لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

پیشگیری از بارداری در شیردهی

پیشگیری از بارداری در شیردهی | پزشکت

فهرست مطالب

پیشگیری از بارداری در شیردهی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

اگر اخیراً زایمان کرده‌اید، و در حال حاضر شیر می‌دهید و هنوز برای نوزادی دیگر آماده نیستید، ممکن است به دنبال این باشید که کدام گزینه پیشگیری از بارداری در شیردهی برای شما مناسب تر است. بر همین اساس ما سعی کرده ایم در این مقاله ایمنی شیردهی در هنگام استفاده از کنترل بارداری، مزایا و خطرات احتمالی، گزینه‌های پیشگیری از بارداری در شیردهی، و اهمیت زمان شروع کنترل بارداری پس از زایمان مورد بحث قرار دهیم.

آیا کنترل بارداری در دوران شیردهی ایمن است؟

به طور کلی، کنترل بارداری در دوران شیردهی ایمن است و بر سلامت شما یا کودکتان تأثیری نخواهد گذاشت. بسیاری از داروهای ضد بارداری را می توان بلافاصله پس از زایمان شروع کرد.

برای سه هفته اول پس از زایمان، نباید از روشی مانند قرص، چسب یا حلقه استفاده کنید که دارای هورمون استروژن است. بعد از سه هفته می توانید هر یک از این روش ها را شروع کنید. در حالی که ایده خوبی است که قبل از زایمان گزینه های کنترل بارداری خود را با پزشک خود در میان بگذارید، اما زمان خواهید داشت تا تصمیم بگیرید که کدام نوع برای شما پس از زایمان مناسب است: اکثر پزشکان توصیه می کنند که والدین جدید در حین بهبودی پس از زایمان و زایمان، به مدت شش هفته از رابطه جنسی خودداری کنند.

مزایای پیشگیری از بارداری

پیشگیری از بارداری در شیردهی | پزشکت

بهتر است بین زایمان و باردار شدن مجدد حداقل 18 ماه صبر کنید. این بدان معناست که کودک شما حداقل 1 سال و نیم خواهد بود قبل از اینکه نوزاد دیگری را باردار شوید. این به بدن شما زمان می دهد تا قبل از اینکه برای بارداری بعدی آماده شود، از آخرین بارداری خود به طور کامل بهبود یابد.

باردار شدن مجدد قبل از 18 ماهگی خطر ابتلا به برخی مشکلات سلامتی را برای کودک شما افزایش می دهد، از جمله:

  • وزن کم هنگام تولد: این زمانی است که نوزاد شما با وزن کمتر از 5 پوند، 8 اونس به دنیا می آید.
  • کم سن بودن برای سن حاملگی (SGA): این بدان معناست که کودک شما بر اساس تعداد هفته های رحم کوچکتر از حد طبیعی است.
  • زایمان زودرس: این بدان معناست که کودک شما خیلی زود و قبل از هفته 37 بارداری متولد می شود. نوزادان نارس نسبت به نوزادانی که به موقع به دنیا می‌آیند بیشتر در معرض مشکلات سلامتی هستند و باید بیشتر در بیمارستان بمانند. هرچه فاصله بین بارداری ها کوتاه تر باشد، خطر زایمان زودرس بیشتر می شود.

نوزادانی که دارای این شرایط سلامتی هستند در مقایسه با نوزادان بدون این شرایط بیشتر احتمال دارد مشکلات سلامتی طولانی مدت داشته باشند یا حتی بمیرند.

زمان بین زایمان و باردار شدن مجدد، فاصله تولد، فاصله بین بارداری و فاصله بین بارداری نامیده می شود. لازم به ذکر است که فاصله تولد بیش از پنج سال با خطرات خاص خود همراه است، مانند افزایش احتمال پره اکلامپسی، یک عارضه جدی بارداری که با فشار خون بالا و علائم آسیب به سیستم اندام دیگری، معمولاً کبد یا کلیه ها تعریف می شود.

خطرات پیشگیری از بارداری در دوران شیردهی

یکی از بزرگترین معایب استفاده از روش های پیشگیری از بارداری در دوران شیردهی کاهش میزان شیر است، اما این معمولاً تنها زمانی مربوط می شود که از روش های هورمونی حاوی استروژن استفاده شود. استروژن ممکن است باعث کاهش شیردهی شود و باعث شود زودتر از روش‌های پیشگیری از بارداری غیر هورمونی یا فقط پروژسترونی شیردهی را متوقف کنید.

کاهش عرضه شیر می تواند مشکلات زیادی را برای نوزاد شما ایجاد کند، از جمله:

سلامت بانوان
  • کاهش وزن
  • کم آبی بدن
  • کاهش حرکات روده
  • پوشک با رطوبت کمتر که نشانه ادرار کم می باشد.

با توجه به خطرات مرتبط با داروهای ضد بارداری استروژن، گزینه های کنترل بارداری فقط با پروژسترون ترجیح داده می شوند. کنترل بارداری هورمونی که حاوی استروژن است می تواند شامل قرص، NuvaRing و یک چسب پوستی باشد.

در نهایت، در طول دوره پس از زایمان، افرادی که به تازگی زایمان کرده اند در معرض خطر بیشتری برای ایجاد لخته های خون در عمق بدن قرار دارند. این به عنوان ترومبوز ورید عمقی (DVT) شناخته می شود. ترکیبی از گزینه های هورمونی کنترل بارداری که حاوی استروژن و پروژسترون هستند، این خطر را بیشتر افزایش می دهند.

انواع پیشگیری از بارداری

اگر در گذشته از دیافراگم یا کلاه دهانه رحم استفاده کرده اید، تا اولین معاینه پس از زایمان خود صبر کنید تا دوباره از آن روش استفاده کنید. اکثر پزشکان توصیه می کنند که تا اولین معاینه چیزی در واژن خود قرار ندهید. 1 ممکن است به یک اندازه جدید نیز نیاز داشته باشید.

تعدادی از گزینه های موثر کنترل بارداری برای افرادی که شیر می دهند وجود دارد، از جمله گزینه های هورمونی و غیر هورمونی. IUD و ایمپلنت بازو موثرترین روش های کنترل بارداری هستند و گزینه های هورمونی فقط پروژسترون به خصوص در ابتدا ترجیح داده می شوند.

دستگاه های داخل رحمی (IUD)

دستگاه های داخل رحمی (IUD) موثرترین روش کنترل بارداری هستند. آنها می توانند هورمونی یا غیر هورمونی باشند. هر دو نیاز به نسخه دارند.

آی یو دی ها دستگاه های پلاستیکی T شکل هستند که برای جلوگیری از لقاح در رحم قرار می گیرند. یکی از نسخه های هورمونی آی یو دی Mirena است که حاوی پروژسترون است. این هفت سال محافظت می کند. به صورت موضعی عمل می کند و مقدار کمی از هورمون ها را مستقیماً در رحم ترشح می کند. این بر کیفیت یا کمیت شیر مادر تأثیری ندارد. سایر IUD های هورمونی عبارتند از:  Skyla، Liletta و Kyleena.

تنها یک آی یو دی غیر هورمونی موجود است و آن پاراگارد است. از مس ساخته شده است و بر کیفیت یا کمیت شیر مادر تاثیری ندارد. برای 10 سال ایمن و موثر است. خطر عفونت شما با IUD کمی بیشتر است.

مصرف minipill یک گزینه تنها پروژسترون-برای کنترل تولد است. این بسیار موثر است، اما باید روزانه مصرف شود، و در عین حال، برای اثربخشی آن. در مقایسه با قرص‌های معمولی، میزان شکست در پیشگیری از بارداری کمی بالاتر است، اما از آنجایی که افرادی که شیر می‌دهند، بارور نیستند، معمولاً مشکلی نیست.

قرص های ضد بارداری

دو نوع قرص ضد بارداری وجود دارد: قرص های ترکیبی و فقط پروژسترون. قرص های ترکیبی قرص های روزانه هستند که هم حاوی استروژن و هم پروژسترون هستند و رایج ترین نوع قرص های ضد بارداری هستند. با این حال، آنها به طور کلی پس از زایمان توصیه نمی شوند زیرا حاوی استروژن هستند که می تواند شیر را کاهش دهد.

ایمپلنت بازو

پیشگیری از بارداری در شیردهی | پزشکت

Nexplanon یک ایمپلنت بازو است که نوعی پیشگیری از بارداری است که فقط حاوی پروژسترون است. راحت است زیرا پس از قرار دادن، لازم نیست کار دیگری برای جلوگیری از بارداری انجام دهید. ممکن است بتوانید ایمپلنت یا IUD را در بیمارستان یا در معاینه پس از زایمان خود انجام دهید.

شات Depo-Provera

دپو-پروورا جلوگیری تزریق تخمک گذاری، و یک شات جدید هر سه ماه در هر دو بازو یا باسن مورد نیاز است. شما می توانید اولین واکسن خود را بلافاصله پس از زایمان انجام دهید.

علاوه بر انواع خاصی از IUD، سایر روش های کنترل بارداری غیر هورمونی عبارتند از:

  • کاندوم داخلی، که در داخل رفتن مهبل (واژن) برای پیشگیری از بارداری و یا در داخل واژن و یا مقعد برای محافظت از عفونت های جنسی
  • دیافراگم، یک وسیله کم عمق به شکل فنجان ساخته شده از سیلیکون نرم است که بعد از قرار دادن اسپرم کش، آن را از وسط خم کرده و داخل واژن قرار می دهید تا دهانه رحم شما را بپوشاند.
  • کلاه دهانه رحم، یک فنجان کوچک ساخته شده از سیلیکون که پس از قرار دادن اسپرم کش، آن را داخل واژن خود قرار می دهید تا دهانه رحم را بپوشاند.
  • اسفنج ضد بارداری که قبل از رابطه جنسی در عمق واژن قرار می گیرد و دهانه رحم شما را می پوشاند و حاوی اسپرم کش برای جلوگیری از بارداری است.

توجه داشته باشید که این گزینه ها بسیار کمتر از کنترل بارداری هورمونی موثر هستند. میزان شکست معمولی برای کاندوم های مردانه 13 درصد، برای کاندوم های زنانه 21 درصد و برای دیافراگم یا کلاهک دهانه رحم 17 درصد است.

چه زمانی پس از زایمان شروع به کنترل بارداری کنیم؟

زمان شروع کنترل بارداری به روش انتخابی بستگی دارد. به طور کلی، شما می خواهید از چند هفته پس از زایمان استفاده از روش های ضد بارداری را شروع کنید. زمان قرار دادن IUD اهمیت دارد زیرا احتمال خارج شدن ایمپلنت بستگی به مدت زمان گذاشتن ایمپلنت پس از تولد دارد. بهترین گزینه این است که IUD را بلافاصله پس از زایمان دریافت کنید، که خطر اخراج 10٪ را به همراه دارد، یا چهار هفته پس از زایمان صبر کنید، زمانی که خطر به طور کلی به 4٪ کاهش می یابد.

شما می توانید بلافاصله پس از زایمان طبیعی یا سزارین ایمپلنت قرار دهید و بلافاصله پس از زایمان نیز می توانید تزریق ضد بارداری انجام دهید. قرص های ضدبارداری ترکیبی باید بعداً، زمانی که شیر به خوبی تثبیت شد، در حدود چهار تا شش هفته معرفی شوند. کلاهک دهانه رحم، دیافراگم و اسفنج معمولاً از شش هفته پس از زایمان شروع می شود. استفاده از کنترل بارداری در دوران شیردهی بی خطر است. با این حال، همه انواع ضد بارداری را نمی توان بلافاصله پس از زایمان استفاده کرد.

گزینه های هورمونی فقط پروژسترون معمولاً ترجیح داده می شوند. آی یو دی موثرترین است. روش تنظیم خانواده به طور کلی توصیه نمی شود. هر کسی که نگران کنترل بارداری پس از زایمان در دوران شیردهی است، باید در مورد وضعیت خاص خود با پزشک خود مشورت کند.

سوالات متداول کنترل باداری در شیردهی

پیشگیری از بارداری در شیردهی | پزشکت

آیا کنترل بارداری می تواند بر شیر شما در دوران شیردهی تأثیر بگذارد؟ پیشگیری از بارداری هورمونی حاوی بیش از 30 میکروگرم (mcg) روزانه اتینیل استرادیول (استروژن) می تواند شیردهی را سرکوب کند. این می تواند نیاز به افزایش مکمل را ایجاد کند. قطع شیردهی زودتر از موعد نیز امکان پذیر است. به این ترتیب، یک گزینه هورمونی فقط پروژسترون (مینی قرص) معمولا برای والدین شیرده ترجیح داده می شود.

آیا شیردهی نوعی پیشگیری از بارداری است؟ تغذیه با شیر مادر به عنوان یک روش پیشگیری از بارداری به روش آمنوره شیردهی (LAM) معروف است. برای اینکه موثر باشد، باید به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه کنید، کودک شما باید 6 ماه یا کمتر باشد و شما نباید پریود شوید.

آیا در صورت کنترل بارداری و شیردهی همچنان چرخه قاعدگی خود را دریافت خواهید کرد؟ بستگی به فرم استفاده شما دارد. به عنوان مثال، کسانی که IUD دریافت می کنند، جریان خون کاهش یافته یا ممکن است اصلا پریود نشوند.

سخن آخر

کنترل بارداری نقش مهمی در تنظیم خانواده دارد. دانستن گزینه های پیشگیری از بارداری در دوران شیردهی به شما این قدرت را می دهد که انتخاب درستی برای خود و خانواده خود داشته باشید. فاصله زمانی بین بارداری برای سلامت مادر و کودک مهم است.

گزینه های زیادی برای پیشگیری از بارداری برای والدین شیرده وجود دارد، از جمله موارد هورمونی و غیر هورمونی. با پزشک خود در مورد اینکه چه روشی برای پیشگیری از بارداری برای شما مناسب است، صحبت کنید و در مورد نگرانی های خود صادق باشید.

منبع:

https://www.verywellhealth.com/birth-control-while-breastfeeding-5200545

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز