لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

برملانوتید bremelanotide یا ویاگرای زنانه چیست؟

برملانوتید چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

برملانوتید چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


برملانوتید (bremelanotide) یا ویاگرای زنانه، برای درمان کاهش میل جنسی در زنانی که یائسگی را پشت سر نگذاشته اند و میل جنسی آن ها در گذشته کاهش نداشته، استفاده می شود. از برملانوتید باید فقط برای درمان کاهش میل کم جنسی مربوط به موقعیت جنسی است، استفاده شود. از برملانوتید نباید برای درمان میل کم جنسی که ناشی از مشکلات رابطه، مشکلات سلامتی، بیماری روانی یا استفاده از برخی داروها است، استفاده شود.

برملانوتید برای استفاده در مردان یا در زنانی که یائسه شده اند کاربردی ندارد. به عبارتی برای بهبود عملکرد جنسی نباید از برملانوتید استفاده شود.

هشدارهای مصرف برملانوتید

برملانوتید چیست؟ | پزشکت

در صورت داشتن مشکلات قلبی یا فشار خون بالا یا غیرقابل کنترل، نباید از برملانوتید استفاده کنید. قبل از مصرف این دارو ،اگر به آن حساسیت دارید و یا داروهای مربوط به بیماری قلبی و فشار خون بالا درمان یا کنترل نشده حتما با پزشک خود مشورت کنید. مصرف برملانوتید برای افراد زیر 18 سال تأیید نشده است.

اگر تا به حال مشکلات زیر را داشته اید پزشک خود را در جریان بگذارید:

  • بیماری کلیوی
  • فشار خون بالا
  • بیماری قلبی یا عروقی
  • فشار خون بالا کنترل نشده. در بیماران با این شرایط نباید استفاده شود.
  • بیماری کبدی، شدید با احتیاط استفاده شود. اثرات ممکن است به دلیل کندتر شدن دارو از بدن افزایش یابد.
  • مشکل معده یا روده (به عنوان مثال، تخلیه آهسته معده). با احتیاط استفاده کنید. ممکن است این وضعیت را بدتر کرده و باعث کاهش جذب داروهای خوراکی شود.

برملانوتید ممکن است به نوزاد لقاح یافته آسیب برساند. استفاده موثر از وسایل کنترل بارداری برای پیشگیری از بارداری می تواند مفید باشد. اگر باردار شدید، مصرف دارو را متوقف کنید و فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. شیردهی هنگام استفاده از برملانوتید ممکن است بی خطر باشد. در مورد هر گونه خطر ناشی از این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه مصرف برملانوتید

تمام دستورالعمل های روی برچسب نسخه خود را دنبال کنید و تمام راهنماهای دارو یا برگه های دستورالعمل را بخوانید. دارو را دقیقاً طبق دستورالعمل استفاده کنید.

برملانوتید در زیر پوست تزریق می شود. یک پرستار یا پزشک ممکن است به شما آموزش دهد که چگونه خودتان به درستی از دارو استفاده کنید. دستورالعمل های استفاده همراه با دارو را بخوانید و آنها را به دقت دنبال کنید. اگر همه دستورالعمل ها را نمی دانید از پزشک یا داروساز خود سوال بپرسید.

حداقل 45 دقیقه قبل از فعالیت جنسی از برملانوتید استفاده کنید. در هر ۲۴ ساعت فقط یکبار تزریق انجام دهید. در طی 1 ماه بیش از 8 تزریق کامل استفاده نکنید. فقط وقتی آمادگی تزریق را دارید آمپول را آماده کنید.

اگر دارو سالم به نظر نمی رسد، رنگ آن تغییر کرده یا ذراتی در آن وجود دارد، از آن استفاده نکنید. برای دریافت داروی جدید با داروساز خود تماس بگیرید. برملانوتید می تواند حالت تهوع ایجاد کند، که ممکن است شدید باشد. این دارو را دقیقاً همانطور که پزشک تجویز کرده استفاده کنید.

سلامت بانوان

در صورت عدم بهبود علائم پس از 8 هفته با پزشک خود تماس بگیرید. دارو باید در دمای اتاق خنک و دور از گرما و نور نگهداری شود. آن را در یخچال قرار ندهید. قلم های تزریق بلا استفاده را در کارتن اصلی خود نگه دارید. فقط یک بار از قلم تزریق پیش ساخته استفاده کنید. قوانین محلی را در مورد نحوه دفع این دارو دنبال کنید. آن را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگه دارید.

از آنجا که در موارد لزوم از برملانوتید استفاده می شود، برنامه دوز روزانه ندارد. اگر از دارو بیش از میزان توصیه شده استفاده کرده اید، سریعا با اورژانس تماس بگیرید. دستورالعمل های پزشک خود را در مورد هرگونه محدودیت در غذا، نوشیدنی یا فعالیت دنبال کنید.

دستورالعمل قبل از مصرف برملانوتید

برملانوتید چیست؟ | پزشکت

قبل از استفاده خطرات مصرف دارو باید در مقابل منافع آن سنجیده شود. این تصمیمی است که شما و پزشک اتخاذ خواهید کرد. برای این دارو موارد زیر باید در نظر گرفته شود:

آلرژی. اگر تاکنون واکنش غیرمعمول یا آلرژیک نسبت به این دارو یا داروهای دیگر داشته اید، به پزشک خود بگویید. همچنین اگر انواع دیگری از آلرژی مانند غذاها، رنگها، مواد نگهدارنده یا حیوانات را دارید، به متخصص بهداشت خود اطلاع دهید. برای محصولات بدون نسخه، برچسب یا مواد بسته بندی را با دقت بخوانید.

کودکان. مطالعات مناسبی در مورد رابطه سن و اثرات تزریق برملانوتید در جمعیت کودکان انجام نشده است. امنیت و اثربخشی آن در کودکان تایید نشده است.

سالمندان. مطالعات مناسب در مورد رابطه سن با اثرات تزریق برملانوتید در سالمندان انجام نشده است.

عوارض جانبی برملانوتید

برملانوتید چیست؟ | پزشکت

در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک، از کمک های فوری پزشکی استفاده کنید، مانند:

  • کهیر
  • اختلال در  تنفس
  • تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو

در صورت داشتن موارد زیر، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

فشار خون و ضربان قلب شما باید ظرف 12 ساعت پس از تزریق به حالت طبیعی برسد. اگر این عوارض بیش از 12 ساعت طول کشید، به پزشک خود اطلاع دهید.

برملانوتید ممکن است رنگ لثه یا پوست (به ویژه در صورت یا پستان) را تیره کند. افرادی که رنگ پوست تیره دارند ممکن است بیشتر در معرض این عارضه جانبی قرار بگیرند. این تغییرات پوستی حتی پس از قطع مصرف برملانوتید نیز ممکن است دائمی باشد. با پزشک خود درمورد علائم خود صحبت کنید. عوارض جانبی شایع این دارو ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد
  • سرفه
  • کبودی
  • قرمزی
  • خارش
  • سردرد
  • خونریزی
  • خستگی
  • سرگیجه
  • گرفتگی بینی
  • تهوع و استفراغ
  • گرگرفتگی (گرمای ناگهانی، قرمزی یا احساس گزگز)
  • بی حسی یا احساس سوزن سوزن شدن در محل تزریق

این لیست کاملی از عوارض جانبی نیست و ممکن است موارد دیگری نیز رخ دهد. برای مشاوره پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید.

میزان معمول برای اختلال میل جنسی کم در بزرگسالان 75/1 میلی گرم به صورت زیر جلدی در صورت نیاز 45 دقیقه قبل از فعالیت جنسی پیش بینی شده است. بیش از 1 دوز نباید در مدت 24 ساعت تجویز شود. تجویز بیش از 8 دوز در ماه توصیه نمی شود.

مصرف برملانوتید در بارداری و شیردهی

داده های کافی برای تعیین خطر مرتبط با دارو برای نقص های عمده هنگام تولد، سقط جنین یا پیامدهای نامطلوب مادر یا جنین وجود ندارد. داده های حیوانی احتمال آسیب به جنین را نشان می دهد. مادرانی که توانایی بارداری شدن را دارند باید از پیشگیری از بارداری موثر استفاده کنند. در صورت مشکوک بودن به بارداری، استفاده از آن را متوقف کنید.

هیچ اطلاعاتی در مورد استفاده بالینی از برملانوتید در دوران شیردهی در دسترس نیست. از آنجا که برملانوتید یک مولکول پپتیدی حلقوی با وزن مولکولی 1025 است، احتمالاً مقدار آن در شیر بسیار کم و جذب آن بعید است. زیرا احتمالاً در دستگاه گوارش نوزاد از بین می رود. تا زمانی که اطلاعات بیشتری در دسترس نباشد، از برملانوتید باید در دوران شیردهی خصوصاً هنگام شیر دادن به نوزاد تازه به دنیا آمده یا نوزاد نارس با احتیاط استفاده شود.

تداخل دارویی برملانوتید

برملانوتید چیست؟ | پزشکت

برملانوتید می تواند سرعت هضم غذا در شما را کاهش دهد. حتی ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا بدن شما داروهایی را که از طریق دهان مصرف می کنید، جذب کند. در مورد سایر داروهای خود، به ویژه موارد زیر با پزشک خود مشورت کنید.

  • آنتی بیوتیک
  • داروی های ضد درد
  • نالترکسون(برای درمان اعتیاد به الکل یا مواد افیونی).

 این لیست کامل نیست. سایر داروها  از جمله داروهای بدون نسخه، ویتامین ها و محصولات گیاهی ممکن است برملانوتید را تحت تأثیر قرار دهند. همه تداخلات دارویی احتمالی در اینجا ذکر نشده است.

به یاد داشته باشید، این دارو و سایر داروها را از دسترس کودکان دور نگه دارید، هرگز داروهای خود را برای دیگران تجویز نکنید و این دارو را فقط برای موارد تجویز شده استفاده کنید.

سخن آخر

تزریق برملانوتید برای درمان اختلال میل جنسی بیش فعالی (HSDD) در زنان قبل از یائسگی که قبلاً مشکلی در میل جنسی نداشتند و در هر نوع تحریک، موقعیت یا شریک زندگی رخ می دهد، استفاده می شود. این دارو فقط باید در زنانی استفاده شود که میل جنسی پایینی دارند که برای آنها آزار دهنده است و به دلیل مشکل پزشکی یا بهداشت روانی، مشکلات در روابط یا دارو یا سایر مواد مخدر ایجاد نمی شود. زنانی که یائسه شده اند و آقایان نباید از برملانوتید استفاده کنند. برای بهبود عملکرد جنسی از این دارو استفاده نکنید. این دارو فقط با تجویز پزشک در دسترس است.

این دارو به صورت تزریق در زیر پوست شما، معمولاً در معده یا ران، تجویز می شود. شما یا مراقب خود ممکن است برای تهیه و تزریق این دارو در خانه آموزش دیده باشید. مطمئن باشید که نحوه استفاده از دارو را می دانید. هر بار برای تزریق دارو از یک ناحیه بدن متفاوت استفاده کنید. این به شما کمک می کند تا از مشکلات پوستی ناشی از تزریق جلوگیری کنید.

مایعات موجود در قلم خودکار انژکتور را بررسی کنید. باید شفاف یا بی رنگ باشد. در صورت کدر بودن، تغییر رنگ یا وجود ذرات از دارو استفاده نکنید. در هر بار تزریق داروی خود از یک سوزن جدید استفاده کنید.

برخی از عوارض جانبی ممکن است رخ دهد که معمولاً نیازی به توجه پزشکی ندارند. با سازگاری بدن با دارو، این عوارض جانبی ممکن است از بین بروند. همچنین، متخصص مراقبت های بهداشتی شما ممکن است بتواند در مورد راه های پیشگیری یا کاهش برخی از این عوارض جانبی به شما بگوید. در صورت ادامه یا آزار دهنده بودن عوارض جانبی زیر، یا در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد آنها، با متخصص بهداشت خود مشورت کنید.

منابع:

https://www.drugs.com/mtm/bremelanotide.html

https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements/bremelanotide-subcutaneous-route/side-effects/drg-20466805?p=1

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز