لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

بهترین حالت خواب دوران بارداری

بهترین حالت خواب دوران بارداری 6 | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


بهترین حالت خواب دوران بارداری، خوابیدن به پهلو است که پزشکان این روش را به عنوان بهترین حالت خواب به زنان باردار توصیه می کنند. اما چرا پزشکان این روش را به عنوان بهترین روش، توصیه می کنند و چه مزایایی برای خانم های باردار دارد؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بهترین حالت خواب، ادامه این مقاله از پزشکت را تا انتها بخوانید. این در حالی است که لیست بایدها و نبایدهای بارداری می تواند کمی طاقت فرسا باشد. و هرچه شکم شما هفته به هفته بیشتر رشد می کند و برجسته می شود، ممکن است حالت های خوابیدن را نیز به لیست نگرانی های خود اضافه کنید.

به طور کلی، مشکلات خواب در دوران بارداری، به خصوص در سه ماهه سوم رایج هستند،. بر همین زمان یافتن موقعیت خواب راحت می تواند چالش برانگیز باشد. برخی از زنان باردار همچنین ممکن است نگران باشند که موقعیت های بدن آنها در هنگام خواب ممکن است بر سلامت آنها یا جنین تأثیر بگذارد.

این در حالی است که بررسی ها نشان داده 78٪ از زنان هنگام بارداری مشکل بیشتری در خواب دارند. 15٪ آنها در سه ماهه سوم سندرم پا ها ی بی قرار را تجربه می کنند.

بسیاری از زنان خستگی در دوران بارداری، به ویژه در سه ماهه اول و سوم را گزارش می کنند. افزایش سطح پروژسترون و تلاش برای تحمل وزن اضافی می تواند این خستگی را تشدید و کمبود خواب را بدتر کند.

برخی از استراتژی ها می توانند به زنان باردار در خواب بهتر کمک کنند.

خوابیدن به پهلو

بهترین حالت خواب دوران بارداری 1 | پزشکت

پزشکان معمولاً خوابیدن به پهلو را در دوران بارداری به خصوص با گذشت زمان بیشتر و نزدیکی به تاریخ زایمان را توصیه می کنند. زیرا این حالت، فشار جریان خون را پایین می آورد. با بزرگتر شدن جنین، احتمال ورود بیش از حد جریان خون به رحم بیشتر می شود.

البته بررسی مطالعات پزشکی در سال 2019 نشان می دهد که خوابیدن به پشت خطراتی را به همراه دارد، البته این بررسی ها هنوز ناقص هستند. چون تعیین دقیق زمان فوت جنین و اینکه آیا عوامل دیگری نیز در این امر دخیل هستند یا خیر، دشوار است. با این حال، این مطالعه نشان داد که خطر ابتلا به مرده زایی پس از 28 هفته افزایش می یابد.

خوابیدن روی سمت چپ بدن

خوابیدن به پهلوی چپ، اغلب به عنوان حالت “ایده آل” خوابیدن در دوران بارداری شناخته می شود. خوابیدن به روی سمت چپ بدن، باعث بهبود جریان خون از ورید اجوف تحتانی (IVC) می شود. این رگ بزرگ به موازات ستون فقرات شما در سمت راست حرکت می کند و خون را به قلب شما و به نوبه خود به کودک می رساند.

خوابیدن به پهلوی چپ نیز فشار را از روی کبد و کلیه ها کاهش می دهد. در این شرایط فضای بیشتری برای عملکرد صحیح وجود دارد و به کاهش مشکلات تورم در دست ها، مچ پا و پاها کمک می کند.

سلامت بانوان

خوابیدن روی سمت راست بدن

اگر خوابیدن به پهلوی سمت چپ ایده آل است، آیا باید از خوابیدن به پهلوی سمت راست اجتناب کنید؟ خیر. هنگام خواب به پهلوی سمت راست نیز، خطر کمی در مورد فشار بر ورید IVC وجود دارد، پس خوابیدن به پهلوی راست مشکلی ایجاد نمی کند.

نوع خوابیدن و جنسیت کودک!

شاید شنیده باشید که شیوه ی خواب شما نشان دهنده جنسیت کودک شماست. این موضوع فقط یک باور غلط است. هیچ مطالعه ای وجود ندارد که نشان دهد موقعیت خواب با جنسیت کودک شما ارتباط دارد.

سایر روش های خواب در بارداری

بهترین حالت خواب دوران بارداری 3 | پزشکت

برای خانم هایی که خوابیدن به پهلو در دوران بارداری را دوست ندارند، سایر روش های خواب هم وجود دارند. اگر به خصوص در مورد وضعیت خواب خود نگران هستید، حتی ممکن است از شریک زندگی خود بخواهید هر از گاهی شما را کنترل کند و به شما کمک کند تا در موقعیت بهتری قرار بگیرید.

روش های خواب در سه ماهه اول بارداری

در طی سه ماهه اول خوابیدن در هر وضعیتی که زن احساس راحتی کند، خواه در پشت، پهلو یا شکم باشد، برای زن امن است. هر ترکیبی از موقعیت های فوق نیز مناسب است.

رحم آنقدر بزرگ نشده که در خواب تداخل ایجاد کند. با این حال، تغییرات هورمونی، گرسنگی شبانه، حالت تهوع و سایر علائم بارداری ممکن است خواب را دشوارتر کند.

همانطور که یک زن به سه ماهه دوم و سوم می رسد، خوابیدن در سمت چپ بسیار ایده آل است. قرار گرفتن در این وضعیت جریان خون به رحم را بدون فشار آوردن به کبد به حداکثر می رساند. زنانی که در دوران بارداری دچار ران یا کمر درد می شوند ممکن است متوجه شوند که قرار دادن یک یا دو بالش بین زانوها یا خم شدن زانوها در هنگام خواب می تواند به تسکین کمک کند.

زنی که ترجیح می دهد به پهلو راست بخوابد می تواند در عوض این موقعیت را اتخاذ کند. هیچ تحقیق نشان نمی دهد که این خطرناک است.

برخی از موقعیت های خواب دیگر که ممکن است به حل مسائل مشترک کمک کند عبارتند از:

  • بالا بردن پاها با بالش برای کمک به تورم و درد پا
  • بالا بردن قسمت بالای بدن با چند بالش برای کاهش سوزش سر دل
  • استفاده از بالش بدن یا بالش بارداری برای مهار کردن بدن و ایجاد پشتیبانی اضافی از پشت

به طور کلی، خوابیدن در هر موقعیتی به طور کلی در اوایل بارداری، مناسب و خوب است. اما اگر می خواهید راحت تر باشید، بالشی را بین پاهای خود قرار دهید.

روش های خواب در سه ماهه دوم بارداری

در سه ماهه دوم بارداری، با رشد شکم، از تشک سفت استفاده کنید تا کمرتان قوس پیدا نکند. اگر تشک شما خیلی نرم است، می توانید تخته ای را بین تشک و فنر تخت خود قرار دهید. همچنین می توانید از بالش های بارداری استفاده نمایید. آنها به شکل U یا C هستند و در کل بدن شما می پیچند تا به خوابیدن به پهلو کمک کنند. بالش را طوری قرار می دهید که در امتداد پشت شما قرار بگیرد. سپس قسمت جلو را بغل کنید و همزمان آن را بین زانوان خود قرار دهید.

روش های خواب در سه ماهه سوم بارداری

بهترین حالت خواب دوران بارداری 1 | پزشکت

در سه ماهه سوم بارداری – از هفته 28 بارداری به بعد – خوابیدن به پشت باعث فشار بر رگ های اصلی خونی می شود که خون را به رحم می رسانند. این فشار ممکن است اکسیژن رسانی به جنین را کاهش دهد. همچنین می تواند علائم ناخوشایند مانند سرگیجه و دل درد را در زن افزایش دهد.

یک مطالعه در سال 2019 ارتباط خواب مداوم در دوران بارداری را با افزایش خطر تولد نوزاد مرده مرتبط می داند. مطالعات دیگر نیز به همین نتیجه رسیده اند.

در سه ماهه سوم بارداری، به استفاده از بالش بارداری ادامه دهید. اگر استفاده از آنها را دشوار می دانید، بالش های گوه ای را انتخاب کنید. می توانید آنها را زیر شکم و پشت خود قرار دهید تا از چرخیدن شما در حین خواب جلوگیری کند. اگر به سادگی نمی توانید به پهلو بخوابید، سعی کنید از بالش برای حمایت از بالاتنه تان، در زاویه 45 درجه استفاده کنید.

خوابیدن به پشت

خوابیدن به پشت به طور کلی در طول سه ماهه اول ایمن در نظر گرفته می شود. پس از آن، باید مراقب باشید. خوابیدن تمام شب به پشت می تواند منجر به مرگ نوزاد شود. به علاوه، به پشت خوابیدن مشکلات دیگری نیز دارد. این وضعیت ممکن است به کمر درد، بواسیر، مشکلات گوارشی و گردش خون ضعیف منجر شود. همچنین ممکن است احساس سبکی سر یا گیجی داشته باشید.

چه عواملی می تواند باعث افزایش خطر مرده زایی شود؟

بهترین حالت خواب دوران بارداری 5 | پزشکت

وضعیت خواب در سه ماهه سوم مهم است زیرا اگر به پشت بخوابید، وزن ترکیبی کودک و رحم به سایر اندام های بدن فشار می آورد.

محققان به طور قطعی نمی دانند که چه عواملی دقیقاً باعث افزایش خطر مرده زایی می شود، اما به نظر می رسد که خوابیدن به پشت کودک و رحم به رگهای اصلی خونی که رحم را تأمین می کنند فشار وارد کرده و این می تواند جریان خون یا اکسیژن را به کودک محدود کند.

مطالعات اخیر بیشتر نشان داده است که هنگامی که زنی در اواخر بارداری به پشت دراز می کشد (در مقایسه با خوابیدن به پهلو) کودک فعالیت کمتری دارد و در الگوهای ضربان قلب تغییر می کند.

وب سایت های زیادی وجود دارند که به شما می گویند، خوابیدن در سمت چپ برای بارداری بهتر است.

یکی از مطالعات تحقیقاتی کوچکتر، از اوکلند، نیوزیلند، نشان داد که زنانی که در آخرین شب بارداری به پهلوی چپ خود می خوابند، خطر تولد نوزاد مرده را در مقایسه با افرادی که در سمت راست خود می خوابند، به نصف کاهش می دهند. با این حال، همان یافته در هیچ آزمایش دیگری دیده نشده است (از آن زمان تاکنون سه مطالعه تحقیقاتی منتشر شده دیگر انجام شده است).

نشان داده شده است که خوابیدن در سمت چپ شما به کلیه ها کمک می کند تا از مواد زائد و مایعات بدن راحت تر دفع شوند.

سخن آخر

در سه ماهه سوم توصیه ما این است که به پهلو بخوابید زیرا تحقیقات نشان داده است که این امر برای کودک مطمئن تر است.

تحقیقات نشان داده است که در سه ماهه سوم بارداری (بعد از 28 هفته بارداری) خوابیدن به پشت می تواند خطر تولد نوزاد مرده را افزایش دهد.

پزشکان توصیه می کنند به روی پهلو – راست یا چپ – استراحت کنید تا جریان خون بهینه به شما و کودک شما برسد. فراتر از این، بهتر است سعی کنید از برخی وسایل کمکی مانند بالش استفاده کنید تا در راحت ترین موقعیت خود قرار بگیرید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز