لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

وضعیت جنین در هفته 35 بارداری

هفته 35 بارداری | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

وضعیت جنین در هفته 35 بارداری به گونه ای هست که تقریبا تمام اندام های جنین شکل گرفته است. در این هفته، قد جنین از بالای سر تا پایین باسن بیش از  32 سانتی متر است. جنین از فرق سر تا پاشنه پا نزدیک به 45.5 سانتی متر قد دارد. در هفته 35 بارداری، وزن جنین تقریبا 2527 گرم است.

رشد مغز جنین در هفته 35 بارداری

جنین در هفته 35 بارداری ممکن است در ظاهر کاملاً رشد یافته به نظر برسند، اما هنوز مراحل زیادی از رشد باقی مانده است. یکی از اندام هایی که در این دوران همچنان با روند سریع به رشد خود ادامه می دهد مغز است. در واقع، وزن مغز جنین در طی 4 الی 5 هفته پیش از تولد، افزایش زیادی پیدا می کند.

وزن بدن جنین

جنین در طی 5 هفته باقیمانده تا زایمان به طور مداوم در حال وزن گیری است و هر هفته تقریباً 250 گرم وزن اضافه می کند. در نتیجه چربی بیشتری در زیر پوست جنین ایجاد شده و چروک های پوست جنین کمتر می شود.

شانس زنده ماندن جنین در خارج از رحم

جنین در هفته 35 بارداری تقریباً برای تولد آماده است. جنین ممکن است بلافاصله پس از تولد برای تنفس خود به مقداری اکسیژن نیاز داشته باشد، اما با این حال احتمال زنده ماندن جنین بیش از 99٪ است.

مطالعه بیشتر: پریشانی جنین

هفته 35 بارداری | پزشکت

عوارض شایع هفته 35 بارداری

در طول هفته 35 بارداری علاوه بر علائم سه ماهه سوم مانند انقباضات براکستون هیکس، خستگی، تورم و تکرر ادرار، ممکن است سردرد و اختلالات خواب را هم تجربه کنید.

سلامت بانوان

سردرد

سردرد در هر مرحله از بارداری ممکن است رخ دهد، اما بیشترین شیوع آن در سه ماهه اول و آخر است. تفاوت آنها در این است که سردردهای اوایل بارداری اغلب به دلیل افزایش حجم خون و تغییرات هورمونی رخ می دهد، در حالیکه سردردهای سه ماهه سوم بارداری اغلب به دلیل بدتر شدن وضعیت بدن، مشکلات خواب و استرس مادر ایجاد می شوند.

بی خوابی

در سه ماهه سوم بارداری، تعریق شبانه، سوزش معده، تکرر ادرار، استرس نزدیک شدن زمان زایمان و سنگین شدن وزن بدن باعث اختلال در خواب شبانه می شود. بررسی ها نشان می دهد که حدود 78٪ از زنان باردار دارای مشکلات خواب بوده و 98٪  از آنها در طول شب بارها از خواب بیدار می شوند.

مطالعه بیشتر: مشکلات شایع بارداری

سوالی داری؟ کلیک کن.

ویزیت آنلاین با بهترین متخصصان زنان و تغذیه

سردرد در هفته 353 بارداری  -پزشکت

روش های مراقبت از خود در هفته 35 بارداری

سه ماهه سوم بارداری و به خصوص هفته های آخر به دلیل نزدیک شدن به موعد زایمان حساسیت بسیار زیادی دارد. انجام مراقبت های لازم در این دوران حساس به مادران باردار کمک می کند تا بتوانند هفته های کوتاه باقی مانده تا زایمان را راحت تر سپری کنند. روش های مقابله با عوارض شایع سه ماهه سوم بارداری عبارتند از:

مقابله با سردرد

  • استفاده از کمپرس گرم یا سرد

کمپرس گرم یا سرد می تواند به کاهش سردردهای بارداری کمک کند. مادران باردار باید برای کاهش سردردهای سینوسی از کمپرس گرم استفاده کرده و آن را نزدیک چشم و بینی خود قرار دهند. برعکس استفاده از کمپرس یخ برای تسکین سردردهای تنشی مناسب است. زنان باردار باید یک بسته یخ را در داخل حوله پیچیده و آن را در قسمت پایین گردن قرار دهند.

مطالعه بیشتر: افزایش هوش جنین در بارداری

  • ماساژ درمانی

برخی از سردردها ناشی از گرفتگی عضلات و وضعیت قرارگیری بدن هستند. ماساژ درمانی باعث کاهش تنش گردن و شانه ها و در نتیجه تسکین سردردهای بارداری می شود.

  • ثابت نگه داشتن قند خون

خوردن وعده های غذایی کم اما مکرر در طول روز به زنان باردار کمک می کند تا سطح قند خون خود را ثابت نگه دارند. تثبیت قند خون بدن باعث تسکین سردردهای ناشی از گرسنگی می شود.

  • حفظ وضعیت مناسب بدنی مناسب

زنان باردار باید سعی کنند همیشه لگن خود را به سمت جلو متمایل کنند. همزمان، عضلات شکم و باسن باید سفت و منقبض شوند تا بتوانند به اندازه کافی از کمر حمایت کنند.

  • داشتن یک برنامه خواب منظم

کم خوابی یکی از مهمترین دلایل سردرد است. علاوه بر آن بررسی ها نشان می دهد که کم خوابی باعث پایین آمدن آستانه درد در افراد می شود. بنابراین کم خوابی در دوران بارداری باعث تشدید سردرد در این دوران می شود. زنان باردار در هنگام خوابیدن به پهلو باید یک بالش را بین زانوهای خود قرار دهند. این کار باعث می شود وزن بدن تقسیم شده و در نتیجه کمر فشار زیادی را تحمل نکند.

مطالعه بیشتر: بهترین حالت خواب در بارداری

  • پرهیز از مصرف محرک های غذایی

مصرف شکلات، ماست، بادام زمینی و خامه ترش می توانند باعث ایجاد سردرد شوند.

  • خواب در محیط آرام

نور زیاد و سروصدای شدید یکی از مهمترین محرکات سردرد هستند. پرهیز از نور و سر و صدا و استراحت در یک مکان تاریک و آرام می تواند ت حد زیادی سردردهای بارداری را تسکین دهد.

  • مصرف استامینوفن

پزشک ها معمولا مسکن هایی مانند آسپرین و ایبوپروفن را در دوران بارداری تجویز نمی کنند، اما با این حال استامینوفن به دلیل داشتن عوارض جانبی بسیار محدود می تواند برای درمان سردرد استفاده شود. زنان باردار باید قبل از مصرف هر دارو، حتی دارو های بدون نسخه و آزاد، با پزشک متخصص زنان مشورت کنند.

  • مراجعه به پزشک

اگر سردرد برطرف نشده و یا بدتر شد، بهتر است به پزشک مراجعه شود. زنان باردار در صورت ابتلا به سردرد همراه با فشار خون و یا علائم دیگری مانند تورم دست و صورت، تنگی تنفس و تاری دید باید حتما با پزشک متخصص زنان مشورت کنند.

مطالعه بیشتر: رژیم غذایی در بارداری

اگر در بارداری علائمی دارید که شما را نگران کرده است، همین الان با متخصص زنان تلفنی صحبت کنید.

هفته 35 بارداری | پزشکت

نکاتی برای خواب بهتر

مادران باردار هر چه به زمان زایمان نزدیک تر می شوند خواب راحت و پیوسته برای آنها دشوارتر می شود. خوابیدن به پشت به دلیل بزرگ بودن شکم  برای زنان باردار بسیار مشکل است. به طوری که برخی از زنان باردار ترجیح می دهند به جای دراز کشیدن به صورت نیمه نشسته بخوابند. اختلالات خواب در طول چند هفته اول بعد از زایمان به دلیل مراقت از نوزاد همچنان ادامه خواهد داشت. زنان باردار ممکن است در طول هفته های آخر بارداری برای مدتی از خواب پیوسته محروم باشند. بی خوابی با مشکلات زیادی مانند گیجی، ضعف، عدم تمرکز و خستگی زیاد همراه است.

راهکارهای زیر می تواند به خواب بهتر زنان باردار کمک کند:

  • خنک و معتدل بودن هوای اتاق باعث بهبود خواب زنان باردار می شود.
  • داشتن یک برنامه خواب منظم باعث خواب راحت شبانه در زنان باردار می شود.
  • انجام ورزش های سبک و تمرینات ملایم به بهبود خواب زنان باردار کمک می کند.
  • زنان باردار باید قبل از خواب از تماشای تلویزیون پرهیز کرده و به جای آن مطالعه کنند.
  • خواب بعداز ظهر مانع خواب راحت شبانه می شود، بنابراین زنان باردار باید برای رفع خستگی چرت های روزانه خود را به هنگام صبح موکول کنند.
  • بین خوردن وعده شام و زمان خواب باید فاصله زمانی مناسب حداقل به مدت دو ساعت وجود داشته باشد. همچنین زنان باردار باید از مصرف غذاهایی که باعث سوزش معده می شوند، پرهیز کنند.
  • زنان باردار باید در طول روز مایعات زیادی بنوشند تا بدن آنها دچار کم آبی نشود، اما میزان نوشیدن آب در هنگام شب باید کمتر شود تا مادران باردار مجبور به بیدار شدن از خواب شبانه برای تخلیه مکرر مثانه نباشند.
  • انجام تمرینات مدیتیشن در هنگام شب و پیش از رفتن به رختخواب و همچنین صبح ها پس از بیدار شدن از خواب مشکلات خواب زنان باردار را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد.

مطالعه بیشتر: یوگا در بارداری

چک لیست هفته 35 بارداری

  • تنظیم برنامه خواب
  • انجام تمرینات کگل
  • انجام ماساژهای روزانه پرینه
  • مشورت با پزشک برای تسکین سردردهای احتمالی

جهت ویزیت غیرحضوری و فوری با متخصص زنان همین الان کلیک کنید.

هفته 35 بارداری | پزشکت

معاینات پزشکی هفته 35 بارداری

سه ماهه سوم بارداری حداقل شامل 6 جلسه از معاینات پزشکی روتین است. یکی از این معاینات دوران بارداری بین هفته های 35 و 37 بارداری انجام می شود. پزشک در طی این ویزیت های منظم، ضمن ارزیابی وضعیت جنین، سلامت زنان باردار را از نظر وجود هر گونه مشکل مانند پره اکلامپسی و فشار خون بررسی می کند.

پزشک بین هفته های 35 و 38 بارداری آزمایش غربالگری استرپتوکوک گروه ب GBS را برای زنان باردار تجویز می کند. زنان بارداری که این باکتری را در واژن خود دارند ممکن است آن را به نوزاد خود منتقل کنند. ابتلا به عفونت GBS با خطرات مختلفی مانند پارگی زودرس کیسه آب همراه است.

در صورت وجود نگرانی در مورد سلامت جنین، پزشک ممکن است آزمایشات زیر را تجویز کند:

  • تست استرس انقباضی
  • تست بدون استرس (NST)
  • داپلر رنگی شریان بند ناف
  • تست مشخصات بیوفیزیکی
  • مشخصات بیوفیزیکی اصلاح شده

هفته 35 بارداری | پزشکت

احتمال زایمان در هفته 35 بارداری

تولد نوزاد قبل از هفته 37 بارداری زایمان زودرس نامیده می شود. زایمان زودرس تقریباً در 12٪ از کل بارداری ها رخ می دهد. بررسی ها نشان می دهد که حدود 6٪ از زنان باردار بین هفته های 34 تا 36 بارداری زایمان می کنند.

درشت بودن جنین

پزشک از طریق معاینه و سونوگرافی سعی می کند اندازه و وزن جنین را تخمین بزند. بیشتر نوزادان در هنگام تولد بین2،600 تا3800 گرم وزن دارند. اما، گاهی اوقات میزان وزن گیری جنین بیشتر از حد انتظار است. نوزادی که هنگام تولد بیش از 4000 گرم وزن دارد، یک نوزاد بزرگ محسوب می شود. درشت بودن جنین در اصطلاح پزشکی ماکروزومی نامیده می شود. بررسی ها نشان می دهد که وزن جنین در یک سوم از زنان باردار در اواخر سه ماهه سوم بارداری بیشتر از حد متوسط است.

ماکروزومی هنگامی رخ می دهد که جنین در رحم مادر بیش از حد مواد مغذی دریافت کرده و درنتیجه رشد سریع تری پیدا می کند. اگرچه درشت بودن جنین در زنان باردار تقریبا نادر است، اما داشتن یک جنین بزرگتر از حد متوسط ​​می تواند منجر به برخی از عوارض شود. زنان بارداری که دارای جنین درشت هستند معمولا زایمان طولانی تر و دشوارتری دارند، ممکن است به سزارین نیاز داشته باشند و همچنین نوزاد ممکن است دچار صدمات ناشی از زایمان شود.

زایمان نوزاد درشت

پزشک بر اساس اندازه تخمینی جنین، اندازه و شکل لگن، سلامت کلی مادر و شرایط جنین، گزینه های مناسب برای زایمان را مورد بحث قرار خواهد داد. اگر وزن تخمینی نوزاد بیش از 5 کلیوگرم باشد سزارین گزینه مناسب تری خواهد بود. بسیاری از زنان بارداری که دارای جنین درشت هستند قادر به زایمان واژینال می باشند. اما با این حال زایمان باید در بیمارستان های بسیار مجهز انجام شود.

به طور کلی درشت بودن جنین وضعیت نگران کننده ای نیست. و بسیاری از نوزادان مبتلا به ماکروزومی در سلامت کامل متولد می شوند.

مراقبت از خود

مادران باردار به خصوص در هفته های آخر بارداری باید برای خود وقت بگذارند. به خواب خود اهمیت داده و به اندازه کافی استراحت کنند. زنان باردار باید خود را در اولویت قرار دهند و برای انجام کارها از اعضای خانواده و اطرافیان کمک بگیرند.

برای کاهش تکرر ادرار در هفته های آخر بارداری مصرف مواد حاوی کافئین مانند چای و قهوه باید محدود شود.

همچنین مادران باردار باید ساک بیمارستان خود را آماده کرده و آن را در دسترس قرار دهند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز