لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

برفک نوک سینه های زنان شیرده

برفک نوک سینه های زنان شیرده | پزشکت

فهرست مطالب

برفک نوک سینه های زنان شیرده

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

در ارتباط با برفک نوک سینه های زنان شیرده، باید بدانیم که این عفونت ممکن است گاهی در نوزادان شیرده و در نوک سینه های زنان شیرده رخ دهد. برفک ناشی از رشد بیش از حد Candida albicans، قارچی است که در دستگاه گوارش و روی پوست زندگی می کند. کاندیدا یک ارگانیسم طبیعی است. معمولاً مشکلی ایجاد نمی کند، اما رشد غیرقابل کنترل آن می تواند منجر بروز برفک شود.

برفک نوک سینه های زنان شیرده، می تواند در نوک سینه ها، آرئول ها و پستان ها قرار گیرد و ممکن است باعث درد قابل توجهی شود. این وضعیت در مواردی که نوک پستان شما ترک خورده و باز باشد بیشتر رخ می دهد. در صورت ابتلا به عفونت مخمر واژن، احتمال ابتلا به برفک در سینه های شما نیز بیشتر می شود.

حتی ممکن است نوزادانی که از شیر مادر خودشان تغذیه می کنند در دهان و زبان خود به برفک مبتلا شوند که به برفک دهانی معروف است. برفک دهان در نوزادان می تواند دردناک باشد. اگر کودک شما برفک دهانی دارد ممکن است بدقلق یا در تغذیه دچار مشکل شود. برفک دهان در نوزادان زیر 6 ماه شایع است.

علائم برفک چیست؟

برفک زدن بر روی پستان ها ممکن است باعث درد هنگام تغذیه و شیرخوردن نوزادان و بعد از آن شود. برای برخی از زنان، درد می تواند شدید باشد. درد ممکن است در نوک سینه ها یا پشت آرئول احساس شود. حتی احتمال دارد تا یک ساعت بعد از شیردهی ادامه داشته باشد. سایر علائم برفک ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خارش نوک سینه ها
  • رنگ پریدکی نوک سینه ها و آرئول ها یا نواحی سفید روی نوک سینه ها و آرئول ها
  • احساس سوزش موقتی یا طولانی مدت در نوک پستان ها
  • پوست براق روی نوک سینه ها یا اطراف آن
  • پوسته بر روی نوک سینه ها و آرئول ها

برفک دهان در نوزادان

برفک نوک سینه های زنان شیرده | پزشکت

علائم این بیماری در نوزادان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • لکه های سفید و شیری روی لثه ها، زبان، گونه های داخلی و لوزه ها که هنگام لمس به راحتی خونریزی می کنند.
  • تحریک و قرمز شدن پوست در دهان
  • ترک خوردگی پوست در گوشه های دهان
  • بثورات پوشک که از بین نمی رود؟

چه عواملی باعث برفک می شوند؟

برفک می تواند به دلیل رشد بیش از حد کاندیدا ایجاد شود. اگر باکتری های سالم بدن نتوانند قارچ را کنترل کنند، احتمال رشد بیش از حد آنها وجود دارد. در صورت ضعف در سیستم ایمنی بدن احتمال وقوع آن بسیار زیاد است. نوزادان بیشتر به آفت دهان حساس هستند زیرا سیستم ایمنی بدن آنها هنوز کامل نشده است.

برفک همچنین بسیار مسری است. مادران در دوران شیردهی و نوزادان شیرخوار می توانند از طریق تغذیه به یک چرخه مداوم برای عفونت مجدد مبتلا شوند. برهمین اساس مادر و کودک در هنگام بروز عفونت حتما باید تحت درمان قرار بگیرند. در صورت ابتلا به برفک دهانی در دوران بارداری، شیرمادر و هر چیزی که پستان مادر را لمس کند می تواند منجر به انتشار و شیوع باکتری شود، از جمله:

  • دست ها
  • سوتین های پرستاری
  • پد های پرستاری
  • تن پوش
  • حوله

در صورتی که کودک شما به برفک مبتلا باشد، هر چیزی که در دهان او قرار بگیرید ممکن است برفک را انتشار دهد. برای جلوگیری از این مسئله، باید پستانک و هر چیزی که در دهان نوزادان قرار می گیرد، استریل شود. علاوه بر آن، برفک دهانی در هنگام شیردهی می تواند از کودک به پستان مادر منتقل شود. اگر قارچ در مدفوع آنها باشد، ممکن است از راه مدفوع به شما منتقل شود.

در صورت ابتلا به عفونت قارچی در واژن، این امکان وجود دارد که شما در معرض خطر ابتلا به عفونت قارچی بر روی پستان خودتان باشید.

سلامت بانوان

اگر از داروهای خاصی مانند آنتی بیوتیک ها، کورتیکواستروئیدها و انواع خاصی از داروهای سرطان استفاده می کنید، ممکن است باز هم در معرض خطر ابتلا به عفونت برفک پستان باشید. این داروها می توانند باکتری های سالم را از بین ببرند و احتمال بروز برفک را بیشتر می کند.

سطح بالای قند خون همچنین می تواند منجر به رشد بیش از حد مخمر شود. زنان مبتلا به دیابت بیشتر از زنان بدون این بیماری در معرض خطر برفک هستند.

در برفک دهانی چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

برفک نوک سینه های زنان شیرده | پزشکت

اگر احتمال می دهید که شما یا نوزادتان به برفک دهانی مبتلا شده باشید، هر دو باید توسط پزشک ویزیت شوید. برخی از موارد برفک دهان ممکن است بدون درمان برطرف شود، اما درمان کامل این بیماری تنها راهی است که می توانید چرخه عفونت بین مادر و نوزاد را از بین ببرید

پزشک معالج می تواند با تراشیدن آرام ضایعات موجود در داخل دهان و بررسی آنها در زیر میکروسکوپ، برفک دهانی را تشخیص می دهد. یک متخصص اطفال نیز ممکن است ناحیه پوشک کودک شما را بررسی کند تا تشخیص دهد که آیا برفک به سایر نواحی بدن نوزاد انتشار یافته است یا خیر.

برای تشخیص برفک بر روی پستان ها، پزشک پستان های مادر را معاینه می کند و در مورد علائم بیمار سوالاتی را می پرسد س همچنین ممکن است برای رد سایر انواع عفونت آزمایش خون را تجویز کند.

برفک چگونه درمان می شود؟

برفک نوک سینه های زنان شیرده | پزشکت

برفک با داروهای ضد قارچ قابل درمان است. پزشک ممکن است یک کرم ضد قارچ موضعی مانند کرم میکونازول را برای استفاده در پستان های مادر تجویز کند.

برخی از داروهای ضد قارچ موضعی برای استفاده خوراکی مناسب هستند، اما برخی دیگر باید قبل از اینکه به کودک خود اجازه شیرخوردن بدهید، از روی پستان پاک شوند. از پزشک یا داروساز بپرسید آیا کرم مورد استفاده شما برای کودک شما بی خطر است یا خیر.

همچنین ممکن است پزشک نوع دیگری از داروی ضد قارچی که به صورت قرص مصرف می شود، تجویز کند.

اگر دیابت دارید، پزشک قبل از هر گونه گزینه درمانی باید مطمئن شود که قند خون شما کنترل شده است یا نه؟

اگر عفونت باعث درد می شود، با پزشک خود در مورد انواع داروهای ضد درد که می توانید هنگام شیردهی استفاده کنید، مشورت کنید. پزشک می تواند برای درمان برفک  در کودکان ژل خوراکی تجویز کند که از قسمت دهانی استفاده می شود. بیشتر ژل های خوراکی به راحتی توسط بافت پستان جذب نمی شوند، بنابراین برای انتخاب بهترین گزینه با پزشک خود مشورت کنید.

بهبودی برفک چه مدت طول می کشد؟

ابتلا به برفک ممکن است باعث کاهش شیر در مادران شود. حتی در صورت بروز علائم، ممکن است شیردهی نیز دشوارتر شود. با این حال، امکان شیردهی در طول دوره درمان وجود دارد. ادامه شیردهی می تواند به حفظ میزان شیر مادر کمک کند.

احتمال اینکه برفک به طور کامل از بین برود و درمان شود وجود دارد و احتمالا دو هفته طول می کشد. مطمئن شوید که تمام داروهای خود را مصرف کرده و بهداشت را رعایت کنید تا از عود مجدد پیشگیری شود. همچنین در حین آلودگی، شیرهایی را که ذخیره کرده اید را بریزید.

چگونه می توان از برفک در شیردهی جلوگیری کرد؟

برفک نوک سینه های زنان شیرده | پزشکت

چندین استراتژی وجود دارد که می توانید برای پیشگیری و برفک زدن در دوران شیردهی استفاده کنید:

  • دستان خود را به خصوص پس از شیردهی و تعویض پوشک مرتباً بشویید.
  • سعی کنید استرس خود را کاهش دهید. سطح بالای استرس مزمن ممکن است بر سیستم ایمنی بدن شما تأثیر منفی بگذارد.
  • یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید و میزان قند خود را کاهش دهید.
  • هر آنچه کودک در دهان خود قرار می دهد مانند پستانک یا اسباب بازی های دندان درآوردن را استریل کنید.
  • نوک سینه های خود را در فاصله بین شیر دادن خشک نگه دارید. در صورت امکان، چند دقیقه پس از شیردهی بدون سوتین بمانید تا نوک سینه های شما در هوا خشک شوند.
  • اگر از پد سینه استفاده می کنید، از نوع بدون آسترهای پلاستیکی استفاده کنید. چون استفاده از این پدها می توانند رطوبت را در خودشان نگه دارند و شما را در معرض برفک دهانی قرار دهند.
  • با خوردن روزانه ماست، یا با مصرف پروبیوتیک یا مکمل لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس سطح باکتریهای مفید خود را افزایش دهید.
سخن آخر

برفک بسیار مسری است و می تواند بین یک مادر در دوران شیردهی و یک نوزاد شیرخوار منتقل شود. داروهای موضعی یا خوراکی می توانند برفک را از بین ببرند. بهداشت مناسب و عادات سالم نیز می تواند شیوع آن را دشوارتر کند.

سخن آخر

برفک یک مشکل شایع شیردهی است. در حالی که می توانید به تنهایی به برخی از مسائل مربوط به شیردهی رسیدگی کنید، اما برفک اینگونه نیست. برفک یک عفونت است و نیاز به درمان دارد. با درمان، شما و نوزاد خود احساس بهتری خواهید داشت و در مدت زمان کوتاهی به روال عادی تغذیه با شیر مادر خود باز می گردید. اما اگر آن را نادیده بگیرید، برفک ممکن است منجر به آسیب نوک سینه یا از شیرگیری زودرس شود. این بیماری می تواند به سایر اعضای خانواده نیز سرایت کند.

برفک یک عفونت قارچی است که در محیط های گرم، مرطوب و تاریک رشد و گسترش می یابد. این بیماری در اثر رشد بیش از حد نوعی قارچ به نام کاندیدا آلبیکنس ایجاد می شود. این عفونت همچنین با عنوان Monilia، کاندیدیازیس یا کاندیدوز نیز شناخته می شود.

کاندیدا به طور معمول در بدن شما یافت می شود. معمولاً هیچ آسیبی نمی رساند، زیرا توسط باکتری های خوب در بدن کنترل می شود. با این حال، وقتی تغییری در تعادل سالم باکتری ها و مخمر ایجاد شود، کاندیدا می تواند رشد کرده و مشکلاتی را ایجاد کند.

یکی از مواردی که می تواند بر تعادل طبیعی باکتری ها و مخمرها در بدن شما تأثیر بگذارد، استفاده از آنتی بیوتیک ها است. اگر شما یا کودکتان برای مقابله با عفونت مجبور به مصرف آنتی بیوتیک هستید، مصرف آنها ممکن است برخی از باکتری های خوب بدن را از بین ببرد.

اگر مبتلا به دیابت هستید، مستعد ابتلا به عفونت قارچی هستید. 1 علاوه بر این، اگر در سینه های شما شیر نشت شده و از پد سینه استفاده می کنید، پدهای گرم و مرطوب روی پوست شما می تواند فرصت دیگری برای رشد مخمر ایجاد کند.

منابع:

https://www.healthline.com/health/parenting/thrush-breastfeeding#outlook

https://www.verywellfamily.com/thrush-and-breastfeeding-4047371

[advisers limit=3 skill=”9″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز