لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

چه زمانی به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنیم؟

چه زمانی به متخصص زنان مراجعه کنیم؟ | پزشکت

فهرست مطالب

چه زمانی به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنیم؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

مراجعه به یک متخصص زنان و زایمان می تواند ناراحت کننده باشد. بسیاری از خانم ها از مراجعه به متخصص زنان و زایمان ترس دارند. با این حال، این کاری است که هر زن باید انجام دهد.

مراجعه منظم به متخصص زنان برای همه خانم ها مهم است. کالج متخصص زنان و زایمان آمریکا توصیه می کند که دختران باید از 13 تا 15 سالگی مراجعه به متخصص زنان را شروع کنند.

متخصص زنان و زایمان، رشته ای از پزشکی است که در آن متخصصان بر روی بهداشت و باروری زنان و درمان بیماری های مربوط به زنان تمرکز می کنند.

 آنها بدن شما را بررسی می کنند تا از سالم بودن سیستم تولید مثل شما مطمن شوند. حتی یک متخصص زنان و زایمان می تواند در پیشگیری از بروز بیماری ها به شما کمک می کنند. مراجعه به یک متخصص زنان به این معنی است که شما مسئولیت بدن خود را با روش های جدید بر عهده می گیرید.

بارداری، اولین علت مراجعه خانم ها به یک متخصص زنان است. با این حال، خانم ها باید یکسری علائم را نادیده نگیرند و در صورت بروز آنها به طور حتم به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنند. ما در این مقاله برخی از دلایلی که زنان باید برای تشخیص علت آنها به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنند را بررسی می کنیم.

قاعدگی نامنظم

خانم هایی که دوره های قاعدگی از دست رفته را تجربه می کنند، بهتر است برای تشخیص علت اصلی وضعیت خود، به یک متخصص زنان مراجعه کنند. حذف دوره های قاعدگی، می تواند یکی از اولین نشانه های بروز مشکل در سیستم تولید مثلی زنان باشد.

حذف دوره های قاعدگی اغلب از مواردی مانند کاهش یا افزایش وزن، اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی یا پرخوری، کم خونی، تمرین شدید ورزشی، شیردهی، استرس عاطفی، نوعی بیماری، مسافرت زیاد، استفاده از داروهای ضد بارداری نامناسب و داروهای غیرقانونی، حتی آسم و تب یونجه ناشی می شود.

با این حال، شرایطی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک، یائسگی یا عدم تعادل هورمونی نیز می توانند این مشکل را تحریک کنند. بنابراین، برای اطلاع از علت دقیق آن، به متخصص زنان خود مراجعه کنید.

در وقت ملاقات، متخصص زنان ابتدا احتمال بارداری را تایید و یا رد می کند. اگر نتیجه تست حاملگی منفی باشد، آزمایشات دیگری نیز انجام می شود. بسته به علت، درمان برای رفع مشکل و جلوگیری از عود مجدد آن شروع خواهد شد.

مشکلات ادراری

اگر تکرر ادرار دارید و یا زیاد دستشویی می روید، به متخصص زنان خود مراجعه کنید. این وضعیت می تواند نشانه ای از عفونت ادراری باشد. علاوه بر تمایل شدید و مداوم به ادرار، سایر علائم و نشانه های عفونت ادراری شامل دفع ادرار مکرر اما اندک، درد یا احساس سوزش در هنگام ادرار کردن، درد لگن و ادرار کدر و دارای بوی شدید است.

سلامت بانوان

دلایل تکرر ادرار هرچه باشد، در صورت تشخیص به موقع، شما و متخصص زنان باید برای درمان آن سریعا اقدام کنید.

ترشح غیر طبیعی واژن

چه زمانی به متخصص زنان مراجعه کنیم؟ | پزشکت

برای خانمها معمول است که بین چرخه های قاعدگی ترشحات خفیف واژن (از رنگ روشن تا سفید شیری) را تجربه کنند. ترشحات واژن بخشی از روند تمیز کردن واژن و دهانه رحم در بدن است. هنگام تخمک گذاری، شیردهی یا تحریک جنسی، ترشحات واژن افزایش می یابد.

اما اگر متوجه تغییر رنگ، بو و مقدار ترشحات واژن شده اید، به متخصص زنان خود مراجعه کنید. برخی از دلایل ترشح غیر طبیعی واژن، عفونت های باکتریایی یا مخمری، عفونت های مقاربتی، عوارض قرص های جلوگیری از بارداری، سرطان دهانه رحم و یائسگی است.

ترشحات غیر طبیعی واژن می توانند ناراحتی زیادی ایجاد کنند. برای درمان این مشکل داروها و همچنین داروهای خانگی وجود دارد. برای تعیین علت و درمان مناسب به متخصص زنان مراجعه کنید.

لکه بینی و خونریزی نامنظم و شدید

اگر لکه بینی یا خونریزی خفیفی مشاهده کردید که با پریود یا تخمک گذاری شما ارتباط ندارد، فوراً خود را توسط یک متخصص زنان بررسی کنید. خونریزی در حین یا بعد از مقاربت می تواند به دلیل آسیب به پوشش رحم، التهاب دهانه رحم یا مشکل دیگری باشد.

خونریزی نامنظم واژن همچنین می تواند نشانه پولیپ رحم، فیبروم، عفونت اندام های لگن، سرطان دهانه رحم یا رحم باشد. اگر در دوران بارداری خونریزی واژینال دارید، باید سریعا با پزشک خود مشورت کنید.

قاعدگی شدید و دردناک

چه زمانی به متخصص زنان مراجعه کنیم؟ | پزشکت

اگر به طور ناگهانی دچار خونریزی غیرمعمول دردناک و زیاد یا طولانی مدت شدید، آن را نادیده نگیرید. خونریزی قاعدگی وقتی زیاد تلقی می شود که مجبور شوید بیشتر از هر 2 ساعت یکبار دستمال بهداشتی یا تامپون را عوض کنید.

برخی از دلایل دوره های شدید قاعدگی عدم تعادل هورمونی، فیبروم، پولیپ، آدنومیوز، بیماری التهابی لگن، آندومتریوز، بیماری تیروئید و بیماری کبد یا کلیه است. از دست دادن خون به دلیل یک دوره شدید می تواند منجر به کم خونی، خستگی، تنگی نفس و بسیاری از عوارض دیگر شود.

به توصیه های متخصص زنان خود عمل کنید. اگر برای شرایط شما مناسب باشد، می توانید ملاس Blackstrap را برای کمک به تنظیم میزان خون از دست رفته در دوران قاعدگی امتحان کنید.

ملاس Blackstrap دارای مقدار زیادی آهن به تولید گلبول های قرمز کمک می کند. کافی است 1 قاشق چای خوری ملاس بند سیاه را به یک فنجان آب گرم یا شیر اضافه کنید. آن را یک بار در روز بنوشید.

برآمدگی پستان

شما نباید هیچ گونه توده غیرمعمول در پستان یا زیر بغل خود را نادیده بگیرید. آنها می توانند نشانه ای از سرطان پستان، رایج ترین شکل سرطان در میان زنان باشند.

بنابراین، یک توده را کاملا توسط یک متخصص زنان بررسی کنید، مخصوصاً اگر 3 هفته یا بیشتر طول بکشد.

زنان میانسال و سالمند باید ماهانه خودآزمایی پستان انجام دهند. در طول معاینه، توده های قابل مشاهده، تورم، قرمزی، بثورات و هر گونه ترشحات از نوک پستان ها را جستجو کرده و احساس کنید.

بوی خاص واژن

بوی شدید واژن یک مشکل بسیار رایج است که باعث می شود یک زن به متخصص زنان خود مراجعه کند. بوی ملایم واژن طبیعی است، اما بوی شدید مانند بوی ماهی ممکن است نشان دهنده یک مشکل باشد. علاوه بر این، بوی شدید واژن می تواند بسیار شرم آور باشد.

بوی واژن می تواند به دلیل رشد باکتری ها، عفونت های مخمری، عدم رعایت بهداشت، تغییرات هورمونی و بیماری های مقاربتی بروز پیدا کند. اگر به دلیل عفونت باشد، ممکن است علائمی مانند قرمزی، خارش، سوزش و تحریک در ناحیه واژن را نیز تجربه کنید.

بوی واژن پس از تشخیص توسط متخصص زنان، قابل درمان یا کنترل است. در این فاصله، سعی کنید ماست را در رژیم غذایی خود بگنجانید. مصرف ماست به شما کمک می کند با عفونت مقابله کرده و تعادل pH طبیعی واژن را بازیابی کنید.

عرق کردن زیاد

چه زمانی به متخصص زنان مراجعه کنیم؟ | پزشکت

اگر شما 40 سال یا سن بیشتری دارید و از تعریق بیش از حد ناگهانی و بدون هیچگونه محرک مشخصی رنج می برید، به یک متخصص زنان مراجعه کنید. این وضعیت می تواند در حالی که شما بیدار یا خواب هستید اتفاق بیفتد.

تعریق بیش از حد و همچنین گرگرفتگی می تواند نشانه از یائسگی باشد. سایر علائم و نشانه های یائسگی ممکن است شامل قاعدگی نامنظم، خشکی واژن، نوسانات خلقی و اختلالات خواب باشد.

مراجعه به یک متخصص زنان به تشخیص علت اصلی و تعیین بهترین گزینه های درمانی کمک می کند.

علاوه بر این، شما می توانید سرکه سیب را به عنوان یک روش سالم برای غلبه بر تعریق زیاد امتحان کنید. 1 تا 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب خام، طبیعی و کمی عسل را در یک لیوان آب مخلوط کنید. برای تنظیم هورمون ها آن را روزانه دو بار بنوشید.

در هنگام مراجعه به یک متخصص زنان و زایمان به نکات زیر توجه کنید:

  • به دنبال یک متخصص زنان در منطقه خود باشید که به راحتی بتوانید در مورد مشکل خود با او صحبت می کنید.
  • سابقه پزشکی و همچنین سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری ها و حتی اطلاعات مربوط به چرخه قاعدگی را یادداشت کنید.
  •  از گفتگو درمورد هیچ مشکلی با متخصص زنان خجالت نکشید.
  •  عادت های اجتماعی، فعالیت جنسی یا هرگونه اطلاعات سلامتی خود را پنهان نکنید.
  •  شب قبل از قرار ملاقات خود رابطه جنسی برقرار نکنید.
  •  24 ساعت قبل از قرار ملاقات از داروهای مخمر یا دوش استفاده نکنید.

چند وقت بار باید به یک متخصص زنان مراجعه کنید؟

چه زمانی به متخصص زنان مراجعه کنیم؟ | پزشکت

 زنان باید طی دو یا سه سال بعد از فعالیت جنسی، به متخصص زنان مراجعه کنند؛ و حتی اگر یک زن از نظر جنسی فعال نیست باید اولین معاینه خود را تا سن 21 سالگی انجام دهد.

مراجعه مجدد به متخصص زنان برای اکثر خانم ها، مراجعه یکبار به متخصص زنان در سال کافی است. اگر قصد بچه دار شدن ندارید، می توانید سالانه یا هر سه سال یک بار به متخصص زنان مراجعه کنید. مشکلات ممکن است شامل پاپ اسمیر نامنظم، تغییر در قاعدگی و درد یا تحریک در ناحیه واژن باشد.

 اگرچه متخصصان زنان در بهداشت باروری تخصص دارند، اما بهتر است حتی پس از یائسگی برای بررسی سلامت اندام های تولید مثل خود به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. خانم ها تقریبا در سن 70 سالگی، با سابقه آزمایش پاپ اسمیر طبیعی و بدون هیچ شریک جنسی جدید، می تواند ویزیت های مراجعه به متخصص زنان را متوقف کند.

منابع:

https://www.top10homeremedies.com/news-facts/know-when-a-woman-should-see-a-gynecologist.html

https://www.everydayhealth.com/sexual-health/when-to-see-a-gynecologist.aspx

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز