لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

لکه های سفید روی نوک سینه

لکه های سفید روی نوک سینه | پزشکت

فهرست مطالب

لکه های سفید روی نوک سینه

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


افراد با دیدن لکه های سفید روی نوک سینه ها و نواحی رنگی اطراف آنها ناراحت می شوند. خوشبختانه این لکه های روی نوک سینه ها در بیشتر مواقع نگران کننده نیستند. لکه های سفید اغلب در نتیجه مسدود شدن منافذ نوک سینه هنگام شیردهی یا به عنوان یک واکنش طبیعی نسبت به تغییر سطح هورمون ها در بدن ایجاد می شود.

لکه های سفید روی نوک سینه در دوران بارداری قابل مشاهده هستند. غدد مونتگومری اصلی ترین نقاط سفید هستند که به دلیل بارداری و تغییرات هورمونی بیشتر نمایان می شوند. غدد مونتگومری هم در نوک پستان و هم در ناحیه اطراف آن وجود دارند. آنها حاوی یک ماده روغنی هستند که نوک سینه ها را نرم و لطیف نگه می دارد. دانشمندان نیز معتقدند بوی این ماده روغنی نوزادان را تشویق به تغذیه می کند و به آنها کمک خواهد کرد تا نوک سینه را هنگام شروع شیردهی پیدا کنند.

علائم لکه های سفید روی سینه

تغییر در اندازه و تعداد غدد مونتگومری در نوک سینه و آئرولا، یکی از اولین علائم بارداری است. این می تواند حتی قبل از تهوع صبحگاهی یا سایر علائم بارداری رخ دهد. غدد مونتگومری احتمال دارد پر از یک ماده مومی و سپس غده شبیه یک جوش با سر سفید یا زرد رنگ می شود. این نقاط تحت عنوان توبرکل مونتگومری شناخته می شوند.

سایر تغییرات هورمونی زنانه می تواند همین واکنش را ایجاد کند.

علل تغییرات هورمون زنانه عبارتند از:
  • یائسگی
  • چرخه قاعدگی
  • قرص ضد بارداری

غده های های مونتگومری بی ضرر هستند و در صورت تغییر یا افزایش تعداد آنها نیازی به درمان نیست. این لکه ها نباید فشرده شوند زیرا می تواند عفونت ایجاد کند. اگر نگران ظاهر شدن لکه های سفید روی نوک سینه خود هستید یا از علت ظاهر شدن آنها مطمئن نیستند، باید با پزشک مشورت کنید.

منافذ مجاری نوک سینه که به محفظه های شیر در سینه منتهی می شوند در آن شیر مادر را ذخیره می شود.

وقتی کودک در حال تغذیه با شیر مادر است، گاهی اوقات منافذ و مجاری نوک سینه با شیر مسدود می شوند. علائم و درمان بسته به مدت زمان مسدود شدن آنها متفاوت است. هرگونه تغییر در شکل، رنگ یا اندازه نوک سینه باید توسط پزشک ارزیابی شود.

منافذ مسدود شده

لکه های سفید روی نوک سینه | پزشکت

هنگامی که منافذ نوک سینه برای اولین بار مسدود می شود، احتمال دارد یک لکه سفید روی نوک سینه ظاهر شود. این نیز به عنوان bleb شناخته می شود. منافذ مسدود شده می توانند دردناک باشند اما معمولاً با مکش در طول تغذیه بعدی نوزاد پاک می شوند.

مجرای مسدود شده

وقتی منافذ نوک سینه مسدود می شود، مجرای شیر نیز می تواند مسدود و ملتهب شود. یک توده و التهاب اغلب در زیر منافذ مسدود شده نوک سینه ایجاد می شود. سطح درد افزایش می یابد و شیردهی می تواند بسیار ناراحت کننده باشد.

سلامت بانوان

مسدود شدن مجرا در صورت عدم درمان سریع می تواند منجر به عوارضی مانند التهاب و آبسه پستان شود.

درمان مجرای مسدود شده

منفذ مسدود شده نوک سینه اغلب در طول تغذیه بعدی به طور طبیعی برطرف می شود. هنگامی که منافذ نوک سینه به خودی خود باز نمی شود، فرد می تواند برای کمک اقدامات لازم را انجام دهد. این شامل:

  • هدایت نوزاد برای شروع تغذیه از پستان مبتلا
  • قرار دادن کمپرس گرم روی و نوک سینه قبل از تغذیه
  • استفاده از کمپرس سرد بعد از تغذیه برای کاهش ناراحتی
  • ماساژ سینه و نوک آن، مراقبت، زیرا آنها به راحتی کبود می شوند.
  • قرار دادن فک پایین نوزاد در نزدیکی توده ناشی از مسدود شدن مجرا
  • استفاده از تسکین درد، مانند استامینوفن یا ایبوپروفن، برای کاهش ناراحتی
  • دوش آب گرم بگیرید و به آرامی نوک سینه مسدود شده را با یک حوله بمالید.

احتمال دارد درمان های بالا همیشه موثر نباشد. در این صورت افراد باید از پزشک یا ماما مشاوره بگیرند.

شاید نیاز باشد که منافذ با استفاده از یک سوزن استریل مجدداً از روی پوست باز شوند. فردی که این کار را انجام می دهد باید بسیار مراقب باشد، زیرا می تواند عفونت را به نوک سینه منتقل کند.

پیشگیری از مسدود شدن منافذ شیری

لکه های سفید روی نوک سینه | پزشکت

برخی اقدامات ساده را می توان برای پیشگیری از مسدود شدن منافذ و مجاری نوک سینه انجام داد. این شامل:

  • اجتناب از پوشیدن لباس های تنگ
  • پوشیدن سوتین مناسب برای تناسب اندام
  • اجتناب از سوتین های زیر سیم و بندهای محکم
  • تغییر موقعیت نوزاد روی سینه در هر وعده غذایی
  • قبل از تعویض با سینه دیگر، مطمئن شوید که هر سینه در حین تغذیه به طور کامل تخلیه شده است.
  • اطمینان حاصل کنید که نوزاد در هنگام شیر خوردن به درستی به سینه شما چسبیده است.

اگر منافذ و مجاری مسدود شده همچنان ادامه داشته باشد، افراد باید از شخصی با آموزش مناسب مشاوره بگیرند که بتواند بررسی کند نوزاد به درستی قرار گرفته و به او چسبیده است.

در صورت بروز هر یک از موارد زیر، فرد باید به دنبال مشاوره پزشکی باشد:
  • احساس ناخوشی می کنند.
  • نگران علائمی هستند که دارند.
  • سینه آنها قرمز یا ملتهب می شود.

در این موارد، احتمال دارد التهاب پستان یا عفونت وجود داشته باشد. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند احتمال دارد در معرض عفونت قرار بگیرند که می تواند باعث ایجاد لکه های سفید بر روی نوک سینه ها شود.

برفک

برفک یک عفونت با قارچ کاندیدا آلبیکنس است. اگر شما یا نوزادتان اخیراً آنتی بیوتیک مصرف کرده اید، یا برفک واژن دارید، ممکن است بر روی نوک سینه تان علائم برفک بروز کند.

نوک سینه ها علاوه بر لکه های سفید و قرمز، بسیار دردناک خواهند بود. برفک بسیار مسری است، بنابراین ممکن است آن را به نوزاد خود منتقل کنید و بالعکس. آنها به صورت لکه های سفید و پنیری در داخل دهان نوزاد ظاهر می شود. نوزادان مبتلا به برفک هنگام تلاش برای چسباندن به سینه جیغ می کشند.

اگر مشکوک به برفک دهان هستید، با پزشک خود مشورت کنید. آنها می توانند کرم ضد قارچ و داروهای خوراکی را برای درمان برفک دهان تجویز کنند. نوزاد همچنین نیاز به درمان با ژل یا قطره ضد قارچ دارد.

سوتین های خود را اغلب بشویید و در حین درمان، سینه های خود را خشک نگه دارید. قارچ ایجاد کننده برفک، در محیط های مرطوب رشد می کند.

برفک یک عفونت قارچی است که بیشتر در واژن شایع دیده می شود. علائم برفک، یک بثورات سفید رنگ است و پس از آن پوست قرمز، زخمی و ملتهب روی نوک سینه ها ظاهر می شود.

تبخال

ویروس هرپس سیمپلکس باعث تبخال می شود. تبخال یک بیماری مقاربتی است که مادر می تواند از مجرای تولد به دهان و چشم نوزاد منتقل کند. نوزاد تازه متولد شده احتمال دارد ویروس را به سینه های مادر منتقل کند. علائم تبخال، التهاب های پر از مایع است که هنگام ترکیدن، پوسته تشکیل می دهند.

آبسه های زیر ناحیه ای

لکه های سفید روی نوک سینه | پزشکت

آبسه های زیر ناحیه ای تجمع چرک در بافت پستان است که در اثر عفونت های باکتریایی ایجاد می شود. آنها شایع نبوده و اغلب در نتیجه التهاب پستان درمان نشده هستند. این آبسه ها همیشه با شیردهی ارتباط ندارند و همچنین می توانند ناشی از باکتری هایی باشند که از طریق زخم وارد بافت پستان می شوند، مانند آکنه یا سوراخ شدن نوک سینه.

اگر کسی تصور می کند که شاید در نوک سینه خود عفونت داشته باشد، باید با پزشک مشورت کند. هر عفونت نیاز به درمان های متفاوتی دارد.

علل نادر لکه های سفید روی نوک سینه

دلایل دیگر ایجاد لکه های سفید روی نوک سینه که کمتر رایج است عبارتند از:

  • بیماری پیسی: یک بیماری خود ایمنی است که سلول های رنگدانه بدن را از بین می برد.
  • بیماری پاژه: نوع بسیار نادری از سرطان سینه، با علائم مشابه اگزما، که از ناحیه سینه و نوک آن شروع می شود.

نوک سینه ها در دوران بارداری دچار تغییرات متعددی می شوند. احتمال دارد برآمدگی های کوچکی در اطراف آرئول خود مشاهده کنید، که قسمت رنگی نوک سینه است. این برآمدگی ها توبرکل مونتگومری هستند – غده هایی که موادی را برای روان شدن نوک سینه ها آزاد می کنند و هنگام خوردن غذا به کودک هشدار می دهند.

تغییرات هورمونی در دوران بارداری می تواند باعث بزرگ شدن این غدد شود. آنها جای نگرانی ندارند و هنگامی که سطح هورمون به حالت عادی برسد، از بین می رود.

عفونت

به ندرت، عفونت باعث ایجاد لکه های سفید روی نوک سینه می شود. عفونت ها احتمال دارد به دلیل قارچ، ویروس یا باکتری باشد. اگرچه هر کسی می تواند در نوک سینه ها دچار عفونت شود، اما مادران شیرده و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر در معرض خطر هستند.

عفونت های نوک سینه که می توانند باعث ایجاد لکه های سفید شوند عبارتند از:

  • برفک
  • تبخال
  • آبسه های زیر ناحیه ای

بارداری و شیردهی اغلب باعث ایجاد لکه های سفید بر روی نوک سینه ها و آرئولای سینه می شود. با این حال، برخی از لکه ها می تواند در اثر عفونت یا سایر شرایط جدی ایجاد شوند.

سرطان پستان

لکه های سفید روی نوک سینه | پزشکت

سرطان پستان دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در میان زنان در ایالات متحده است. روش توصیه شده برای بهبود سلامت پستان و کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه تشخیص به موقع تغییرات در سینه ها است.

لکه های سفید روی نوک سینه ها معمولاً جای نگرانی ندارد. اما به ندرت، آنها می توانند نشانه سرطان باشند. مسدود شدن منافذ می تواند ناشی از فشار تومور روی مجرای شیر باشد.

برآمدگی ها و سایر تغییرات نوک سینه می توانند نشانه بیماری پاژه باشند که 1 تا 4 درصد از زنان مبتلا به سرطان سینه را تحت تاثیر قرار می دهد .

در بیماری پاژه، سلول های سرطانی در مجاری شیر و آرئول شکل می گیرند. علائم عبارتند از:

  • نوک پستان صاف شده
  • ترشحات زرد یا خونریزی از نوک سینه
  • قرمزی، پوسته پوسته شدن و خارش در نوک پستان و آرئول

اگر علائم پس از یک یا دو هفته برطرف نشد، برای معاینه به پزشک خود مراجعه کنید.

پزشکان بیماری پاژه را با بیوپسی تشخیص می دهند. نمونه کوچکی از سلول ها از نوک سینه خارج شده و به آزمایشگاه فرستاده می شود تا زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار گیرد. درمان اصلی بیماری پاژه جراحی برداشتن بافت آسیب دیده است.

چه زمانی با پزشک مشورت کنید؟

لکه های سفید روی نوک سینه | پزشکت

لکه های سفید روی نوک سینه معمولاً با شیردهی گره خورده و با تغذیه نوزاد برطرف می شود. اگر این وضعیت بهبود نیافت، می توانید آن را با داروهای خانگی مانند تغذیه بیشتر کودک یا ماساژ مداوم نوک سینه ها زیر دوش با دستمال مرطوب درمان کنید.

اگر لکه ها ظرف یک هفته یا بیشتر برطرف نشد – یا اگر درد زیادی دارید – به پزشک خود مراجعه کنید.

همچنین در موارد زیر باید با پزشک مشورت کنید:

  • تب
  • یک توده در سینه خود احساس می کنید.
  • نوک پستان پوسته پوسته به نظر می رسد.
  • ترشحاتی از نوک پستان دارید که شیر مادر نیست.
  • نوک سینه به سمت داخل ( معکوس ) یا صاف است.
توصیه آخر

بدون شک مشاهده هر گونه علائم و تغییرات بر روی عملکرد و ساختار پستان ها ممکن است باعث نگرانی به خصوص در خانم ها شود. این در حالی است که مشاوره آنلاین در زمینه بیماری ها در زنان و حتی مشاوره فوری و تلفنی با متخصص زنان و زایمان و یا ماما می توانید از این میزان نگرانی ها کاسته و براساس علائم فرد آنها را به متخصصین پزشکی و حتی جراح مربوطه ارجاع دهد.

منابع:

https://www.healthline.com/health/white-spots-on-nipple#outlook

https://www.medicalnewstoday.com/articles/321232

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

6

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

6 دیدگاه

  1. سلام وقت تون بخیر ببخشید من دو روزه کنار نوک سینم تو هاله قهوه ایش یدونه توده سفید رنگ در اومده روش رگ های خیلی باریک داره یعنی یک مقدار عمقیه ممکنه راهنمایی کنید چی هست خ استرس دارم 20سالمه و مجردم

    1. سلام شما نیاز به انجام ماموگرافی دارید.

      1. من تو نک سینم از سن ۱۶ تا الان ک ۱۸ سالمه یچیزی مثل برفک میبینم‌ خشکه و تر نیست
        فشار میدم چیزی نمیاد بیرون
        یبار دکتر رفتم گفتن تغییرات هرمونیه‌
        خب درمانش چیه باید چی استفاده کنم خطر ناک نیس؟

        1. باسلام و احترام. لطفا برای پزشکان متخصص زنان و زایمان درخواست ثبت نمایید تا راهنمایی های لازم صورت گیرد. باتشکر

  2. من تو نک سینم از سن ۱۶ تا الان ک ۱۸ سالمه یچیزی مثل برفک میبینم‌ خشکه و تر نیست
    فشار میدم چیزی نمیاد بیرون
    یبار دکتر رفتم گفتن تغییرات هرمونیه‌
    خب درمانش چیه باید چی استفاده کنم خطر ناک نیس؟

    1. باسلام و احترام. لطفا برای پزشکان متخصص زنان و زایمان درخواست ثبت نمایید تا راهنمایی های لازم صورت گیرد. باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز