لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

رایج ترین مشکلات زنان بعد از زایمان

رایج ترین مشکلات زنان بعد از زایمان | پزشکت

فهرست مطالب

رایج ترین مشکلات زنان بعد از زایمان

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

شناخت رایج ترین مشکلات زنان بعد از زایمان می تواند برای خانم هایی که از بروز احتمالی این مشکلات نگران هستند، تاحدودی موثر و مفید باشد که بتوانند با این مشکلات برخورد کنند. زمانی که نوزاد شما متولد می شود و شما با موفقیت وارد برنامه روزانه خود شده اید، ممکن است از نظر روحی و جسمی احساس ضعف کنید. بارداری و زایمان باعث تغییرات شدید در بدن زن می شود.

بازگرداندن بدن قدیمی خود ممکن است رویایی دور از ذهن به نظر برسد. در واقع، مشکلات بدن بعد از زایمان که ممکن است با آنها سر و کار داشته باشید می تواند شما را کاملاً افسرده کند. هر مادری تازه می خواهد بدن قبل از بارداری خود را در اسرع وقت بازگرداند.

مدیریت مشکلات بدن بعد از زایمان کار ساده ای نیست، اما با کمی دقت و زمان می توانید از شر این مشکلات خلاص شوید.

اما به یاد داشته باشید، شما باید صبور باشید. هیچ مشکلی تا چند روز دیگر برطرف نمی شود، به ویژه هنگامی که نیازهای نوزاد شما در اولویت قرار دارد.

در اینجا 10 مشکل رایج بدن بعد از زایمان و نحوه مقابله با آنها آورده شده است.

شل شدن و برآمدگی شکم

بلافاصله پس از زایمان، بیشتر وزن نوزاد خود را از دست می دهید، اما برآمدگی معده یک مشکل بزرگ است. از آنجا که حدود 6 تا 8 هفته طول می کشد تا رحم به اندازه قبل از بارداری خود بازگردد، شما باید مدتی با معده برآمده زندگی کنید تا قبل از هر کاری سعی کنید آن را از بین ببرید. همچنین، از آنجایی که ناحیه اطراف شکم شما دارای بیشترین کشیدگی پوست و ماهیچه است، بازگرداندن شکل به زمان نیاز دارد.

هر نوع حرکتی که ماهیچه های عرضی را هدف قرار دهد به سفت شدن پوست شل شده در ناحیه شکم کمک می کند. تمرینات منظم قلبی عروقی همچنین به کاهش چربی کلی بدن کمک می کند. همچنین می توانید لباس های زیر بدن را که از پارچه های قابل تنفس و بدون اتصال استفاده می کنند، امتحان کنید.

افتادگی سینه ها

رایج ترین مشکلات زنان بعد از زایمان | پزشکت

درست مانند شکم شل، افتادگی سینه یکی دیگر از مشکلات بعد از زایمان است که مادران جدید با آن روبرو می شوند.

در دوران بارداری و شیردهی، تغییرات هورمونی در بدن باعث گسترش بافت سینه و کشیده شدن پوست اطراف آن می شود و سینه ها بزرگتر و پرتر به نظر می رسند. با گذشت زمان، بافت پوست کوچک می شود، اما پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد و بنابراین افت می کند. تمریناتی که به تقویت ماهیچه های سینه در اطراف سینه ها کمک می کند، به سینه های افتاده شما ظاهر برجسته ای می بخشد. ماساژ منظم با روغن گرم در جهت بالا نیز می تواند کمک کننده باشد.

سلامت بانوان

در عین حال، پوشیدن سوتین حمایتی را فراموش نکنید. حتماً تناسب اندام مناسب را بیابید و هنگام ورزش از سوتین ورزشی استفاده کنید.

ترشحات واژن

ترشحات واژن بیشتر از خون و آنچه از بافت رحم باقی مانده است مشکل دیگری است که ممکن است بعد از زایمان با آن کنار بیایید. به این نوع ترشحات واژینال لوشیا گفته می شود و می تواند چند هفته طول بکشد. به این ترتیب بدن شما خون و بافت را از رحم شما خارج می کند. هنگامی که خونریزی پس از زایمان را تجربه می کنید، باید اقدامات احتیاطی بیشتری را با استفاده از پد های سنگین و تعویض آنها چند بار در روز انجام دهید. از تامپون استفاده نکنید، زیرا در این مرحله می تواند باعث عفونت شود.

همچنین از هر نوع فعالیت سنگین که می تواند باعث خونریزی بیشتر شود خودداری کنید. به بدن خود زمان دهید تا بهبود یابد و ترشحات واژن از بین می روند.

تغییر رنگ پوست

بلافاصله پس از زایمان، “درخشش بارداری” زن محو می شود. در واقع ممکن است پوست شما کدر و بی روح به نظر برسد. در واقع، برخی از خانم ها لکه های تیره ای روی پوست پیشانی، گونه ها و لب های بالایی را تجربه می کنند. این به دلیل تغییرات هورمونی در بدن است که باعث خشک شدن بیش از حد پوست می شود.

با این حال، این یک مشکل موقتی است و ظرف چند هفته به طور کامل برطرف می شود. برای کمک به روند، مقداری نارگیل یا روغن زیتون گرم روی پوست آسیب دیده بمالید و قبل از خواب به آرامی ماساژ دهید. همچنین می توانید چند بار در روز ژل تازه آلوئه ورا را روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

مهم نیست که چگونه می خواهید با تغییر رنگ پوست مقابله کنید، برای حفظ نتایج باید از کرم ضد آفتاب با جدیت استفاده کنید. همچنین از بیرون رفتن در معرض نور خورشید در ساعات اوج خودداری کنید.

ریزش مو

رایج ترین مشکلات زنان بعد از زایمان | پزشکت

در دوران بارداری، بیشتر زنان موهای پرتر و براق تری دارند. اما بلافاصله پس از زایمان، ریزش مو بیش از حد معمول شروع می شود. مانند دیگر مشکلات پس از زایمان، این تغییرات هورمونی در بدن است که باعث ریزش مو می شود. بعد از زایمان، سطح استروژن در بدن پایین می آید و باعث می شود موهایی که در مرحله آناژن بودند وارد مرحله استراحت شده و ریزش کنند.

ریزش مو بعد از زایمان موقت است و رشد مو در مدت 6 تا 12 ماه به حالت عادی برمی گردد. برای حفظ سلامت مو، رژیم غذایی سرشار از پروتئین داشته باشید. ماساژ منظم روغن نیز مفید است، زیرا باعث افزایش گردش خون در پوست سر و همچنین حالت دادن به پوست سر و تقویت ریشه مو می شود.

همچنین با مراقبت از موهای خود مراقبت کنید. موهای خود را به آرامی بشویید یا شانه کنید و فقط از آب ولرم برای شستن موهای خود استفاده کنید (موهای خیس را شانه نکنید). از استفاده از سشوار و سایر وسایل حالت دهنده حالت دهنده خودداری کنید. موهای خود را در موهای رنگدانه یا مویی که باعث کشیدن بیش از حد می شود، حالت ندهید.

خشکی واژن

حفظ سطح مناسب استروژن مهم است، زیرا جریان خون را به اندام تناسلی افزایش می دهد و روانکاری واژن را افزایش می دهد. کمبود استروژن پس از زایمان دلیل خشکی واژن و مشکلاتی مانند گرگرفتگی و تعریق شبانه است. در کنار تغییرات هورمونی، شیردهی به دلیل سطح بالای هورمون پرولاکتین می تواند باعث خشکی واژن شود. پس از بازیابی تعادل هورمونی، خشکی واژن کاهش می یابد و از بین می رود.

برای به حداقل رساندن ناراحتی در این فاصله، می توانید از مرطوب کننده واژن استفاده کنید، که باید هر چند روز یکبار استفاده شود. اما از دوش و اسپری های بهداشت فردی که می توانند بافتهای حساس واژن را تحریک کنند، خودداری کنید. همچنین، مقدار کافی آب بنوشید تا بدن شما به خوبی هیدراته بماند.

کهیر پس از زایمان

رایج ترین مشکلات زنان بعد از زایمان | پزشکت

در دوران پس از زایمان، گاهی اوقات سیستم ایمنی بدن نسبت به عوامل حساسیت زا یا تغییرات هورمونی واکنش نشان می دهد. این به نوبه خود باعث آزاد شدن هیستامین، یک پروتئین، به جریان خون می شود و منجر به خارش و بثورات قرمز می شود. این به کهیرهای پس از زایمان معروف است. کهیر پس از زایمان معمولاً در بازوها، پاها و پشت ایجاد می شود.

اساساً نیازی به درمان نیست. وضعیت پوست پس از چند هفته به طور خودکار برطرف می شود.

در عین حال، برای تسکین علائم، کمپرس خنک را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. استفاده موضعی از ژل تازه آلوئه ورا، لوسیون کالامین یا روغن نارگیل همچنین می تواند لکه های قرمز و سوزش دهنده ناشی از کهیر را تسکین دهد.

وریدهای واریسی

یکی دیگر از مشکلات رایج مادران پس از زایمان، واریس است. در دوران بارداری، برخی از زنان عروق خونی گشاد شده ای را در نزدیکی سطح پوست، اغلب در ساق پا و ران ایجاد می کنند. وراثت، تغییرات هورمونی در بدن و فشار روی وریدهای ناشی از بارداری همگی نقش دارند. رگهای واریسی بعد از زایمان بهبود می یابند، اما گاهی اوقات چندین ماه طول می کشد.

تمرینات سبک مانند حرکات کششی و راه رفتن و تمریناتی مانند لیفت ساق پا و فرهای همسترینگ از ایجاد رگ های واریسی جدید جلوگیری می کند.

از نشستن طولانی مدت اجتناب کنید، اما اگر لازم است. به طور منظم موقعیت خود را تغییر دهید. همچنین، تا جایی که ممکن است پاهای خود را بالا بیاورید.

بعلاوه، جوراب های فشاری می توانند در مواجهه با وریدهای واریسی کمک زیادی کنند.

یبوست

رایج ترین مشکلات زنان بعد از زایمان | پزشکت

تغییرات مداوم هورمونی در بدن پس از زایمان می تواند سیستم گوارش را کند کرده و باعث یبوست شود. همچنین برخی داروهای مسکن تجویز شده توسط پزشک می توانند باعث یبوست شوند. به علاوه، این مشکل بیشتر در زنانی مشاهده می شود که زایمان طولانی داشته اند (بدون خوردن چیزی) و یا در طول این عمل دفع مدفوع یا تنقیه داشتند.

برای مقابله با یبوست، غذاهای پر فیبر بخورید تا فعالیت روده تحریک شود و مقدار زیادی آب بنوشید. همچنین می توانید از پزشک بخواهید که نرم کننده مدفوع را توصیه کند. در بیشتر موارد، مشکل ظرف چند روز برطرف می شود.

علائم کششی

علائم زشت روی شکم، باسن، سینه یا باسن چیزی است که هیچ زنی نمی خواهد. اما به دلیل نوسان شدید وزن و تغییرات هورمونی مداوم در بدن، داشتن این علائم در دوران بارداری یا پس از آن بسیار معمول است. برای محو شدن علائم کشش، باید پوست را مرطوب نگه دارید. صبح بعد از حمام و دوباره شب مقداری روغن زیتون یا نارگیل گرم روی ناحیه آسیب دیده بمالید. یک گزینه موثر دیگر این است که مقداری روغن کرچک را روی ناحیه آسیب دیده بمالید، سپس با یک پلاستیک بپوشانید و یک کمپرس گرم روی آن بگذارید تا 20 تا 30 دقیقه روی آن بماند تا به نفوذ روغن به عمق پوست کمک کند.

همچنین هیدراته نگه داشتن بدن با نوشیدن مقدار زیادی آب و رعایت رژیم غذایی مناسب برای پوست، به محو شدن علائم کشش کمک زیادی می کند.

راه های پیشگیری از عوارض بعد زایمان

  • تا حد امکان استراحت کنید.
  • از دیگران، از جمله شریک، دوستان و اعضای خانواده خود کمک بگیرید.
  • با خوردن وعده های غذایی سالم و متعادل شامل میوه ها، سبزیجات و غلات کامل وزن خود را کاهش دهید.
  • مقدار زیادی آب بنوشید تا بدن خود را هیدراته نگه دارید.
  • برای بازگشت به حالت قبل عجله نکنید.
  • از پیاده روی روزانه لذت ببرید.
  • به محض این که پزشک به شما اجازه داد، ورزش را شروع کنید.

منبع:

https://www.top10homeremedies.com/pregnancy/10-common-postpartum-body-problems-deal.html

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز