لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

پرده بکارت مسدود شده

پرده بکارت مسدود شده چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

پرده بکارت مسدود شده چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

پرده بکارت مسدود شده یا پرده بکارت سوراخ نشده یا نابالغ، وضعیتی است که در آن پرده بکارت، کل دهانه واژن را پوشانده و آن را بسته نگه می دارد. این بیماری یک اختلال مادرزادی است، یعنی چیزی است که یک دختر با آن متولد می شود. اکثر دختران یک سوراخ کوچک هلالی یا دوناتی شکل در اطراف واژن خود دارند. این دهانه امکان دسترسی به واژن را فراهم می کند. تقریباً از هر 1000 دختر، 1 نفر با آنچه که یک پرده بکارت مسدود شده نامیده می شود متولد می شود. یک پرده بکارت مسدود شده در آن هیچ شکافی به واژن وجود ندارد.

بسیاری از دختران حتی قبل از شروع دوره قاعدگی و بروز عوارضی به دلیل تجمع خون در واژن، حتی از داشتن یک پوشش منفذ منفذ آگاهی نخواهند داشت. کارشناسان دقیقاً مطمئن نیستند که چرا برخی از دختران با این بیماری به دنیا می آیند، اما گاهی اوقات ممکن است در خانواده ها جنبه ارثی داشته باشد.

پرده بکارت چیست؟

پرده بکارت یک غشای نازک است که معمولاً بخشی از دهانه واژن را می پوشاند. اما پرده بکارت یک ساختار بافت سنگفرشی است که از پرینه (سینوس ادراری تناسلی) برای رسیدن به کانال طولی واژن (یک ساختار مولر) را احاطه می کند. به طور معمول این پرده، دارای شکافی است که با نزدیک شدن به سن بلوغ دختر، بازتر می شود. پرده بکارت مسدود شده ممکن است اشکال مختلفی داشته باشد که رایج ترین شکل آن شبیه به نیمه ماه است. داشتن پرده بکارت مسدود شده نشانگر بکر بودن نیست. در حقیقت، برخی از دختران با این وضعیت نادر متولد می شوند.

در برخی از فرهنگ ها، این نوع بکارت به عنوان «بافت بکر» شناخته می شود. با این حال، اکنون مشخص شده که پرده بکارت می تواند در حین مقاربت جنسی، قرار دادن تامپون، فعالیت های ورزشی یا اقدامات پزشکی دچار کشیدگی یا پارگی شود.

علائم پرده بکارت مسدود شده کدامند؟

پرده بکارت مسدود شده چیست؟ | پزشکت

پزشکان غالباً اندکی پس از تولد، ناقص یا بسته بودن پرده بکارت را در دختران تشخیص می دهند، اما برخی از دختران ممکن است تا قبل از بلوغ از ابتلا خود به این بیماری بی خبر باشند. در یک دختر بلوغ، فقدان اولین دوره قاعدگی ممکن است نشانه ای از مسدود بودن پرده بکارت باشد. این نوع بکارت به طور معمول مشکلی ایجاد نمی کند تا زمانی که دختر پریود شود. در این مرحله، غشای پرده بکارت بسته شده می تواند مانع جریان خون قاعدگی از واژن شود. علائم جسمی معمولاً به دلیل تجمع خون قاعدگی در واژن رخ می دهد. این خون همچنین می تواند به رحم و لوله های رحمی ریخته شود.

این انسداد ممکن است منجر به بروز برخی علائم شود، از جمله:

  • دل درد
  • کمر درد
  • اجابت مزاج دردناک
  • مشکل در ادرار کردن
  • توده دردناک یا احساس سیری در ناحیه تحتانی شکم یا لگن (ناشی از تجمع خون قاعدگی در واژن)

این نوع بکارت معمولاً در سن بلوغ منجربه برآمدگی واژن از بافت نازک هیمنال با یک رنگ تیره یا مایل به آبی می شود که ناشی از هماتوکلپوس پشت آن است. علائم دیگری که ممکن است در این شرایط بروز کنند، شامل توده شکمی، احتباس ادرار، سوزش ادرار و یبوست است.

پرده بکارت مسدود شده چگونه تشخیص داده می شود؟

پرده بکارت مسدود شده چیست؟ | پزشکت

این نوع بکارت اغلب با یک معاینه لگن ساده قابل تشخیص است. در طول معاینه لگن، پزشک بیمار را مجبور می کند به پشت بخوابد و زانوها را خم کرده و پاها را روی یک جفت تکیه گاه بنام رکاب قرار دهد. پزشک دستگاه تناسلی بیمار را از نظر هرگونه ناهنجاری بررسی می کند. پزشک ممکن است برخی آزمایش های جانبی مانند سونوگرافی لگن را برای اطمینان از اینکه مشکلات دیگری در ایجاد علائم بیمار وجود ندارد، توصیه کند. این نوع بکارت می تواند به عنوان شرایط دیگر لگن مانند یک تیغه عرضی واژن اشتباه گرفته شود. تیغه عرضی واژن یک توده ضخیم است که جلوی واژن را می گیرد. سونوگرافی می تواند به تأیید تشخیص کمک کند.

سلامت بانوان

اگر پزشک با معاینه بدنی، این نوع بکارت را تشخیص دهد، نیازی به آزمایشات جانبی نخواهد بود. ا این حال، اگر تشخیص قطعی نیست تصویربرداری با تشدید مغناطیسی توصیه می شود.

عوارض پرده بکارت مسدود شده چیست؟

اگر به موقع تشخیص داده نشود و تحت درمان قرار نگیرد، می تواند به عفونت واژن، مشکلات کلیوی و آندومتریوز در کاهش باروری منجر شود. آندومتریوز وضعیتی است که در آن بافت رحم در خارج از رحم رشد می کند.

آیا پرده بکارت مسدود شده، نیاز به درمان دارد؟

پرده بکارت مسدود شده چیست؟ | پزشکت

این نوع بکارت با یک روش جراحی جزئی قابل درمان است. روش درمانی استاندارد این است که با استفاده از چاقوی جراحی یا لیزر بخشی از پرده بکارت با جراحی برش داده می شود. این روش به هیمنوتومی معروف است. معمولاً برشی به شکل X در مقابل برش کوچک و دقیق در پرده بکارت ایجاد می شود. این نوع بریدگی امکان تخلیه مناسب خون قاعدگی و تسکین علائم بعدی را فراهم می کند. برخی از پزشکان برای جلوگیری از بسته شدن سوراخ، انتهای برش را به دیواره واژن کوک می زنند.

زمان ایده آل برای جراحی بر روی پرده بکارت قبل از شروع درد و بعد از رشد بلوغ است. جراحی تغییرات قابل توجهی در پرده بکارت ایجاد می کند ولی بندرت با عوارض طولانی مدت همراه است. جراحی فقط در بیمارانی که علائم قبل از بلوغ را تجربه می کنند، ضروری است. پس از تأیید تشخیص، جراحی معمولاً تا زمانی که بلوغ اتفاق نیفتد به تعویق می افتد، زیرا ممکن است پرده بکارت مسدود شده در بلوغ خود به خود باز شود. انجام معاینه شکم و پرینه مهم است.

جراحی برای از بین بردن پرده بکارت مسدود شده می تواند در دوران نوزادی انجام شود، اما برخی از والدین ترجیح می دهند تا زمان بلوغ صبر کنند. دختران در طی چند روز از عمل جراحی بهبود می یابند.

پزشک برای برداشتن بافت اضافی و ایجاد یک سوراخ به اندازه طبیعی برای واژن، یک برش کوچک در پرده بکارت مسدود شده ایجاد می کند. پس از جراحی، بیمار می تواند دوره های قاعدگی طبیعی داشته باشد و از تامپون استفاده کند.

کالج آمریکایی متخصص زنان و زایمان برای درمان پرده بکارت مسدود شده توصیه های می کند:
  • ارائه و مدیریت تغییرات قابل توجهی در پرده بکارت مسدود شده، بسته به سن بیمار در شروع علائم و عوارض مرتبط، متفاوت است.
  • به طور معمول، یک پرده بکارت مسدود شده یک موضوع جداگانه است و تأثیرات طولانی مدت بر باروری، عملکرد جنسی یا نتایج زایمان ندارد.
  • متخصصان زنان و زایمان باید توجه داشته باشند که خانواده ها ممکن است در مورد پرده بکارت مسدود شده و نقش آن در عملکرد جنسی آموزش لازم داشته باشند.
  • به دلیل افزایش خطر ابتلا به عفونت صعودی و سپسیس، باید از برش و تخلیه ساده پرده بکارت مسدود شده در بیمار مبتلا به هماتوکلپوس جلوگیری شود.
مدیریت جراحی

مدیریت جراحی باید شامل مشاوره قبل از عمل و بعد از عمل برای بیمار و خانواده اش باشد. روش جراحی مورد استفاده بستگی به نوع انسداد پرده بکارت دارد. در شرایطی که احتمال بروز عوارض جانبی و شدید در بیمار وجود داشته باشد، بیمار باید به مرکزی با تخصص در مدیریت این شرایط ارجاع داده شود.

مشاوره قبل از عمل

پرده بکارت مسدود شده چیست؟ | پزشکت

متخصصان زنان و زایمان باید توجه داشته باشند که خانواده ها ممکن است در مورد پرده بکارت مسدود شده و نقش آن در عملکرد جنسی آموزش لازم داشته باشند. به طور معمول، این نوع بکارت تأثیرات طولانی مدت بر باروری، عملکرد جنسی یا نتایج زایمان ندارد. برای اجازه خروج از قاعدگی، این نوع بکارت باید باز باشد. یک باور غلطی که در این مورد وجود دارد این است که مسدود بودن پرده بکارت را به باکره بودن دختر ارتباط می دهند. با این حال، بکارت تشخیص پزشکی نیست و بخشی از سیستم اعتقادات فرهنگی اجتماعی فرد است. برهمین اساس باید به خانواده ها اطمینان داده شود كه وضعیت بارداری و توانایی جنسی تحت تاثیر جراحی پرده بکارت مسدود شده قرار نمی گیرد.

اگر بیمار قادر به تحمل معاینه و موافقت با روش عمل باشد، ممکن است تیغه رحم در مطب با بی حسی موضعی جراحی شود. در این شرایط برای کنترل درد، استفاده از کرم بی حسی موضعی مانند کرم لیدوکائین 4٪ اغلب کافی است. بخیه یا کراوات آزاد قابل جذب سریع می تواند در جنبه های قدامی و خلفی بافت سپتوم قرار گیرد و تیغه بین دو بخیه برداشته می شود. پس از جراحی، پزشک ممکن است نرم کننده موضعی را تجویز کند.

مراقبت و مشاوره بعد از عمل

یک نرم کننده موضعی می تواند چندین بار در روز در طول روند بهبودی استفاده شود. در موارد نادر این روش در یک بیمار پیش از بلوغ انجام می شود. مدیریت درد با داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی یا ژله بی حس کننده موضعی معمولاً بعد از جراحی کافی است. این جراحی برای اکثر بیماران بدون درد خواهد بود. پس از جراحی، بیمار ممکن است چرخه قاعدگی طولانی مدت تقریباً 2 هفته ای داشته باشد بیماران در معرض خطر صعودی عفونت و بیماری التهابی لگن هستند و به آنها باید توصیه شود در صورت تشدید درد یا وجود تب، با متخصص زنان و زایمان یا سایر مراکز مراقبت های زنان تماس بگیرند. تا زمانی که اتساع واژن و خونریزی و ترشحات اولیه برطرف نشود باید از مصرف تامپون و فعالیت جنسی خودداری شود.

اگرچه بعد از جراحی تنگی و چسبندگی گزارش شده است، اما این عوارض به ندرت رخ می دهد. در این شرایط، پزشک ممکن است گزینه های درمانی دیگری برای گشاد کردن واژن در نظر بگیرد. برای کاهش خطر عفونت ممکن است آنتی بیوتیک تجویز شود. برخی از پزشکان توصیه می کنند که بیمار بعد از جراحی از دستگاهی شبیه تامپون، به نام گشاد کننده استفاده کنند. یک گشادکننده در فواصل مختلف به واژن وارد می شود تا سوراخ هنگام بهبودی باز بماند. اگر بیمار پس از عمل جراحی به خوبی از خود مراقبت کند، ممکن است نیازی به مراقبت اضافی نداشته باشد.

پیش آگهی پرده بکارت نابالغ چگونه هست؟

پرده بکارت سوراخ نشده، اگرچه یک بیماری نادر است، اما یکی از رایج ترین ناهنجاری های دستگاه تناسلی زنان است. علائم می تواند دردناک باشد، اما ایجاد یک شکاف برای پرده بکارت مسدود شده به طور کلی تسکین کامل با عوارض کمی را فراهم می کند. بعد از جراحی اکثریت قریب به اتفاق زنان یک زندگی جنسی عادی و بدون مشکلات باروری را خواهند داشت.

منابع:

https://www.healthline.com/health/womens-health/imperforate-hymen#outlook

https://www.acog.org/clinical/clinical-guidance/committee-opinion/articles/2019/06/diagnosis-and-management-of-hymenal-variants

https://www.everydayhealth.com/imperforate-hymen/guide/

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

25

مقالات مرتبط

25 دیدگاه

  1. خدا رو شکر عکس های قبلی رو برداشتین
    هنوز هم از خنده روده بر میشم وقتی اون عکس های بکارت واقعی رو میبینم ???
    ( البته هنوز اسکرین شاتشون رو دارما?)

  2. سلام
    اگر بخواهیمدر دوران مجردی پرده هایمن مسدود رو عمل کرد میتونیم برای ازدواج و بعدش تشخیص بدن ایا رابطه ای داشتیم یا خیر؟
    بعد اینکه من پریود میشم ولی دست ک میزنم یک تیگه گوشت میاد زیر دستم و احساس میکنم یک روزنه ای داره ک خون در دوران قائدگی حارج میشه
    ولی گوشت رو کامل میتونم احساس کنم
    احتمالش هست از نوع مسدود باشه؟

  3. با سلام من حدود 6 سال پیش معاینه بکارت شدم نوع پرده حلقوی اعلام کردن الان که ازدواج کردم دوباره توسط پزشک معاینه شدم و گفتم که مدل مسدود شده و باید جراحی بشم آیا امکانش هست تغییر شکل بده یا به مروز زمان بسته شده لطفا راهنمایی کنید خیلی سردرگم شدم

    1. سلام امکان این که پرده بکارت حلقوی مسدود بشود وجود دارد.

      1. سلام وقت بخیر هایمن مسدود اگر رابطه جنسی برقرار کنه از بین می‌ره یا اینکه باید جراحی بشه ؟

        1. سلام در اکثر مواقع با رابطه سکسی از بین می رود اگر از بین نرفت نیاز به جراحی دارد.

          1. سلام بنده پرده مسدوددارم ودردوران قائدگی شدیدن دردمیکشم.میخوام جراحی کنم ایابرای جراحی مراحل قانونی بایدطی شودیاهمون دستورپزشک کافیه من الان30سالمه

  4. سلام من ماهانه میشم ولی پرده ام هیچ سوراخی نداره یعنی مسدود هست اگه هست باید درمان بکنم

    1. سلام اگر هنگام عادت ماهیانه از شما خون دفع گردد، حتما سوراخ دارد و نیاز به درمان ندارد.

  5. سلام من ماهانه پریود میشم و هیچ درد یا مشکلی ندارم و الان۲۱ سالمه از چندسال پیش که خودم پردمو چک کردم شکلش از نوع مسدود بوده و هیچ سوراخی نداره, آیا ممکنه در آینده برای بارداریم مشکل ساز بشه?

    1. سلام بنظر مشکل خاصی نیست اگر نگرانید با یک ماما مشاوره کنید.

  6. سلام من تازه قاعدگیم تموم شده و یبوست شدید دارم آیا یبوست باعث پاره شدن پرده بکارت میشه ؟
    و اینکه دوبار تا الان برای یک ساعت خون ریزی داشتم بار اول که داشتم رفتم دکتر و پردم چک کرد چیزی نبود و الان هم دو هفته هست پریودیم خوب شده الان یه یک ساعت پیش خون سیاه داشتم ولی الان قرمز شده میترسم پردم پاره شده باشه آیا ممکن پاره شده باشه؟ مادر میگه برای این که زیاد در دستشویی می‌شینی و زور میزنی و مال یوبوستت ولی من میترسم آیا ممکن برای زور زدن و یوبوستم باشه؟

    1. سلام ببخشید من خانمم بکارتش از نوع مسدوده دکتر ماما گفته میشه که با رابطه جنسی از بین بره می خواستم ببینم درسته یا باید حتما حراحی کنه .

      1. با سلام از متخصص زنان مامایی مشاوره بگیرید

  7. اگه پرده بکارت مسدود باشه امکان قاعدگی وجود داره آیا؟

  8. باسلام و خسته نباشید
    مدت ۵ ماه هست ازدواج کردم و همسرم ادعا دارد پرده ام رو دیده داخل واژن و میگوید که پرده ی شما یک سوراخ کوچک هلالی شکل دارد ایشون میخوان پرده ی من رو بزنند آیا من پرده ی مسدود دارم ؟؟؟ اگر پرده ی مسدود هستایا با رابطه ی جنسی باز میشود؟؟ چرخه ی قاعدگی طبیعی بدون درد دارم

  9. سلام من پردم مسدود بوده و ۵ سال پیش جراحی کردم و اون موقع بهم نگفتن الان ک ازدوج کردم
    پرونده های پزشکیمو دادن دستم ولی من نتونستم بپرسم که ایا الان من پرده دارم یا نه؟!
    میشه توضیحی بدین لطفا؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز