لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

بیماری های مغز و اعصاب

ام اس و کرونا

ام اس و کرونا

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

در ارتباط با ام اس و کرونا باید به این موضوع اشاره شود که بررسی ها نشان می دهد كه ابتلا به MS باعث افزایش خطر ابتلا به ویروس کرونا نمی شود. اما با این حال برخی از فاکتورهای خاص مانند مصرف استروئیدها می توانند احتمال ابتلا به كووید 19 را در بیماران مبتلا به ام اس افزایش دهند. استروئیدها برای كوتاه شدن حمله های ام اس و پیشگیری از عود علائم به خصوص در بیماران مبتلا به ام اس پیشرونده تجویز می شود.

بررسی ها نشان می دهد كه ابتلا به MS باعث افزایش خطر ابتلا به ویروس کرونا نمی شود. اما با این حال برخی از فاکتورهای خاص مانند مصرف استروئیدها می توانند احتمال ابتلا به كووید 19 را در بیماران مبتلا به ام اس افزایش دهند. استروئیدها برای كوتاه شدن حمله های ام اس و پیشگیری از عود علائم به خصوص در بیماران مبتلا به ام اس پیشرونده تجویز می شود.

مبتلایان به ام اس باید برای حفظ سلامتی و ایمنی خود، در اسرع وقت نسبت به دریافت واکسن COVID-19 اقدام كنند. همچنین بیماران مبتلا به ام اس، باید مصرف داروهای اصلاح پبشرفت (DMT) خود را به صورت معمول ادامه دهند.

خطر MS و COVID-19

مولتیپل اسکلروزیس نوعی بیماری خود ایمنی است. در این بیماری سیستم ایمنی بدن به اشتباه به پوشش محافظ سلول های عصبی مغز و نخاع حمله می کند. این مساله باعث بروز مشكلات ارتباطی میان مغز و سایر اندام های بدن می گردد. در برخی موارد آسیب های ایجاد شده به اعصاب دائمی هستند. بیماری مولتیپل اسكلروزیس با نام مختصر ام اس نیز شناخته می شود.

امابرخی از بیماران مبتلا به MS در برابر بیماری كووید 19 بسیار آسیب پذیرتر هستند. این گروه از بیماران عبارتند از:

  • مردان مبتلا به ام اس
  • مبتلایان به ام اس که سیگار می کشند.
  • مبتلایان به ام اس که اضافه وزن دارند.
  • مبتلایان به ام اس پیشرونده اولیه یا ثانویه.
  • بیماران مبتلا به ام اس كه بیش از 60 سال سن دارند.
  • سیاه پوستان و اقوام ساكن جنوب آسیا كه به ام اس مبتلا هستند.
  • افرادی كه علاوه بر ام اس به بیماری های مزمن دیگری مانند دیابت، بیماری قلبی یا فشار خون نیز مبتلا هستند.
  • افرادی که اخیراً استروئید مصرف کرده و یا داروهای خاصی برای اصلاح پیشرفت بیماری ام اس مصرف می کنند.
  • کسانی که دارای سطح بالاتری از ناتوانی مرتبط با ام اس هستند. (به عنوان مثال شخصی که بدون استفاده از دستگاه کمکی تحرک مشکل راه رفتن دارد یا کسی که دارای نمره مقیاس وضعیت معلولیت یا نمره EDSS ، 6 یا بالاتر است).
همچنین خطر ابتلا به ویروس کرونا در برخی از بیماران مبتلا به ام اس بیشتر از سایر بیماران است. از جمله:
  • افرادی که داروهای اصلاح کننده بیماری MS را به صورت تزریقی در بیمارستان یا كلینیك ها دریافت می کنند.
  • بیماران مبتلا به ام اس که به نظارت دوره ای آزمایشگاهی نیاز دارند. (به عنوان مثال، بیمارانی كه برای بررسی سطح گلبول های سفید خون باید آزمایش های خون را به صورت ماهیانه تكرار كنند).
  • بیمارانی که به دلیل ابتلا به MS پیشرفته برای مدتی طولانی در یک مرکز مراقبت زندگی می کنند. هر چه تعداد تخت ها و افراد بستری در این مركز بیشتر باشد. خطر ابتلا به كووید 19 به همان میزان افزایش پیدا می كند.

عوارض MS و COVID-19

ام اس و کرونا | پزشکت

برخی از بیماران مبتلا به MS به احتمال زیاد دچار یک دوره شدید COVID-19 می شوند. ابتلا به كویید 19 باعث  بستری شدن در بیمارستان و ضرورت استفاده از دستگاه تنفسی برای این بیماران می شود. اما علاوه بر واقعیت بالا چالش های منحصر به فرد دیگری نیز در مورد بیماری MS و ابتلا همزمان به COVID وجود دارد.

به عنوان مثال، ابتلا به یك عفونت ویروسی مانند كووید 19 می تواند باعث عود یا تشدید حملات ام اس شود. به این ترتیب كه بیمار مبتلا بهCOVID-19 علاوه بر علائم این بیماری مانند تب، سرفه های خشک و تنگی نفس ممکن است تشدید علائم عصبی یا حملات ام اس را نیز تجربه كند.

علائم شایعی که ممکن است در طی تشدید بیماری ام اس رخ دهد شامل موارد زیر است:
  • سرگیجه
  • خستگی شدید
  • ضعف و بی حسی
  • مشکلات مثانه یا روده
  • اختلال در حفظ تعادل
  • سفتی و اسپاسم عضلات
  • نوریت اپتیك (كاهش ناگهانی بینایی)

عفونت با ویروس کرونا (و سایر ویروس ها) می تواند باعث تشدید موقت علائم شود، به خصوص اگر بیماری همراه با تب باشد. ابتلا به كووید 19 باعث تشدید موقت حملات MS می شود. حتی اگر در سیستم عصبی مرکزی بیمار آسیب یا التهابی رخ ندهد. حملات ام اس موقت بوده و معمولاً طی 24 ساعت پس از ابتلا به ویروس كرونا و یا برطرف شدن تب بهبود می یابند.

بررسی ها نشان می دهد که عفونت COVID-19 می تواند خطر ابتلا به مولتیپل اسکلروزیس را افزایش داده و یا این بیماری زمینه ای نورولوژیک را از بین ببرد.

بیماری های مغز و اعصاب

در حال حاضر هیچ گونه شواهد قطعی در ارتباط با بیماری MS و “هولر طولانی مدت” COVID-19 وجود ندارد. هولر یا حامیان طولانی مدت به افرادی گفته می شود كه حتی پس از بهبود كووید 19 باز هم علائم و اثرات طولانی مدت بیماری را ادامه دهند. علائم مشترک هولر طولانی مدت COVID-19 در افراد مبتلا به MS شامل موارد زیر است:

  • سرگیجه
  • افسردگی
  • اضطراب
  • اختلال در تمرکز
  • ضعف و خستگی

درمان MS و COVID-19

ام اس و کرونا | پزشکت

با ظهور بیماری همه گیر COVID-19، یكی از سوالات مهمی كه مطرح می شود تاثیر مصرف داروهای اصطلاح پیشرفت بیماری (DMT) بر خطر ابتلا به ویروس کرونا است.

ممكن است گاهی به بیماران مبتلا به ام اس توصیه شود كه در دوره شیوع بیماری كووید 19 مصرف داروهای DMT را قطع كنند. علت این امر آن است كه که DMT ها معمولاً با سرکوب سیستم ایمنی فرد عمل می کنند. بنابراین مصرف DMT از لحاظ تئوری ممکن است بر توانایی فرد در مبارزه موثر و قوی با ویروس کرونا تأثیر بگذارد. از طرفی دیگر متوقف كردن یا تأخیر در درمان با DMT خطرات خاص خود را دارد.

زیرا قطع مصرف این دارو احتمال حملات ام اس را افزایش داده و باعث تسریع در پیشرفت علائم بیماری می شود. همچنین یک فرضیه متناقض نیز وجود دارد که در صورت ابتلا به موارد شدید كووید 19 برخی از DMT ها ممکن است با ایجاد تغییر در پاسخ التهابی، در برابر این بیماری اثرات محافظتی داشته باشند.

توصیه های پزشكان برای مبتلایان به ام اس برای کرونا

متخصصان انجمن ملی ام اس توصیه می کنند که بیماران به مصرف داروی DMT خود ادامه دهند مگر اینکه پزشک آنها دستور دیگری داده باشد.

پزشک ممکن است برای مصرف داروهای اصلاح پیشرفت ام اس، استراتژی های خاصی را در دوران بیماری همه گیر كووید 19توصیه کند. به عنوان مثال، برخی از DMT ها تعداد مطلق لنفوسیت ها (ALC) را کاهش می دهند. اگر میزان ALC شما خیلی کم شود نشانه آن است که سیستم ایمنی بدن شما بسیار سرکوب شده است. در نتیجه كاهش تعداد مطلق لنفوسیت ها می تواند شما را مستعد ابتلا به عفونت ویروس کرونا كند.

بنابراین اگر از داروهای DMT استفاده می کنید، ممکن است پزشک از شما بخواهد كه آزمایش خون ALC را هر ماه به صورت دوره ای انجام دهید.

علاوه بر آن، DMT های داخل وریدی که سلول های B را تخلیه می کنند در صورت ابتلا به كووید 19 ممکن است با افزایش خطر بستری شدن در بیمارستان در ارتباط باشند. مصرف این داروها همچنین خطر عفونت مجدد را افزایش می دهد.

اگر از داروی اوكرلیزومب (Ocrevus) استفاده می کنید، پزشک احتمالا به شما توصیه خواهد كرد كه فاصله دوزهای مصرفی خود را بیشتر كنید. فاصله بیشتر بین دوزهای مصرفی به خصوص در بیماران مبتلا به ام اس كه سالمند بوده و یا به دیابت مبتلا هستند اهمیت بیشتری دارد.

عفونت شدید COVID19

ام اس و کرونا | پزشکت

در صورت مثبت بودن جواب آزمایش ویروس كرونا و یا بروز علائم COVID-19 حتما با پزشک خود تماس بگیرید. پزشك برای پیشگیری از عود حملات ام اس روند بیماری شما را بررسی می كند. در صورت استفاده از DMT ها، احتمالاً شما می توانید همچنان به مصرف این داروها ادامه دهید. مخصوصا اگر هیچ علامتی نداشته و یا علائم بیماری شما خفیف باشد.

اگر علائم بیماری متوسط ​​یا شدید باشد، پزشک ممكن است دوز داروهای مصرفی شما را كاهش دهد. همچنین پزشك با تجویز آزمایشات خون ماهیانه وضعیت سیستم ایمنی شما را به طور منظم بررسی می كند.

توصیه به بیمارانی كه اخیرا به MS مبتلا شده اند.

اگر در دوران شیوع بیماری COVID-19 به تازگی بیماری MS در شما تشخیص داده شده است، می توانید مصرف داروهای DMT را شروع کنید. احتمالا متخصص مغز و اعصاب به شما توصیه می كند كه از مصرف داروهایی مانند ماونكلاركلادریبین (Mavenclad cladribine) پرهیز كنید. زیرا این داروها سرکوب کننده قوی سیستم ایمنی بدن هستند.

عود مجدد MS

اگر فکر می کنید علائم بیماری ام اس شما در حال شدید شدن است، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. پزشك با انجام آزمایشات مختلف وضعیت سلامت شما را كنترل خواهد كرد.

با وجودی كه از استروئیدها معمولاً برای درمان عود حملات بیماری ام اس استفاده می شود، مصرف دوزهای بالا می تواند خطر ابتلا به واکنش شدید COVID-19 را افزایش دهد. به همین علت اگر به مصرف استروئیدها نیاز دارید، ممکن است پزشک به شما توصیه كند كه حداقل به مدت یكماه در قرنطینه كامل به سر ببرید. این كار باعث می شود خطر ابتلا به كووید 19 در شما كاهش پیدا كرده و بتوانید با خیال آسوده داروهای استروئید را مصرف كنید.

آیا در دوران بیماری همه گیر COVID-19 می توانیم به صورت حضوری به پزشک مراجعه کنیم؟

پزشک ممکن است در طول بیماری همه گیر كووید 19، ویزیت های آنلاین را به شما توصیه کند. این كار باعث می شود كه خطر ابتلا به ویروس کرونا در شما کاهش پیدا كند. ویزیت های حضوری معمولاً برای بیمارانی مناسب است كه تغییر قابل توجهی در علائم ام اس خود دارند. همچنین افرادی که به تازگی به بیماری ام اس مبتلا شده اند بهتر است برای معاینات اولیه به صورت حضوری به پزشك مراجعه كنند.

چگونه ایمن بمانیم؟

چه به MS مبتلا باشید و چه نباشید بهتر است برای پیشگیری از ابتلا به COVID-19 تا حد امكان توصیه های زیر را رعایت كنید:

  • فاصله اجتماعی را رعایت كرده و حداقل 2 متر از دیگران فاصله بگیرید.
  • پیش از خروج از منزل حتما ماسک بزنید. دقت كنید كه ماسك دهان و بینی شما را به طور كامل بپوشاند.
  • از رفتن به مکانهای شلوغ و به خصوص مكان های سرپوشیده كه دارای تهویه مناسب نیستند، خودداری کنید.
  • دستان خود را با آب گرم و صابون به طور مرتب در طول روز بشویید. اگر آب و صابون در دسترس نیست، از یک ضد عفونی کننده الکلی استفاده کنید.

توصیه به سالمندان مبتلا به ام اس

ام اس و کرونا | پزشکت

سالمندان مبتلا به ام اس كه دچار سایر بیماری های زمینه ای مزمن مانند دیابت، بیماری قلبی و فشار خون هستند، جزء گروههای پرخطر بوده و باید حتما موارد زیر را رعایت كنند:

  • در طول فصل های سرد سال حتما واکسن آنفلوانزای فصلی بزنید.
  • از دست زدن به چشمها، بینی و دهان خودداری کنید، مگر اینکه دستان شما كاملا تمیز و ضدعفونی شده باشند.
  • تا حد امكان كارهای روزانه خود را به صورت آنلاین انجام داده از مراجعه حضوری به مراكز مختلف خودداری کنید.
  • دهان و بینی خود را با استفاده از ماسك پوشانده و در صورت نداشتن ماسك در هنگام سرفه یا عطسه بازوی خمیده خود را در مقابل دهان و بینی قرار دهید.
  • سطوح خانه و محل کار خود را مرتباً تمیز کنید. به خصوص مكان هایی مانند میز كار یا میز آشپزخانه كه مرتبا لمس می شوند را هر روز ضد عفونی كنید.
  • به فعالیت های ورزشی و لذت بخش بپردازید. دقت كنید فعالیت های ورزشی خود را در در محیط های باز انجام داده و دستورالعمل های فاصله اجتماعی را رعایت كنید. این فعالیت ها برای حفظ سلامت روحی و روانی شما در دوران بیماری همه گیر كووید 19 ضروری است.

برنامه درمانی خود را حتما به طور دوره ای با پزشک متخصص مرور کنید. زیرا در بعضی موارد، لازم است كه با نظر پزشك فاصله دریافت داروهای داخل وریدی را بیشتر كنید. انجام این كار یك استرات‍ی منطقی بوده و باعث پیشگیری از رفت و آمدهای زیاد و مواجهه غیرضروری شما با سایر افراد می شود.

منبع:

https://www.verywellhealth.com/multiple-sclerosis-and-covid-

[advisers limit=3 skill=”25″]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز