لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

بوی بدن در بارداری

بوی بدن در بارداری | پزشکت

فهرست مطالب

بوی بدن در بارداری

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

 بوی بدن در بارداری ناشی از تغییرات هورمونی بسیار زیاد در حاملگی می باشد. برخی از خانم ها فقط بوی خفیفی را در دوران بارداری حس می کنند، در حالیکه برخی دیگر از خانم ها به خصوص در ماه های اولیه علائم شدیدتری از تغییرات هورمونی را در خود می بینند. مطمئنا نیازی به احساس خجالت یا شرمندگی نیست. فقط کمی مراقبت بیشتر باعث احساس تازگی و افزایش اعتماد به نفس در شما می شود. برخی از زنان می توانند بوی بدن را با تغییر در رژیم غذایی و رعایت سبک زندگی سالم مدیریت کنند. در حالی که برخی دیگر از خانم ها برای رفع بوی بدن در دوران بارداری نیاز به توجه پزشک دارند.

بوی بدن همیشه نشان دهنده بوی نامطبوع یا غیرطبیعی نیست. همچنین این بو می تواند بوی طبیعی ناشی از تعریق بدن باشد. به طور کلی تغییرات دوران بارداری که در تولید بوی بدن نقش دارند، عبارتند از:

  • افزایش دمای بدن
  • احتباس مایعات بدن
  • افزایش جریان خون
  • افزایش متابولیسم پایه
  • فعالیت بیشتر غدد عرق
  • افزایش فعالیت باکتری ها

آیا بوی بدن در دوران بارداری طبیعی است؟

میزان متابولیسم پایه در دوران بارداری افزایش می یابد. به دنبال آن جریان خون و دمای بدن بیشتر می شود. این امر باعث فعال شدن غدد عرق شده و ممکن است میزان عرق تولید شده را افزایش دهد. همچنین، برخی از زنان ممکن است در حین بارداری احساس بویایی بیشتری پیدا کنند. این دو عامل می تواند باعث ایجاد بوی بدن در دوران بارداری شود، حتی اگر فقط بوی عرق باشد.

علت بوی بد بدن در دوران بارداری چیست؟

بوی بدن در بارداری | پزشکت

بوی بدن ممکن است در دوران بارداری تغییر کرده و تا چند ماه اول پس از زایمان باقی بماند. دلایل مختلفی وجود دارد که می تواند باعث ایجاد بوی شدید بدن شود. این دلایل عبارتند از:

تغییرات هورمونی

افزایش سطح هورمون های جنسی، به ویژه استرادیول و پروژسترون، می تواند حس بویایی زنان باردار را افزایش دهد. همچنین این تغییرات هورمورنی باعث ایجاد بوی قوی تری در نواحی تناسلی و زیر بغل شده و این امر می تواند دلیل بوی بد بدن در بارداری باشد.

ترشحات واژن

افزایش خون رسانی در بارداری می تواند سطح pH واژن را تغییر دهد. این امر باعث تولید بوی خاصی در واژن می شود. همچنین مصرف داروهای آنتی بیوتیک و استرس زیاد هم می تواند باعث ایجاد بوی بد واژن شود. اما اگر این بو همراه با ترشح غیر طبیعی، احساس سوزش یا خارش باشد، نشانه ای از عفونت واژن بوده و باید به پزشک مراجعه کنید.

تغییرات رژیم غذایی

غذایی که می خورید می تواند بر بدن تأثیر بگذارد. مصرف غذاهای دریایی در خانم ها، عرق و ترشحات واژن را تحت تأثیر قرار می دهد. گوشت قرمز ممکن است بر بوی بدن تأثیر بگذارد. همچنین گوگرد موجود در برخی از سبزیجات مانند کلم برگ، گل کلم و کلم بروکلی توسط جریان خون جذب شده و بوی نامطبوع ایجاد می کنند.

افزایش تعریق بدن

در دوران بارداری به دلیل رشد جنین وزن بدن افزایش پیدا می کند. وزن اضافی که زنان باردار در این دوران تحمل می کنند می تواند باعث افزایش چربی های بدن و در نتیجه گرم شدن بدن شود. به همین دلیل، خانم های باردار حتی در آب و هوای سردتر ممکن است تمایل به تعریق بیشتر داشته باشند. در واقع عرق بدن بدون بو است، اما وقتی روی بدن می ماند، می تواند باعث رشد باکتری ها و ایجاد بوی بد بدن شود.

درمان خانگی بوی بدن در دوران بارداری

بوی بدن در بارداری | پزشکت

سلامت بانوان

شاید خانم های باردار نتوانند بوی بدن در دوران بارداری را به طور کامل از بین ببرند. اما با انجام برخی راهکارهای طبیعی می توان بوی بدن را تا حدی زیادی کاهش داد. از جمله:

  • هیدراته بمانید: سعی کنید در طول روز آب بیشتری بنوشید. نوشیدن آب کافی می تواند بوی بدن را کنترل کرده و همچنین سموم بدن را دفع کند.
  • واژن خود را تمیز نگه دارید: با استفاده از پاک کننده های ساده و بدون بو بهداشت واژن خود را حفظ کنید. این کار به حفظ باکتری های مفید و سطح pH مناسب در ناحیه واژن کمک می کند.
  • به تغذیه خود توجه کنید: از مصرف مواد غذایی مانند پیاز و سیر خودداری کنید. این مواد غذایی می توانند باعث تولید بوی بد دهان و دستگاه گوارش شما شوند. میوه ها و سبزیجات را بیشتر بخورید زیرا بوی بد کمتری می دهند.
  • موهای زائد خود را اصلاح کنید: برای پیشگیری از رشد باکتری ها و تولید بوی بدن، موهای زائد ناحیه تناسلی و زیر بغل خود را اصلاح کنید. از بین بردن موهای زائد باعث می شود تمیز کردن اندام تناسلی برای شما آسان تر شود.
  • لباس های گشاد بپوشید: استفاده از لباس های گشاد در هر زمان به نفس کشیدن پوست کمک می کند. استفاده از لباس های تنگ باعث تعریق بیشتر و مرطوب شدن پوست بدن می شود. از سویی دیگر رطوبت بدن زمینه را برای فعالیت بیشتر باکتری ها و تولید بوی بد فراهم می کند.
  • دو بار در روز حمام کنید: با استفاده از یک صابون ضد باکتری ملایم، دو بار در روز حمام کرده و بدن خود را کاملا شستشو دهید. همچنین قبل از پوشیدن لباس، ابتدا بدن خود را با استفاده از یک حوله تمیز خشک کنید. همچنین، هر بار که احساس کردید موهایتان چرب شده است، آنها را بشویید.
از دئودورانت ها استفاده کنید.

بوی بدن در بارداری | پزشکت

استفاده از یک دئودورانت با بوی ملایم یا پودر تالک به شما کمک می کند تا بوی خوبی داشته باشید. به طور کلی استفاده از این محصولات بهداشتی بوی عرق را کاهش می دهد. همچنین می توانید از دستمال مرطوب کودک برای پاک کردن عرق زیر بغل، زیر پستانها و ناحیه بیکینی استفاده کنید.

لباس های نخی بپوشید.

تا حد امکان لباس های تهیه شده از پارچه های نخی بپوشید. پارچه های نخی هوا را از خود عبور داده و می توانند درجه حرارت بدن شما را کاهش دهند. همچنین بعد از دوش گرفتن لباس های قبلی خود را نپوشید. از لباس های پلی استر و ریون استفاده نکنید. علاوه بر آن تمیز کردن لباس های نخی و سبک نسبت به الیاف دیگر آسان تر است. به عنوان مثال اضافه کردن یک فنجان سرکه سفید در ماشین لباسشویی می تواند به راحتی باکتری های ایجاد کننده بو را از بین ببرد. همچنین لباس زیر و جوراب خود را قبل از شستن در آب سرکه خیس کرده و بعد با آب و صابون کاملا بشویید. این کار به از بین رفتن بوی بد لباس ها کمک می کند.

استفاده از راهکارهای بالا کاملا ایمن بوده و هیچ آسیبی به سلامت مادر و جنین نمی رساند.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت برطرف نشدن بوی بدن با استفاده ار راهکارهای طبیعی باید با پزشک خود مشورت کنید. همچنین در صورت مشاهده موارد زیر حتما موضوع را به پزشک اطلاع دهید.

  • ایجاد تغییر در بوی بدن
  • تعریق شدید و ناگهانی بدن
  • غیر قابل تحمل شدن بوی بدن

پزشک پس از معاینه و بررسی سوابق پزشکی شما ممکن است درمانی را برای کنترل بوی بدن توصیه کند.

درمان بوی بدن

در صورت وجود بوی بد بدن، ممکن است پزشک اقدامات درمانی زیر را به شما توصیه کند.

  • صابون های دارویی: این صابون ها باکتری های ایجاد کننده بو را از بین می برند.
  • مصرف دئودورانت ها: دئودورانت ها بوی بد ناشی از تعریق را به حداقل می رسانند.
  • استفاده از ضد تعریق ها: استفاده از این محصولات بهداشتی مقدار عرق را کاهش داده و جریان عرق را به سطح پوست مهار می کند.

بوی بدن دهان در بارداری

بوی بدن در بارداری | پزشکت

خانم هایی که تهوع صبحگاهی را تجربه کرده اند می دانند که مسواک زدن بیشتر، استفاده از نخ دندان و شستشوی مرتب دندان ها با دهان شویه ها بهترین راه رفع بوی بد دهان است. بوی بد دهان همچنین می تواند نشانه کمبود آب بدن یا گرسنگی باشد، اما یا در برخی موارد نیز نشانه کمبود کلسیم یا ابتلا به بیماری های لثه است. از آنجایی که ابتلا به بیماری های دندان و لثه باعث زایمان زودرس می شود، در صورت ادامه بوی بد دهان حتما با پزشک خود مشورت کنید.

برای رفع بوی بد دهان چند عدد قرص نعناع و مقداری آب همراه داشته باشید. بدن خود را هیدراته نگه دارید. همچنین مصرف آب لیمو نیز می تواند به رفع بوی بد دهان کمک کند.

برخی باورهای نادرست وجود دارد که می گوید خوردن یک حبه سیر می تواند به تعیین جنسیت جنین کمک کند. اگر بوی بد می دهید، نشان دهنده پسر بودن جنین است و اگر بوی بد ندهید، ممکن است جنین شما دختر باشد. این باورها کاملا نادرست بوده و هیچ پایه و اساس علمی ندارند.

آیا بوی بدن از علائم اولیه بارداری است؟

خانم ها در در دوران بارداری دچار تغییرات هورمونی بسیار زیادی می شوند. افزایش حس بویایی نشانه اولیه بارداری است. بنابراین افزایش حس بویایی در نتیجه تغییرات هورمونی می تواند یکی از علائم اولیه بارداری باشد.

 آیا بدن در بارداری بوی بد ماهی می دهد؟

در برخی موارد به دلیل ابتلا به عفونت هایی مانند واژینوز باکتریایی، عفونت های مخمری یا بیماری های مقاربتی ممکن است از ناحیه واژن بوی بد ماهی احساس شود. همچینین عدم رعایت بهداشت شخصی، پوشیدن لباس زیرهای تنگ همراه با تعریق زیاد، نیز ممکن است باعث تولید بوی بد ماهی در بدن شود. تا زمانی که بثورات پوستی، خارش، درد یا قرمزی را در ناحیه واژن تجربه نکنید، بعید است بوی تند واژن مشکلی برای سلامت شما ایجاد کند.

برطرف کردن موهای زائد به حفظ بهداشت ناحیه تناسلی کمک زیادی می کند. بنابراین اگر موهای زائد ناحیه بیکینی خود را با استفاده از موم یا هر وسیله دیگر برطرف کنید، باکتریهای مضر نمی توانند در ناحیه تناسلی شما فعالیت کنند. همچنین دوش های معمولی، استفاده از صابون های ملایم و تعویض مرتب لباس زیر در رفع بوی بد واژن بسیار موثر است.

از مصرف محصولات معطر و قوی برای شستشوی واژن خودداری کنید. استفاده از این محصولات اینها باعث بدتر شدن اوضاع می شوند. تا حد امکان از محصولات طبیعی و ارگانیک استفاده کنید. سعی کنید همیشه چند عدد دستمال مرطوب پنبه ای زنانه در کیف دستی خود داشته باشید.

سخن آخر

به طور کلی بوی بدن در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی رخ می دهد. این بو ممکن است حتی پس از تولد کودک ادامه داشته باشد. در بعضی از خانم ها سطح هورمون های بدن در مدت کوتاهی پس از زایمان به حد طبیعی می رسد. اما برطرف شدن تغیرات هورمونی و بوی بدن در برخی دیگر از خانم ها ممکن است ماه ها طول بکشد. علت این امر آن است که برخی از مادران نوزاد خود را شیردهی پستانی می کنند. شیردهی نیز می تواند بر روی هورمون ها تأثیر بگذارد. اما به هر حال خانم ها باید بدانند که این امر موقتی بوده و تا زمانی که شدید و طولانی نشود جای هیچ گونه نگرانی نیست.

منابع:

https://www.momjunction.com/articles/body-odor-during-pregnancy_00379502

https://momlovesbest.com/pregnancy-body-odor

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز