لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

سونوگرافی دو بعدی در بارداری

انتظارات سونوگرافی سطح 2 در بارداری | پزشکت

فهرست مطالب

سونوگرافی دو بعدی در بارداری

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

سونوگرافی دو بعدی در بارداری می تواند اطلاعات زیادی را در اختیار مادران و متخصصان زنان و زایمان آنها قرار دهد. سونوگرافی آناتومی دقیق جنین در دوران بارداری از هفته 18 تا 22 توصیه می شود. گاهی اوقات به عنوان اسکن آناتومی یا اسکن ناهنجاری جنین، نیز شناخته می شود، هدف از این تصویربرداری، جمع آوری اطلاعاتی درباره رشد کودک شما است.

سونوگرافی دو بعدی در بارداری از طریق شکم انجام می شود. این آزمایش، یا سایر آزمایشات دیگری که در اوایل بارداری انجام می شود، متفاوت است. این سونوگرافی می تواند یک تجربه ناراحت کننده برای والدین آینده باشد.

بررسی آناتومی جنین

برای سونوگرافی، متخصص زنان و زایمان شما را در حالت خوابیده قرار می دهد (ترجیحاً در حالت تمایل به سمت چپ) . سپس، یک ژل اولتراسونیک (که برای گرم کردن شما می باشد) روی سطح شکم می مالد.

تکنسین یا پزشک، میله مبدل سونوگرافی را بر روی شکم شما حرکت می دهد. احساس خواهید کرد که به شکمتان فشار وارد می شود، اما این به شما یا کودک شما آسیب نمی رساند. با این حال، اگر در هر زمان از اسکن احساس ناراحتی می کنید، مهم است که به متخصص اطلاع دهید.

در طول سونوگرافی، آناتومی و اندازه جنین ارزیابی می شود. کل اسکن سونوگرافی معمولاً از ابتدا تا انتها بین 45 تا 75 دقیقه طول می کشد و شما اغلب با همان جلسه اول نتیجه می گیرید.

کاربرد سونوگرافی دو بعدی چیست؟

از هفته 18 تا 22 بارداری، کودک شما به اندازه کافی بزرگ خواهد بود که پزشک شما می تواند جزئیات اندام را از سر تا پا از طریق اسکن آناتومی ببیند.

اگر چندقلو داشته باشید، هر جنین جداگانه اسکن می شود. گاهی اوقات، سونوگرافی برای رشد و ارزیابی مجدد براساس یافته های اسکن اولیه پیشنهاد می شود.

 برای رد کردن نقایص مادرزادی و سایر ناهنجاری ها در سونوگرافی، موارد زیر مورد بررسی قرار می گیرند:

  • اندام و اعضای جنین
  • مایع آمنیوتیک
  • طول دهانه رحم
  • ساختار و محل جفت
  • ستون فقرات و دنده ها
  • موقعیت و حرکات جنین
  • آناتومی دقیق قلب و ریه
  • گردن (از جمله ضخامت چین خوردگی)
  • بند ناف شامل عروق و محل قرارگیری
  • ساختارهای صورت (کام، چشم، بینی، لب و گوش)
  • اندام های شکمی (روده های معده، طحال، کبد، مثانه صفرا) و دیواره شکم
  • دستگاه تناسلی (در صورت مشاهده، می تواند جنسیت جنین را تعیین کند.)
  • ارزیابی مغز (شامل بطن ها، مخچه، جسم پینه ای و سایر ساختارهای کلیدی)

به طور معمول، تصاویر تولید شده توسط سونوگرافی در صفحه ای ظاهر می شوند که شما یا تکنسین خود می توانید آنها را دقیق مشاهده کنید. تصاویر اندازه گیری و ضبط می شوند و ممکن است، چاپ یا با یک دیسک با تصاویر به عنوان یادگاری به شما داده شود.

برخی از بیمارستان ها یا کلینیک ها به شما امکان می دهند جلسه سونوگرافی را با دستگاه ضبط، مانند دوربین تلفن همراه خود ضبط کنید. با این حال، قوانین پیرامون این امر از پزشکی به پزشک دیگر متفاوت است. بهتر است قبل از قرار ملاقات در مورد دستورالعمل های خاص سوال کنید.

سلامت بانوان
انگشتان دست و پای جنین

انتظارات سونوگرافی سطح 2 در بارداری | پزشکت

لحظاتی پس از تولد، اولین کاری که بسیاری از والدین جدید انجام می دهند شمارش 10 انگشت کوچک دست و پا است. با این حال، فناوری سونوگرافی ارائه دهندگان و والدین را قادر می سازد تا قبل از تولد انگشتان دست و پا را بشمارند.

احتمال مشاهده جزئیات مانند انگشتان کودک در حین اسکن می تواند چیزی باشد که در صورت اضطراب از اسکن خود می تواند لذت و آرامش خاطر را ایجاد کند.

با این حال، در واقع امکان شمردن هر انگشت دست و پا در معاینه سونوگرافی به این بستگی دارد که کودک شما در طول اسکن همکاری کند. اگر آنها بیش از حد حرکت می کنند، ممکن است شما مجبور باشید تا زمان تولد صبر کنید تا همه انگشتان دست و پا را به صورت جداگانه بشمارید.

پاها

برخلاف انگشتان، به احتمال زیاد شما قادر خواهید بود مناطق بزرگتری مانند دست و پاهای کودک خود را با وجود حرکت آنها در سونوگرافی به وضوح مشاهده کنید.

در طی اسکن، متخصص زنان و زایمان، استخوان درشت نی و استخوان ران کودک شما را اندازه گیری می کند.  این اندازه گیری ها به آنها کمک می کند تا رشد کودک شما را برای زایمان محاسبه کنند.

بعضی اوقات ممکن است لگد زدن کودک به شکم را نیز ببینید. احتمال دارد این مرحله از بارداری را احساس کنید، لحظه ای دیگر که مهیج است و می توانید منتظر آن باشید.

بازوها

متخصص زنان و زایمان علاوه بر اینکه به پاهای کودک شما نگاه می کند، استخوان های بازوها (شعاع، اولنا) را نیز اندازه گیری می کند. بسته به موقعیت آنها، ممکن است کودک خود را ببینید که دستان خود را تکان می دهد یا انگشت شست خود را می مکد.

حتی ممکن است برخی از متخصصان عکس متحرک بازوی کودک شما یا انگشت شست را که محکم در دهان او قرار دارد، بگیرند. این نوع عکس ها می توانند به یادگاری باقی بمانند.

مغز و معده

انتظارات سونوگرافی سطح 2 در بارداری | پزشکت

در طی اسکن، ساختارهای داخلی کودک شما، از جمله مغز او را مورد بررسی قرار خواهند داد.

در این مرحله از رشد جنین، ظاهر مغز غالباً دارای نمای پروانه ای است. پزشک در حال بررسی وجود و نشانه های تشریحی مغز کودک شما خواهد بود. آنها همچنین هر گونه ناهنجاری احتمالی مانند کیست های شبکه مشیمیه را تشخیص می دهند.

همچنین در حین سونوگرافی معده، دستگاه ادراری، کلیه ها و سایر ساختارهای کودک شما را بررسی می شود.

اگرچه احتمال یافتن ناهنجاری در اندام های کودک شما می تواند نگران کننده باشد، اما در صورت بروز این مشکل ارائه دهنده خدمات شما مراحل بعدی را طی می کند. اگر مشکلی پیدا شود، احتمالاً معاینات سونوگرافی بیشتری خواهید داشت که معمولاً توسط متخصصانی به نام پریناتولوژیست یا متخصصان مادر و جنین انجام می شود.

ستون فقرات

در بررسی آناتومی جنین، ستون فقرات کودک شما نیز مورد بررسی قرار می گیرد. این معمولاً یکی از آسانترین عناصر تشریحی قابل تشخیص برای والدین هنگام تماشای سونوگرافی است.

متخصص زنان و زایمان تایید می کند که ستون فقرات و لوله عصبی کودک شما کاملاً تشکیل شده و بدون کیست هستند. در صورت وجود ناهنجاری، پزشک شما همچنین این مشکلات را برطرف می کند.

قلب جنین

در حین سونوگرافی، پزشک میزان ضربان قلب جنین را اندازه گیری می کند و به دنبال هر گونه مشکل ساختاری مانند نقص در بطن ها و سایر ناهنجاری های قلبی می رود. اگر آنها مشکوک به مشکل در قلب کودک شما باشند، به احتمال زیاد یک اکوکاردیوگرام جنین را توصیه می کنند.

مهم است که به یاد داشته باشید که یک مسئله مشکوک در اسکن آناتومی پیدا شده است به معنای وجود واقعی مشکل نیست. بعضی اوقات آزمایش های جانبی توصیه شده جامع تر هستند و می توانند نشان دهند که مشکل مشکوک یا به راحتی برطرف می شود، از بین می رود یا فقط یک ناهنجاری است که در اسکن اولیه نشان داده شده است، اما نگران کننده نیست.

جفت و بند ناف

انتظارات سونوگرافی سطح 2 در بارداری | پزشکت

در طول اسکن آناتومی، متخصص زنان و زایمان همچنین از نزدیک جفت را بررسی می کند. تأیید محل قرارگیری جفت به شما کمک می کند تا پزشک شما را از نظر بیماری به نام جفت سرراه بررسی کند.

جنسیت کودک در سونوگرافی

بخشی از بارداری که طی سونوگرافی دو بعدی انجام می دهید معمولاً مربوط به زمانی است که جنسیت کودک شما قابل مشاهده باشد. برای برخی از والدین، فهمیدن جنسیت نوزاد لحظه ی هیجان انگیز است.

صحت این موضوع به عوامل زیادی بستگی دارد. گاهی ممکن است نتوانید در حین سونوگرافی جنسیت جنین را متوجه شوید.

ممکن است سونوگرافی اشتباه باشد. اما این مرحله از بارداری در مقایسه با سونوگرافی در اوایل بارداری (سه ماهه اول) دقیق تر است.

سونوگرافی سه بعدی

انتظارات سونوگرافی سطح 2 در بارداری | پزشکت

سونوگرافی سه بعدی (و حتی سونوگرافی 4 بعدی) به طور گسترده تری در دسترس قرار گرفته شده است. گرچه احتمال داشتن تصویری که به شما ایده می دهد کودک شما پس از تولد چگونه به نظر می رسد هیجان انگیز است، به خاطر داشته باشید که به دست آوردن عکس های سه بعدی با کیفیت خوب دشوار است. با پزشک خود در مورد مزایای سونوگرافی سه بعدی در مقابل سونوگرافی دو بعدی برای ناهنجاری جنین صحبت کنید.

شواهد نشان می دهد که سونوگرافی نسبت به آخرین قاعدگی با دقت بیشتری همراه است.

پس از گذشت 20 هفته از بارداری، تاریخ تخمین زایمان نباید براساس سونوگرافی تغییر کند. زیرا از دقت کمتری برخوردار است. به یاد داشته باشید: این تاریخ مقرر تخمینی است. اکثریت قریب به اتفاق زنان، بچه های خود را در روز موعد مقرر به دنیا نمی آورند. در حقیقت، تصور می شود که تنها حدود 4٪ از زنان در موعد مقرر به طور طبیعی زایمان می کنند.

تشخیص سقط جنین

در سه ماهه اول تمایز سقط جنین از بارداری زودرس ممکن است دشوار باشد. به همین دلیل پزشکان برای تشخیص سقط جنین اغلب به دو اسکن متوالی نیاز دارند. اما گاهی اوقات می توان سقط جنین را تنها با انجام سونوگرافی و آزمایش های اضافی مانند آزمایش خون hCG تأیید کرد.

 سخن آخر

گرچه عدم اطمینان از آنچه در طی سونوگرافی دو بعدی اتفاق می افتد می تواند احساس اضطراب ایجاد کند، اما اسکن آناتومی می تواند به عنوان فرصتی برای اطمینان از اینکه کودک شما آنطور که باید رشد کند، باشد. این همچنین فرصتی مناسب برای انداختن نیم نگاهی به کودک شما قبل از تولدش است.

 منبع:

https://www.verywellfamily.com/level-ii-ultrasound-2758767

[advisers limit=3 skill=”9″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز