

  • تمرینات مچ دست. کف دست را به سمت پایین نگه دارید. بازو را ثابت نگه دارید، دست را از یک طرف به طرف دیگر بچرخانید.
  • باز و بسته کردن انگشتان. کف دست را به سمت پایین و انگشتان را شل کنید. دستان خود را مشت کرده و سپس انگشتان را صاف کنید.
  • باز و بسته کردن انگشتان دست. کف دست را به سمت پایین و انگشتان را شل کنید. انگشتان را از هم باز کنید. انگشتان را به سمت عقب حرکت دهید.
  • باز و بسته کردن انگشت شست. کف دست را به سمت بدن خود نگه دارد تا انگشت شست به سمت سقف باشد. انگشت شست را به کف دست خم کرده و سپس شست را صاف کنید.
  • خم کردن و کشیدن مچ دست. کشش دست و مچ دست می تواند به درمان بی حسی یا گزگز کمک کند. کف دست را به سمت سقف نگه دارید. بازو را ثابت نگه داشته، مچ دست را خم کنید تا انگشتان دست به سمت سقف باشند. مچ دست را به حالت اول برگردانید و کف دست رو به بالا باشد. مچ دست را در جهت مخالف خم کنید تا انگشتان به سمت پایین قرار بگیرند و کف دست از بدن دور شود.

ورزش کمر و کشش برای تسکین درد در بیماری ام اس

معمولاً پزشک به افراد مبتلا به ام اس توصیه می کنند که برای کمک به کاهش علائمی مانند خستگی، فعالیت بدنی خود را کاهش دهند. با این حال، تحقیقات اخیر نشان می دهد که تمرینات سبک مانند یوگا و پیلاتس احتمال دارد در کنترل علائم این بیماری مفید باشد.

یوگا و پیلاتس هر دو شامل حرکاتی هستند که باعث کشش و تقویت بدن می شوند. آنها اشکال مختلفی از ورزش ها می باشند که افراد می توانند متناسب با نیازهای خودانتخاب کنند.

برخی تحقیقات نشان می دهد که یوگا تمرین موثری برای کنترل درد کمر است. طبق انجمن ملی مولتیپل اسکلروزیس، افراد مبتلا به ام اس می‌توانند با تمرین یوگا کارهای خود مانند تعادل و راه رفتن ونشستن را بهتر مدیریت کنند.

یک بررسی کوچک 12 هفته ای از سال 2015 نشان داد که یوگا در کوتاه مدت می تواند بر علائم MS تأثیر بگذارد. نتایج این مطالعه مشخص کرد که یوگای کوتاه مدت احتمال دارد منجر به بهبود خستگی، تعادل، طول گام و سرعت راه رفتن شود.

مطالعه دیگری، این بار در سال 2013، افراد مبتلا به ام اس را دنبال کرد که در یک برنامه 12 هفته ای پیلاتس شرکت کردند. در پایان برنامه، شرکت کنندگان از بهبود وضعیت و درد کمتر در شانه و کمر خود خبر دادند.

مدیریت درد در بیماری ام اس

کاهش درد در مبتلایان به ام اس | پزشکت

افراد مبتلا به ام اس می توانند با انجام فعالیت های بدنی سبک مانند شنا، ایروبیک در آب، پیاده روی و کشش می تواند درد خود را کنترل کنند.

برخی از رژیم ها و تغییر سبک زندگی نیز می تواند به کاهش درد کمک کند. بررسی ها نشان می دهد که احتمال دارد ارتباطی بین کمبود ویتامین D و درد عضلانی وجود داشته باشد. با این حال، بررسی ها بیشتری برای تعیین اینکه آیا مصرف ویتامین D اضافی می تواند به درد مربوط به MS کمک کند، ضروری است.

ویتامین D نقش مهمی در عملکرد و حفظ عضلات دارد. همچنین اثرات ضد التهابی ایجاد می کند که می تواند درد عضلات را کاهش دهد. افراد می توانند ویتامین D و افزایش مصرف کلسیم روزانه خود را از غذاهای به دست آورند. برخی از این غذاها، عبارتند از:

  • شیر
  • ماهی
  • تخم مرغ
  • سبزیجات

روش زندگی نقش مهمی در مدیریت علائم MS دارد. برخی از داروهای طبیعی بر کاهش استرس تأثیر دارد که می تواند علائم MS را تحریک کند. فعالیت های آرامش بخشی مانند ماساژ و یوگا به طور خاص بر کاهش استرس عاطفی با آزاد شدن تنش جسمی در بدن اثر دارد.

روش های دیگر برای کاهش استرس شامل، ورزش های تنفسی آهسته و مشاوره است.

داروها و درمان های پزشکی برای کاهش درد بیماران ام اس 

کاهش درد در مبتلایان به ام اس | پزشکت

 داروهای بدون نسخه می توانند به تسکین درد عمومی ام اس کمک کنند. طبق انجمن ملی مولتیپل اسکلروزیس، پزشک احتمال دارد هیدروکسی زین را برای تسکین درد و خارش تجویز کند. استفاده از مسکن های بدون نسخه، مانند ایبوپروفن، می تواند تا حدودی مفید باشد.

درمان های طب سوزنی نیز ممکن است درد را کاهش دهند. طب سوزنی روشی است که مردم در طب سنتی چین به کار می برند. طب سوزنی شامل قرار دادن سوزن های بسیار ظریف در نقاط خاص بدن است. برخی بررسی ها نشان می دهد که طب سوزنی سر می تواند درد MS را کاهش دهد.

حرف آخر

درد برای بسیاری از افراد مبتلا به ام اس یک واقعیت است. با این حال، بسیاری از درمان های پزشکی و طبیعی برای کمک به مدیریت علائم وجود دارد.

انجام ورزش های هوازی سبک و ایجاد تغییر در سبک زندگی می تواند درد را کاهش داده و علائم MS را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. بهبود عواملی مانند استرس و افسردگی نیز می تواند بر علائم MS تأثیر مثبت بگذارد.

با کمک یک متخصص پزشکی، بیماری ام اس می توانند برای مدیریت علائم و بهبود کیفیت زندگی خود کار کنند.

افرادی که به بیماری ام اس مبتلا هستند، در صورت احساس درد در ناحیه جدیدی از بدن، یا در صورت بدتر شدن درد باید با پزشک خود مشورت کنند.

منبع:

 https://www.medicalnewstoday.com/articles/324177#takeaway

https://www.healthline.com/health/multiple-sclerosis/nerve-pain-legs-feet#Why-MS-causes-pain

 

[advisers limit=3 online =true skill=”25″]

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز