لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

تاثیر دوچرخه سواری بر سیستم تناسلی

دوچرخه سواری و رابطه جنسی | پزشکت

فهرست مطالب

تاثیر دوچرخه سواری بر سیستم تناسلی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


محققان تاثیر دوچرخه سواری بر سیستم تناسلی را مورد بررسی قرار داده اند. به طور کلی، دوچرخه سواری فواید زیادی برای سلامتی از جمله بهبود سلامت قلب و عروق، کنترل بهتر وزن و کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان در زنان دارد.

دوچرخه سواری راهی فوق العاده برای رفتن از یک مکان به مکان دیگر است. دوچرخه سواری نیز یک نوع ورزش عالی است. همان مزایای سلامتی پیاده روی، آهسته دویدن، شنا و سایر فعالیت های هوازی را برای شما فراهم می کند. اما برخی از مردان و زنان از دوچرخه سواری اجتناب می کنند. زیرا نگرانند که ممکن است به اندام های تولید مثل و عملکرد جنسی آنها آسیب برساند.

اما این مسائل عمدتا در مورد افرادی که زیاد دوچرخه سواری می کنند، صدق می کند. از طرفی هم کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای محافظت از سلامت جنسی خود هنگام دوچرخه سواری و بهبود سلامت کلی خود انجام دهید.

وقتی روی صندلی می نشینید، وزن شما روی هر دو باسن توزیع می شود. این فشار از ناحیه پرینه به اندام های جنسی منتهی می شود. پرینه شامل اعصاب و عروق تامین کننده آلت تناسلی مرد و کلیتوریس و لابیا در زنان است. نشستن روی صندلی دوچرخه باعث ایجاد فشار در ناحیه پرینه و اعصاب و عروق حیاتی می شود. این فشار گاهی ممکن است منجر به از کاهش حس ناحیه پرینه و برخی مشکلات جنسی شود.

آسیب اعصاب، منجر به بی حسی آلت تناسلی در مردان خواهد شد. از طرفی هم، فشار بر شریان پودندال می تواند به این آسیب عصبی منجر شود. حتی ممکن اختلال نعوظ موقت یا طولانی رخ دهد.

آیا دوچرخه سواری بر سیستم تناسلی تاثیر منفی دارد؟

 دوچرخه سواری و رابطه جنسی | پزشکت

با وجود همه این مزایای شگفت انگیز سلامتی صندلی های دوچرخه شما پس از مدت زمان طولانی می توانند به نوعی ناراحت کننده شوند. حتی دوچرخه سواری در طولانی مدت می تواند منجر به بروز برخی عوارض بر دستگاه تناسلی و بالتبع رابطه جنسی افراد شود. برخی از این عوارض، عبارتند از:

  • درد دستگاه تناسلی
  • بی حسی دستگاه تناسلی
  • مشکلات هدایت عصب و اختلال عملکرد جنسی

بررسی های صورت گرفته در طول سال های متمادی دوچرخه سواری، درد دستگاه تناسلی و بی حسی دستگاه تناسلی و اختلال عملکرد جنسی را در هر دو جنس مرتبط می داند.

تاثیر دوچرخه سواری بر عملکرد جنسی

بررسی اخیر توسط Greenberg و همکارانش بیشتر به بررسی این موضوع پرداخته است. این مطالعه نشان داد که دوچرخه سوارانی که بی حس مکرر دستگاه تناسلی و شروع زودرس درد دستگاه تناسلی هنگام دوچرخه سواری (در اولین ساعت سواری) را تجربه می کنند، بیشتر احتمال دارد به اختلال عملکرد جنسی، از جمله کاهش تحریک و رضایت از ارگاسم مبتلا شوند.

مطالعه گرینبرگ نشان داد که دوچرخه سواران زنی که بی حسی دستگاه تناسلی و  یا درد ناحیه تناسلی را  گزارش کرده اند، احتمالاً اختلال عملکرد جنسی زنان (FSD) دارند. به خصوص اگر بی حسی  درد در اطراف کلیتور باشد.

علاوه بر آن، دوچرخه سوارانی که در اولین ساعت از رانندگی خود درد دستگاه تناسلی را تجربه می کنند، بیشتر به اختلال عملکرد جنسی زنان مبتلا می شوند. جالب اینجاست که تعداد دفعات و مدت زمانی که دوچرخه سواران سوار می شوند (فرکانس) هیچ ارتباطی با FSD ندارند. میزان بی حسی دستگاه تناسلی با کاهش تحریک، ارگاسم و رضایت در هنگام مقاربت ارتباط داشته است. در حالی که میزان درد دستگاه تناسلی در حین دوچرخه سواری به طور قابل توجهی تحریک، ارگاسم و روانکاری دستگاه تناسلی را کاهش می دهد.

مردان
سلامت بانوان

در مطالعه دیگری بیش از 60٪ دوچرخه سواران که در این مطالعه شرکت کردند. در این بررسی درد، سوزن سوزن شدن یا بی حسی دستگاه تناسلی دوچرخه سواران بررسی شد. نتایج این بررسی نشان داده که دوچرخه سوارانی که درد در ناحیه دستگاه تناسلی داشته اند 5٪ آنها همراه با درد دستگاه تناسلی، گزگز را هم تجربه کرده اند. در این بررسی دوچرخه سواران به طور متوسط 1-4 روز در هفته سوار می شدند. بررسی ها نشان داده که دوچرخه سواران بی حسی در دو طرفه  پرینه، واژن خلفی و لب ها را گزارش داده اند.

چگونگی تاثیر دوچرخه سواری بر عملکرد جنسی

دوچرخه سواری و رابطه جنسی | پزشکت

عملکرد مناسب جنسی به تحریک رسته های عصبی در ناحیه استخوان های خاجی بستگی دارد. آنها در خون رسانی به دستگاه تناسلی و تحریک آن نقش دارند. اما  هرگونه فشرده سازی یا انسداد در امتداد این مجاری عصبی و رگ های خونی می تواند منجر به ایجاد درد در دستگاه تناسلی، بی حسی، سوزن سوزن شدن و همچنین اختلال در عملکرد دستگاه تناسلی شود.

در هنگام نشستن بر روی صندلی دوچرخه این خونرسانی تا حدودی مختل و کمتر می شود. در نهایت می تواند منجر به کاهش احساس، بی حسی، درد، سوزن سوزن شدن و اختلال عملکرد عمومی شود. بر همین اساس به نظر می رسد صندلی دوچرخه  ممکن است باعث فشرده شدن اعصاب در این ناحیه شود. حتی جریان خون را در دستگاه تناسلی را به خطر بیندازد. اتفاقاً این امر هم در مورد زنان و هم مردان صادق است. همچنین به خوبی اثبات شده است كه مردانی كه زیاد دوچرخه سواری می كنند می توانند درد تناسلی، بی حسی و اختلال نعوظ داشته باشند.

راه های مقابله با تاثیر دوچرخه سواری بر روابط جنسی

دوچرخه سواری و رابطه جنسی | پزشکت

برای حفظ عملکرد جنسی لازم نیست دوچرخه سواری را کنار بگذارید. شما می توانید با انجام چند اقدام احتیاطی ساده چرخه معیوب دوچرخه سواری و اختلال عملکرد جنسی را بشکنید.

برای پیشگیری و مقابله با تاثیر دوچرخه سواری بر روابط جنسی راهکارهای زیر را در نظر بگیرید:

  • دستگیره را بالا بیاورید تا مجبور نباشید که زیاد خم شوید.
  • موقعیت خود را تغییر دهید و در طول مسیرهای طولانی مدت استراحت کنید.
  • صندلی خود را به سمت بالا متمایل نکنید، این حالت فشار را به پرینه افزایش می دهد.
  • مطمئن شوید که صندلی شما در ارتفاع صحیح قرار دارد، بنابراین پاها نباید در پایین ضربه پدال کاملاً کشیده شوند.
  • از صندلی مخصوص مسابقه با دماغه باریک و طولانی استفاده نکنید. یک صندلی پهن، ایده آل با مقدار زیادی بالشتک انتخاب کنید. صندلی های مخصوص پر از ژل و ضربه گیر موجود است.
  • صندلی مناسب پیدا کنید. شرکت های دوچرخه سواری سال ها در تلاش برای یافتن طرح های مناسب تر برای زین های دوچرخه سواری بوده اند و طرح های مختلفی را ارائه داده اند. اما هیچ صندلی دوچرخه ای مناسبی برای همه افراد وجود ندارد. صندلی های دوچرخه به اشکال مختلف وجود دارند که فشار زیادی را بر روی اعصاب و عروق وارد می کنند.
  • تحقیقات نشان داده هم زین های باریک و هم زین هایی با بریدگی مرکزی (همان شکاف لوله ای شکل دراز در وسط)، فشار وارد شده بر روی اعصاب لگن را، تشدید می کند. بهتر است در هنگام انتخاب دوچرخه، صندلی هایی را انتخاب کنید که مناسب با وزن و وضعیت استخوان های لگن شما باشد.
  • موقعیت سواری خود را بهبود ببخشید. جدا از تهیه یک صندلی دوچرخه راحت تر، موقعیت سواری می تواند در میزان فشار بر روی ناحیه تناسلی موثر باشد.

تفاوت دوچرخه سواری کوهستانی با دوچرخه سواری جاده ای

دوچرخه سواری و رابطه جنسی | پزشکت

برخی مطالعات نشان می دهد که دوچرخه سواری کوهستانی ممکن است باعث ایجاد برجستگی و لرزش های سخت تری در ناحیه پرینه شود. حتی خطر آسیب به اعصاب آن منطقه را افزایش دهد.

وزن بدن دوچرخه سوار فشار بر صندلی دوچرخه را افزایش می دهد. مانند هر فعالیتی، در صورت بروز هر گونه ناراحتی در حین دوچرخه سواری بهتر است کمی استراحت کنید! اگر هنگام دوچرخه سواری احساس بی حسی یا درد در ناحیه دستگاه تناسلی می کنید، از دوچرخه پیاده شوید و کمی استراحت کنید.

علائم هشدار دهنده را بشناسید و مراقب آنها باشید. اگر در هنگام دوچرخه سواری احساس گزگز یا بی حسی می کنید، از دوچرخه پیاده شوید. اگر مشکل شما حتی با صندلی پهن، بالشتک و دارای موقعیت مناسب تکرار شد، دوچرخه خود را تعویض کنید.

سخن آخر

شکی نیست که دوچرخه سواری به سلامتی شما کمک می کند. یک مطالعه در سال گذشته نشان داد که دوچرخه سواران کمتر به بیماری قلبی یا سرطان مبتلا می شوند و یک بررسی در سال 2011 نشان داد که این امر باعث بهبود تناسب اندام و منجر به عمر بیشتر می شود. اما در سال های اخیر، دانشمندان دوچرخه سواری را با چندین مشکل بهداشتی مردان، از جمله اختلال در نعوظ مرتبط دانسته اند. به نظر آنها علت آن زین است که جریان خون را به آلت تناسلی کاهش می دهد.

در یک مطالعه، محققان نروژی داده های 160 مرد را پس از شرکت در تور دوچرخه سواری از راه دور جمع آوری کردند. آنها دریافتند که از هر پنج نفر یک نفر دچار بی حسی آلت تناسلی مرد می شود که تا یک هفته بعد از دوچرخه سواری ادامه دارد. 13٪ دچار اختلال نعوظ می شوند که در بیشتر موارد بیش از یک هفته طول می کشد.

اما تحقیقات کلی تر نشان داده است که اختلال نعوظ موقت می تواند پس از سواری طولانی مدت در دوچرخه سواران بوجود آید. طرح های مختلفی برای صندلی ها وجود دارد که فشار کمتری به پرینه وارد می کنند. انتخاب زین مناسب و استراحت در طول دوچرخه سواری قطعاً می تواند از بی حسی اندام های تناسلی جلوگیری کند.

توجه داشته باشید که یک صندلی باریک دوچرخه می تواند جریان خون به آلت تناسلی مرد را تا 66٪ و صندلی پهن آن را 25٪ کاهش دهد. همین روندها مشکلات جنسی مربوط به دوچرخه سواری را در زنان بوجود می آورند.

 منابع:

https://www.health.harvard.edu/blog/biking-and-sex-avoid-the-vicious-cycle-201209145290

https://feminapt.com/blog/is-riding-your-bike-giving-you-pelvic-floor-issues-female-sexual-dysfunction-in-cyclists

https://www.theguardian.com/environment/bike-blog/2018/feb/16/does-cycling-really-damage-mens-sexual-organs

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز