لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

علت ترشحات خونی واژن چیست؟

ترشحات خونی واژن || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

علت ترشحات خونی واژن در برخی شرایط به قاعدگی، عوامل عفونی و سرطان مرتبط می شود. اما ترشحات خون آلود واژن می توانند علل دیگری هم داشته باشد.  در حالی که رنگ و قوام ترشحات واژن وجود دارد، داشتن ترشحات خونی واژن پس از قاعدگی بسیار رایج و طبیعی است. سایر علل مخاط خونی یا ترشحات قهوه ای می تواند ناشی از دوره های قاعدگی بر اساس سن شما، عفونت های باکتریایی یا مخمری یا STD باشد. علائم مرتبط، علل دیگر و گزینه های درمانی را در زیر بخوانید.

ترشحات واژن بخشی از بدن زن سالم است. این ترکیبی از سلول ها و مایعات بدن است که از طریق واژن دفع می شود و معمولاً به صورت یک ترشح موکوس مانند سفید یا شفاف بدون بوی قوی ظاهر می شود. با این حال، گاهی اوقات، کمیت و کیفیت ترشحات واژن ممکن است تغییر کند. اگر به علائم دیگر توجه داشته باشید، می توانید از این تغییرات آگاه باشید و متوجه شوید که کدام یک نگران کننده هستند. به عنوان مثال، ترشحات واژن که غیرطبیعی به نظر می رسند ممکن است بو یا رنگی داشته باشند که هرگز تجربه نکرده اید.

علائم ترشحات خونی واژن

ترشحات خونی واژن ممکن است قرمز به نظر برسد، اما گاهی اوقات ممکن است قهوه ای نیز به نظر برسد. ممکن است موارد زیر را نیز تجربه کنید.

  • تحریک و خارش واژن
  • درد واژن یا دهانه رحم
  • درد همراه با فعالیت جنسی
  • خونریزی بعد از فعالیت جنسی
  • افزایش ادرار یا  سوزش با ادرار
  • علائم مرتبط با چرخه قاعدگی، مانند گرفتگی عضلات

در صورت داشتن چنین علائمی می توانید با متخصص زنان آنلاین در پزشکت مشورت کنید.

ترشحات خون واژن ممکن است به دلیل باقی مانده قاعدگی با ترشحات واژن باشد که اغلب قهوه ای رنگ هستند|| پزشکت

چه چیزی باعث ترشحات خونی واژن می شود؟

اگر علائمی را مشاهده کردید که از الگوی قاعدگی مورد انتظار شما دور است، فوراً به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما احتمالاً یک برنامه تشخیص و درمان را با فوریت تعیین می کند.

علل چرخه ای ترشحات خونی واژن

علل ترشحات خونی واژن مربوط به چرخه باروری شامل موارد زیر است.

چرخه قاعدگی: ترشحاتی که خونی به نظر می رسند می تواند نتیجه مخلوط شدن باقی مانده قاعدگی با ترشحات واژن باشد. اغلب میزان ترشحی که بدن شما تولید می کند در پایان چرخه قاعدگی افزایش می یابد، بنابراین ترشحات اغلب قهوه ای یا زنگ زده به نظر می رسند.

عوارض بارداری: ترشحات خونی که در دوران بارداری رخ می دهد ، زمانی که نباید انتظار خونریزی داشته باشید، می تواند نشانه ای از عوارض شدید بارداری مانند سقط جنین یا جدا شدن جفت باشد، وضعیتی که در آن جفت از پوشش رحم جدا می شود.

مرتبط با سن: مانند بارداری، زنان ممکن است در مراحل اولیه بلوغ و مراحل پایانی یائسگی دچار خونریزی شوند. این خونریزی نامنظم می تواند با ترشحات مخلوط شود و ظاهری خونی یا قهوه ای ایجاد کند.

سلامت بانوان

بیشتر بخوانیم: علت ترشحات زیاد واژن

علل سرطانی ترشحات خونی واژن

علل سرطانی ترشحات خونی واژن ممکن است شامل موارد زیر باشد.

دهانه رحم: دهانه رحم قسمت پایینی رحم است که به واژن متصل می شود. دهانه رحم در برابر عفونت مقاربتی، ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) حساس است که می تواند سلول های دهانه رحم را به سلول های سرطانی تبدیل کند. ترشحات خونی یا قهوه ای واژن می تواند نشانه سرطان دهانه رحم باشد.

رحم یا آندومتر: آندومتر لایه‌ای از سلول‌ها است که رحم را می‌پوشاند. زنان در سن یائسگی در معرض خطر ایجاد سلول های سرطانی در این پوشش هستند که سرطان آندومتر یا رحم نامیده می شود. ترشحات خونی می تواند نشانه ای از این نوع سرطان نیز باشد.

علل عفونی

دستگاه تناسلی زن از طریق واژن به محیط باز است و آن را به ویژه در معرض عفونت نه تنها ارگانیسم های بیرونی بلکه موجوداتی که از قبل در دیواره های آن وجود دارند، می کند. تحریک ناشی از چنین علل عفونی می تواند منجر به خونریزی شود که با ترشحات مخلوط می شود.

باکتریایی: باکتری هایی که به طور معمول در واژن زندگی می کنند می توانند بیش از حد رشد کنند و باعث عفونت شوند که منجر به ترشحات غیر طبیعی واژن می شود. علاوه بر این، بسیاری از عفونت های مقاربتی ناشی از باکتری ها، مانند سوزاک و کلامیدیا، می توانند علائم مشابهی ایجاد کنند.

قارچی: مخمر نوعی قارچ است که در واژن وجود دارد. هنگامی که این مقدار مخمر از تعادل خارج می شود، می تواند بیش از حد رشد کند و باعث عفونت شود که منجر به خارش واژن و ترشحات غیر طبیعی می شود.

علل دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد.

انسدادی: هر جسمی که وارد واژن شود و بتواند جریان مایع واژن را مسدود کند ممکن است منجر به ترشح غیر طبیعی واژن شود. به عنوان مثال، دستگاه های داخل رحمی (IUD) می توانند مقدار، کیفیت و قوام ترشحات واژن و همچنین چرخه قاعدگی شما را تغییر دهند.

آناتومیکال: به ندرت، شکاف غیر طبیعی بین واژن و راست روده یا واژن و مثانه که فیستول نامیده می شود، اجازه می دهد مدفوع یا ادرار به داخل واژن نشت کند. این نشت باعث ترشحات قهوه ای رنگ با بوی بد می شود.

این فهرست شامل توصیه های پزشکی نمی شود و ممکن است به درستی بیانگر آنچه شما دارید نباشد.

بیشتر بخوانید: سکنیدازول برای عفونت واژن

درد تخمک گذاری (mittelschmerz) یا لکه بینی میان چرخه

Mittelschmerz یک کلمه آلمانی است که به عنوان “درد تخمک گذاری” ترجمه می شود. این به ناراحتی طبیعی است که گاهی اوقات زنان در طول تخمک گذاری احساس می کنند، که در اواسط چرخه قاعدگی است.

هر ماه یکی از دو تخمدان فولیکولی تشکیل می دهد که یک سلول تخمک را نگه می دارد. درد زمانی رخ می دهد که فولیکول پاره شود و تخمک آزاد شود.

این یک احساس کسل کننده و گرفتگی است که ممکن است به طور ناگهانی فقط در یک سمت پایین شکم شروع شود. در موارد معدودی ممکن است لکه بینی واژینال وجود داشته باشد. Mittelschmerz حدود 14 روز قبل از شروع دوره قاعدگی بعدی رخ می دهد.

Mittelschmerz واقعی با حالت تهوع، استفراغ، تب یا درد شدید لگن همراه نیست. این علائم باید توسط یک ارائه دهنده پزشکی ارزیابی شوند زیرا می توانند وضعیت جدی تری را نشان دهند. تشخیص از طریق شرح حال بیمار انجام می شود.

درمان فقط به داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی بدون نسخه برای تسکین درد نیاز دارد. یک ضد بارداری خوراکی علائم را متوقف می کند، زیرا تخمک گذاری را نیز متوقف می کند.

جهت ویزیت غیرحضوری و فوری با متخصص زنان همین الان کلیک کنید.

اندومتریوز

آندومتریوز وضعیتی است که در آن بافتی که به طور معمول پوشش داخلی رحم را تشکیل می دهد – آندومتر – نیز شروع به رشد در خارج از تخمدان ها و لوله های فالوپ می کند. این اندومتر خارج از محل هنوز ضخیم می شود و هر ماه خونریزی می کند و باعث درد، بافت اسکار و چسبندگی می شود.

علائم شامل درد شدید لگن، گرفتگی عضلات و خونریزی بیش از حد در دوران قاعدگی است. ممکن است در هنگام آمیزش جنسی و گاهی در هنگام اجابت مزاج و ادرار درد ایجاد شود. اسهال، یبوست، حالت تهوع و نفخ نیز شایع است و مشکل باردار شدن نیز وجود دارد.

اندومتریوز را می توان با سایر بیماری ها مانند بیماری التهابی لگن یا سندرم روده تحریک پذیر اشتباه گرفت. ناباروری دائمی می تواند با اندومتریوز درمان نشده رخ دهد. تشخیص با معاینه لگن، سونوگرافی و گاهی لاپاراسکوپی انجام می شود.

درمان شامل مسکن های بدون نسخه و هورمون درمانی، از جمله داروهای ضد بارداری است. جراحی ممکن است برای برداشتن بافت اندومتریوز انجام شود. به عنوان آخرین راه حل، برداشتن تخمدان ها و رحم ممکن است توصیه شود.

بیماری التهابی لگن

بیماری التهابی لگن یا PID، اصطلاح عمومی برای عفونت باکتریایی اندام های تناسلی زنان است. PID اغلب عارضه یک بیماری مقاربتی (STD) مانند سوزاک یا کلامیدیا است. با این حال، ممکن است PID از دلایل دیگر دریافت شود.

هر زنی ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد. این بیماری اغلب در زنان زیر 25 سال فعال از نظر جنسی دیده می‌شود، به‌ویژه آن‌هایی که قبلاً PID داشته‌اند، شریک‌های متعددی دارند و یا مکررا دوش می‌گیرند. علائم عبارتند از تب، درد زیر شکم، ترشحات بدبوی واژن، درد و یا خونریزی در حین رابطه جنسی و درد هنگام ادرار.

PID درمان نشده می تواند باعث ناباروری به دلیل بافت آسیب دیده در دستگاه تناسلی و همچنین درد مزمن لگن و شکم شود. شرکای جنسی محافظت نشده نیز آلوده خواهند شد.

تشخیص از طریق علائم، معاینه لگن، سواب واژینال و دهانه رحم و آزمایش ادرار انجام می شود. درمان با یک دوره آنتی بیوتیک است. حتماً تمام داروها را طبق دستور مصرف کنید، حتی زمانی که احساس بهتری دارید. برای جلوگیری از PID، از تماس جنسی محافظت نشده خودداری کنید.

برای مشاوره با پزشک زنان آنلاین در پزشکت کلیک کنید.

پولیپ دهانه رحم || پزشکت

پولیپ دهانه رحم

پولیپ دهانه رحم رشدی است که در سطح دهانه رحم ایجاد می شود. دهانه رحم ساختار زنانه دستگاه تناسلی زنانه است که رحم را به واژن متصل می کند. علائم اغلب با پولیپ دهانه رحم وجود ندارد. با این حال، در برخی موارد، ممکن است خونریزی بین …

پولیپ آندومتر

پولیپ‌های آندومتر رشد یا توده‌هایی هستند که در پوشش دیواره داخلی رحم ایجاد می‌شوند و اغلب به اندازه‌ای بزرگ می‌شوند که به داخل حفره رحم کشیده شوند. آنها توسط یک پایه بزرگ (که به آنها پولیپ بیجا می گویند) یا یک ساقه نازک (که به آنها پدانکول گفته می شود) به دیواره رحم متصل می شوند.

عفونت کلامیدیا

کلامیدیا تراکوماتیس نوعی باکتری است که بیشتر به دلیل ایجاد عفونت مقاربتی معروف به کلامیدیا شناخته شده است. این یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی (STDs) است که سالانه بیش از یک میلیون مورد آن تنها در ایالات متحده گزارش می شود.

دهانه رحم گنوکوکی

دهانه رحم گنوکوکی التهاب دهانه رحم – گذرگاه انتهای پایین رحم – است که توسط باکتری نایسریا گونوره یا سوزاک ایجاد می شود. سوزاک یک بیماری مقاربتی (STD) است و از طریق تماس جنسی محافظت نشده گسترش می یابد.

علائم شامل ترشحات غیر طبیعی واژن، درد یا ناراحتی در حین رابطه جنسی و خونریزی واژینال بعد از رابطه جنسی است. با این حال، برخی از زنان علائم کمی دارند یا هیچ علائمی ندارند. اگر سرویکیت گنوکوکی درمان نشود، می‌تواند منجر به عفونت بیشتر دستگاه تناسلی و بیماری التهابی لگن شود که می‌تواند باعث عقیمی شود.

تشخیص پس از گرفتن سواب دهانه رحم و آزمایش انجام می شود. درمان از طریق یک دوره آنتی بیوتیک خوراکی است. زنانی که مبتلا به سرویکیت گنوکوکی تشخیص داده می‌شوند باید برای سایر بیماری‌های مقاربتی شایع مانند کلامیدیا و تریکومونیازیس بیشتر آزمایش شوند، زیرا اغلب به طور همزمان یافت می‌شوند.

بهترین پیشگیری برای سوزاک استفاده از کاندوم در حین رابطه جنسی و همچنین آزمایش تمام شرکای جنسی است تا بتوانند درمان شوند و مجدداً کسی را مبتلا نکنند.

به طور کلی می توان با قرار ندادن دهانه رحم در معرض دوش یا سایر عوامل تحریک کننده از التهاب دهانه رحم پیشگیری کرد.

حالت عادی لکه بینی

لکه بینی به مقادیر کمی از خونریزی واژینال اطلاق می شود که بین دوره های قاعدگی طبیعی اتفاق می افتد – به اندازه ای که لکه کوچکی از خون روی پد یا لباس باقی بماند. گاهی اوقات لکه بینی علت جدی دارد، اما اغلب با نوسانات سطح هورمون به دلایل ساده ایجاد می شود:

  • رابطه جنسی
  • اوایل بارداری
  • یائسگی زودرس
  • سطوح غیر طبیعی تیروئید
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • تغییر هر نوع هورمون درمانی زنانه، از جمله قرص های ضد بارداری.

این تغییر سطوح هورمونی ممکن است برای هر زنی که یائسگی کامل نکرده است اتفاق بیفتد. کسانی که هورمون درمانی می کنند و استفاده نمی کنند، اصلاً نباید لکه بینی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: خونریزی بین قاعدگی یا لکه بینی

مهم نیست که یک زن در چه سنی یا وضعیتی است، اگر لکه بینی ادامه یابد، باید با پزشک متخصص زنان مشورت شود تا علل جدی را رد کند. پزشک می تواند به مدیریت سطوح هورمونی کمک کند تا در سطح طبیعی باقی بماند، نه تنها از لکه بینی جلوگیری می کند بلکه به کیفیت زندگی بهتری برای بیمار می افزاید.

حالت طبیعی ترشحات واژن

برای هر زنی کاملاً طبیعی است که ترشحات سفید شفاف یا رقیق واژن داشته باشد که کم و بیش ثابت باشد. بدن با تولید این مخاط سبک از غدد دهانه رحم و دیواره های واژن از بافت های واژن محافظت می کند. این کار بافت ها را روان نگه می دارد تا خشک نشوند و تحریک نشوند، و بافت ها را کمی اسیدی نگه می دارد زیرا به از بین بردن هر گونه میکروب مضر کمک می کند.

این ترشحات همچنین یک مکانیسم تمیزکننده است که سلول‌های مرده یا باکتری‌ها را هنگام خروج از واژن پاک می‌کند. دوش برای ترشحات طبیعی لازم نیست. ترشحات واژن ممکن است در مراحل مختلف زندگی تغییر کند. در دوران بارداری سفید و شیری رنگ می شود.

در طول یائسگی و پس از آن، ترشحات به دلیل کاهش سطح استروژن کاهش می یابد. اگر خشکی باعث تحریک یا مشکل در فعالیت جنسی شود، متخصص زنان می‌تواند درمان مناسب را توصیه کند. ترشحات طبیعی واژن هرگز باعث خارش یا بوی بد نمی شود و هرگز رنگی جز شفاف یا سفید ندارد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

2.8 / 5. تعداد رای ها: 4

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز