لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رانندگی در بارداری

رانندگی در بارداری | پزشکت

فهرست مطالب

رانندگی در بارداری

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

رانندگی در بارداری و همچنین بلندکردن وسایل سنگین به خصوص در ماه های آخر حاملگی می تواند موجب نگرانی بیشتر خانم ها در دوران بارداری شود. به طور کلی باید انجام بسیاری از کارها مانند دوش گرفتن با آب خیلی گرم و بلند کردن اشیاء سنگین در دوران بارداری ممنوع شود. به همین علت، اغلب زنان نگران این هستند که آیا در دوران بارداری می توانند رانندگی کنند یا نه. بارداری به معنای محدود شدن در خانه نیست. حتی تا زمانی که نکات ایمنی مانند بستن کمربند رعایت شوند حاملگی هیچ منافاتی با رانندگی کردن ندارد.

بررسی ها نشان می دهد: زنان در سه ماهه دوم بارداری در مقایسه با زنانی که باردار نیستند 42٪ بیشتر در معرض تصادفات رانندگی جدی قرار دارند. این افزایش خطر فقط در سه ماهه دوم بارداری وجود دارد. در سه ماهه اول و سوم بارداری میزان خطر تصادفات به اندازه افراد عادی است. همچنین این افزایش خطر شامل زنان بارداری که به عنوان مسافر سوار اتومبیل هستند، نمی شود.

بررسی ها نشان می دهد که علت افزایش خطر تصادفات در سه ماهه دوم بارداری تغییرات هورمونی زیاد در بدن زنان باردار است. در سه ماهه دوم بارداری عوارضی مانند حواس پرتی، ضعف، خستگی و کم خوابی بیشتر می شود. این مساله باعث کاهش هوشیاری زنان باردار در هنگام رانندگی می شود. کاهش هوشیاری هم به نوبه خود احتمال خطر تصادف را بالا می برد.

اهمیت کمربند ایمنی در دوران بارداری

رانندگی در بارداری | پزشکت

رانندگی یک فعالیت نسبتاً کم خطر در دوران بارداری محسوب می شود. زنان باردار در هنگام رانندگی باید با بستن کمربند ایمنی در برابر خطر تصادفات از خود محافظت کنند. اگر در هنگام رانندگی کمربند به درستی بسته شود حتی در هنگام تصادفات جاده ای احتمال صدمه به جنین کاهش پیدا می کند.

زنان باردار برای راحت بودن استفاده از کمربند ایمنی در دوران بارداری باید اصول زیر را رعایت کنند:

  • بخش پایین کمربند باید زیر شکم و روی استخوان های لگن قرار بگیرد و بخش بالای کمربند از روی قفسه سینه بگذرد.
  • زنان باردار در مرحله ای از بارداری که شکم آنها بزرگ می شود باید در هنگام رانندگی فاصله صندلی راننده تا فرمان را بیشتر کنند. این فاصله باید طوری تنظیم شود که پاها به راحتی به پدال ها برسد.
  • زاویه فرمان باید به سمت بالا و دور از شکم تنظیم شود تا در صورت بروز تصادف کیسه هوا بر روی قفسه سینه باز شود.
  • زنان باردار باید همزمان از هر دو تسمه شانه ای و روپایی کمربند استفاده کنند. این کار باعث می شود که کمربند بر روی بدن کاملا محکم شده و از آسیب های احتمالی در حین تصادف پیشگیری کند.
  • در دوران بارداری بهتر است تا حد امکان از کمربندهای سه نقطه ای استفاده شود. این کمربندها دارای سه نقطه اتصال بدنه بوده و در صورت بروز تصادف امنیت بیشتری را برای زنان باردار ایجاد می کنند.
  • بستن کمربند شانه ای نباید طوری باشد که باعث وارد شدن فشار به گردن شود.
موارد منع رانندگی در دوران بارداری، عبارتند از:

رانندگی در بارداری | پزشکت

احساس تهوع شدید

یکی از موارد منع رانندگی در بارداری حالت تهوع صبحگاهی است. زنان باردار هنگامی که دچار حالت تهوع خیلی شدید بوده و خارج شدن از منزل برای آنها سخت است، نباید پشت فرمان بنشینند. ناگفته نماند که حالت تهوع بارداری اغلب با سرگیجه و سبکی سر همراه است. این دو مورد از موارد منع رانندگی است.

مناسب نبودن شرایط

سه ماهه سوم بارداری حساس ترین مرحله بارداری است. به همین علت زنان باردار به خصوص در طول سه ماهه آخر بارداری باید از رانندگی کردن در مسافت های طولانی خودداری کنند. رانندگی در مسیرهای بین جاده ای برای زنان بارداری که بیش از 100 کیلوگرم وزن دارند بسیار خطرناک است. حتی می تواند خطر ترومبوز وریدی را در آنها افزایش دهد. ترومبوز ورید عمقی که به لخته شدن خون در وریدها گفته می شود تقریبا در 80 درصد مواقع در پای چپ رخ می دهد. حتی در مواردی هم هر دو پا را درگیر می کند.

در سه ماهه سوم بارداری بدن وزن بیشتری را تحمل می کند. در نتیجه فشار زیادی به کمر وارد می شود. این مساله نشستن طولانی در ماشین را برای زنان باردار مشکل می کند. ضمن آنکه زنان باردار باید از رانندگی کردن در شرایط بد آب و هوایی مانند برف و باران خودداری کنند. در مراحل آخر بارداری گاهی موارد ساده ای مانند یک عطسه غیرمنتظره باعث می شود که زنان باردار به راحتی کنترل فرمان را از دست بدهند. به همین علت در صورت وجود هر کدام از این شرایط زنان باردار باید از رانندگی صرف نظر کرده و این وظیفه را به نزدیکان خود محول کنند.

سلامت بانوان

نداشتن امکان توقف

رانندگی در بارداری | پزشکت

نداشتن امکان توقف یکی دیگر از موارد منع رانندگی در بارداری است. زنان باردار باید در مورد مسافرت رفتن احتیاط بیشتری کنند. در صورتی که امکان توقف در طول مسیر سفر برای آنها وجود ندارد، باید از رانندگی کردن خودداری کنند.

در طول دوران بارداری خطر ابتلا به ترومبوز ورید عمقی (DVT) در زنان افزایش پیدا می کند. ترومبوز وریدی وضعیتی است که در آن لخته خون در ساق پا تشکیل شده و به سمت ریه ها حرکت می کند. ابتلا به ترومبوز وریدی عواقب شدید و مهلکی را به دنبال دارد.

بهترین راه برای جلوگیری از لخته شدن خون در پاها این است که زنان باردار در هنگام رانندگی هر یک ساعت یکبار در مکان مناسب توقف کنند. سپس از ماشین پیاده شده، کمی پیاده روی کرده و حرکات کششی انجام دهند. همچنین پوشیدن لباس های تنگ و چسبان در هنگام رانندگی احتمال لخته شدن خون را افزایش می دهند. به همین علت بهتر است زنان باردار در هنگام رانندگی تا حد امکان از لباس های آزاد و گشاد استفاده کنند. ضمن اینکه نوشیدن آب و مایعات هم در پیشگیری از لخته شدن خون تاثیر زیادی دارد.

محدودیت حرکت

زنان باردار به خصوص در سه ماهه سوم بارداری دچار سنگینی و اضافه وزن زیاد می شوند. وزن زیاد باعث محدودیت دامنه حرکت می شود. به همین علت زنان باردار نمی توانند به راحتی آینه های بغل خود را بررسی کنند و یا چرخاندن بالاتنه از یک طرف به طرف دیگر برای آنها بسیار مشکل می شود. بعلاوه بزرگ شدن شکم در بارداری معمولا با کمر درد همراه است. به همین علت محدودیت حرکت یکی از موارد مهم منع رانندگی در بارداری است.

نداشتن تمرکز کافی

یکی از مهمترین موارد منع رانندگی در بارداری نداشتن تمرکز کافی است. در هنگام رانندگی همه حواس راننده باید معطوف به جاده بوده و از دقت و هوشیاری کامل برخوردار باشد.

رعایت این نکته به خصوص برای زنان باردار اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا زنان در دوران بارداری به دلیل حالت تهوع، سوزش معده، بی خوابی، درد، استرس و اضطراب بیشتر مستعد حواس پرتی هستند. حواس پرتی آنها را در معرض خطای انسانی قرار می دهد. در این شرایط کمک گرفتن از اطرافیان برای رانندگی و رساندن به مقصد بهترین کار است. زنان باردار در مواقعی مانند سه ماهه دوم بارداری که میزان عوارض به حداقل رسیده و دارای دقت و تمرکز کافی هستند، می توانند با رعایت نکات ایمنی رانندگی کنند. به طور کلی توقف های کوتاه در حین رانندگی می تواند در رفع خستگی و افزایش تمرکز به زنان باردار کمک کند.

رانندگی کردن در هنگام شروع زایمان

زنان باردار باید از رانندگی کردن در فرا رسیدن موعد زایمان خودداری کنند. حتی خفیف ترین انقباضات می تواند باعث درد و خونریزی و یا پارگی کیسه آب شود. زنان بارداری که موعد زایمان آنها رسیده بهتر است برای رفتن به بیمارستان در صندلی عقب ماشین بنشینند. اگر زنان باردار در خانه تنها بوده و موعد زایمانشان رسیده باشد، پیش از هر چیز باید آرامش خود را حفظ کرده و برای رسیدن به موقع به بیمارستان با اورژانس تماس گرفته و درخواست آمبولانس کنند.

اقدامات احتیاطی رانندگی در دوران بارداری

رانندگی در بارداری | پزشکت

در دوران بارداری چه راننده باشید چه مسافر، سوار شدن در اتومبیل معمولاً آسیبی به شما نمی رساند. با این وجود باید برخی اقدامات احتیاطی را انجام دهید تا از امنیت بیشتری در جاده برخوردار باشید.

همراه داشتن میان وعده

خانم های باردار باید در هنگام رانندگی به خصوص در مسافت های طولانی با خود تنقلات سالم خوراکی و نوشیدنی بردارند. در واقع آنها نباید کیلومترها دور از خانه بدون خوردن غذا یا نوشیدن آب و مایعات رانندگی کنند.

زنان باردار در صورتی که دچار تهوع صبحگاهی هستند باید مواد غذایی مانند کراکر، زنجبیل و نعناع که باعث کاهش علائم تهوع می شوند را همراه خود داشته باشند. همچنین زنان باردار باید برای شرایط اورژانسی آماده بوده و در همه جا به داروهای مخصوص تهوع، دستمال مرطوب و دستمال های ضدعفونی کننده برای تمیز کردن دست و سطوح، چسب و بانداژ مجهز باشند.

توقف مکرر

ماندن در وضعیت نشسته برای مدت طولانی برای زنان باردار خطرناک است. برای پیشگیری از لخته شدن خون در پاها، زنان باردار باید حداقل هر ساعت یک بار در مکان های مناسب توقف کرده و از ماشین پیاده شوند. بعلاوه بهتر است تا حدامکان در مکان هایی توقف کنند که دارای دستشویی باشد تا برای اجابت مزاج مشکلی نداشته باشند.

خاموش کردن تلفن همراه

استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی به خصوص در دوران بارداری بسیار خطرناک است. زنان باردار باید توجه خود را فقط به جاده معطوف کرده و تلفن همراه و یا هر وسیله دیگری مانند رادیو که ممکن است ذهن آنها را به خود مشغول کرده و باعث حواس پرتی آنها در حین رانندگی شود را خاموش کنند.

چک کردن کیسه های هوا

زنان باردار باید پیش از رانندگی از عملکرد صحیح کیسه های هوا مطمئن شوند. بررسی ها نشان می دهد که خطر صدمه به جنین با استفاده از کیسه هوا به حداقل می رسد؛ زیرا در صورت رخ دادن تصادف و پرت شدن راننده به سمت جلو، کیسه های هوا به موقع باز شده و از برخورد راننده با قسمت جلوی ماشین پیشگیری می کنند. به همین علت کیسه هوا باعث حفظ سلامت جنین در حین تصادف شده و از رسیدن آسیب جدی به زنان باردار پیشگیری می کند.

همچنین زنان باردار پس از هر حادثه رانندگی حتی در صورتی که احساس کنند حال عمومی آنها خوب بوده و مشکلی ندارند باید برای مطمئن شدن از سلامت خود و جنین حتما با پزشک متخصص زنان و زایمان تماس بگیرند.

پوشیدن لباس راحت

رانندگی در بارداری | پزشکت

زنان باردار باید در هنگام رانندگی از کفش های مناسب و لباس های آزاد و گشاد استفاده کنند. پوشیدن لباس های گشاد امکان حرکت آزادانه پاها را فراهم می کند. همچنین پوشیدن کفش و لباس راحت در رانندگی از خطراتی مانند واریس و یا دچار شدن به مشکل ترومبوز وریدی (لخته شدن خون در پاها) پیشگیری می کند.

آبرسانی کافی به بدن

زنان باردار باید همواره چند بطری آب همراه خود داشته باشند. بهترین کار این است برای نوشیدن آب از نی استفاده شود؛ زیرا نوشیدن آب با بطری باعث خم شدن سر به عقب و ندیدن جاده می شود.

پایبندی به قوانین رانندگی

رانندگی با سرعت زیاد در دوران بارداری بسیار خطرناک است. زنان باردار باید برای حفظ سلامت خود و جنین قوانین رانندگی را رعایت کنند. حتی از سرعت زیاد و یا عبور از چراغ قرمز خودداری کنند. تخلف از قوانین رانندگی باعث افزایش خطر تصادف می شود. از طرفی هم ممکن است آسیب های جبران ناپذیری را برای مادر و جنین به همراه داشته باشد.

منابع:

https://www.healthline.com/health/pregnancy/driving-while-pregnant

https://www.babycentre.co.uk/a6959/travelling-by-car-during-pregnancy

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز