لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

سرطان تخمدان پس از هیسترکتومی

سرطان تخمدان پس از هیسترکتومی | پزشکت

فهرست مطالب

سرطان تخمدان پس از هیسترکتومی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

در بسیاری از موارد، یک یا هر دو تخمدان پس از هیسترکتومی در جای خود باقی می مانند. بر همین اساس، احتمال سرطان تخمدان پس از هیسترکتومی کاهش می یابد. سرطان تخمدان، سرطانی است که از سلول های تخمدان ایجاد می شود. در تخمدان ها تخمک آزاد می شوند و منبع اصلی هورمون های زنانه استروژن و پروژسترون هستند. بیشتر سرطان های تخمدان از سلول های اپیتلیال که سطح بیرونی تخمدان را می پوشانند شروع می شود. سرطان همچنین می تواند در داخل سلول های زایا که تخمک تولید می کنند یا در سلول های استرومایی تولید کننده هورمون ایجاد شود.

سرطان تخمدان و هیسترکتومی

هیسترکتومی عمل جراحی است که در آن رحم برداشته می شود.  هیسترکتومی انواع مختلفی دارد که شامل موارد زیر می باشند:

  • توتال یا پان: رحم و دهانه رحم برداشته می شوند.
  • جزئی یا فوق سرویکسی: رحم برداشته می شود اما دهانه رحم سالم باقی می ماند.
  • هیسترکتومی با سالپنگو اوفورکتومی دو طرفه: رحم، دهانه رحم، تخمدان ها و لوله های فالوپ برداشته می شوند.
  • هیسترکتومی رادیکال: رحم و دهانه رحم همراه با بافت در دو طرف دهانه رحم و قسمت فوقانی واژن برداشته می شود.

اگر دهانه رحم یا لوله های فالوپ شما برداشته نشده باشد، خطر ابتلا به سرطان در این اندام ها کم است. همچنین اگر به عنوان درمان سرطان هیسترکتومی انجام داده اید، باید بدانید که سرطان شما هنوز هم می تواند عود کند و احتمال بازگشت آن وجود دارد.

انواع هیسترکتومی

سرطان تخمدان پس از هیسترکتومی | پزشکت

انجام هیسترکتومی (حتی در صورتی که تخمدان ها در جای خود باقی بمانند) ممکن است احتمال سرطان تخمدان را تا یک سوم کاهش دهد. گاهی اوقات لوله های فالوپ و هر دو تخمدان در حین هیسترکتومی برداشته می شوند. به این عمل سالپینگو اوفورکتومی دو طرفه یا BSO می گویند.

بدون تخمدان ها، خطر ابتلا به سرطان تخمدان کمتر است، اما هنوز هم ریسک آن وجود دارد. خطر ابتلا به سرطان به این دلیل است که سلول های تخمدان می توانند به پرینه، منطقه ای بین واژن و مقعد، انتقال یابند. اگر این انتقال، قبل از برداشتن تخمدان ها اتفاق افتاده باشد، آن سلول ها پشت می مانند. این سلول های باقی مانده تخمدان می توانند درست مانند تخمدان های سرطانی شوند. در صورت وجود، هنوز سرطان تخمدان در نظر گرفته می شود حتی اگر تخمدانها قبل از ایجاد سرطان برداشته شوند.

سرطان همچنین می تواند از سلول های صفاق، بافت پوشاننده دیواره شکم ایجاد شود. در حالی که این سرطان تخمدان نیست، رفتار مشابهی با سرطان تخمدان دارد و به طور مشابه درمان می شود.

راههای پیشگیری از ابتلا به سرطان تخمدان چیست؟

برخی از افراد از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به سرطان تخمدان هستند. در این صورت، می توانید اقدامات پیشگیرانه را در نظر بگیرید. یک گزینه مناسب این است که تخمدان های خود را بردارید. وقتی این کار به صورت پیشگیرانه انجام شود، به آن اوفورکتومی دو طرفه پیشگیرانه می گویند. بدون تخمدان نیز، شما هنوز ممکن است مبتلا به سرطان تخمدان شوید، اما خطر ابتلا شما به میزان قابل توجهی کمتر است.

اگر حامل جهش های ژنی BRCA1 یا BRCA2 هستید، کاهش خطر ابتلا به سالپنگو اوفورکتومی می تواند خطر ابتلا به سرطان های تخمدان، لوله فالوپ و صفاقی را تا 85-90 درصد کاهش دهد. زنانی که این ژن ها را حمل می کنند نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه هستند، بنابراین برداشتن تخمدان ها قبل از یائسگی نیز می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه مثبت هورمونی را کاهش دهد.

علائم سرطان تخمدان چیست؟

سلامت بانوان

صرف نظر از نوع هیسترکتومی شما، باز هم باید معاینات منظم داشته باشید. با این حال، هیچ آزمایش معمول غربالگری برای سرطان تخمدان وجود ندارد. علائم سرطان تخمدان یا سرطان صفاقی اولیه ممکن است تا پیشرفت بیماری ظاهر نشوند. علائم اولیه اغلب گسترده و خیلی خاص نیستند. برخی از علائم رایج عبارتند از:

  • خستگی
  • یبوست
  • کمردرد
  • تکرر ادرار
  • درد لگن یا شکم
  • مقاربت دردناک
  • نفخ شکم و ناراحتی
  • سوزش سر دل یا ناراحتی معده
  • مشکل خوردن یا احساس سیری بیش از حد

تشخیص این علائم به عنوان علائم سرطان دشوار است، زیرا آنها علائم بیماری های دیگر را نیز تقلید می کنند. با پیشرفت بیماری، مایع ممکن است در شکم جمع شود و باعث ناراحتی شکم، حالت تهوع، استفراغ یا تنگی نفس شود.

هنگامی که کسی به سرطان مبتلا شود، این علائم به درمان پاسخ نمی دهند فقط با گذشت زمان کاهش می یابد. توصیه می شود که علائم را در اسرع وقت به پزشک خود گزارش دهید زیرا افرادی که در مراحل اولیه تشخیص داده شده و تحت درمان قرار می گیرند، دارای درمان بهتری هستند.

معاینه لگن گزینه مناسبی برای شروع تشخیص سرطان است، اما تومورهای کوچک در لگن شما همیشه قابل احساس نیستند. آزمایشات تصویربرداری مانند سونوگرافی واژینال یا MRI می تواند به تشخیص تومورها کمک کند. آزمایش خون برای آنتی ژن CA-125 مرتبط با تومور نیز ممکن است مفید باشد. با این حال، تنها راه برای تایید تشخیص سرطان تخمدان، بیوپسی تخمدان یا سایر بافت های مشکوک است.

حقایق و آمار سرطان تخمدان

سرطان تخمدان نوعی نسبتاً نادر از سرطان است. این سرطان، طول عمر را 1.25 درصد قرار می دهد. اگر شما جهش های ژنی خاصی را حمل می کنید، این خطر بیشتر است. زنانی که دارای جهش BRCA1 یا BRCA2 هستند تا سن 70 سالگی به سرطان تخمدان مبتلا می شوند. عوامل زیادی بر دیدگاه فردی شما تأثیر می گذارد. یکی از این مراحل مرحله تشخیص است.

میزان بقای نسبی 5 ساله برای همه مراحل سرطان تخمدان اپیتلیال، 47 درصد است. در صورت تشخیص و درمان در مراحل اولیه، میزان بقای نسبی 5 ساله تا 92 درصد است. اما به طور معمول، فقط 20 درصد سرطان تخمدان در مراحل اولیه تشخیص داده می شود. به همین دلیل آگاهی از علائم سرطان تخمدان و گزارش آنها در اسرع وقت بسیار مهم است.

علائم سرطان بعد از هیسترکتومی

اگر شما هیسترکتومی (جراحی برای برداشتن رحم ) انجام داده اید، ممکن است با خود فکر کنید که آیا هنوز می توانید به سرطان زنان مبتلا شوید یا خیر. اما میزان خطر شما بستگی به نوع روش جراحی دارد. پس از هیسترکتومی، مراقبت از علائم هشدار دهنده سرطان تخمدان یا نوعی از سرطان که شبیه آن است، به نام سرطان صفاقی اولیه مهم است. تورم و نفخ شکم علائم مهمی هستند که نباید نادیده گرفته شوند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان تخمدان

اکثر زنانی که به دلایلی که شامل سرطان نیست، هیسترکتومی انجام داده اند، احتمال ابتلا به سرطان تخمدان در آنها حتی در مواردی که تخمدان ها حفظ شده اند، کم است. تحقیقات جدید نشان داده است که برخی از موارد سرطان تخمدان ممکن است در شروع لوله های فالوپ، به طوری باشد که از بین بردن آنها می تواند خطر را کاهش دهد.

علائم لکه بینی سرطان تخمدان

علائم سرطان تخمدان اغلب با سایر بیماری های غیر سرطانی تداخل دارد. در حالی که تشخیص تفاوت ممکن است چالش برانگیز باشد، اما علائم سرطان تخمدان دائمی است. آنها همچنین ممکن است بیشتر دیده شوند یا شدیدتر باشند. در صورت تداوم این علائم به پزشک خود اطلاع دهید.

  • خستگی
  • یبوست
  • کمردرد
  • ناراحتی معده
  • رابطه جنسی دردناک
  • تورم شکم با کاهش وزن
  • تغییرات قاعدگی، مانند خونریزی نامنظم یا خونریزی شدیدتر

مراقبت های بعد از هیسترکتومی

بعد از انجام عمل هیسترکتومی، شما همچنان نیاز به معاینات منظم دارید. اگرچه هیچ غربالگری معمول برای سرطان تخمدان وجود ندارد، پزشک شما ممکن است آزمایش های خاصی مانند معاینه لگن، آزمایش خون یا آزمایش های تصویربرداری در صورت مشکوک بودن سرطان را توصیه کند.

سرطانی که پس از هیسترکتومی ایجاد می شود می تواند عوارض مختلفی ایجاد کند. پزشک شما ممکن است درمان های خاصی را برای کمک به شما در مدیریت این عوارض جانبی توصیه کند.

عوارض سرطان تخمدان

اگر سرطان تخمدان به نقاط مختلف بدن گسترش یابد، می تواند عوارض ایجاد کند، از جمله:

  • خستگی: خستگی و ضعف شدید شایع است.
  • کم خونی: کمبود گلبول های قرمز سالم می تواند رخ دهد.
  • تورم: ممکن است متوجه تورم یا تجمع شدید مایع در بدن خود شوید.
  • افیوژن پلور: هنگامی که مایع بین غشاهای نازک خطوط ریه و حفره قفسه سینه جمع می شود، ممکن است مشکلات تنفسی ایجاد شود.
  • کاهش وزن: اگر کاهش وزن شدید باشد، پزشک ممکن است به شما توصیه کند که تغذیه را به صورت وریدی دریافت کنید.
  • آسیت: مجموعه ای از مایع که در حفره شکم تجمع می یابد. آنها می توانند علائم ناخوشایندی مانند نفخ یا مشکلات گوارشی ایجاد کنند.
  • انسداد دستگاه ادراری یا روده: اگر یک تومور بزرگ، روده یا حالب شما را مسدود کند (مجاری که از طریق آنها ادرار از کلیه ها به مثانه منتقل می شود)، ممکن است به یک استوما (حفره بین روده و قسمت بیرونی بدن)، یک استنت نیاز داشته باشید. (یک لوله کوچک، انعطاف پذیر، توخالی)، یا یک لوله نفروستومی (لوله ای که از کلیه به خارج بدن می رود).

عوارض هیسترکتومی

هیسترکتومی نیز مانند همه جراحی ها خطراتی دارد. برخی از عوارض احتمالی عبارتند از:

  • عفونت
  • لخته شدن خون
  • از دست دادن خون یا خونریزی
  • عوارض جانبی ناشی از بیهوشی
  • آسیب به مثانه، پیشابراه، عروق خونی یا اعصاب
  • یائسگی زودرس یا ناباروری (در صورت برداشتن تخمدان ها)
  • افتادگی لگن، زمانی اتفاق می افتد که اندام های لگنی کشیده یا افت می کنند.

بسیاری از زنان مبتلا به سرطان تخمدان متوجه تفاوت در عملکرد جنسی یا میل جنسی خود می شوند. افسردگی نیز یک مسئله رایج است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

به عنوان یک قاعده کلی، در صورت بروز هر گونه مشکل غیرمعمول که از بین نمی رود یا شدید نمی شود، به پزشک خود مراجعه کنید. در صورت مشاهده علائم مرتبط با سرطان تخمدان بیش از 12 بار در ماه، به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک شما ممکن است آزمایشات خاصی را برای بررسی سرطان یا رد سایر شرایط انجام دهد. بیشتر اوقات، علائم شما به دلایل دیگری ایجاد می شود، اما همیشه ایده خوبی است که بررسی شوید.

سخن آخر

اگرچه خطر هیسترکتومی کم است، شما همچنان ممکن است بعد از هیسترکتومی به سرطان تخمدان یا سرطان صفاقی اولیه مبتلا شوید. علائم این بیماری ها اغلب تا زمان پیشرفت سرطان ظاهر نمی شوند، بنابراین توجه به هرگونه مشکل غیر معمول یا مداوم بسیار مهم است. درمان زودهنگام سرطان تخمدان حیاتی است، بنابراین اگر در مورد علائم خاصی نگران هستید، به پزشک مراجعه کنید.

منابع:

https://www.verywellhealth.com/cancer-after-hysterectomy-5201979

https://www.healthline.com/health/cancer/ovarian-cancer-hysterectomy

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز