لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

سلامت زنان

نزدیکی در قاعدگی

نزدیکی در قاعدگی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

نزدیکی در قاعدگی برای برخی از زنان ممکن است لذت بخش باشد، اما برقراری رابطه جنسی در دوران قاعدگی می تواند با خطراتی همراه باشد. پریود شدن به این معنی نیست که باید از فعالیت جنسی چشم پوشی کنید. برای برخی از زنان، رابطه جنسی در دوران قاعدگی حتی می تواند لذت بخش تر از زمان های دیگر در ماه باشد.

بررسی ها نشان می دهد که فعالیت جنسی ممکن است میگرن و سردرد خوشه ای را در برخی خانم ها کاهش دهد. رابطه جنسی یک قسمت عادی از زندگی است و همه زنان باید از آن لذت ببرند. اما قبل از برقراری رابطه جنسی، باید اطمینان حاصل کنید که خطر ابتلا به عفونت های مقاربتی و بارداری ناخواسته حتی در دوران پریود وجود ندارد.

خطر بیماری های مقاربتی و نزدیکی در قاعدگی

نزدیکی در قاعدگی | پزشکت

دو نوع عفونت وجود دارد که ممکن است به دلیل فعالیت جنسی رخ دهد: بیماری های مقاربتی و مشکلات ناشی از تغییر در فلور طبیعی واژن، مانند عفونت های قارچی و واژینوز باکتریایی.

انجام رابطه جنسی بی خطر در هنگام قاعدگی بسیار مهم است زیرا در زمان قاعدگی می توانید یک ویروس مقاربتی مانند اچ آی وی داشته و آن را منتقل کنید. این ویروس ممکن است در خون قاعدگی نیز وجود داشته باشد. بنابراین، پزشکان استفاده از کاندوم را بسیار توصیه می کنند تا از این طریق خطر ابتلا به ویروس اچ آی وی کاهش پیدا کند.

خطر HIV  و نزدیکی در قاعدگی

به طور کلی هر مایعی که از بدن خارج می شود می تواند حامل ویروس HIV یا سایر عوامل بیماری های مقاربتی باشد. در دوران قاعدگی دهانه رحم کمی باز می شود. در نتیجه ویروس ها به راحتی می توانند به داخل رحم انتقال پیدا کنند. به همین علت بهتر است خانم ها به خصوص در هنگام قاعدگی رابطه جنسی محافظت شده داشته باشند.

خطر عفونت و نزدیکی در قاعدگی

همچنین خانم ها در دوران قاعدگی بیشتر مستعد ابتلا به برخی از عفونت ها هستند. بررسی ها نشان می دهد که در دوران قاعدگی عوامل بیماری زای قارچی بهتر می توانند در واژن رشد کنند. عفونت های قارچی می توانند بدون انجام فعالیت جنسی هم رخ دهند.

برخی از زنان هم ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی در طول دوره قاعدگی، دچار عفونت های قارچی شوند. علائم عفونت قارچی واژن به احتمال زیاد یک هفته قبل از قاعدگی رخ می دهد و رابطه جنسی در این مدت می تواند علائم را تشدید کند. اما در صورت داشتن رابطه جنسی در دوران قاعدگی، شواهد واضحی برای افزایش خطر ابتلا به عفونت قارچی وجود ندارد.

بررسی ها نشان می دهد که برخی از زنان در هنگام مقاربت ممکن است مستعد ابتلا به عفونت ادراری باشند. این وضعیت به احتمال زیاد مربوط به باکتری هایی است که در حین مقاربت وارد مثانه می شوند. اما با این حال ابتلا به عفونت ادراری ممکن است در هر زمان از چرخه قاعدگی اتفاق بیفتد.

به طور کلی عفونت های مقاربتی زیادی وجود دارند که در صورت داشتن رابطه جنسی محافظت نشده حتی در دوران قاعدگی می توانند منتقل شوند، از جمله:

سلامت بانوان

تنها راه برای محافظت در برابر بیماری های مقاربتی استفاده از روش های محافظتی مانند کاندوم است. این اقدامات تضمین نمی کند که فرد به عفونت مبتلا نشود، اما در صورت استفاده صحیح می تواند خطر را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

آیا احتمال بارداری در طول قاعدگی وجود دارد؟

نزدیکی در قاعدگی | پزشکت

احتمال باردار شدن در طول قاعدگی وجود دارد. به خصوص اگر سیکل قاعدگی شما کوتاه بوده و در پایان قاعدگی رابطه جنسی داشته باشید. پس از مقاربت اسپرم می تواند تا پنج روز در واژن زنده بماند، این مساله باعث افزایش احتمال بارداری می شود. بنابراین استفاده از وسایل کنترل بارداری مهم است. به طور کلی خطر باردار شدن در دوران قاعدگی کم است، اما غیرممکن نیست.

اکثر خانم ها سیکل قاعدگی 28 روزه را تجربه می کنند. این چرخه از روز اول خونریزی قاعدگی تا یک روز قبل از شروع خونریزی در ماه بعد ادامه دارد. طول چرخه قاعدگی در بین زنان متفاوت است، اما معمولاً بین 26 تا 32 روز بوده و میانگین آن 28 روز است. بارورترین زمان چرخه قاعدگی بین روزهای 8 تا 19 قرار دارد. درست در همین زمان تخمک در حین تخمک گذاری از تخمدان آزاد می شود. در صورتی که لقاح توسط اسپرم بارور شده و لقاح رخ دهد، تخمک وارد رحم شده و در دیواره رحم لانه گزینی می کند.

پس از تخمک گذاری، تخمک می تواند به مدت 24 ساعت در لوله های فالوپ زنده بماند. اسپرم نیز پس از انزال معمولا 3 تا 5 روز در بدن مانده و همچنان قابلیت باروری خود را حفظ می کند. در این میان هر گونه تغییر در نظم قاعدگی می تواند تعیین دقیق تخمک گذاری و بارور شدن زنان را به چالش بکشد. موارد بسیاری می توانند بر روی چرخه قاعدگی زنان تاثیر گذشته و طول دوره را تغییر دهند، از جمله:

  • آندومتریوز
  • فیبروئید رحم
  • اختلالات اشتها
  • نارسایی تخمدان
  • شیردهی یا بارداری
  • کاهش یا افزایش وزن شدید
  • بیماری التهابی لگن (PID)
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

به طور کلی تا زمانی که افراد در یک رابطه جنسی یا در تلاش برای باردار شدن نباشند، باید از وسایل کنترل بارداری استفاده کرد. حتی اگر زن در دوران قاعدگی باشد.

مزایای رابطه جنسی در دوران قاعدگی

نزدیکی در قاعدگی | پزشکت

هرگونه رابطه جنسی، بجز دخول می تواند تأثیرات مثبتی بر سلامت کلی زنان داشته باشد. برخی از این مزایا عبارتند از:

نیاز کمتر به روان کننده های واژن

اگر در دوران قاعدگی رابطه جنسی برقرار کنید، کمتر به روان کننده های واژن نیاز خواهید داشت. ترشحات قاعدگی باعث لزج و روان شدن واژن می شوند. زنانی که به خشکی واژن مبتلا هستند، می توانند در هنگام مقاربت از انواع روان کننده ها استفاده کنند. این روان کننده ها که اغلب بر پایه آب تشکیل می شوند به طور گسترده ای در دسترس هستند.

برخی روان کننده های ترکیبی نیز وجود دارند که پایه اصلی آنها آب و سیلیکون است. استفاده از این روان کننده ها خشکی واژن را رفع کرده و در افزایش میل و لذت جنسی تاثیر زیادی دارد. ژل های روان کننده همراه با کاندوم هیچ مشکلی را ایجاد نمی کنند. اما روان کننده های مبتنی بر روغن، می توانند کاندوم را خراب کنند. همچنین استفاده کاندوم لاتکس هم توصیه نمی شود. برخی از کاندوم های لاتکس به دلیل داشتن پروتئین های گیاهی باعث ایجاد حساسیت در زنان می شوند.

تسکین درد

اگر در دوره قاعدگی خود علائمی مانند گرفتگی، احساس غم یا افسردگی را تجربه کرده اید، برقراری رابطه جنسی در این زمان می تواند مفید باشد. ارگاسم باعث ترشح اندورفین در بدن می شود. هورمون های خوبی مانند اکسی توسین و دوپامین هم می توانند برخی علائم قاعدگی را کاهش دهند.

زنانی که آندومتریوز دارند، ممکن است با پریود شدن، درد و علائم دیگری را تجربه کنند. از سویی دیگر فعالیت جنسی نیز در صورتی که ارگاسم رخ دهد می تواند باعث ایجاد کمی درد شود. با این حال، رابطه جنسی در دوران قاعدگی هیچ گونه ضرری برای خانم ها ندارد.

رفع گرفتگی عضلات

ارگاسم می تواند گرفتگی قاعدگی را تسکین دهد. گرفتگی های قاعدگی در نتیجه انقباضات رحم برای فروریختن آندومتر یا دیواره رحم است. با رسیدن به مرحله ارگاسم، عضلات رحم نیز منقبض شده و سپس آزاد می شوند. ریلکس شدن عضلات رحم می تواند تا حد زیادی گرفتگی های قاعدگی را از میان ببرد.

رابطه جنسی همچنین باعث ترشح مواد شیمیایی به نام اندورفین می شود. آزاد شدن این هورمون در بدن احساس شادی و راحتی در شما ایجاد می کند. بعلاوه، فعالیت جنسی ذهن شما را به خود مشغول کرده و در نتیجه در رفع ناراحتی قاعدگی به شما کمک می کند.

کوتاه شدن دوره های قاعدگی

رابطه جنسی ممکن است پریود شما را کوتاهتر کند. انقباضات عضلانی در طی ارگاسم، باعث تخلیه سریع تر محتویات رحم می شود.

تسکین سردرد

بررسی ها نشان می دهد که انواع سردردها و به خصوص سردردهای میگرنی در طی آمیزش جنسی کمتر می شوند. رابطه جنسی ترشح هورون اندورفین در بدن را افزایش می دهد. این ترکیب شیمیایی باعث کاهش سردردهای میگرنی در افراد می شود. اما با این حال بیشتر زنان مبتلا به میگرن در هنگام حملات خود از رابطه جنسی اجتناب می کنند.

تحریک جنسی بیشتر

به دلیل تغییر در سطح هورمون ها، ممکن است خانم ها در طول دوره قاعدگی خود احساس تحریک جنسی بیشتری کنند. برخی از خانم ها احساس گرفتگی در ناحیه لگن دارند، که تواند میل جنسی را افزایش دهد. اما برعکس عده دیگری از زنان هستند که هیچ علاقه ای به رابطه جنسی در دوران قاعدگی ندارند. به یاد داشته باشید که در رابطه با پریود شدن شما هیچ چیز شرم آور و کثیفی وجود ندارد. قاعدگی یک مساله کاملا طبیعی است و رابطه جنسی در آن زمان اشکالی ندارد.

همچنین برخی دیگر از مزایای رابطه جنسی در دوران قاعدگی عبارتند از:

  • خواب بهتر
  • تسکین سردرد
  • کاهش استرس
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • دوره های قاعدگی سبک تر
  • دوره های کوتاهتر قاعدگی به دلیل انقباضات رحمی در زمان ارگاسم

عوارض رابطه جنسی در دوره پریود

نزدیکی در قاعدگی | پزشکت

بزرگترین نقطه ضعف رابطه جنسی در طول دوره قاعدگی، وجود خونریزی در این دوران است. خون می تواند همه جا از جمله بدن همسرتان، تشک و ملافه ها را آلوده کند. گذشته از کثیف شدن تختخواب، خونریزی ممکن است باعث آشفتگی فکری و روانی شما شود. اضطراب ناشی از آلودگی تخت می تواند تمام لذت جنسی و یا بخشی از آن را از بین ببرد. با این وجود، در صورت نگرانی از این بابت، برخی راهکارها می توانند به کاهش اضطراب شما کمک کنند، از جمله:

  • استفاده از کاندوم
  • داشتن رابطه جنسی زیر دوش
  • استفاده از حوله برای پوشاندن تخت یا سایر سطوح
  • ماندن در یک موقعیت راحت مانند دراز کشیدن به یک طرف

اگر از تامپن استفاده کرده و در دوران قاعدگی خود قصد دارید رابطه جنسی برقرار کنید باید قبل از هر چیز تامپون را از بدن خارج کنید. باقی ماندن تامپون در رحم باعث می شود تامپون در حین رابطه جنسی آنقدر به داخل واژن شما رانده شود که برای برداشتن آن مجبور شوید به پزشک مراجعه کنید.

بهتر شدن رابطه جنسی در دوران قاعدگی

رعایت نکات زیر به شما کمک می کند که رابطه جنسی راحت تر و تمیزتری را در دوران قاعدگی خود تجربه کنید:

  • اگر از تامپون استفاده می کنید، قبل از شروع رابطه جنسی حتما آن را از واژن خارج کنید.
  • برای کاهش خطر ابتلا به عفونت های مقاربتی از شریک زندگی خود بخواهید که از کاندوم استفاده کند.
  • یک دستمال مرطوب در کنار تخت قرار دهید که در صورت لزوم بتوانید از آن برای تمیز کردن خود استفاده کنید.
  • برای راحتی و لذت بیشتر می توانید موقعیت های مختلف را امتحان کنید به عنوان مثال می توانید به پهلو بخوابید. طوری که همسرتان پشت سر شما قرار بگیرد.
  • یک حوله با رنگ تیره روی تخت پهن کنید تا نشتی خون را به خود جذب کند. برای پیشگیری از کثیف شدن تخت و ملافه ها می توانید در حمام و زیر دوش رابطه جنسی برقرار کنید.
  • با شریک زندگی خود صادق باشید. با همسر خود در مورد رابطه جنسی در دوران قاعدگی صحبت کرده و از احساس همسرتان در مورد آن بپرسید. اگر هر کدام از شما علاقه ای به رابطه جنسی در دوران قاعدگی ندارد، درباره دلایل ناراحتی صحبت کنید.

منابع:

https://www.everydayhealth.com/news/it-safe-have-sex-during-your-period

https://www.medicalnewstoday.com/articles/321667#are-there-benefits

https://www.healthline.com/health/womens-health/sex-during-periods#safety

[advisers limit=3 skill=”9″]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز