لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

سلامت زنان

جفت سرراهی ، علائم و علل + راه های درمان و مدیریت

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

جفت سرراهی زمانی رخ می دهد که جفت نوزاد بخشی یا کل دهانه رحم مادر را می پوشاند. جفت سرراهی می تواند باعث خونریزی شدید در دوران بارداری و زایمان شود. جفت، ساختاری است که در دوران بارداری در داخل رحم ایجاد می شود و اکسیژن و تغذیه را برای کودک فراهم کرده و مواد زائد را از بدن شما حذف می کند. جفت از طریق بند ناف به نوزاد متصل می شود. در بیشتر حاملگی ها، جفت در بالای یا کنار رحم اتصال پیدا می کند.

اگر این بیماری دارید، ممکن است در طول دوران بارداری و هنگام زایمان خونریزی کنید. پزشک توصیه می کند از انجام فعالیت هایی که ممکن است باعث انقباض شوند، اجتناب کنید، از جمله داشتن رابطه جنسی، دوش گرفتن، استفاده از تامپون یا انجام فعالیت هایی مانند دویدن و پریدن که می تواند خطر خونریزی شما را افزایش دهد. عدم درمان این بیماری می تواند زنان را مجبور به سزارین کند.

مطالعه بیشتر: شناخت انواع مختلف جفت 

علائم جفت سرراهی

خونریزی واژن به رنگ قرمز روشن بدون درد در نیمه دوم بارداری، علامت اصلی این بیماری است. برخی از زنان نیز دچار انقباضات می شوند.

در بسیاری از زنانی که در اوایل بارداری با این بیماری تشخیص داده شده اند، مشکل برطرف می شود. با بزرگ شدن رحم، ممکن است فاصله بین دهانه رحم و جفت افزایش پیدا کند. هرچه جفت، بیشتر سطح دهانه رحم را تحت تاثیر قرار دهد و آن را بپوشاند و دیرتر در حاملگی روی دهانه رحم باقی بماند، احتمال برطرف شدن آن کمتر است.

اگر در سه ماهه دوم یا سوم خونریزی واژینال دارید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. اگر خونریزی شدید باشد، به دنبال مراقبت های فوری پزشکی باشید.

علل جفت سرراهی

علت دقیق ایجاد این بیماری ناشناخته است. رابطه جنسی همچنین می تواند این بیماری در اواخر بارداری شود. در حین زایمان، دهانه رحم نازک و متسع می شود. در این بیماری ، اتساع دهانه رحم جفت را بیشتر پاره کرده و باعث خونریزی می شود.

این بیماری بیشتر در زنانی مشاهده می شود که موارد زیر را تجربه کرده اند:

  • مصرف کوکائین
  • سن 35 یا بیشتر
  • ناهنجاری های جفت
  • نوزادان متعدد، مانند دوقلوها
  • سابقه جفت سرراهی با بارداری قبلی
  • جای زخم در لایه داخلی رحم (آندومتر)
  • ناهنجاری های داخلی رحم، مانند فیبروم
  • حاملگی های متعدد – زنی که قبلاً 6 یا بیشتر زایمان کرده است ، از هر 20 مورد یک مورد خطر دارد.
  • زخم هایی روی رحم مانند جراحی های قبلی شامل زایمان سزارین، برداشتن فیبروم رحم و اتساع و کورتاژ داشته باشند.

مطالعه بیشتر: عوارض سه ماهه دوم بارداری

جفت سرراهی-پزشکت

سلامت بانوان

عوارض جفت سرراهی

در صورت داشتن این بیماری، نوزاد شما تحت نظر قرار می گیرد تا خطر بروز عوارض احتمالی و جدی ناشی از آن کاهش یابد. برخی از عوارض جفت در این شرایط عبارتند از:

زایمان زودرس. خونریزی شدید ممکن است باعث سزارین اورژانسی قبل از ترم شدن نوزاد شما شود.

خون ریزی. خونریزی شدید واژن می تواند در حین زایمان یا در چند ساعت اول پس از زایمان رخ دهد.

این بیماری از طریق سونوگرافی ، یا در طی یک معاینه قبل از تولد یا پس از یک دوره خونریزی واژینال تشخیص داده می شود. اما اکثر موارد این بیماری در طول سونوگرافی سه ماهه دوم تشخیص داده می شود. تشخیص ممکن است به ترکیبی از سونوگرافی شکم و سونوگرافی واژینال نیاز داشته باشد.

اگر پزشک شما به این بیماری مشکوک باشد، برای پیشگیری و حتی کاهش خطر خونریزی شدید ممکن است از معاینه واژینال خودداری کند. اما احتمال دارد برای بررسی محل جفت خود در دوران بارداری به سونوگرافی های دیگری نیاز داشته باشید تا ببینید آیا جفت سرراهی برطرف می شود یا خیر.

انواع جفت سرراهی چیست؟

جفت کامل. جفت کامل به موقعیتی اطلاق می شود که در آن جفت به طور کامل دهانه رحم به دهانه رحم را می پوشاند.

جفت جزئی. جفت جزئی به جفتی اطلاق می شود که تا حدی دهانه دهانه رحم را می پوشاند (از آنجا که دهانه رحم تا زمان زایمان متسع نمی شود، ممکن است پس از اتساع دهانه رحم خونریزی رخ دهد).

جفت سرراهی حاشیه ای. این وضعیت به جفتی اطلاق می شود که در مجاورت دهانه گردن قرار دارد، اما آن را نمی پوشاند.

از جفت پایین برای اشاره به جفت سر راهی و جفت سرراهی حاشیه ای استفاده شده است.

گاهی اوقات جفت قدامی و خلفی پس از انجام معاینه اولتراسوند برای ترسیم موقعیت دقیق جفت در حفره رحم استفاده می شود.

مطالعه بیشتر: کندگی جفت 

تشخیص جفت سرراهی-پزشکت

تشخیص جفت سرراهی

گاهی اوقات تشخیص تفاوت بین این بیماری و کندگی جفت مشکل است. جدا شدن جفت وضعیتی است که در آن جفت از دیواره رحم جدا می شود. هر دو بیماری با خونریزی شدید خون قرمز روشن مشخص می شوند.

معاینه واژینال اغلب برای کمک به تشخیص جدا شدن جفت مورد استفاده قرار می گیرد ، اما می تواند باعث خونریزی شدیدتر در مورد این بیماری شود. اسکن اولتراسوند همیشه باید ابتدا انجام شود و در مورد این بیماری از معاینات دیجیتالی (انگشت) واژن به شدت اجتناب شود.

مطالعه بیشتر: مشاوره آنلاین پزشک زنان

درمان جفت سرراهی

هیچ درمان پزشکی یا جراحی برای این بیماری وجود ندارد، اما چندین گزینه برای مدیریت خونریزی ناشی از این بیماری وجود دارد. مدیریت خونریزی به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • سلامتی شما
  • میزان خونریزی
  • سلامتی نوزاد شما
  • موقعیت جفت و نوزاد

تقریباً همه زنانی که وضعیت این بیماری آنها درمان نشده است نیاز به سزارین دارند. ممکن است پزشک استراحت را توصیه کند. در این شرایط زنان باید از فعالیت هایی که می توانند باعث خونریزی شوند، مانند رابطه جنسی و ورزش خودداری کنند.

در صورت شروع خونریزی به دنبال مراقبت های فوری پزشکی باشید. اگر خونریزی دوباره شروع یا شدیدتر شد، باید سریع به بیمارستان بروید. خونریزی شدید مستلزم توجه فوری پزشک در نزدیکترین مرکز درمانی است. خونریزی شدید ممکن است نیاز به تزریق خون داشته باشد.

به طور ایده آل پس از هفته 36 بارداری، پزشک برای سزارین برنامه ریزی می کند. با این حال، در صورت ادامه خونریزی شدید یا دوره های متعدد خونریزی، ممکن است نیاز به زایمان زودتر داشته باشید.

اگر زایمان شما قبل از هفته 37 برنامه ریزی شده باشد، پزشک می تواند به منظور کمک به رشد ریه های نوزاد برای شما کورتیکواستروئید تجویز کند. اگر خونریزی شما قابل کنترل نباشد، به احتمال زیاد حتی اگر نوزاد نارس باشد، به سزارین اورژانسی نیاز خواهید داشت.

جفت سرراهی یکی از عوارض بارداری است که در آن جفت (اندامی که به مادر و جنین می پیوندد و اکسیژن و مواد مغذی را به جنین منتقل می کند) در نزدیکی یا روی خروجی رحم قرار می گیرد. جفت سرراهی تقریباً در چهار مورد از هر 1000 حاملگی بعد از هفته بیستم بارداری یافت می شود.

جهت مشاوره فوری و آسان با متخصص زنان آنلاین همین الان کلیک کنید.

جفت سرراهی ، علائم و علل + راه های درمان و مدیریت | پزشکت

آیا جفت سرراهی دردناک است؟

خونریزی واژینال پس از هفته بیستم بارداری، نشانه اولیه جفت سرراهی است. خونریزی معمولاً بدون درد است. برخی از زنان ممکن است هنگام انقباضات رحمی دچار درد شکمی شوند.

خونریزی در بیشتر زنان مبتلا به جفت سرراهی اتفاق می افتد و این اولین نشانه بعد از هفته بیستم بارداری است. درد ناشی از جفت سرراهی می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. خونریزی معمولاً بدون درد است. با این حال، در برخی از زنان باردار می تواند با انقباضات رحمی و درد شکم همراه باشد.

علائم جفت سرراهی می تواند با سایر عوارض بارداری همراه باشد.

برای جفت سر راهی چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

خونریزی جفت سرراهی معمولاً بعد از هفته بیستم بارداری شروع می شود. اگر یک زن در مراحل بعدی بارداری دچار خونریزی شد، باید به پزشک مراجعه کند.

وقتی یک زن در هفته بیستم بارداری یا بعد از آن خونریزی می کند، به جفت سرراهی مشکوک می شود. برای تعیین تشخیص، از سونوگرافی استفاده می شود. سونوگرافی قبل از معاینه فیزیکی لگن انجام می شود زیرا معاینه فیزیکی ممکن است باعث افزایش خونریزی شود.

مطالعه بیشتر: مشکلات شایع بارداری

جفت سرراهی ، علائم و علل + راه های درمان و مدیریت | پزشکت

درمان خانگی جفت سرراهی 

معمولاً به زنان مبتلا به جفت سر راهی در سه ماهه سوم بارداری توصیه می شود که از رابطه جنسی و ورزش اجتناب کنند و همچنین سطح فعالیت خود را کاهش دهند. به طور کلی استراحت در رختخواب توصیه می شود. اگر خونریزی کم یا متوقف شده باشد، استراحت در تخت در خانه تجویز می شود.

درمان جفت سرراهی به حجم خونریزی، سن حاملگی و وضعیت جنین، موقعیت جفت و جنین و اینکه آیا خونریزی کاهش یافته یا ادامه دارد بستگی دارد. زایمان سزارین ممکن است برای همه نوع از جفت سرراهی مورد نیاز و ضروری باشد.

زنانی که در خانه استراحت می کنند باید از دستورات پزشک خود در رابطه با سطح فعالیت و معاینات بعدی پیروی کنند. مراقبت های بعدی نیز پس از زایمان ضروری است.

زنان مبتلا به جفت سرراهی که خونریزی شدید را تجربه می کنند ممکن است به منظور جبران خون از دست رفته نیاز به تزریق خون داشته باشند. قبل از زایمان سزارین ممکن است به زن مبتلا به جفت سرراهی داروهای کورتیکواستروئیدی داده شود تا بلوغ ریه جنین را افزایش دهد.

جفت سرراهی تقریباً همیشه با نیاز به زایمان سزارین همراه است. اکثر زنانی که دارای انواع دیگر جفت سرراهی هستند نیز نیاز به زایمان سزارین دارند.

چگونه می توان از جفت سر راهی پیشگیری کرد؟

معمولاً نمی توان از جفت سر راهی پیشگیری کرد. در برخی موارد، عوامل خطر را می توان حذف کرد. خونریزی از جفت سرراهی در بسیاری موارد با استراحت در تخت، محدودیت فعالیت و یا اجتناب از مقاربت جنسی کاهش می یابد.

منبع
emedicinehealthmayoclinicbetterhealth

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز