لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

فرق بین ماموگرافی و ترموگرافی چیست؟

فرق بین ماموگرافی و ترموگرافی چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرق بین ماموگرافی و ترموگرافی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


تشخیص فرق بین ماموگرافی و ترموگرافی برای افرادی که قصد غربالگری سرطان پستان را دارند، بسیار مهم و ضروری است. غربالگری می تواند سرطان پستان را قبل از بروز علائم جسمی، شناسایی کند. تشخیص به موقع می تواند فرد را تحت درمان های کم تهاجمی با نتایج بهتر قرار دهد. پزشکان، بسته به سن و عوامل خطر بیمار، غربالگری منظم با ماموگرافی را برای خانم ها توصیه می کنند. با این حال، برخی از پزشکان، ترموگرافی را به عنوان جایگزینی برای ماموگرافی تجویز می کند.

ترموگرافی چیست و بهترین روش برای غربالگری سرطان پستان است؟ در این مقاله ما سعی کردیم درمورد روش های غربالگری سرطان پستان صحبت کنیم.

ترموگرافی چیست؟

ترموگرافی یک روش تصویربرداری است که برای اولین بار در سال 1957 توصیف شد و صفحه های بافت سرطانی را با استفاده از اختلاف دما در سطح پستان، نمایش می دهد. بدخیمی ها معمولاً به دلیل تولید NO (اکسید نیتروژن)، گرمتر از بافت طبیعی است، نشان داده می شود. با این حال، ترموگرافی به عنوان ابزاری برای غربالگری اولیه سرطان پستان، در هیچ جا تأیید نشده است.

ترموگرافی از نوعی فناوری مادون قرمز استفاده می کند که تغییرات دما در سطح پوست را شناسایی و ثبت خواهد کرد. این روش می تواند به غربالگری سرطان پستان کمک کند. در ترموگرافی، یک دوربین مادون قرمز حرارتی از مناطق مختلف دما در پستان ها عکس می گیرد. دوربین این الگوها را به عنوان نوعی نقشه گرما نمایش می دهد.

در هنگام رشد و بروز سرطان، ممکن است تشکیل بیش از حد عروق خونی و التهاب در بافت پستان وجود داشته باشد. این موارد در تصویر مادون قرمز به عنوان مناطقی با دمای بالاتر پوست نشان داده می شوند.

ترموگرافی چه فواید دارد؟

فرق بین ماموگرافی و ترموگرافی چیست؟ | پزشکت

پزشکان، به دلایل زیر این روش را توصیه می کنند:

  • تغییرات هورمونی و قاعدگی تاثیری در روند کار یا نتایج آن ندارد.
  • ترموگرافی می تواند تغییرات در سینه ها با بافت متراکم را تشخیص دهد.
  • این یک روش غیرتهاجمی و بدون تماس است که شامل فشرده سازی پستان نمی شود.
  • در این روش بیمار در معرض تابش قرار نمی گیرد و افراد می توانند در زمان های مختلف با خیال راحت از آن استفاده کنند.
  • ترموگرافی می تواند تغییرات عروقی در بافت پستان را تشخیص دهد که ممکن است وجود سرطان پستان را سال ها قبل از انجام سایر روش های غربالگری تشخیص دهد.

عوارض ترموگرافی چیست؟

ترموگرافی، به ویژه DITI، غیرتهاجمی است، در معرض اشعه قرار نمی گیرد، ارزان و در دسترس بیماران است.

با این حال، ضبط گرما ممکن است با التهاب، عفونت یا گاهی اوقات تغییرات هورمونی شود. ترموگرافی برای موقعیت های خاص مانند زنان مسن یا چاق، با سرطان های پیشرفته، کاشت پستان و پستان های بزرگ یا آویزان مناسب نیست.

پزشکان معتقدند که این روش، سرطان را تشخیص نمی دهد. ترموگرافی فقط می تواند شخص را از تغییراتی که ممکن است نیاز به بررسی بیشتر داشته باشد آگاه کند.

سلامت بانوان

ترموگرافی معایبی هم دارد. به عنوان مثال، اطلاعاتی که ارائه می دهد محدود است. اگرچه می تواند تغییراتی در گرما و ویژگی های عروقی نشان دهد، اما اطلاعاتی را از تغییرات  پستان ها و چگونگی آنها در اختیار پزشک قرار نمی دهد.

همچنین ممکن است توده هایی را نشان دهد که سرطانی نیستند. در این شرایط بیمار برای روشن شدن نتایج به آزمایش ماموگرافی استاندارد نیاز پیدا خواهد کرد. گاهی اوقات، ترموگرافی تغییرات سرطانی موجود را نشان نمی دهد.

ترموگرافی به اندازه کافی حساس نیست که به عنوان آزمایش غربالگری سرطان پستان مورد استفاده قرار گیرد. در حال حاضر، شواهد کافی برای حمایت از استفاده از ترموگرافی در غربالگری سرطان پستان وجود ندارد.

ماموگرافی چیست؟

فرق بین ماموگرافی و ترموگرافی چیست؟ | پزشکت

ماموگرافی یک روش رادیوگرافی است که از اشعه ایکس با دوز کم برای تصویربرداری از بافت پستان برای غربالگری و تشخیص سرطان پستان استفاده می کند. هر منطقه مشکوک با چگالی بالا یا الگوهای غیرمعمول مانند میکرواسکلایفینگ با دقت بررسی می شود. این می تواند به دلیل طیف وسیعی از ناهنجاری ها مانند تومورها (خوش خیم و بدخیم)، فیبروآدنوم یا کیست هایی با مناطق جامد باشد.

یک ماموگرافی خوب به فشرده سازی محکم سینه در برابر ردیاب نیاز دارد. این روش حرکت پستان را به حداقل می رساند و واضح ترین تصویر را ممکن می سازد، همچنین کوتاه ترین فاصله بین پستان و ردیاب را در همه نقاط فراهم می کند، تعداد فیلم ها و قرار گرفتن در معرض اشعه را کاهش می دهد، در حالی که امکان تصویربرداری تک صفحه از کل پستان را فراهم می کند.

ماموگرافی نوعی تصویربرداری با اشعه ایکس بوده و شامل فشرده سازی پستان بین دو صفحه فلزی و گرفتن عکس اشعه ایکس از بافت پستان است. ماموگرافی می توانند تغییرات یا توده های غیرمعمولی در بافت پستان را نشان دهد.

این روش رایج ترین روش غربالگری سرطان پستان است و اطلاعاتی که در اختیار پزشک قرار می دهد می تواند جان انسان ها را نجات دهد. با این حال، ماموگرافی می تواند معایبی نیز داشته باشد.

بررسی ها نشان می دهد که با انجام ماموگرافی نتیجه دقیق تری نسبت به ترموگرافی حاصل می شود. تحقیقات حاکی از این است که انجام یک ماموگرافی منظم می تواند جان انسان ها را نجات دهد.

دانشمندان با مشاهده داده های مربوط به سالهای 1960 تا 2014 نتیجه گرفتند که  آزمایش منظم ماموگرافی می تواند به طور کلی 19٪ خطر مرگ ناشی از سرطان پستان را کاهش دهد.

عوامل موثر در نتایج بهتر ماموگرافی

  • سن بیمار
  • زمان شروع غربالگری
  • آیا این فرد سابقه شخصی یا خانوادگی سرطان پستان دارد.
  • وجود برخی عوامل ژنتیکی مانند تغییرات در ژن های BRCA1 یا BRCA2
  • میزان تراکم بافت پستان بیمار، زیرا این امر ممکن است بر تصاویر به دست آمده از ماموگرافی تأثیر بگذارد.

برخی توصیه می کنند که زنان از سن 40 سال باید  غربالگری را شروع کنند. همچنین پزشک آنها غربالگری را براساس عوامل شخصی فرد پیشنهاد می کند.

برخی پزشکان نیز توصیه کرده اند که همه خانم هایی که به طور متوسط عوامل خطر بروز سرطان پستان را دارند، هر 2 سال یکبار از سن 50-74 سالگی تحت غربالگری ماموگرافی قرار بگیرند.

انواع ماموگرافی کدامند؟

فرق بین ماموگرافی و ترموگرافی چیست؟ | پزشکت

ماموگرافی دیجیتال به جای استفاده از صفحه اشعه X، از آشکارسازهای حالت جامد استفاده می کند و اشعه ایکس را به سیگنال های الکترونیکی تبدیل می کند که بیشتر توسط رایانه به تصاویر  دیجیتال تبدیل می شوند. این تکنیک مزایای مختلفی دارد. این روش تعداد ماموگرافی های گرفته شده را کاهش می دهد که باعث می شود تابش به طور کلی کاهش یابد، و ممکن است برای زنان جوان و کسانی که پستان متراکم دارند، گزینه مناسب تری باشد.

ماموگرافی سه بعدی یا توموسنتز دیجیتال پستان، روش دیگری است که با استفاده از اشعه ایکس زاویه دار، تصاویر را به صورت مجموعه ای از برش های نازک مانند سی تی اسکن  ارائه می دهد. این روش هنوز از نظر دقت تشخیصی و میزان تشخیص در حال ارزیابی است.

عوارض احتمالی ناشی از ماموگرافی کدامند؟

ماموگرافی می تواند خطرات زیادی داشته باشد. با این حال، توصیه های مربوط به زمان و تعداد دفعاتی که فرد باید تحت غربالگری قرار گیرد بر اساس احتمال بروز این خطرات صورت خواهد گرفت.

آزمایش منظم، به معنای قرار گرفتن مکرر در معرض میزان تابش کم است، که ممکن است خطر سرطان را کمی افزایش دهد.

ماموگرافی همچنین می تواند تغییرات غیر سرطانی را نشان دهد و منجر به نتایج مثبت کاذب شود. نتایج کاذب می تواند منجر به اضطراب کوتاه مدت، آزمایشات بیشتر و درمان های جانبی شود که ممکن است غیرضروری و هزینه بر باشد.

همچنین، نتایج ممکن است برای زنان با بافت متراکم پستان یا کاشت پستان از دقت کمتری برخوردار باشد. زیرا بافت متراکم پستان می تواند روی تصویر ماموگرافی به رنگ سفید ظاهر شود، که می تواند وجود تومورها را نشان ندهد، زیرا این موارد نیز به صورت سفید دیده می شوند.

ماموگرافی می تواند ناراحت کننده باشد، زیرا شامل فشرده سازی سینه ها است. به همین دلیل، بهتر است از انجام غربالگری دقیقاً قبل از قاعدگی که سینه ها نرمتر از حد معمول است، خودداری شود.

ماموگرافی را انتخاب کنیم یا ترموگرافی؟

فرق بین ماموگرافی و ترموگرافی چیست؟ | پزشکت

در فرق بین ماموگرافی و ترموگرافی، پزشکان معتقدند که ترموگرافی بی خطر تر و قابل اعتماد تر از ماموگرافی است. اما تحقیقات نشان می دهد که دقت آن نسبت به ماموگرافی کمتر است. یک بررسی نشان داد که ترموگرافی فقط 43٪ از سرطان های پستان را با دقت تشخیص داده است.

هیچ داده علمی معتبری برای اثبات این موضوع وجود ندارد که دستگاههای ترموگرافی، اگر به تنهایی یا با آزمایش تشخیصی دیگری استفاده شوند، یک ابزار غربالگری موثر برای هرگونه بیماری پزشکی از جمله تشخیص به موقع سرطان پستان یا سایر بیماری ها باشد.

سخن آخر

زنان باید از حدود 40 سالگی در مورد غربالگری سرطان پستان به پزشک مراجعه کنند. همچنین باید توصیه های پزشک خود را در مورد غربالگری دنبال کنند.

سرطان پستان یکی از مهمترین دلایل مرگ و میر در زنان بین 25 تا 65 سال است که انتظار می رود در بیشتر کشورها از هر 8 زن 1 مورد به آن مبتلا شوند. غربالگری و تشخیص به موقع  بهترین روش برای کاهش تعداد مرگ های ناشی از سرطان پستان است. با این حال، بحث هایی در مورد بهترین روش غربالگری بیماران برای این بیماری وجود دارد.

فرق بین ماموگرافی و ترموگرافی چیست؟ در حال حاضر ماموگرافی متداول ترین روش غربالگری است. سازمان غذا و داروی ایالات متحده، همراه با بسیاری از جوامع علمی دیگر، هنوز آن را به عنوان موثرترین آزمایش غربالگری سرطان پستان توصیف می کند. با این وجود برخی پزشکان از استفاده از ترموگرافی حمایت کرده اند.

دانشمندان پیشنهاد می کنند اگرچه ممکن است افراد از مکمل دما یا ترموگرافی برای تکمیل سایر روشهای غربالگری و تشخیص استفاده کنند، اما برای تأیید نتایج باید از ماموگرافی نیز استفاده کنند.

منابع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/316632

https://www.news-medical.net/health/Thermography-versus-Mammography-Which-is-Best.aspx

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز