لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

افزایش وزن جنین در بارداری

افزایش وزن جنین در بارداری | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

ظافزایش وزن جنین در بارداری با رعایت رژیم غذایی مناسب و تغییر سبک زندگی امکان پذیر است. هنگامی که متوجه باردار شدن خود شدید ، توجه به رژیم غذایی ، ورزش و سبک زندگی خود برای رشد و نمو جنین مهم است. هر مادری آرزو دارد تا بچه ای سالم داشته باشد و یکی از پارامترهایی که به شما کمک می کند در مورد سلامتی کودک خود قدمی بردارید، وزن جنین است.

مطالعه بیشتر: ماکروزومی جنین

وزن جنین چگونه محاسبه می شود؟

اغلب مادران باردار نخستین سونوگرافی خود را در سه ماهه اول بارداری انجام می دهند. رادیولوژیست ها برای بررسی رشد و نمو جنین از روش های مختلف اندازه گیری استفاده می کند. بخش های مختلفی از بدن جنین که در هر بار مراجعه توسط رادیولوژیست اندازه گیری می شود، عبارتند از:

  • HC   اندازه دور سر
  • AC   اندازه دور شکم
  • HL   اندازه استخوان بازو
  • FL   طول استخوان ران
  • OFD   قطر اکسیپیتوفرونتال
  • BPD   اندازه بزرگترین قطر سر

در ادامه رادیولوژیست بر اساس این پارامترهای سونوگرافیک میزان وزن جنین و سن حاملگی را تعین می کند. علاوه بر آن تاریخ تقریبی زایمان نیز محاسبه خواهد شد. اگرچه برآورد تاریخ زایمان ممکن است از دقت چندانی برخوردار نباشد ولی به پزشک در از رشد جنین کمک بسیار موثری می کند.

میزان رشد هر جنین با جنین دیگر متفاوت است؛ بنابراین در نمودار زیر فقط یک تصویر کلی از تغییرات وزن جنین ارائه شده و بیانگر وزن قطعی جنین در طول هفته های بارداری نیست.

مطالعه بیشتر: رژیم غذایی سه ماهه اول بارداری

هفته بارداری
متوسط وزن جنین به گرم
8 1
9 2
10 4
11 7
12 14
13 23
14 43
15 70
16 100
17 140
18 190
19 240
20 300
21 360
22 430
23 501
24 600
25 660
26 760
27 875
28 1005
29 1153
30 1319
31 1502
32 1702
33 1918
34 2146
35 2383
36 2622
37 2859
38 3083
39 3288
40 3462
41 3597
42 3685

اگر در رابطه با تغذیه دوران بارداری سوالی داری، همین الان با متخصص تغذیه آنلاین مشورت کنید.

افزایش وزن جنین در بارداری | پزشکت

چگونه می توان وزن جنین در بارداری را افزایش داد؟

شاید شما هم به عنوان یک مادری که می خواهید در آینده باردار شوید این سوال برایتان مطرح شود که چگونه می توان وزن جنین در بارداری را افزایش دهم؟

برخی راهکارها برای افزایش وزن جنین در بارداری عبارتند از:

سلامت بانوان

رژیم غذایی سالم را رعایت کنید.

تغذیه مهمترین نقش را در بارداری ایفا می کند. از این رو برای کمک به افزایش وزن جنین باید انواع میوه های تازه، سبزیجات، غلات کامل، گوشت و مرغ را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

آجیل و میوه خشک بخورید.

مصرف آجیل و میوه های خشک در یک رژیم غذایی سالم و متعادل کاملا ضروری است؛ بنابراین می توانید بادام، برگه زردآلو، انجیر خشک، گردو و سایر انواع آجیل و میوه های خشک را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. ولی با این حال بهتر است از مصرف بیش از حد آنها خودداری شود.

مکمل بارداری را مصرف کنید.

مصرف مکمل های بارداری بهترین گزینه برای اطمینان از روند سالم رشد و تکامل جنین است. علاوه بر آن این مکمل ها در روند وزن گیری جنین نیز نقش موثری دارند. البته به یاد داشته باشید که مکمل ها زمانی تاثیرگذار خواهند بود که به طور مرتب مصرف شوند.

مطالعه بیشتر: اسید فولیک و بارداری

از کم آبی بدن جلوگیری کنید.

به منظور پیشگیری از کم آبی بدن در دوران بارداری آب و مایعات کافی مصرف کنید. مواجهه با مشکل کم آبی در بارداری در این دوران با عوارض جانبی بر سلامت خود و جنین همراه است. به منظور هیدراته نگه داشتن بدن می توانید انواع آب میوه، آب سبزیجات، شیر، دوغ و یا آب را در رژیم غذایی خود مصرف کنید.

خواب و استراحت کافی داشته باشید.

برخورداری از خواب و استراحت کافی در مادران باردار بسیار ضروری است. فشار بیش از حد و غیر ضروری در این دوران با تاثیرات نامطلوبی بر روند رشد و تکامل جنین همراه است؛ بنابراین به منظور حفظ سطوح مناسبی از انرژی خود سعی کنید حداقل 8 ساعت خواب در طول شبانه روز داشته باشید.

مطالعه بیشتر: بهترین حالت خواب در بارداری

آرام و مثبت باشید.

مراقبت از سلامت جسمی در دوران بارداری به تنهایی کافی نیست. بلکه توجه به سلامت روان نیز به همان میزان مهم است. هر گونه اضطراب و استرس در بارداری می تواند باعث به خطر افتادن سلامت مادر و جنین شود. از طرفی هم هیجانات عاطفی شدید می توانند منجر به بروز اختلالاتی مانند پرخوری عصبی، بی اشتهایی عصبی و یا هرزه خواری شوند. این مساله نیز به نوبه خود با عوارض جانبی بر سلامت مادر و جنین همراه است.

از پزشک مشورت بگیرید.

چنانچه روند افزایش وزن جنین شما مطلوب نباشد، پزشک توصیه های لازم را در این زمینه به شما ارائه خواهد کرد. ممکن است مکمل خاصی را تجویز کرده و یا به منظور بهبود روند وزن گیری جنین تغییرات رژیم غذایی را به شما توصیه کند. نکات ذکر شده در بالا می توانند در روند افزایش وزن جنین در بارداری موثر باشند. ولی با این حال توصیه می شود پیش از انجام هر کار ابتدا با پزشک زنان خود به صورت تلفنی مشورت کنید.

مطالعه بیشتر: افزایش هوش جنین در بارداری

افزایش وزن جنین در بارداری | پزشکت

رژیم غذایی مادر و افزایش وزن جنین

به منظور کمک به افزایش وزن جنین می توانید مواد مغذی زیر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

  • سیب زمینی شیرین

این ماده غذایی از عالی ترین منابع فیبر، پتاسیم، ویتامین C، ویتامین B6، آهن، مس و بتاکاروتن به شمار می رود. بتاکاروتن آنتی اکسیدانی است که در بدن تجزیه و به ویتامین A تبدیل می شود. از طرفی مصرف ویتامین A در بارداری در رشد و سلامت پوست، استخوان و چشم های جنین بسیار ضروری است. همچنین سیب زمینی شیرین حاوی مقدار زیادی آهن است. این ماده غذایی را می توانید به صورت های مختلفی مانند پوره، کبابی، آب پز و یا سرخ شده به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

مطالعه بیشتر: ویتامین های دوران بارداری

  • عدس و لوبیا

از میان انواع حبوبات، لوبیا و عدس یکی از بهترین منابع آهن و پروتئین است. با مصرف این دو ماده غذایی در رژیم غذایی خود می توانید به راحتی فیبر، فولات و کلسیم مورد نیاز خود را تامین کنید. اگر از رژیم گیاهخواری پیروی می کنید مصرف لوبیا به دلیل دارا بودن مواد معدنی بسیار می تواند بهترین جایگزین گوشت و مرغ در رژیم غذایی شما باشد. همچنین لوبیا حاوی مقادیر بالایی از زینک است که مصرف آن در پیشگیری از طولانی شدن روند زایمان، زایمان زودرس و همچنین کم وزنی نوزاد در هنگام تولد موثر است.

  • آب پرتقال

مصرف یک لیوان آب پرتقال تازه در صبح راه مناسبی برای تامین ویتامین C، پتاسیم و فولات بدن می باشد. فولات یا ویتامین B9 که فرم مصنوعی آن با عنوان اسید فولیک نیز شناخته می شود از مهمترین ویتامین های دوران بارداری است. تامین نیاز روزانه بدن به این ویتامین مهم می تواند احتمال ابتلا به برخی نواقص مادرزادی را در جنین کاهش دهد. همچنین مصرف آب پرتقال در حفظ سلامت کلی بدن، تنظیم متابولیسم و بهبود عملکرد عضلات بدن نیز بسیار موثر است.

سوالی داری؟ کلیک کن.

ویزیت آنلاین با بهترین متخصصان زنان و تغذیه

  • ماست

ماست به تنهایی حاوی همه مواد مغذی استخوان ساز مانند کلسیم، پروتئین، ویتامین B، روی و دیگر مواد مغذی است. نیاز روزانه مادران باردار به کلسیم در این دوران به 1000 میلی گرم در روز افزایش می یابد که مصرف ماست می تواند به راحتی این نیاز را تامین کند. علاوه بر آن مصرف مقادیر کافی کلسیم در مادران باردار علاوه بر حفظ سلامت استخوان ها و دندان ها در کاهش عوارض مختلفی از جمله زایمان زودرس و وزن کم نوزاد در هنگام تولد نیز بسیار موثر است.

  • سبزیجات برگ سبز

سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، کلم پیچ، کلم بروکلی و مارچوبه سرشار از مواد مغذی ضروری و انواع آنتی اکسیدان ها است. مصرف این سبزیجات در دوران بارداری با فوائد بسیاری در حفظ سلامت مادر و روند رشد و تکامل جینن همراه است. با مصرف روزانه این سبزیجات می توانید نیاز روزانه خود به کلسیم، پتاسیم، ویتامین A، اسید فولیک و فیبر را تامین کنید. بهتر است آنها را به صورت های مختلفی مانند خام، پخته شده و یا بخارپز مصرف کنید.

  • ماهی سالمون

ماهی سالمون از عالی ترین منابع اسیدهای چرب ضروری و پروتئین است. مصرف مقادیر کافی امگا 3 در بارداری برای اطمینان از رشد مناسب مغز و چشم های جنین بسیار ضروری است، ضمن آنکه این غذای دریایی سرشار از پروتئین بوده و مصرف آن در این دوران می تواند بخشی از نیاز روزانه شما به این ماده ارزشمند را تامین کند. ماهی سالمون به دلیل دارا بودن سطوح کم جیوه از غذاهای مطمئن دوران بارداری محسوب می شود.

  • تخم مرغ

تخم مرغ دارای مقادیر فراوانی از پروتئین، ویتامین A و ویتامین D است که همگی در روند رشد و تکامل جنین نقشی بسیار مهم و حیاتی دارند. پروتئین موجود در تخم مرغ دارای ویژگی های خاص و منحصر به فردی است که در هیچ ماده غذایی دیگری یافت نمی شود، از این رو مصرف آن در این دوران با فوائد بسیاری بر سلامت مادران باردار همراه است. همچنین تخم مرغ از منابع غنی آهن و اسید فولیک است که مصرف آن از عوارض مختلفی مانند پارگی زودرس کیسه آب، ابتلا جنین به نقایص مادرزادی و وزن کم نوزاد در هنگام تولد پیشگیری می کند.

  • شیر

مصرف روزانه 200 الی 500 میلی لیتر شیر در دوران بارداری در روند افزایش وزن جنین تاثیر بسزایی دارد. شیر حاوی مقادیر فراوانی از پروتئین و کلسیم است که مصرف آن در مادران باردار برای اطمینان از روند سالم رشد و تکامل جنین بسیار ضروری است. برای این منظور می توانید شیر را به صورت ساده بنوشید و یا از آن در تهیه فرنی و یا انواع اسموتی ها استفاده کنید.

  • مرغ

مرغ ماده غذای مفیدی است که مصرف آن می تواند در روند افزایش وزن جنین موثر باشد. گوشت مرغ منبع بزرگ پروتئین بدون چربی است که در رشد و ترمیم سلول ها و بافت عضلانی نقش مهمی برعهده دارد. همچنین این ماده غذایی منبع خوبی از آهن است که مصرف آن احتمال ابتلا به کم خونی را در مادران باردار کاهش می دهد.

  • سویا

سویا از منابع غنی پروتئین در گیاهخواران بوده و به اشکال مختلفی قابل مصرف است. این ماده غذایی مفید به دلیل دارا بودن مقادیر زیاد آهن می تواند از ابتلا مادران باردار به کم خونی پیشگیری کند. می توانید سویا را به صورت های مختلفی مانند شیر سویا، ناگت سویا و یا توفو در رژیم غذایی خود بگنجانید.

افزایش وزن جنین در بارداری | پزشکت

تغییر سبک زندگی و افزایش وزن جنین

مصرف برخی از مواد غذایی می تواند در روند افزایش وزن جنین کمک موثری به شما کند. ولی با این حال باید در مصرف آنها مراقب باشید و زیادروی نکنید. زیاده روی در مصرف هر ماده غذایی می تواند به سلامت شما آسیب برساند. همچنین سایر نکاتی که در طول بارداری خود باید آنها را رعایت کنید عبارتند از:

  • ترک سیگار و الکل

 مصرف سیگار و استعمال دخانیات و الکل، علاوه بر وارد کردن آسیب های جبران ناپذیر در سلامت جنین می تواند منجر به بروز مشکلات متعدی در روند بارداری و زایمان مادر شود.

  • محدود کردن مصرف کافئین

مصرف مقادیر زیاد قهوه، چای و نوشیدنی های گازدار به دلیل دارا بودن کافئین فراوان با عوارض جانی بر روی جنین همراه است.

  • پرهیز از مواد غذایی محرک

مصرف مواد غذایی چرب، شیرین و سرخ شده می تواند مادران باردار را مستعد اضافه وزن و چاقی کند که این عارضه نیز خود با بیماری های دیگری از جمله افزایش فشار خون و کلسترول همراه است. مصرف این مواد غذایی را در رژیم غذایی خود محدود کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز