لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

بیماری نوک پستان

بیماری نوک پستان | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


بیماری نوک پستان، نوعی نادر از سرطان سینه است که از نوک سینه شروع می شود و تا دایره پررنگ پوست اطراف نوک پستان انتشار می یابد. بیماری نوک سینه بیشتر در خانم های بالاتر از 50 سال رخ می دهد.

علت بیماری نوک سینه

پزشکان نمی دانند چه عواملی باعث ایجاد بیماری نوک در پستان می شود. بیشتر به نظر می رسد که این بیماری ناشی از سرطان مجرای پستان باشد. سلول های سرطانی از تومور اصلی سپس از طریق مجاری شیر به سمت نوک پستان و پوست اطراف آن انتقال می یابند. نظریه دیگر این است که این بیماری می تواند به طور مستقل در نوک سینه ایجاد شود.

مطالعه بیشتر: شایع ترین علل درد نوک سینه

عوامل خطر بیماری نوک پستان

فاکتورهای خطری که احتمال ابتلا این بیماری را تحت تأثیر قرار می دهد، همان عواملی هستند که خطر ابتلا به هر نوع دیگری از سرطان سینه را افزایش می دهند.

برخی از عوامل که ممکن است خطر بروز سرطان را بیشتر کند، عبارتند از:

سن. شانس ابتلا به سرطان سینه با افزایش سن افزایش می یابد.

اضافه وزن. چاقی خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد.

الکل. نوشیدن مقادیر زیاد الکل خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد.

بافت پستان متراکم. زنان دارای بافت متراکم پستان، با خطر بیشتری از سرطان سینه مواجه هستند.

هورمون درمانی. مصرف استروژن پس از یائسگی خطر ابتلا به سرطان پستان را در بعضی از خانم ها افزایش می دهد.

سلامت بانوان

سابقه شخصی سرطان سینه . در افرادی که در یک سینه مبتلا به سرطان پستان هستند، خطر ابتلا به سرطان در سینه دیگر آنها زیاد است.

سابقه خانوادگی. اگر یک مادر، خواهر یا دختر مبتلا به سرطان سینه یا تخمدان یا هر دو یا حتی پدر یا برادر مبتلا به سرطان سینه دارید، خطر ابتلا شما به بیماری بیشتر است.

سابقه شخصی ناهنجاری های پستان. افرادی که مبتلا به سرطان لوبولار درجا یا هیپرپلازی آتیپیک هستند، احتمال ابتلا به سرطان پستان در آنها بیشتر است. برخی از شرایط خوش خیم پستان نیز با کمی افزایش خطر همراه است.

قرارگیری در معرض تشعشع. بیمارانی که برای معالجه سرطان دیگری تحت درمان های پرتودرمانی در قفسه سینه خود قرار گرفته اند، در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند.

جهش ژنی خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد. نقص در یکی از چندین ژن، به ویژه BRCA1 یا BRCA2 را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه و همچنین سرطان تخمدان و سایر سرطان ها قرار می دهد. این نقایص کمتر از 1 از 10 سرطان سینه را تشکیل می دهد.

داشتن یک یا چند عامل خطر لزوماً به معنای ابتلا به سرطان سینه نیست. بیشتر زنان مبتلا به سرطان سینه هیچ عامل خطر شناخته شده ای ندارند.

مطالعه بیشتر: علت تغییرات ناگهانی نوک سینه

بیماری نوک پستان | پزشکت

علائم بیماری نوک پستان

بیماری نوک پستان بر نوک سینه و معمولاً پوست (آرئول) اطراف آن تأثیر می گذارد. علائم احتمالی بیماری نوک در پستان شامل موارد زیر است:

  • خارش
  • سرخی
  • توده ای در سینه
  • ضخیم شدن پوست روی سینه
  • احساس سوزن سوزن شدن پستان یا سوزش
  • ترشحات نوک پستان به رنگ خون آلود
  • نوک سینه مسطح یا وارونه شده (معکوس)
  • پوسته پوسته شدن روی نوک پستان یا سخت شده شبیه اگزما در نوک پستان، آرئول یا هر دو

علائم و نشانه ها معمولاً فقط در یک پستان بروز می کنند. این بیماری به طور معمول در نوک پستان شروع می شود و ممکن است در آئرولا و مناطق دیگر پستان انتشار یابد. ممکن است تغییرات پوستی زودهنگام اتفاق بیفتد و یا به درمان موضعی پاسخ داده شود. به طور متوسط، زنان قبل از تشخیص چند ماه علائم و نشانه هایی را تجربه می کنند.

زمان ضرورت مراجعه به پزشک

زنان باید از هرگونه تغییر نسبت به سینه خود آگاه باشند و اگر توده ای در پستان خود دارند یا اگر دچار خارش یا سوزش پوستی شده اند که بیش از یک ماه ادامه پیدا کرده به پزشک مراجعه کنند. علاوه بر آن، خانم هایی که به دلیل آسیب دیدگی پوستی روی پستان خود تحت درمان قرار گرفته اند و آسیب با درمان از بین نمی رود، به پزشک مراجعه کنند. ممکن است برای ارزیابی منطقه آسیب دیده به بیوپسی نیاز باشد.

مطالعه بیشتر: 15 مواد غذایی ضد سرطان را بشناسید.

بیماری نوک پستان | پزشکت

پیشگیری بیماری نوک پستان

ایجاد تغییر در زندگی روزمره ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان کمک کند. سعی کنید:

بیشتر روزهای هفته را ورزش کنید. در بیشتر روزهای هفته حداقل 30 دقیقه ورزش انجام دهید.

در مورد غربالگری سرطان سینه از پزشک خود سؤال کنید. در مورد شروع آزمایشات غربالگری سرطان سینه ، مانند معاینات بالینی پستان و ماموگرافی، با پزشک خود مشورت کنید.

برای آگاهی از پستان از طریق خودآزمایی پستان با سینه های خود آشنا شوید. زنان بهتر است با بررسی  و آگاهی از پستان، با سینه خود آشنا شوند. اگر تغییری جدید، توده ها یا علائم غیر معمول دیگری در سینه های خود احساس می کنند سریعا به دنبال درمان باشند.

درمان هورمون پس از یائسگی را محدود کنید. هورمون درمانی ترکیبی ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد. در مورد فواید و خطرات هورمون درمانی با پزشک خود صحبت کنید. برای کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه ، از کمترین مقدار هورمون درمانی که ممکن است استفاده کنید.

یک رژیم غذایی سالم را انتخاب کنید. زنانی که رژیم غذایی مدیترانه ای به همراه روغن زیتون و آجیل مخلوط می خورند ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهند. رژیم مدیترانه ای بیشتر روی غذاهای گیاهی مانند میوه و سبزیجات، غلات سبوس دار، حبوبات و آجیل تمرکز دارد. افرادی که رژیم مدیترانه ای را رعایت می کنند، به جای گوشت قرمز، چربی های سالم مانند روغن زیتون را روی کره و ماهی انتخاب می کنند.

کاهش خطر سرطان سینه برای زنان با ریسک بالا

گزینه های کاهش خطر سرطان سینه برای زنان با ریسک بالا شامل موارد زیر است:

داروهای پیشگیرانه (شیمی درمانی). داروهای مسدود کننده استروژن ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه کمک کند. مصرف برخی از این داروها با خطر بروز عوارض جانبی همراه است. بنابراین پزشکان این داروها را برای خانم هایی که خطر بسیار بالایی از سرطان پستان دارند، تجویز می کنند.

جراحی پیشگیرانه. زنان با ریسک بالا سرطان سینه برای پیشگیری از بروز سرطان ممکن است ترجیح دهند پستان سالم خود را با جراحی ماستکتومی پیشگیری بردارند. آنها همچنین احتمال دارد تصمیم بگیرند که تخمدان های سالم خود را از بین ببرند (وفورکتومی پیشگیری کننده) تا خطر ابتلا به سرطان سینه و سرطان تخمدان را کاهش دهند.

مطالعه بیشتر: علائم اولیه سرطان

بیماری نوک پستان | پزشکت

تشخیص بیماری نوک سینه

آزمایشات برای ارزیابی وضعیت بیماران مبتلا به این سرطان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

معاینه بالینی سینه و معاینه بدنی. در طی این معاینه، پزشک از نظر جسمی مناطق غیرمعمول در هر دو سینه بیمار را بررسی می کند.

ماموگرافی. اگر نتایج ناشی از ماموگرافی در هر دو سینه نشانه ای از سرطان پستان را نشان ندهد، پزشک ممکن است از تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRI) برای تشخیص بهتر استفاده کند.

بیوپسی پستان. در حین انجام بیوپسی، پزشک برای معاینه در زیر میکروسکوپ، نمونه کوچکی از بافت از پوست نوک پستان را نمونه برداری می کند. در شرایطی که بیمار ترشح داشته باشد ممکن است نمونه ای از ترشحات نیز جمع آوری شود.

بیوپسی غدد لنفاوی سنتینل. در شرایطی که  بیمار مبتلا به سرطان تهاجمی پستان باشد، باید غدد لنفاوی زیر بازو (غدد لنفاوی زیر بغل) بررسی شود. این روش به بیوپسی غدد لنفاوی ساندینل معروف است.

درمان بیماری نوک پستان

مبتلایان به بیماری سرطان نوک پستان احتمالاً به عمل جراحی نیاز دارند و نوع عمل به وضعیت پوستی در اطراف نوک پستان و پیشرفت آن بستگی دارد.

گزینه های جراحی شامل موارد زیر است:

ماستکتومی ساده. این روش شامل از بین بردن کل پستان، اما نه غدد لنفاوی زیر بغل است. اما اگر سرطان له گره هاي لنفاوي منتشر نشده باشد ماستكتومي ساده توصيه می شود.

لامپکتومی. جراحی محافظت از پستان (لامپکتومی) شامل از بین بردن تنها قسمت درگیر شده در پستان است. جراح نوک پستان و آئرولا را به همراه بخش مخروطی شکل پستان را جراحی می کند. لامپکتومی برای معالجه بیماری نوک پستان نیاز به پیگیری پرتودرمانی دارد. اگر بیمار به هر دلیلی قادر به پرتودرمانی نباشد لامپکتومی توصیه نمی شود. اکثر خانم ها بعد از درمان به بازسازی نوک پستان نیاز دارند.

درمان کمکی

بعد از جراحی پزشک ممکن است برای جلوگیری از بازگشت و عود سرطان  درمان اضافی (درمان کمکی) با داروهای ضد سرطان (شیمی درمانی)، پرتودرمانی یا هورمون درمانی را توصیه کند. درمان خاص بستگی به میزان سرطان و اینکه آیا آزمایش تومور برای برخی از ویژگی های خاص، مانند داشتن استروژن یا گیرنده های پروژسترون مثبت است، بستگی دارد.

بیماری نوک پستان | پزشکت

مقابله و پشتیبانی. تشخیص سرطان سینه می تواند بسیار وحشتناک باشد؛ اما برای مقابله با شرایط ایجاد شده بهتر است بیماران راهکارهای زیر را در نظر بگیرند:

آنچه را که باید در مورد سرطان پستان خود بدانید بیاموزید. در مورد سرطان پستان خود اطلاعات بیشتری کسب کنید، از جزئیات، نوع، مرحله و وضعیت گیرنده هورمون با پزشک خود مشورت کنید. کسب اطلاعات بیشتر در مورد سرطان و گزینه های ممکن است در  تصمیم گیری در مورد درمان به بیماران کمک کند.

با سایر بازماندگان سرطان پستان صحبت کنید. ممکن است صحبت با سایر زنان مبتلا به سرطان سینه مفید و دلگرم کننده باشد.

کسی را پیدا کنید که با او صحبت کند. یک دوست یا عضو خانواده خود را پیدا کنید که شنونده خوبی باشد یا با یک مشاور صحبت کنید.

صمیمیت با شریک زندگی خود را حفظ کنید. سرطان پستان ممکن است بر روی چهره زنان تأثیر بگذارد و اعتماد به نفس خودشان را در روابط جنسی از دست دهند. در مورد ناامنی ها و احساسات خود با شریک زندگی خود صحبت کنید.

مراقب خودت باشید. بهزیستی خود را در طول درمان سرطان در اولویت قرار دهید. به اندازه کافی بخوابید تا احساس استراحت کنید، رژیم غذایی پر از میوه و سبزیجات را انتخاب کنید، در روزهایی که احساس راحتی می کنید، ورزش ملایم را انجام دهید و برای چیزهایی که از آن لذت می برید، مانند خواندن یا گوش دادن به موسیقی، وقت بگذارید.

بیماری نوک پستان | پزشکت

آمادگی برای مراجعه به پزشک

برای آمادگی بیشتر هنگام مراجعه به پزشک بهتر است:

علائمی را که تجربه می کنید بنویسید. حتی مواردی را که ممکن است به دلیل دلیل تعیین وقت قرار ملاقات به نظر برسند، در نظر بگیرید.

اطلاعات شخصی کلیدی را بنویسید. استرس های اساسی یا تغییرات اخیر زندگی را یادداشت کنید.

لیستی از تمام داروها تهیه کنید. همچنین ویتامین ها یا مکمل هایی را که مصرف می کنید بنویسید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز