لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

خطر مصرف مکمل ها در سرطان پستان

خطر مصرف مکمل ها در سرطان پستان | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


خطر مصرف مکمل ها در سرطان پستان، هشدار جدید متخصصان به مبتلایان به این بیماری است. متخصصان می گویند: ویتامین ها و سایر مکمل ها می توانند اثر شیمی درمانی و پرتودرمانی را کاهش دهند. آنها معتقدند: ویتامین ها و سایر مکمل هایی که در طول درمان سرطان پستان مصرف می شوندT می توانند خطر عود و بازگشت سرطان را افزایش دهند.

کارشناسان خاطرنشان می کنند که شیمی درمانی و پرتودرمانی به منظور آسیب رساندن به سلول های سرطانی طراحی شده است. در حالی که وظیفه اصلی مکمل ها ترمیم آسیب سلولی است. از این رو مصرف مکمل های می تواند در تاثیرگذاری روند های درمانی سرطان اختلال ایجاد کند. آنها توصیه می کنند: افرادی که تحت درمان سرطان پستان هستند، مواد مغذی خود را از طریق یک رژیم غذایی سالم و متعادل دریافت کنند.

سرطان پستان، شایع ترین سرطان تهاجمی و دومین عامل اصلی مرگ و میر سرطان در زنان است. علت دقیق آن مشخص نیست. پستان زنان از چربی، بافت پیوندی و هزاران لوبول و غدد ریز تشکیل شده که وظیفه تولید شیر را به عهده دارند. لوله های ریز یا مجاری، شیر را به سمت نوک پستان منتقل می کنند. در سرطان پستان سلول های بدن به طور غیرطبیعی رشد می کنند. سرطان معمولاً در پوشش داخلی مجاری شیر یا لوبول هایی که شیر را تأمین می کنند، شروع می شود. در صورت عدم درمان به موقع به سایر قسمت های بدن انتشار پیدا می کند. علائم این بیماری شامل توده یا ضخیم شدن پستان و تغییر در پوست یا نوک پستان است. درمان سرطان پستان به عوامل مختلفی بستگی دارد. تشخیص زودهنگام و درمان مناسب می تواند میزان پیش آگهی بیماری را بهبود ببخشد.

در مورد مصرف شیر و خطر سرطان پستان اطلاعات بیشتری کسب کنید.

خطر مصرف مکمل ها در سرطان پستان | پزشکت

توصیه کارشناسان به مبتلایان سرطان سینه

حفظ رژیم غذایی مناسب برای بیماران مبتلا به سرطان پستان یک، چالش بسیار بزرگی است. برخی از بیماران برای رسیدن به یک رژیم غذایی مناسب سعی در مصرف مکمل ها و ویتامین ها دارند. اما برخی از مکمل ها، به ویژه آنتی اکسیدان ها، ممکن است در درمان سرطان تداخل ایجاد کنند.

یک بررسی اخیر نشان می دهد که افراد مبتلا به سرطان پستان از مکمل های خاصی قبل و در طی شیمی درمانی استفاده می کنند. در حالی که مصرف آنها ممکن است بیمار را در معرض خطر افزایش بازگشت بیماری و مرگ زودرس قرار دهد. نتایج این بررسی در مجله Clinical Oncology منتشر شده است.

 موسسه تحقیقات سرطان آمریکا (AICR) به افراد مبتلا به سرطان پستان توصیه می کند برای رعایت یک رژیم غذایی مناسب حتما از یک مشاوره تغذیه ای مشورت بگیرند. حتی در مصرف مکمل های غذایی احتیاط کنند.

 نایجل بروکتون، PhD، معاون پژوهشی AICR، در اینباره می گوید: ما مکمل هایی را برای پیشگیری از سرطان یا در زمینه درمان توصیه نمی کنیم. مصرف مکمل ها نه تنها هیچ فایده ای ندارد، بلکه ممکن است مضر باشد. بهترین توصیه های ما همچنان برای به دست آوردن نیازهای غذایی پیروی از یک رژیم غذایی کامل گیاهی است. انجمن سرطان آمریکا وموسسه ملی سرطان توصیه های مشابه به همین مورد را ارائه کرده است.

مطالعه بیشتر: رژیم غذایی برای سرطان پستان

سلامت بانوان

بررسی خطر مصرف مکمل ها در سرطان سینه

دریک بررسی بیش از 1100 بیمار مبتلا به سرطان پستان در مرحله اولیه با خطر بالا را به مدت 6 سال مورد بررسی قرار داد.

نتایج به دست آمده از این بررسی ها نشان می دهد:

 بیمارانی که از آنتی اکسیدان ها از جمله ویتامین های A، C و E و همچنین کاروتنوئیدها و کوآنزیم Q10 استفاده می کردند، چه قبل و چه در حین شیمی درمانی، احتمال بازگشت مجدد سرطان در آنها بیشتر است. کسانی که از مکمل های ویتامین B12، آهن و اسید چرب امگا 3 استفاده کردند، به طور قابل توجهی بیشتر در معرض خطر بازگشت سرطان و مرگ بودند. اما به نظر می رسد مولتی ویتامین ها پس از شیمی درمانی بر نتایج تأثیر نمی گذارد.

اگرچه نتایج قطعی نیستند. نویسندگان این تحقیق نتیجه گرفتند که مبتلایان به سرطان پستان باید در مصرف انواع مکمل ها با پزشک مشورت کنند.

 بر اساس همین نتایج محققان می گویند ما اطلاعات کافی برای تحقیقات خودمات را داریم. طبق همین اطلاعات به بیماران توصیه می کنیم در مصرف مکمل ها احتیاط کنند. البته نه تنها بیماران سرطانی بلکه به تمام بیماران در حین درمان سرطان، به ویژه شیمی درمانی و پرتودرمانی این توصیه را می کنیم.

 محققان می گویند علت اصلی این مشکل، تجمع سلول های ایجاد کننده تومور است. شیمی درمانی و پرتودرمانی برای ایجاد آسیب سلولی و مرگ سلولی در نظر گرفته شده است.  اما شاید مصرف مکمل ها در این روندهای درمانی تداخل ایجاد کنند.

مطالعه بیشتر: یائسگی و سرطان سینه

خطر مصرف مکمل ها در سرطان پستان | پزشکت

بیماران اول به دنبال درمان بیماری باشند تا مصرف مکمل

محققان می گویند: یکی از مواردی که ما با آن سر و کار داریم کلینیک های جایگزینی است که مکمل های با دوز بالا برای مبارزه با سرطان درمانی را پیشنهاد می کنند. این در حالی است که چنین موضوعی از نظر علمی تایید نشده است. به بیماران توصیه می کنیم در مرحله اول روند درمانی بیماری خود را کامل کنند. بعد به دنبال تقویت سیستم ایمنی بدن و مصرف مکمل ها باشند.

 از دیدگاه بیماران، مکمل ها ممکن است به جبران مواد تغذیه ای کمک کنند. این در حالی است که راه های دیگری هم برای جبران کمبود مواد تغذیه ای در بدن وجود دارد. بیماران باید در مورد رژیم غذایی خود و مکمل ها، ویتامین ها و گیاهان دارویی که می خورند حتما با پزشک خود مشورت کنند. برخی از مواد های غذایی و مکمل ها ممکن است نتایج درمان را تحت تاثیر قرار دهد.

مطالعه بیشتر: بارداری بعد از سرطان سینه

خطر مصرف مکمل ها در سرطان پستان | پزشکت

زمان مصرف مکمل ها بعد از شیمی درمانی

محققان به بیماران سرطانی توصیه می کنند حتی الامکان 4 تا 6 هفته پس از درمان منتظر بماند. بعد از این مدت با مشورت پزشک خود مصرف مکمل های خود را دوباره شروع کنند؛ اما باز هم به بیماران توصیه می شود مواد مغذی ضروری را از طریق رژیم غذایی دریافت كنند.

برخی از متخصصان می گویند: در بیشتر موارد، ما مصرف مکمل ها را توصیه نمی کنیم مگر اینکه بیمار شرایط خاصی داشته باشد. بیشتر نگرانی ها در بیماران سرطانی کمبود مولتی ویتامین است.

بررسی ها نشان می دهد مصرف مولتی ویتامین مشکلی مشکلی برای بیمار ایجاد نمی کند زیرا بیمار نیاز به دوز بالایی ندارند. سایر مطالعات روی مولتی ویتامین ها هیچ عوارضی در مصرف آنها را نشان نمی دهد.

از آنجایی که بیماران سرطانی ممکن است به طور همزمان تحت نظر چندین پزشک باشند. پس بهتر است این بیماران دقیقا به پزشکان خود بگویند که چه دارو و مکمل هایی را مصرف می کنند.

رژیم غذایی برای سرطان پستان

 رعایت یک رژیم غذایی متعادل و سالم به همه بیماران مبتلا به سرطان توصیه می شود. این رژیم می تواند شامل مقدار زیادی میوه تازه، سبزیجات و غلات کامل باشد. علاوه بر آن، محققان همچنین بر اهمیت فعالیت بدنی تأکید می کند.

 محققان می گویند: ما می دانیم كه حفظ وزن سالم، داشتن یك رژیم غذایی متعادل و فعالیت خوب از اهمیت بیشتری نسبت به مصرف مكمل های غذایی برخوردار است.

 درمان هرگونه بیماری در افراد مختلف، متفاوت است. حتی امکان دارد برخی از افراد به مکمل نیاز داشته باشند؛ بنابراین بیماران باید تحت نظر پزشک خود مکمل ها را مصرف کنند؛ اما بهتر است به امید بهبودی سریع تر علائم خود مکمل مصرف نکنید.

بسیاری از مردم نمی دانند کمبود مواد غذایی خود را چگونه جبران کنند. بر همین اساس اکثر مراکز درمانی بیماری سرطان پستان به دنبال راهکارهای برای ارائه رژیم غذایی مناسب برای این بیماران هستند.

خطر مصرف مکمل ها در سرطان پستان | پزشکت

نقش مشاوره تغذیه در بهبود سرطان

مبتلایان به سرطان پستان و یا هر سرطان دیگر بهتر است برای اینکه دقیقا بدانند چه رژیمی را باید رعایت کنند و یا چه مکمل و ویتامین هایی برای آنها مضر است، با یک مشاور تغذیه ای و متخصص در زمینه تغدیه در ارتباط باشند. مشورت گرفتن از یک متخصص حرفه ای می تواند به شما راهکارهایی را برای تسکین علائم و حتی جلوگیری از بروز عوارض احتمالی شیمی درمانی ارائه دهد. قبل از تماس با مشاور خود بهتر است لیستی از داروها و مکمل های مصرفی خود تهیه کنید.

اگر دوست دارید در مورد وضعیت سلامتی خود و پیشگیری ها و راهکارهای مقابله با سایر مشکلات تغذیه ای قدمی بردارید ما به شما پزشکت را پیشنهاد می کنیم. اپلیکیشن پزشکت با ارائه مشاوره آنلاین (تصویری، صوتی و نوشتاری) در هر مکان و در هر لحظه از شبانه روز این امکان را به شما می دهد تا با پزشکان و مشاورین معتبر و برتر ارتباط مستقیم برقرار نموده و در هر زمینه ای از حوزه های پزشکی و سلامت به صورت تلفنی و آنلاین مشاوره دریافت کنید.

شما در پزشکت می توانید برای بررسی وضعیت سلامتی تان و به خصوص در ارتباط با وضعیت تغذیه ای خود با پزشکان و متخصص به نام ایران یک مشاوره کاملا محرمانه و مفید وموثری داشته باشید. در اپلیکیشن پزشکت شما می توانید با بیش از «ده ها» متخصص و کارشناسان امور تغذیه در ارتباط باشید و با ارائه جزییات و سوابق پزشکی خود برای یکبار هم شده وضعیت سلامتی خود را بررسی کنید. به یاد داشته باشید یک ریال هزینه کردن برای پیشگیری از بیماری های مزمن، ارزشی برابر خرج کردن هنگفت برای درمان را دارد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز