لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

زایمان در آب گرم

زایمان در آب گرم چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


زایمان در آب گرم ، فرآیند زایمان با استفاده از حمام عمیق یا استخر زایمان است. آب به مادر کمک می کند تا وزن خودش را تحمل کرده و درد کمتری را احساس کند. زایمان در آب به این معنی است که مادر در یک حمام مخصوص طراحی شده، زایمان خود را انجام می دهد و کودک در زیر آب به دنیا می آید. سپس ماما به مادر کمک می کند تا کودک خود را به سطح آب برساند و کودک را روی سینه خود قرار دهد. امروزه گزینه های مختلفی برای زایمان در دسترس است.

خانم های باردار بسته به ترجیح و سلامت خود و کودکشان، ممکن است زایمان در بیمارستان، در یک مرکز زایمان یا در خانه را انتخاب کنند. فراتر از مکان، برخی از زنان ممکن است زایمان در آب را به عنوان راه ورود نوزادان خود به جهان انتخاب کنند. برای مادرانی که همزمان می خواهند، هم از مزایای آب درمانی و هم زایمان در بیمارستان بهره مند شوند، زایمان در آب می تواند گزینه خوبی برای آنها باشد. زایمان در آب برای خانم های باردار کمتر از 110 کیلوگرم که به 37 هفته کامل بارداری رسیده اند می تواند گزینه مناسبی باشد.

مطالعه بیشتر: زایمان طبیعی

زایمان در آب گرم چه مزایایی دارد؟

زایمان در آب گرم، می تواند برای راحتی و تسکین درد در هنگام زایمان بسیار موثر باشد. غوطه وری آب گرم در هنگام زایمان، می تواند هورمون های استرس (کاتکول آمین ها) را کاهش داده و با افزایش تولید تسکین دهنده درد (اندورفین) در بدن، درد را کمتر کند. آب می تواند تنش عضلانی را کاهش دهد و به مادر کمک کند تا بین انقباضات آرامش داشته باشد.

در چند دهه گذشته تولد در آب محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. طبق کالج آمریکایی زنان و زایمان، غوطه ور شدن در آب، در اولین مرحله زایمان ممکن است به کوتاه شدن مدت زایمان کمک کند. از طرفی هم می تواند نیاز مادر به اپیدورال یا دیگر تسکین دهنده درد ستون فقرات را کاهش دهد.

یک بررسی کوچک نشان داد که زنانی که در آب، زایمان می کنند ممکن است میزان سزارین پایین تری نیز داشته باشند. علاوه بر آن، این مادران 42 روز پس از زایمان بی اختیاری استرس کمتری را تجربه کرده اند. برای تأیید این یافته ها به مطالعات بیشتری نیاز است.

به طور کلی، زایمان در آب می تواند مزایای زیادی داشته باشد، از جمله:

  • سرعت زایمان را تسریع می کند.
  • درد را به میزان قابل توجهی تسکین می دهد.
  • آب گرم می تواند به آرامش و راحتی مادر کمک کند.
  • حس کنترل در حین زایمان و رضایت را افزایش خواهد داد.
  • آب می تواند به تسکین کمردرد و احساس فشار کمک کند.
  • نیاز به داروها و مداخلات، به ویژه اپیدورال را کاهش می دهد.
  • مادر می تواند موقعیت های مختلف را امتحان کرده و آزادتر حرکت کند.
  • قرار گرفتن در آب می تواند فشار خون مادر و احساس اضطراب را کاهش دهد.
  • زایمان در آب می تواند یک تجربه دنج باشد و باعث احساس امنیت بیشتری کند.
  • در آب، نیروی جاذبه به حرکت کودک به سمت پایین به سمت کانال تولد کمک می کند.

مطالعه بیشتر: فرق زایمان طبیعی و سزارین

زایمان در آب گرم چیست؟ | پزشکت

چرا تنظیم دما، در زایمان در آب مهم است؟

در حین غوطه وری در آب (مرحله اول زایمان)، ماما دمای حمام یا استخر را برای راحتی مادر تنظیم می کند، چون تنظیم دما در حین زایمان بسیار مهم است. آب در حین زایمان نباید بیش از حد گرم شود، چون درجه حرارت مادر مرتباً افزایش می یابد. در صورت بالا رفتن دمای مادر، ماما از او می خواهد حمام یا استخر را برای خنک شدن ترک کند. حتی ممکن است با افزودن آب سرد دمای آب را تنظیم شود. علاوه بر آن، زنان در طی زایمان در آب، باید آب کافی بنوشند تا از کم آبی بدن پیشگیری شود.

سلامت بانوان

در هنگام تولد (مرحله دوم زایمان) باید دمای آب شبیه دمای بدن مادر باشد (37-35/5 درجه سانتیگراد). ماما هر 15 دقیقه دمای آب را کنترل کرده و در صورت لزوم تنظیم می کند.

هنگام زایمان در آب گرم چه اتفاقی میفتد؟

خانم های باردار باید برای وارد شدن به آب، منتظر بمانند تا لحظه زایمان آنها فرا برسد. به طور کلی، خانم ها قبل از ورود به آب گرم، مرتباً دچار انقباض می شوند (تقریباً هر پنج دقیقه) و مدت هر انقباض یک دقیقه است.

برای زنان در حال زایمان، ثابت شده است که آب گرم باعث آرامش می شود که می تواند سطح اکسی توسین مادر را افزایش دهد و به پیشرفت زایمان کمک کند. خانم ها بهتر است در هنگام زایمان با پزشک یا ماما در مورد زمان مناسب برای ورود به آب مشورت کنند.

خانم های باردار در حین بارداری در آب ممکن است در اطراف خود رنگ ها و بافت های متنوعی ببینند. این مناظر کاملا طبیعی هستند و می توانند شامل مواردی مانند مخاط، نمایش خونین و مدفوع باشند.

در حالی که اکثر زایمان های طبیعی بدون هیچ مشکلی پیشرفت می کند، تولد هم برای مادر و هم برای نوزاد قابل پیش بینی نیست؛ اما در شرایطی که پزشک یا ماما مشکلی را تشخیص دهد، سریعا از مادر می خواهد که آب را ترک کند. به او توصیه می شود که هر دو ساعت یکبار برای مدت کوتاهی از آب بیرون برود تا در اطراف قدم بزند و از دستشویی استفاده کند.

مطالعه بیشتر: درد زایمان و راه های کاهش آن

در صورت لزوم همین الان با متخصص زنان آنلاین در پزشکت تلفنی مشورت کنید.

زایمان در آب گرم چیست؟ | پزشکت

زایمان در آب چه خطراتی دارد؟

زایمان در آب، می توانند به خطراتی همراه باشد. به طور مثال، انقباضات مادر ممکن است کند یا ضعیف شود، به خصوص اگر خیلی زود به استخر برود. اگر آب استخر هنگام تولد خیلی خنک باشد، کودک ممکن است در معرض خطر هیپوترمی قرار بگیرد؛ اما ماما به طور منظم دمای آب را بررسی می کند.

علاوه بر آن، برخی خطرات جدی دیگر زایمان در آب گرم، عبارتند از:

  • خفگی و تشنج
  • احتمال آسیب بند ناف
  • دیسترس تنفسی برای کودک
  • مشکل در تنظیم دمای بدن کودک

نفس کشیدن کودک بعد از تولد

نفس کشیدن کودک از زیر آب شروع نمی شود زیرا دمای حمام شبیه دمای داخل مادر آنها است. کودک معمولاً اولین نفس خود را پس از بالا آمدن به سطح و تماس با هوا می گیرد. نوزادانی که در آب متولد می شوند، هنگام تولد ممکن است گریه نکنند.

خطر بروز عفونت

اگرچه شواهدی مبنی بر افزایش خطر ابتلا به عفونت در نوزادانی که در زیر آب متولد می شوند وجود ندارد، اما موارد معدودی از نوزادان با تشخیص عفونت مشاهده شده است. یکی از این عفونت ها، ذات الریه از لژیونلا پنوموفیلیا است که ممکن است حداکثر یک ماه پس از تولد کودک بروز کند.

مطالعه بیشتر:عفونت های پس از زایمان

گیر کردن بند ناف

بند ناف کودک ممکن است زیر آب گیر کند و باعث از دست دادن خون کودک شود. این یک اتفاق نادر است و تقریباً از هر 800 تولد 1 مورد می تواند در هنگام تولد اتفاق بیفتد. با این حال ممکن است بند در هنگام زایمان در آب بیشتر بماند، زیرا استخر نسبتاً عمیق است و ماما باید بلافاصله پس از تولد، کودک را به سطح آب برساند.

سوالی داری؟ کلیک کن.

ویزیت آنلاین با بهترین متخصصان زنان و مامایی

زایمان در آب گرم چیست؟ | پزشکت

آیا زایمان در آب منجر به غرق شدگی جنین می شود؟

بسیاری از زنان تعجب می کنند که آیا در صورت زایمان در آب، خطر غرق شدن کودک وجود دارد یا خیر، اما احتمال وقوع آن بسیار کم است. نوزادان وقتی در رحم هستند نیازی به تنفس ندارند، زیرا از خونی که از طریق جفت تامین می شود، اکسیژن می گیرند؛ اما وقتی آنها در آب به دنیا می آیند، بدن آنها طوری رفتار می کند که انگار هنوز در رحم هستند تا اینکه اولین نفس خود را بکشد. از زمانی که کودک از آب (در رحم) وارد آب می شود (در استخر تولد)، ریه ها باز نیستند و هیچ آبی نمی تواند وارد ریه ها شود.

در چه شرایطی زایمان در آب گرم توصیه نمی شود؟

به طور کلی، کالج متخصصان زنان و زایمان آمریکا توصیه می کند که زایمان در آب گرم برای زنانی که بین 37 هفته تا 41 هفته و 6 روز بارداری هستند، بارداری کم خطری و مایع آمنیوتیک شفافی دارند و کودک آنها در وضعیت سر به پایین قرار دارد، انجام شود. زایمان در آب ممکن است برای زنانی که زایمان زودرس دارند یا دو یا چند مورد زایمان قبلی با سزارین داشته اند، توصیه نشود. اگر تشخیص داده شود که آب گرم برای مادر یا کودک خطرناک است، زایمان در آب گرم توصیه نمی شود.

برخی از شرایطی که ممکن است زایمان در آب گزینه مناسبی برای مادر نباشد، عبارتند از:

  • فشار خون بالا
  • بارداری زیر 37 هفته
  • سابقه صرع در مادر
  • سابقه بی حسی اپیدورال
  • مادر سابقه دیستوکیای شانه
  • خونریزی زیاد در دوران بارداری
  • عفونت در طی زایمان و بارداری
  • ابتلا مادر به دیابت و درمان با انسولین
  • دمای بالاتر از 37.5 درجه سانتی گراد مادر

خانم های باردار اگر می خواهند اطلاعات بیشتری در مورد غوطه وری در آب گرم داشته باشند، بهتر است که این موضوع را با پزشک خود در دوران بارداری در میان بگذارند. در صورت داشتن هر یک از عوامل خطر در بالا احتمالاً به مادر توصیه می شود که در آب زایمان نکند، زیرا ممکن است در مواقع اضطراری نتواند با خیال راحت از استخر خارج شود. ابتلا مادر به عفونت می تواند خطر انتقال عفونت به جنین را افزایش دهد. برای زنانی که خطر خونریزی دارند، حضور در استخر می تواند خطرناک باشد، زیرا اندازه گیری مقدار خون از دست رفته در آب دشوار است.

مطالعه بیشتر: زایمان طبیعی با بیهوشی اپیدورال

زایمان در آب گرم چیست؟ | پزشکت

هزینه زایمان در آب چقدر است؟

هزینه زایمان در آب در محیط بیمارستان، ممکن است به اندازه هزینه زایمان طبیعی باشد. در بسیاری از موارد، بیشتر یا بخشی از زایمان در بیمارستان تحت پوشش بیمه درمانی مادر قرار دارد. هزینه های زایمان در خانه بسته به موقعیت مادر متفاوت است اما به طور کلی از هزینه های بیمارستان کمتر است.

آیا زایمان در آب با چندقلویی ایمن است؟

خانم هایی که احتمال بارداری دو و یا چند قلوزایی را دارند، ممکن است نامزد مناسبی برای زایمان در آب نباشند. چندقلوزایی، خطر بیشتری برای زایمان زودرس و سایر موارد دارند که ممکن است نیاز به نظارت دقیق در حین زایمان داشته باشند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز