لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

علائم هشدار دهنده در زنان

هشدار دهنده در زنان | پزشکت

فهرست مطالب

10 علائم خطرناک بیماری زنان

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


10 علائم خطرناک بیماری زنان را نباید نادیده گرفت. زنان گاهی از علائم پزشکی خود، بدون اینکه عواقب آنها را در نظر بگیریند، چشم پوشی می کنند. باید این را قبول کنیم بررسی علائم در مراحل اولیه بیماری می تواند از بروز عوارض جانبی و مشکلات پیچیده تر جلوگیری کند.

 گرچه معمولاً هر از گاهی احساس ناراحتی مربوط به یک بیماری معمول است، اما در اینجا برخی از علائم پزشکی وجود دارد که زنان نباید آنها را نادیده بگیرند:

  • خستگی
  • تپش قلب
  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه
  • سردردهای تکراری
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • توده های جدید و مداوم
  • حالت تهوع یا استفراغ بدون تغییر در رژیم غذایی
  • خونریزی واژینال غیر قابل توضیح (هر نوع خونریزی واژینال در زنان یائسه)

تأیید علائم روانپزشکی نیز مهم است، زیرا در مورد آنها به اندازه معمول صحبت نمی شود. علائم شامل:

  • سوء مصرف مواد
  • افکار مضر تکرار شونده
  • بی خوابی یا تغییر در چرخه خواب
  • از دست دادن علاقه یا ناتوانی در احساس لذت

همه اینها ممکن است باعث مراجعه به پزشک برای غربالگری و درمان احتمالی شود.

بنابراین چه زمانی باید قطعاً با پزشک تماس بگیرید؟ در این مقاله سعی کردیم شایعترین علائم هشدار دهنده ای که زنان نباید آنها را نادیده بگیرند را بررسی کنیم. علائم قرمز و هشدار دهنده در زنان، عبارتند از:

درد قفسه سینه، جزء 10 علائم خطرناک بیماری زنان

در حقیقت، درد در قفسه سینه شما ممکن است یک حمله قلبی باشد که نیاز به درمان فوری دارد. پس زنان بهتر است این علامت را نادیده نگیرند. اگر درد از شدت کمتری برخوردار است اما مدام تکرار می شود. تصور نکنید که یک حمله قلبی همیشه در سینه احساس می شود. علائمی مانند کمر درد، حالت تهوع، درد فک یا خستگی مفرط می تواند نشان دهنده ناراحتی قلبی باشد.

سر درد شدید

اگر سردرد دارید که ناگهان بروز می کند و سریعا از بین می رود و فقط می تواند به عنوان بدترین دردی که در زندگی خود داشته اید توصیف شود، بهتر است این علامت را نادیده نگیرید. ممکن است دچار آنوریسم، ناحیه ای ضعیف در دیواره شریان خون رسانی به مغز شده باشید. این درد در نتیجه فشار آمدن شریان بزرگ به مغز رخ می دهد.

این نوع سردرد با میگرن فرق دارد، اگرچه علائم مشابهی از جمله استفراغ، حساسیت به نور و غش می تواند رخ دهد.  اگر سر درد هایی دارید که ناگهان بروز پیدا می کند، آنها را نادیده نگیرید. این موارد می تواند نشانه تومور مغزی، مشکلات بینایی یا تعدادی از عوامل دیگر باشد.

نفخ و گاز غیرمعمول در شکم

اگر نفخ غیر معمول قابل توجه، از دست دادن اشتها، خونریزی پس از یائسگی یا تغییرات زیادی در نحوه اجابت مزاج را تجربه می کنید بهتر است به دنبال علت اصلی آن به پزشک مراجعه کنید.

بی حسی در دست و پا

هشدار دهنده در زنان | پزشکت

سلامت بانوان

اگر احساس بی حسی، ضعف یا سوزن سوزن شدن در دست ها یا پاها دارید یا قدرت خود را از دست داده اید (به عنوان مثال در بالا رفتن از پله ها مشکل دارید)، ممکن است در مهره های خود یک دیسک فتق یا برآمده داشته باشید که به عصب شما فشار می آورد. و این عصب ممکن است منجر به بروز برخی عوارض جانبی شود. اگر فشار بر روی عصب را برطرف نکنید، ممکن است در نهایت با تغییرات عصبی یا آسیب عصبی روبرو شوید.  برای بحث در مورد گزینه های درمان با ارتوپد یا متخصص مغز و اعصاب تماس بگیرید.

معمولاً پزشک منتظر می ماند تا ببیند این علائم به خودی خود برطرف می شوند یا خیر. اما در این بین، ممکن است شما به فیزیوتراپی، ضد التهاب های غیراستروئیدی، گرما و یخ متناوب یا شاید تزریق کورتیزون نیاز داشته باشید. اگر این روش ها فایده ای نداشته باشند، ممکن است لازم باشد جراحی کنید. در هر صورت این علائم قرمز و هشدار دهنده را نادیده نگیرید.

درد همراه با تورم در پا

در صورت مشاهده تورم در ساق پا همراه با حساسیت دردناک در ناحیه، با پزشک خود تماس بگیرید.

درد پا همراه با تورم می تواند نشان دهنده لخته شدن خون در پا باشد.  این یک وضعیت خطرناک است زیرا اگر لخته آزاد شود و به ریه برسد، می تواند کشنده باشد. بررسی ها نشان می دهد، آمبولی های ریوی سالانه حدود 200000 نفر را می کشد. لخته می تواند اکسیژن رسانی در ریه را مسدود کند.

اما اگر به سرعت درمان شود (معمولاً با داروهای رقیق کننده خون و مراقب دقیق)، میزان مرگ و میر کمتر از 10 درصد خواهد بود. بیمارانی که سابقه لخته شدن خون دارند بیشترین حساسیت را خواهند داشت، اما هرکسی که مدت طولانی بی حرکت بوده ممکن است دچار لخته خون شود. علائم دیگر شامل تنگی نفس، تغییر رنگ در پاها، رگ های قابل مشاهده بیشتر روی پا است.

تورم اندام تحتانی ممکن است نشانه ای از بیماری کلیوی، عروقی، ریوی یا قلبی باشد. برخی از خصوصیات مهم که باید مورد توجه قرار گیرد شامل عدم تقارن (یک پا در مقابل هر دو)، قرمزی، گرما، درد، تغییرات پوستی و علائم مرتبط مانند خستگی، تغییرات ادرار و درد همراه با ورزش است. یکی از دلایل تورم یک طرفه یا نامتقارن پا که باید به آن اشاره کرد، ترومبوز وریدی عمقی است که وقتی لخته خون جریان طبیعی ورید را مسدود می کند، اتفاق میفتد.

سرفه مداوم، جزء 10 علائم خطرناک بیماری زنان

سرفه ای که در طولانی مدت ادامه پیدا کند و از بین نرود می تواند معنای زیادی داشته باشد. تشخیص های احتمالی شامل موارد زیر است:

  • عفونت
  • نوعی سرطان
  • ناراحتی قلبی
  • مشکلات برونش یا ریه
  • بیماری ریفلاکس روده معده (GIRD)

به هر حال خانم ها نباید این علامت را نادیده بگیرند.

خستگی مزمن

هشدار دهنده در زنان | پزشکت

سطح انرژی هر فرد متفاوت است، به خصوص با افزایش سن. سطح انرژی افراد تغییر پیدا می کند. اما اگر متوجه شدید که خستگی بیش از حد زندگی شما را مختل کرده است، باید به دنبال علت و درمان وضعیت خود باشید. پزشک می تواند شما را از نظر کم خونی آزمایش کند.  زنان، به ویژه پس از یائسگی، به دلیل الگوهای مختلف هورمونی، در معرض خطر بیماری های قلبی عروقی و عوارض متعدد آن هستند. در حالی که خستگی می تواند یک علائم اولیه برای تعدادی از آسیب شناسی ها باشد، برای رد علل جدی مانند کم خونی (هموگلوبین پایین در خون) و همچنین بیماری های ریوی و قلبی مانند پلاک، آریتمی و غیره، ممکن است یک مشاوره پزشکی لازم باشد.

در هر صورت، آن را نادیده نگیرید. به پزشک خود مراجعه کرده و اجازه دهید تا علت بی حالی شما را بررسی کند.

بی نظمی در قاعدگی

خونریزی نامنظم در مورد زنان سالم شکایتی بسیار شایع و گاه خوش خیم است. عوامل داخل رحمی و خارج رحمی از پولیپ و فیبروم تا سرطان را در بر می گیرد، بنابراین انجام معاینات منظم و آزمایش های بیشتر در صورت لزوم بسیار مهم است.

خونریزی پس از یائسگی باید بررسی شود، زیرا می تواند نشانه اولیه بدخیمی در دستگاه زنان باشد.

در چنین حالتی، اولین قدم تعیین منبع خونریزی است. خونریزی واژن پس از یائسگی پس از تأیید، نیاز به توجه فوری دارد.

آتروفی واژن یا نازک شدن پوشش شایع ترین علت این وضعیت است و به دلیل تغییرات هورمونی اجتناب ناپذیر اتفاق میفتد.

کاهش وزن غیرمنتظره، جزء 10 علائم خطرناک بیماری زنان

هشدار دهنده در زنان | پزشکت

اختلالات جذبی، شرایط روانی مانند افسردگی و اختلالات خوردن، مشکلات هورمونی از جمله دیابت، بیماری های عفونی و سوء مصرف مواد از علل شایع کاهش وزن غیر منتظره هستند.

تشکیل توده در پستان

تشکیل توده در پستانها اغلب نشان دهنده سرطان پستان است. اگرچه خودآزمایی سینه به دلیل توانایی کم آن در ابتلا به بیماری زودرس، مورد بحث است، اما ایجاد احساس خودآگاهی مهم است. با این کار، هر زنی باید بتواند توده های جدید، تورم و تغییرات پوستی را تشخیص دهد.

طبق گفته کالج زنان و متخصص زنان و زایمان، غربالگری سالانه پستان، از 40 سالگی شروع می شود و به عنوان یک استراتژی غربالگری بسیار خوب برای سرطان پستان است.

ایجاد سبک زندگی سالم برای زنان

زنان می توانند برای پیشگیری از بروز انواع مشکلات مربوط به سلامتی خودشان راهکارهای زیادی را رعایت کنند، از جمله:

  • روابط سالم
  • آبرسانی مناسب
  • فعالیت بدنی کافی
  • عادات غذایی متعادل
  • معاینات پزشکی منظم
  • استفاده روزانه از ضد آفتاب
  • حداقل 7 ساعت خواب هر روز

میزان کالری مورد نیاز زنان

علائم هشدار دهنده در زنان | پزشکت

شکی نیست که رژیم روزانه شما نقشی اساسی در سلامتی شما دارد. جنبه مهم هر رژیم غذایی متعادل، کالری دریافتی شماست. با این حال، کالری مورد نیاز روزانه زنان نمی تواند یک عدد ثابت باشد.

نیازهای دریافتی انرژی به عوامل زیادی از جمله سن، وزن فعلی، وضعیت باروری، فعالیت بدنی و اهداف تغذیه و عوامل بسیاری دیگر بستگی دارد.

یک قانون خوب افزایش مصرف سبزیجات و میوه ها در عین کاهش مصرف چربی های جامد، قند اضافه شده، گوشت قرمز و سدیم است.

یک زن با اندام متوسط (BMI کمتر از 30)، بدون بیماری های همراه و با سبک زندگی فعال، باید به طور متوسط بین 1200 تا 1800 کالری در روز مصرف کند.

طبق انجمن قلب آمریکا، انجام این تغییرات ظریف اما موثر می تواند خطر بیماری های قلبی عروقی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

حرف آخر

بدن و عملکرد آن با افزایش سن تغییر می کند. زنان در دوران بلوغ، سن باروری، بارداری و یائسگی تغییرات فاحشی را تجربه می کنند که نه تنها بر سلامت جسمی بلکه روانی آنها نیز تأثیر می گذارد.

با این حال، مصرف یک رژیم غذایی متعادل، استراحت مناسب، حفظ وزن و ایجاد روابط سالم می تواند به زنان در جلوگیری از فشارهای روانی و بیماری های مزمن کمک کند. صرف نظر از این، مشورت منظم با پزشک و به ویژه در صورت بروز علائم نگران کننده ضروری است.

منبع:

https://www.emedihealth.com/symptoms-indicating-medical-problems-women.html

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز