لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

ترشحات نوک پستان

ترشحات نوک پستان | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

ترشحات نوک پستان بسیار شایع بوده و بندرت خطرناک است. ترشحات نوک سینه ، از بیماری ها یا عوامل تحریک کننده در محیط ناشی می شوند. این مشکلات، از جمله مشکلات مربوط به مجاری شیر، می تواند در مردان و زنان رخ دهد. این مقاله به مشکلات نوک سینه در هر دو جنس می پردازد.

بسیاری از ترشحات نوک سینه هیچ ارتباطی با سرطان پستان ندارد. اما می تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه ای جدی باشد. اگر ترشحات خاصی را از نوک پستان خود دارید و باردار یا شیرده نیستید، همیشه به پزشک مراجعه کنید. ترشح از نوک سینه به عنوان هر نوع مایع که پستان بیرون می آید، تعریف می کند. ظاهر ترشحات نوک پستان می تواند به صورت زیر باشد:

  • شیری
  • روشن
  • رنگ زرد
  • سبز
  • خونین

ترشح نوک پستان یا خارج شدن مایعات از پستان ها می تواند بسیار نگران کننده باشد، اما در بسیاری از خانم ها طبیعی است. به قدری طبیعی است که وقتی جراح مشهور پستان، سوزان لاو، MD، مطالعه ای را انجام داد که در آن ساکشن ملایم بر روی سینه های زنان اعمال می شد، 83٪ از زنان مقداری ترشح داشتند.

 ترشحات نوک پستان علت های وجود دارد. این وجود، اگر نگران هستید، به پزشک مراجعه کنید. رنگ و نوع آن، از جمله موارد دیگر، می تواند به تعیین علت اصلی آن، کمک کند.

مطالعه بیشتر: علت سفتی نوک سینه 

ترشحات نوک پستان | پزشکت

علائم ترشحات نوک پستان

ترشحات نوک سینه می تواند به طرق مختلف متفاوت باشد و برخی از اینها می توانند علل زمینه ای احتمالی را نشان دهند.

ترشحات نوک سینه ، ممکن است در دوره های خاصی از زندگی یک زن ظاهر شود. این بستگی به زن یائسه یا بعد از یائسگی و بارداری، شیردهی یا سابقه زایمان دارد. ترشح ممکن است خود به خود (ناگهانی و بدون تأثیر خارجی) یا فقط با دست زدن به پستان، مانند فشار دادن نوک پستان، رخ دهد.

ترشحات نوک سینه ممکن است نازک و شفاف، کمی غلیظ و شیری، چرکی (چرک مانند) و کدر (همراه با عفونت)، یا بسیار غلیظ، چسبناک و مانند پنیر باشد (با شرایطی مانند مجاری شیر مسدود شده، یا خارج از رحم).

رنگ ترشحات سینه نیز هنگام تعیین علت های اساسی بسیار مهم است. رنگ ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سلامت بانوان
رنگ ترشح نوک سینه
علل احتمالی
شفاف مجاری شیر مسدود شده، سرطان پستان
سفید شیری شیردهی، تغییرات هورمون، گالاکتوره
رنگ زرد عفونت
رنگ قهوه ای بیماری  فیبروکیستیک پستان
قرمز (خونین) پاپیلوم داخل حفره ای، سرطان پستان

 ترشحات نوک پستان ممکن است یک طرفه یا دو طرفه ایجاد شود. ترشحات یک طرفه به احتمال زیاد به بیماری های زمینه ای مانند پاپیلوم داخلی، اکتازی یا حتی سرطان مربوط می شود. از طرف دیگر، ترشحات دو طرفه بیشتر به تغییرات هورمونی یا شرایط سیستمیک (در کل سیستم) مانند بیماری تیروئید مربوط می شود.

تخلیه ممکن است از یک مجرای پستان یا از چندین مجرا اتفاق بیفتد. باز هم، ترشح از یک مجرا به احتمال زیاد به دلیل یک بیماری زمینه ای است که بر پستان تأثیر می گذارد.

ترشحات نوک پستان ممکن است به تنهایی اتفاق بیفتد، اما اگر علائم مرتبط وجود داشته باشد، ممکن است سرنخی از علت ایجاد کند. مثلا:

  • تب ممکن است نشان دهنده عفونت پستان (ورم پستان) باشد.
  • دوره های از دست رفته پریود ممکن است نشانه ای از بارداری یا هایپر پرولاکتینمی (سطح بالای هورمون پرولاکتین) باشد.
  • توده پستانی هنگامی که با ترشحات ترکیب شود، اکثرا سرطان سینه را نشان می دهد.
  • برخی از شرایطی که باعث ترشح می شوند نیز ممکن است باعث درد پستان شوند.

مطالعه بیشتر: شایع ترین علل درد نوک سینه 

ترشحات نوک پستان | پزشکت

علل ترشحات نوک پستان

مجاری پستان در زنان، خطوط لوله ساخته شده برای حمل شیر است. بنابراین ترشح کم از پستان زنان تا حدودی می تواند عادی باشد. اما برخی از شایع ترین علت های ترشحات از پستان ها، عبارتند از:

بارداری

ترشحات نوک پستان می تواند در دوران بارداری، زمانی که آغوز شروع به جریان می کند و مطمئناً پس از زایمان، طبیعی باشد. آغوز، اولین ترشح از غدد پستانی پس از زایمان، معمولاً به رنگ شفاف و زرد روشن ظاهر شده و بعداً ضخیم تر و سفید شیری می شود.

تحریک پستان

تحریک نوک سینه ها از لباس خشن یا سوتین نامناسب، و همچنین تحریک بیش از حد یا ضربه به پستان ها، ممکن است باعث ترشح شود.

سینه های فیبروکیستیک

زنان قبل از یائسگی که دارای پستان های فیبروکیستیک هستند ممکن است قبل از پریود ترشحات پستان داشته باشند. این تشحات می تواند به رنگ زرد-سبز یا قهوه ای باشد.

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی طبیعی، مانند مواردی که با قاعدگی اتفاق میفتد، ممکن است باعث ترشحات نوک سینه شود. به ویژه، شرایط مربوط به تغییرات سطح پرولاکتین در مردان یا زنان می تواند منجر به ترشحات پستانی شود.

داروهای هورمونی

درمان های هورمونی (به عنوان مثال، قرص های پیشگیری از بارداری) و آرامبخش ها اغلب باعث ترشحات شیری می شوند.

عفونت ها

ورم پستان یک عفونت پستان است که ممکن است باعث ترشحات چرکی به رنگ زرد سبز همراه با تب، درد و حساسیت به پستان شود. آبسه های نوک پستان یا زیر آئولار می تواند به خصوص منجر به ترشح شود، که شبیه ترشحات ماستیت است، اما اغلب بوی بد نیز دارد.

مطالعه بیشتر: حساسیت پستان

ترشحات نوک پستان | پزشکت

مجرای پستانی اکتازی

خارج شدن مجرای پستانی، یا مسدود شدن مجاری شیر، بیماری است که اغلب در زنانی مشاهده می شود که نزدیک به یائسگی (یائسگی کامل) یا بعد از یائسگی هستند. این وضعیت هنگامی اتفاق میفتد که مجاری پستان بزرگ شده و با ترشحات غلیظ مسدود می شود.

ترشحات می تواند سبز، قهوه ای یا حتی سیاه و بسیار غلیظ و مانند پنیر باشد. اغلب با حساسیت و قرمزی نوک پستان همراه است.

این شرایط ممکن است منجر به عفونت باکتریایی ثانویه (ورم پستان) و همچنین می تواند باعث چرخش نوک پستان به سمت داخل شود (وارونگی نوک پستان). این وضعیت تا حدودی نگرانی در مورد سرطان پستان را افزایش دهد. مجرای پستانی اکتازی با تسکین بسته های گرم معمولاً به موقع برطرف می شود. اما گاهی اوقات نیاز به درمان جراحی دارد.

در دوران یائسگی، شایعترین علل ترشحات پستانک به طور قابل توجهی تغییر می کند. شرایطی مانند اکتازیای مجرای پستانی و سرطان بیشتر دیده می شود و تا زمانی که یک بررسی کامل انجام نشود، نباید آنها را نادیده گرفت.

گالاکتوره

ترشحات شیری، مشابه ترشحاتی که در زنانی که در دوران شیردهی هستند دیده می شود، ممکن است در زنانی که شیرده نیستند، مردان یا حتی کودکان خردسال نیز دیده شود. از این به عنوان گالاكتوره یاد می شود.

گالاکتوره بیشتر اوقات به دلیل افزایش سطح پرولاکتین در خون است. در زنان، هایپرپرولاکتینمی غالباً با آمنوره (کمبود دوره های قاعدگی) همراه است، اما در مردان، ممکن است اولین ترشحات پستانی باشد.

برخی از علل بالقوه افزایش سطح پرولاکتین، عبارتند از:

  • کم کاری تیروئید
  • میکروآدنوم هیپوفیز یا رشد خوش خیم در غده هیپوفیز در مغز
  • مکمل های گیاهی مانند شنبلیله، شبدر قرمز، انیسون و رازیانه
  • داروها: داروهای معروف به بالا بردن سطح پرولاکتین شامل برخی از داروهای فشار خون بالا، مواد افیونی، برخی از داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد روان پریشی و برخی داروها برای ریفلاکس اسید است.

پاپیلومای داخل حفره ای

پاپیلومای داخل حفره ای معمولاً رشد خوش خیمی است که به طور کلی فقط یک مجرا را درگیر می کند. این موارد بیشتر در زنان یائسه دیده شده و اغلب باعث ترشح خون یا خونریزی از نوک سینه می شوند. ممکن است یک توده روی نوک پستان احساس شود، اما اغلب بدون درد است.

اگرچه اکثر آنها نگران کننده نیستند، اما ممکن است حاوی نواحی از کارسینومای پاپیلاری پستان یا یک بیماری پیش سرطانی باشد.

مطالعه بیشتر: نکروز چربی پستان

ترشحات نوک پستان | پزشکت

سرطان سینه

15٪ از افرادی که ترشحات پستانی دارند، سرطان سینه زمینه ساز است. در حالی که سرطان پستان یک علت شایع ترشحات نوک پستان نیست، اما می تواند یک علامت هشدار دهنده زودرس سرطان سینه باشد. اینن شرایط در افرادی که بیش از سن 40 سالگی رخ می دهد و یا موارد زیر را تجربه می کنند، دیده می شود:

  • ترشحات خونی
  • ترشحان فقط از یک مجرای شبکه مجاری خارج می شود.
  • تخلیه یک طرفه است و خود به خود اتفاق میفتد (بدون تحریک)
  • علائم دیگر سرطان پستان، مانند تغییرات پوستی (گودی یا جمع شدن)، وارونگی پستانک، توده پستان و غیره وجود دارد.

اگرچه اغلب تصور می شود که ترشحات نوک پستان مربوط به سرطان پستان خونی است، اما لزوماً اینگونه نیست و ممکن است ترشحات آن شفاف یا شیری باشد. برهمین اساس هر تخلیه نوک پستان که دلیل واضحی نداشته باشد باید ارزیابی شود.

بیماری پاژه

بیماری پاژه پستان، نوعی سرطان پستان نادر است که فقط 1-4٪ موارد را تشکیل می دهد. در این شرایط علاوه بر ترشحات نوک پستان که اغلب خونین است، ممکن است باعث حساسیت یا سوزش نوک پستان و قرمزی، پوسته پوسته شدن نوک پستان شود. برای تشخیص باید معمولاً نمونه برداری صورت بگیرد.

آقایان نباید ترشح نوک پستان را نادیده بگیرند.

توجه به این نکته بسیار مهم است که زنان و مردان می توانند به سرطان پستان مبتلا شوند و سرطان پستان در مردان، حتی در بین پزشکان نیز اغلب شناخته شده نیست. تحقیقات کمی در مورد ترشحات در مردان بررسی شده است. اما یک مطالعه قدیمی تر از سال 2009 نشان داد که ترشحات نوک پستان در 57٪ موارد مرد با سرطان پستان ارتباط دارد.

ترشحات نوک پستان در مردان همانند زنان، اغلب نشانه هشدار اولیه سرطان قبل از انتشار است. این نکته از اهمیت ویژه ای برخوردار است .زیرا سرطان پستان در مردان اغلب در مراحل بعدی بیماری نسبت به زنان تشخیص داده می شود. که در این شرایط درمان آن دشوارتر است.

ترشحات نوک پستان در نوزادان

مقادیر اندکی از ترشحات شفاف تا شیری نوک پستان (و اغلب مقداری التهاب پستان یا یک توده کوچک) در نوزادان کاملاً رایج است و مربوط به هورمون های باقی مانده از بارداری است. بعداً در دوران نوزادی، ترشحات خونی ممکن است رخ دهد، که معمولاً به علت اکتازی مجرای پستانی است.

مطالعه بیشتر: بزرگ شدن سینه در مردان

ترشحات نوک پستان | پزشکت

تشخیص علت ترشحات پستانی

آنچه پزشک برای رسیدن به تشخیص انجام می دهد به سن و سایر علائم یا یافته های معاینه فیزیکی بستگی دارد. آزمایشات احتمالی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سیتولوژی

نمونه ای از ترشحات ممکن است برای مشاهده سلول های موجود در آزمایشگاه زیر میکروسکوپ ارزیابی شود.  گرچه سیتولوژی سلول های سرطانی را نشان دهد، اما یک آزمایش سیتولوژی منفی نمی تواند سرطان را رد کند.

آزمایش خون

 ترشحات شیری در کسی که باردار نیست یا باردار نشده است، می تواند سطح پرولاکتین خون را تغییر دهد. اگر سطح پرولاکتین بدون هیچ دلیل مشخصی افزایش یابد، ممکن است برای بررسی وجود میکروآدنوم هیپوفیز یا تومور خوش خیم غده هیپوفیز، اسکن تصویربرداری تشدید مغناطیسی مغز (MRI) یا اسکن توموگرافی (CT) انجام شود. این وضعیت داروهایی که سطح پرولاکتین را کاهش می دهند قابل درمان است.

سونوگرافی

سونوگرافی که با استفاده از امواج صوتی. صورت می گیرد آزمایش رایج برای اختلال در منطقه پشت نوک پستان و هاله آن است. سونوگرافی می تواند برای شناسایی شرایطی مانند پاپیلوم استفاده شود، اگرچه بیوپسی اغلب هنوز لازم است.

داکتوگرام

داکتوگرام شامل تزریق رنگ به منظور بررسی مجرای شیر است. اگرچه در مواردی مفید است، این ابزار و همچنین ابزارهای غربالگری مانند لاواژ مجاری و داکتوسکوپی در همه جا در دسترس نیستند.

نمونه برداری

بیوپسی پستان ممکن است برای ارزیابی یک توده در نزدیکی نوک پستان، از جمله نمونه برداری از پوست صورت بیماری پاژه مشکوک انجام شده است. اگر سرطان پستان وجود داشته باشد، ممکن است MRI پستان، سونوگرافی، بیوپسی و ماموگرافی در نظر گرفته شود.

درمان مشکلات ترشحات نوک پستان

گزینه های درمانی برای ترشحات نوک پستان به علت اصلی بستگی دارد. با دلایلی مانند ترشحات در بارداری بعدی، اطمینان خاطر تنها چیزی است که لازم است. عفونت ها معمولاً با آنتی بیوتیک درمان می شوند، اگرچه در صورت وجود آبسه، اغلب به تخلیه نیاز است. برای بیماری فیبروکیستیک، آسپیراسیون کیست پستان یا کیست ممکن است مشکل را برطرف کند. پاپیلومهای داخل هدایت اغلب با جراحی برداشته می شوند.

گزینه های درمانی سرطان سینه شامل جراحی و همچنین شیمی درمانی و پرتودرمانی است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز