لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

تاثیر کرونا بر قاعدگی

تاثیر کرونا بر قاعدگی | پزشکت

فهرست مطالب

تاثیر کرونا بر قاعدگی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


تاثیر کرونا بر قاعدگی مورد بررسی قرار گرفته است. بسیاری از زنان مبتلا به کرونا ویروس که عوارض طولانی مدت این بیماری را تجربه کرده اند، از تاثیر کرونا بر قاعدگی شکایت دارند.  

طی چند ماه گذشته، تعداد فزاینده ای از مردم در سراسر جهان می گویند که پس از ابتلا به COVID-19، آنها یک عوارض طولانی مدت از بیماری را تجربه می کنند. اکنون مردم آن را COVID طولانی می نامند. افراد مبتلا به COVID طولانی مدت اغلب علائمی مانند تب، خستگی یا سردرد را طی ماه ها پس از فروکش بیماری اولیه و خاموش تجربه می کنند. شواهد نشان می دهد که علائم COVID-19 باید حدود 2 هفته پس از شروع علائم ناپدید شوند.

دلایلی که باعث می شود بسیاری از افراد، علائم ایت اختلال را تجربه کنند هنوز مشخص نیست. با این حال، محققان و پزشکان اکنون در حال بررسی مکانیسم های احتمالی و بهترین راه های حمایت از افراد مبتلا به COVID طولانی هستند.

اخیراً، در شبکه های اجتماعی و گروه های پشتیبانی اختصاصی، بسیاری از خانم ها مبتلا به COVID طولانی در مورد چگونگی تأثیر این وضعیت طولانی مدت بیماری بر چرخه قاعدگی آنها صحبت کرده اند، که بر کیفیت زندگی آنها تأثیر بیشتری دارد.  

کرونا ویروس و شدیدتر شدن علائم قاعدگی

تاثیر کرونا بر قاعدگی | پزشکت

در طی بررسی صورت گرفته در زنانی که عوارض طولانی مدت بیماری کرونا را تجربه کرده اند، آنها اظهار داشته اند که از زمان ابتلا به COVID-19، آنها قاعدگی نامنظم، لخته شدن غیرمعمول خون پریود یا سندرم قبل از قاعدگی (PMS) بدتری را تجربه کرده اند. اما بررسی ها نشان داده است که شکل این اختلالات در زنان مختلف، متفاوت بوده است.

یکی از مشارکت کنندگان، گزارش داده است که از زمان ابتلا به COVID-19، ماه ها قبل، قاعدگی نامنظم داشته است. جولیا شرکت کننده دیگر در این بررسی، که در اواسط 40 سالگی است، در مارس به علائم COVID-19 مبتلا شد. اما به آزمایش دسترسی نداشت. وی معتقد است که به COVID مدت طولانی مبتلا شده است. این امر در چرخه قاعدگی وی اختلال ایجاد کرده است. حتی برخی از زنانی که دچار اختلالاتی در چرخه خود شده اند، گفتند که مقدار غیرمعمول لخته در ترشحات قاعدگی خود و یا لخته های غیرمعمول در خون را تجربه کرده اند.

یکی دیگر از بیماران همچنین پریودهای نامنظم و افزایش شدت علائم COVID طولانی مدت در زمان پریود را گزارش کرد. وی می گوید: دوره های قاعدگی من از نظر فراوانی، مدت زمان، جریان، شدت و سطح درد تغییر کرده اند. من همچنین قبل از شروع قاعدگی شعله ور شدن علائم COVID را تجربه می کنم، که بسیار گیج کننده است. زیرا قاعدگی من غیرقابل پیش بینی است. من خستگی شدید، ناتوان کننده، دردهای عضلانی وحشتناکی را تجربه می کنم که بدن من را کاملاً قفل می کند. حتی فقط وقتی پریود می شوم می فهمم که بدن من چنین احساسی دارد.

حتی پزشکان در این مورد، احتمال یائسگی را تشخیص دادند. با این حال، بیمار به دلیل زمان بندی خاص این تغییرات در چرخه قاعدگی، از این ارزیابی قانع نشده است.

عوارض کرونا بر قاعدگی و تاثیر آن در زندگی زنان

تاثیر کرونا بر قاعدگی | پزشکت

سلامت بانوان

برخی از مبتلایان به بیماری کرونا اظهار داشته اند که در کنار سایر علائم COVID طولانی مدت، تغییرات در چرخه قاعدگی آنها بر زندگی شان تأثیر گذاشته است. یک مورد از بیماران گفته است که بعد از ابتلا به کرونا دوره های بسیار دردناک و سایر علائم ناتوان کننده PMS را تجربه کرده است.

یکی دیگر از بیماران گزارش داده است که تغییرات دوره قاعدگی بعد از کرونا از نظر ذهنی مرا تحت تأثیر قرار داده است. زیرا  لخته های خونی و خطر بروز عوارض احتمالی او را نگران کرده است. وی در این باره می گوید: من احساس می کنم تمام مدت علائم سندرم قبل از قاعدگی را دارم. COVID از نظر عاطفی باعث حساسیت بیشتر من شده است. من علائمی را تجربه می کنم که قبلا آنها را نداشته ام.

یکی دیگر از بیماران گفته است که بعد از کرونا و هنگام نزدیک شدن دوره های قاعدگی علائم ناتوان کننده ای را تجربه می کند. او می گوید: در روزهای منتهی به پریود، اگزما بدتر و تنفس من دشوارتر می شود. میگرن با هاله می گیرم، در نوک انگشتانم درد شدید دارم. مفاصل من درد می کند و پای راست من شروع به گزگز شدن می کند. پزشکان معتقدند که از دست دادن خونی که با دوره های بسیار شدید و غیر قابل پیش بینی قاعدگی همراه است، احتمالاً در ایجاد کم خونی نقش دارد.

 یکی دیگر از بیماران می گوید: تغییراتی که بعد از کرونا در چرخه قاعدگی من ایجاد شده است، باعث نگرانی من در مورد ارتباط گزارش شده بین COVID-19 و عوارض قلبی عروقی شد. وی می گوید: همین امر، باعث شده که من به توصیه های مربوط به افزایش خطر حمله قلبی و سکته مغزی زیاد توجه کنم. حتی  شروع به مصرف روزانه آسپرین با دوز کم کردم.

خطر نادیده گرفتن تاثیر کرونا بر قاعدگی

تاثیر کرونا بر قاعدگی | پزشکت

افرادی که برای بررسی تاثیر کرونا بر قاعدگی مورد ارزیابی قرار گرفته اند، معقتدند که پزشکان معالج و متخصص زنان و زایمان، علائم آنها را جدی نگرفته و از آنها حمایتی نکرده اند.

یکی از بیماران می گوید: وقتی نگرانی های خود را در مورد چرخه قاعدگی را به متخصص زنان گفتم او معتقد بود که علائم من به دلیل استرس ناشی از بیماری کرونا بوده که بدن او تحمل کرده است.

یکی دیگر از بیماران می گوید: من به دکترم مراجعه کرده ام. اما نه فقط در مورد تغییر دوره، بلکه در مورد بیماری کرونا، آنها قادر به کمک من نبودند. حتی پزشک بلافاصله هرگونه رابطه COVID و قاعدگی را رد کرد. بر همین اساس من نگران شدم که شاید علائم من ناشی از  تغییراتی مانند سرطان پستان باشد. بر همین اساس تحت یک ماموگرافی پرهزینه قرار گرفتم که نشان داد من سرطان ندارم.

مقاومت پزشکان، در برابر تاثیر کرونا بر دوره قاعدگی زنان، آنها را وادار به خوددرمانی کرده است. حتی برخی از بیماران اعتراف کردند که  در تلاش برای جستجوی پشتیبانی از دوره های مختل شده یا سایر علائم COVID طولانی مدت به سیستم بهداشتی اعتمادی ندارند.

به طور كلی، مشاوره پزشکی در مورد تاثیر بیماری COVID، بر روی دوره قاعدگی زنان وجود ندارد. اکثر پزشکان این وضعیت را ناشی از استرس و اضطراب بیش از حد می دانند. بر همین اساس بسیاری از بیماران آرزو می کنند کاش به منابع تخصصی تر و مراقبت های تخصصی دسترسی داشتند.

دیدگاه پزشکان در مورد تاثیر کرونا بر دوره قاعدگی

تاثیر کرونا بر قاعدگی | پزشکت

هنوز مشخص نیست که چرا و چگونه سیکل های قاعدگی زنان در طول و بعد از COVID-19 تحت تأثیر قرار می گیرد. اما برخی از پزشکان معتقدند که استرس بیش از حد خودش باعث اختلال در قاعدگی و محور هیپوتالاموس – هیپوفیز – تخمدان می شود. ویروس کرونا می تواند اندام های تولید مثل زنان را تحت تأثیر قرار دهد.

اطلاعات منتشر شده در مورد اثرات SARS-CoV-2 نسبتاً کم است. با این وجود، برخی از احتمالات زیست شناختی نشان می دهد که ویروس می تواند با تاثیر بر سایر اندام ها، به طور مستقیم به عملکرد تخمدان حمله کند.

بررسی ها نشان داده است که 25٪ از افراد مبتلا به COVID تغییرات قاعدگی دارند. به نظر می رسد این موارد پس از بهبودی فرد به حالت اولیه برمی گردند. حتی تاثیری بر روی باروری زنان ندارد.

طبق یک مطالعه منتشر شده در BioMedicine Online باروری در ماه سپتامبر، از 177 فرد مبتلا به COVID-19 با سوابق قاعدگی، 45 نفر (25 درصد) تغییرات در حجم خون قاعدگی را گزارش کردند و 50 نفر (28 درصد) تغییرات مختلفی را در چرخه قاعدگی، مانند خونریزی کمتری یا دوره های طولانی تر  مشاهده کردند.

شرکت کنندگان در این مطالعه بخشی از گروه مبتلایان به COVID-19 بودند که در بیمارستان Tongji در شانگ های، چین تحت مراقبت قرار گرفته بودند. بر اساس شواهد حکایتی، ممکن است تغییرات در چرخه قاعدگی در افراد مبتلا به COVID-19 “به طول و شدت بیماری” بستگی داشته باشد.

برخی از بیماران چرخه های طولانی تر و یا شدیدتری را تجربه می کنند. اما سایر علائم بر حجم چرخه نیز تأثیر می گذارند. اما بررسی ها نشان داده که بعد از بهبود علائم بیمار کرونا چرخه ها قاعدگی در زنان به حالت اولیه بر می گردد. این وضعیت احتمالاً مربوط به سرکوب هورمون تخمدان است.

توصیه پزشکان به زنان 

اگر چه بروز برخی تغییرات در طول دوره قاعدگی می تواند ناراحت کننده باشد. اما یک یا دو دوره تأخیر یا تغییر در دوره قاعدگی نباید باعث ایجاد اضطراب بیش از حد شود. با این حال متخصصان و پزشکان معتقدند: خانم هایی که به دلیل ابتلا به کرونا دچار تغییراتی در دوره ماهیانه خود شده اند بهتر است در این مورد با پزشک خود مشاوره کنند. حتی در صورت لزوم آزمایشات جانبی را انجام دهند. پزشک ممکن است آزمایشات دیگری مانند آزمایش خون برای بررسی کم خونی، بارداری احتمالی یا عملکرد تیروئید را انجام دهند.

شما می توانید سایر اخبار مربوط به کرونا ویروس، مشتمل بر اخبار زیر را از  پزشکت پیگیری کنید:

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/long-covid-and-periods-the-unspoken-impact-on-female-well-being#Doctors-perspectives

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز