لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رنگ خون قاعدگی نشان دهنده چیست؟

رنگ خون قاعدگی نشان دهنده چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

رنگ خون قاعدگی نشان دهنده چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

بر اساس تحقیقات به عمل آمده، رنگ خون قاعدگی می تواند در هر دوره از قاعدگی زنان  و با علل مختلف متفاوت باشد. طبق نظر آکادمی متخصص زنان و زایمان آمریکا، ممکن است از ویژگی های قاعدگی زنان به عنوان یک علامت حیاتی برای سلامتی استفاده شود. هر علائمی از طول چرخه قاعدگی گرفته تا بافت ها و رنگ هایی که دیده می شود، می تواند نشان دهنده موارد مهمی در مورد سلامتی زنان باشد.

برای بیشتر خانم ها قاعدگی از سنین 12 تا 13 سالگی شروع می شود. ممکن است هر 21 یا 35 روز یا تقریباً در آنچه معمولاً “پریود” نامیده می شود خونریزی کنند.

خانم ها شاید رنگهای خون را از سیاه تا قرمز روشن، قهوه ای تا نارنجی مشاهده کنند. اگرچه بیشتر رنگ ها را می توان “طبیعی” یا “سالم” دانست، اما در برخی شرایط ممکن است نیاز به مشورت با متخصص زنان و زایمان داشته باشد.

رنگ های  خون در قاعدگی به چه معناست؟

سیاه رنگ قهوه ای قرمز تیره قرمز روشن رنگ صورتی نارنجی خاکستری
جریان سریع
لکه بینی لانه گزینی
عفونت
لوچیا
استروژن کم
لکه بینی “تخمک گذاری” در اواسط چرخه
سقط جنین از دست رفته
سقط جنین
دوره “عادی
خون کهنه
پولیپ یا فیبروم
لکه بینی بارداری
جریان آرام

خون پریود سیاه رنگ

رنگ خون قاعدگی نشان دهنده چیست؟ | پزشکت

ممکن است از دیدن خون سیاه نگران کننده باشد، اما لزوما دلیل نگرانی نیست. این رنگ مربوط به خون قهوه ای بوده که همان خون قدیمی یا کهنه در نظر گرفته می شود. خون سیاه معمولاً خونی است که برای خارج شدن از رحم به زمان بیشتری نیاز دارد.

خون پریود قهوه ای رنگ

ترشحات قهوه ای از هر سایه به طور معمول نشانه خون قدیمی است. خون قهوه ای با موارد زیر مرتبط است:

آغاز یا پایان پریود

هنگامی که جریان قاعدگی کند است، شاید خون بیشتری از بدن شما خارج شود. وقتی خون در رحم بیشتر بماند، ممکن است قهوه ای شود. خون احتمال دارد از آخرین قاعدگی  نیز در رحم باقی مانده باشد.

لوخیا

خونریزی زنان برای اولین چهار تا شش هفته پس از زایمان لوخیا نامیده می شود. این خونریزی نسبتاً شدید شروع می شود. سپس از روز چهار به بعد، لوچیا ممکن است به رنگ صورتی یا قهوه ای تغییر رنگ دهد.

بارداری

لکه بینی در بارداری می تواند منجر به رنگ قهوه ای در خون قاعدگی شود. بهتر است بدون توجه به این موضوع با پزشک خود تماس بگیرید.

سقط جنین از دست رفته

اگرچه سقط جنین ممکن است با خونریزی قرمز روشن همراه باشد، اما برخی از خانم ها شاید  “سقط جنین از دست رفته” را تجربه کنند. در این شرایط برخی از خانم ها دچار لکه بینی یا خونریزی قهوه ای تیره می شوند.

سلامت بانوان

خون دوره قرمز تیره

خانم ها در هنگام پریود یا بعد از مدتی، ممکن است خون قرمز تیره مشاهده کنند. رنگ عمیق ممکن است به این معنی باشد که خون برای مدتی در رحم باقی مانده است اما تا جایی که قهوه ای نشده از بدن خارج شده است.خون قرمز تیره با موارد زیر مرتبط است:

پایان دوره

برخی از خانم ها ممکن است با کند شدن جریان خون، این خون رنگی را در اواخر دوره قاعدگی خود مشاهده کنند.

لوخیا

خونریزی پس از زایمان به صورت شدید شروع می شود و ممکن است حاوی لخته باشد. قبل از تغییر به سایه ها و بافت های مختلف ممکن است در سه روز اول به رنگ قرمز تیره به نظر برسد. زنانی که سزارین کرده اند ممکن است فقط در 24 ساعت اول این خونریزی شدید را تجربه کنند.

خون دوره قرمز روشن

رنگ خون قاعدگی نشان دهنده چیست؟ | پزشکت

پریود  ممکن است با خونریزی قرمز روشن شروع شود. این بدان معنی است که خون تازه است و به سرعت جریان دارد. خون هم می تواند به این ترتیب کل دوره  باقی بماند یا با کند شدن جریان خون تیره ترشود. خون قرمز با موارد زیر مرتبط است:

عفونت

برخی از عفونت ها مانند کلامیدیا و سوزاک ممکن است باعث خونریزی بین دوره ها شوند. اگر قبل از شروع قاعدگی خون مشاهده کردید، با پزشک خود تماس بگیرید.

بارداری

خونریزی در دوران بارداری از هر رنگی ممکن است دلیلی برای هشدار باشد. هر چند گاهی نشانه سقط جنین است. گاهی اوقات زنان خونریزی دارند و به زایمان نوزادان سالم ادامه می دهند. بهتر است در هر زمان مشاهده خون در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

پولیپ یا فیبروم

پولیپ رشدهای غیرسرطانی در رحم ممکن است و باعث جریان شدید در دوره های قاعدگی یا در سایر اوقات در طول چرخه قاعدگی شود. آنها می توانند بزرگ یا کوچک باشند و علائم دیگری مانند درد و فشار ایجاد کنند.

خون قاعدگی صورتی

خون  ممکن است در آغاز یا انتهای دوره قاعدگی به رنگ صورتی باشد، به خصوص اگر لکه بینی وجود داشته باشد. این سایه روشن تر نشان می دهد که خون با مایع دهانه رحم  مخلوط شده و رنگ آن را رقیق کرده است. خون صورتی با موارد زیر مرتبط است:

لوخیا

از روز چهار به بعد، لوچیا ممکن است به رنگ صورتی یا قهوه ای باشد.

استروژن کم

گاهی اوقات خون قاعدگی صورتی می تواند سطح پایین استروژن را در بدن نشان دهد. استروژن به ایجاد ثبات در پوشش رحم کمک می کند. بدون این هورمون، ممکن است در طول چرخه خود گاهی اوقات پوشش را از بین ببرد که منجر به لکه بینی از رنگ های مختلف، از جمله صورتی می شود.

لکه بینی در اواسط چرخه

خون صورتی در قاعدگی می تواند نشان دهنده زمان تخمک گذاری باشد. باز هم، وقتی خون از رحم شما با مایع شفاف دهانه رحم مخلوط می شود، می تواند به رنگ  قرمز روشن یا صورتی دیده شود.

سقط جنین

اگر باردار هستید، ممکن است هجوم مایعات شفاف یا صورتی از واژن، نشانه سقط جنین باشد. علائم دیگر سقط جنین از جمله گرفتگی، عبور بافت و از بین رفتن علائم بارداری است.

خون قاعدگی نارنجی

رنگ خون قاعدگی نشان دهنده چیست؟ | پزشکت

هنگامی که خون با مایع دهانه رحم مخلوط می شود ممکن است نارنجی به نظر برسد. در نتیجه، به همان دلایلی که ترشحات صورتی را مشاهده شده، ممکن است ترشحات نارنجی هم دیده شود. خون نارنجی با موارد زیر مرتبط است:

لکه بینی لانه گزینی

بعضی از خانم ها  لکه های نارنجی یا صورتی در زمان مشکوک به کاشت یا 10 تا 14 روز پس از لقاح را مشاهده می کنند. همه زنان لکه بینی لانه گزینی را تجربه نخواهند کرد، اما ممکن است رنگ آن متفاوت باشد. اگر لکه بینی دارید که به پریود تبدیل نمی شود، بهتر است تست بارداری را انجام دهید.

عفونت

هرگونه ترشح غیرطبیعی رنگی یا غیرمعمول ممکن است نشانه ای از عفونت باکتریایی یا عفونت منتقله از راه مقاربتی (STI) باشد.

خون پریود خاکستری

مشاهده ترشحات خاکستری یا سفید رنگ نیاز به مراجعه به پزشک دارد. خون خاکستری با موارد زیر مرتبط است:

عفونت

این رنگ ممکن است نشان دهنده عفونت واژینوز باکتریایی باشد. علائم دیگر عفونت عبارتند از:

  • تب
  • درد
  • خارش
  • بوی بد
سقط جنین

اگر باردار هستید، ترشحات خاکستری ممکن است نشانه سقط جنین باشد. بافتی که از واژن عبور می کند ممکن است به رنگ خاکستری نیز باشد.

خون قاعدگی آبکی یا لخته ای نشان دهنده چیست؟

علاوه بر رنگ، بافت خون در دوره قاعدگی ممکن است در طول دوره  تغییر کند. حتی دوره های از ماه به ماه دیگر ممکن است بافت های مختلفی نیز داشته باشد.

لخته لزوما دلیل نگرانی نیست. آنها در حالی که رحم  مخاط خود را از بین می برد، اتفاق میفتند. اندازه لخته ها مهم است، در مورد لخته های بزرگ و  لخته هایی است که همراه با خونریزی شدید هستند بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

خون دوره آبکی، رقیق است و احتمالاً خون جدید به سرعت از رحم جاری می شود. برخی از خانمها ممکن است جریان بویژه شدیدی را تجربه کنند که به آن منوراژی می گویند. در این وضعیت به دنبال علائم کم خونی مانند خستگی یا تنگی نفس باشید.

ترشحات آغشته به خون که در حدود زمان تخمک گذاری اتفاق میفتد ممکن است با مخاط دهانه رحم مخلوط شده و به شما خون سفید یا تخم مرغی ژلاتینی بدهند. این ترشحات همچنین مرطوب و لغزنده توصیف می شود.

آیا تغییر رنگ در ابتدا و انتهای دوره طبیعی است؟

رنگ خون قاعدگی نشان دهنده چیست؟ | پزشکت

دوره قاعدگی ممکن است از ابتدا تا وسط تا انتها تغییر رنگ دهد. حتی احتمال دارد خانم ها ماه به ماه یا در زمانهای مختلف زندگی خود رنگ های مختلفی داشته باشند. برخی از عوامل در این امر دخیل هستند، حتی اگر پریودهای خان ها کاملاً “سالم” باشد.

در بیشتر موارد، تغییر از قرمز روشن تا قرمز تیره تا قهوه ای ارتباطی با جریان و مدت زمانی که خون در رحم بوده است، دارد. جریان شما احتمال دارد در ابتدای قاعدگی سریعتر باشد و تا پایان ادامه یابد.

این به معنای طبیعی بودن تمام تغییرات رنگ نیست. اگر سایه ای ناشناخته یا خاکستری مشاهده کردید و یا در صورت هرگونه خونریزی در دوران بارداری بهتر از با متخصص زنان و زایمان تماس بگیرید.

چه موقع به پزشک مراجعه کنید؟

ممکن است سایه ها و بافت های متنوعی را با پریود خود مشاهده کنید، حتی اگر سالم باشید. اگر قاعدگی شما بیش از هفت روز طول می کشد یا بسیار شدید است به نحوی که هر دو ساعت یکبار باید پد یا تامپون خود را تعویض کنید برای رد برخی شرایط پزشکی به پزشک خود مراجعه کنید

در صورت بروز شرایط زیر به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید:

  • اگر بین پریود خونریزی می کنید.
  • اگر سه ماه یا بیشتر پریود نشده اید.
  • اگر چرخه های شما کوتاهتر از 24 یا طولانی تر از 38 روز است.
  • اگر دوران یائسگی را پشت سر گذاشته اید و دوباره خونریزی کرده اید.
  • اگر درد قابل توجهی دارید یا علائم غیرمعمول دیگری همراه با خونریزی دارید.
  • اگر چرخه های شما نامنظم است، از یک ماه به ماه دیگر بطور چشمگیری تغییر می کند.

اگر باردار هستید، در مورد خونریزی مشاهده شده با پزشک خود مشورت کنید. لکه بینی یا خونریزی ممکن است نشانه سقط جنین باشد. ترشحات خاکستری نیز ممکن است سقط جنین یا حتی عفونت را نشان دهد، بنابراین بهتر است که بررسی شود.

سخن آخر

قاعدگی ممکن است به عنوان یک نشانه حیاتی برای نشان دادن موارد مهم در مورد سلامتی زنان استفاده شود. زنان جوانی که تازه دوره قاعدگی خود را شروع کرده اند ممکن است طی چندین سال اول تنوع زیادی در رنگ و بافت خون قاعدگی خود داشته باشند.

به همین ترتیب، زنان در دوره یائسگی نیز ممکن است بی نظمی بیشتری را تجربه کنند. بسیاری از رنگ ها در محدوده های “طبیعی” یا “سالم” قرار دارند، بنابراین بهتر است اگر به تغییرات مربوط می شوند توجه کنید. در صورت نگرانی یا نگرانی در مورد هرگونه تغییر در پریود، همیشه به پزشک مراجعه کنید.

منبع:

https://www.healthline.com/health/womens-health/period-blood#takeaway

[advisers limit=3 skill=”9″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

2

مقالات مرتبط

2 دیدگاه

  1. سلام من ۲۰ سالمه زمان پریودی خیلی کم و حتی خونم خیلی کمه مثلا چهار روز یا سه روز پریود میشم البته خونم خیلی کمه تو تاریخ مشخص ی هم پریود نمیشم هر بار یه زمان و تاریخ رنگ خونم قرمز تیره است مایل به قهوه دلیلش چیه ؟

  2. سلام دختر من 16 سالشه و سه ساله پریود شده ولی این اواخر دردهای شدیدی هنگام پریودش میگیره لخته های خونی هم خیلی چسبناک و مایل به صورتی سفید میشن ایا این طبیعیه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز