لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

ارگاسم در زنان

ارگاسم در زنان | پزشکت

فهرست مطالب

ارگاسم در زنان

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


ارگاسم در زنان می تواند با چندین روش مختلف صورت بگیرد. زنان از بسیاری جهات قادر به تجربه ارگاسم هستند. علاوه بر آن، ارگاسم در زنان از نظر عملی بسیار زیاد مورد توجه قرار گرفته است.

پزشکان در مورد روش های مختلفی که زنان می توانند با آن ها به ارگاسم دست یابند و مواردی که می توانند از بروز ارگاسم در زنان جلوگیری کنند، دچار اختلاف نظر هستند. برخی از آنها معتقدند وقتی زنان به ارگاسم می رسد در کل بدن آنها تغییراتی ایجاد می شود.

برخلاف برخی از حیوانات، انسان های ماده در هر زمانی از ماه می توانند رابطه جنسی برقرار کنند و برای تخمک گذاری یا باردار شدن مجبور به ارگاسم نیستند. بسیاری از مسائل مربوط به ارگاسم زنان هنوز درک نشده است و بسیاری از باور های غلط همچنان پابرجا هستند.

ارگاسم زنانه می تواند بسیار لذت بخش باشد و در طی خودارضایی یا فعالیت جنسی با یک یا چند شریک زندگی رخ دهد.

ارگاسم ممکن است اهداف مهمی داشته باشد. لذتی که می تواند ایجاد کند می تواند زنان را به انجام رابطه جنسی ترغیب کند. این امر همچنین ممکن است موجب پیوند با یک شریک جنسی شود که دارای مزایای قابل توجه تکاملی است.

در طی ارگاسم چه اتفاقی میفتد؟

در هنگام تحریک، جریان خون به اندام تناسلی افزایش می یابد و باعث حساسیت بیشتری می شود. با افزایش تحریک، ضربان قلب، فشار خون و میزان تنفس فرد نیز افزایش می یابد. با نزدیک شدن به ارگاسم، ممکن است عضلات دچار انقباض یا اسپاسم شوند. بسیاری از خانم ها در زمان ارگاسم دچار اسپاسم عضلانی ریتمیک در واژن می شوند.

چندین محقق پیشنهاد کرده اند که پاسخ جنسی مراحل خاصی را دنبال می کند، اگرچه نظریه های آنها در مورد این مراحل متفاوت است.

هنوز هم بیشتر نظریه ها شامل مراحل زیر است:

  • هیجان، که در طی آن تحریک ایجاد می شود.
  • فلات، که در طی آن تحریک افزایش و کاهش می یابد.
  • ارگاسم، که باعث احساس شدید لذت می شود.
  • وضوح، که در طی آن تحریک کاهش می یابد.

بسیاری از خانم ها پس از ارگاسم قادر به ارگاسم دیگری هستند، در حالی که مردان معمولاً قبل از ارگاسم دیگر به یک دوره استراحت نیاز دارند.

فواید سلامتی ارگاسم در زنان

ارگاسم در زنان | پزشکت

سلامت بانوان

در حالی که اینترنت پر از مقالاتی است که نوید می دهند ارگاسم باعث بهبود پوست، مو و سلامت کلی می شود، اما شواهد علمی کمی وجود دارد که نشان دهد ارگاسم مزایای خاصی برای سلامتی دارد.

دانشمندان هیچ مزیت تکاملی ارگاسم زنان را شناسایی نکرده اند. اما ارگاسم لذت بخش است و لذت می تواند بهترین فواید آن باشد. رابطه جنسی دلپذیر ممکن است روحیه فرد را بهبود بخشد، استرس را از بین ببرد، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و روابط بهتری ایجاد کند.

زنان برای باردار شدن نیازی به ارگاسم ندارند. با این حال، تعداد محدودی از شواهد نشان می دهد که ارگاسم ممکن است باعث افزایش باروری شود.

باورهای غلط در مورد ارگاسم در زنان

ارگاسم در زنان | پزشکت

مردم تصورات غلط زیادی در مورد ارگاسم زنان دارند. برخی از افسانه ها و باورهای غلط آن، عبارتند از:

زنانی که قادر به ارگاسم نیستند، مشکلات روانی دارند.

در حالی که تروما، مشکلات روابط و سلامت روان ضعیف می تواند ارگاسم را دشوارتر کند، بسیاری از افراد با نگرش های جنسی سالم و روابط خوب هنوز هم در این زمینه ها مشکلاتی دارند. ارگاسم هم پاسخی جسمی و روانی است و هم برخی مشکلات می توانند لذت بردن از رابطه جنسی را دشوار کنند.

علاوه بر آن، زنان ممکن است ولوودینیا را تجربه کنند، که به درد غیر قابل توضیح در واژن یا اطراف ولو اشاره دارد. درمان این بیماری و سایر شرایط پزشکی ممکن است لذت جنسی را بهبود بخشد.

زنان باید عاشق ارگاسم باشند.

ارگاسم یک تجربه پیچیده روانشناختی و بیولوژیکی است. رسیدن و تجربه ارگاسم برای هر زن یکسان نیست. برخی از زنان ممکن است نیاز به احساس ارگاسم داشته باشند، در حالی که برخی دیگر این احساس را ندارند. رابطه فرد با شریک زندگی خود ممکن است بر توانایی اوج لذت جنسی در هنگام رابطه جنسی تأثیر بگذارد.

یک شریک می تواند تشخیص دهد که زن ارگاسم کرده است یا خیر.

به هیچ وجه نمی توان بدون سوال کردن از زن تشخیص داد که خانمی ارگاسم کرده است یا نه. برخی از افراد هنگام ارگاسم فریاد می زنند، در حالی که دیگران ساکت هستند. بعضی ها بعد از ارگاسم سرخ می شوند یا عرق می کنند، اما بعضی دیگر این کار را نمی کنند.

شخصی که می خواهد بداند آیا همسر وی دچار ارگاسم شده یا خیر، می تواند از او سوال کند. اگر پاسخ منفی است، از قضاوت، عصبانیت، یا احساس عدم کفایت خودداری کنید. این عکس العمل می توانند می تواند منجر به اضطراب و دشواری ارگاسم شوند.

چگونه زنان به ارگاسم می رسند؟

ارگاسم در زنان | پزشکت

یکی از راه هایی که زنان می توانند ارگاسم را تجربه کنند، استفاده از یک فرایند چهار مرحله ای هدف گرا است که ده ها سال پیش توسط ویلیام مسترز و ویرجینیا جانسون توسط محققان جنسی توصیف شد.

هیجان

در این حالت تمایل یا برانگیختگی، زن رابطه جنسی را آغاز می کند و زن با شروع آن بیشتر روی محرک های جنسی تمرکز می کنند. جریان خون به سمت کلیتور، واژن و نوک سینه ها شروع می شود. ضربان قلب و فشار خون افزایش می یابد. به نظر می رسد که تستوسترون و انتقال دهنده های عصبی مانند دوپامین و سروتونین در این فرایندها نقش دارند.

فلات

فلات یا تنش جنسی به عنوان مرحله پیش از ارگاسم در زنان ایجاد می شود. در این مرحله یک سوم قسمت بیرونی واژن با خون غوطه ور می شود و محققان از آن به عنوان “سکوی ارگاسم” یاد می کنند. تمرکز بر محرک های جنسی، احساسات دیگر زنان را غرق می کند. ضربان قلب، فشار خون و تنفس همچنان افزایش می یابد.

ارگاسم

در این مرحله یک سری انقباضات ریتمیک در رحم، واژن و عضلات کف لگن اتفاق میفتد. تنش جنسی ناشی از عشق ورزیدن یا تحریک آزاد می شود و ممکن است عضلات در سراسر بدن منقبض شوند. احساس گرما معمولاً از لگن خارج و در کل بدن پخش می شود.

وضوح

در این مرحله بدن با کاهش خون رسانی به اندام های جنسی خون، شل می شود. ضربان قلب، فشار خون و تنفس به حالت طبیعی برمی گردد.

انواع مختلف تحریک و ارگاسم

زنان دارای اندامی هستند که این اندام ها قادر به تجربه ارگاسم به بیش از یک روش می باشند. برخی از محققان معتقدند که حدود 12 نوع ارگاسم در زنان وجود دارد. رایج ترین نوع آن ارگاسم “کلیتور” است. بررسی ها نشان می دهد که تحریک کلیتورال مطمئن ترین راه برای ارگاسم است.

تحریک واژن، نقطه G و لذت جنسی شدید

اما برخی از خانم ها همچنین می توانند از طریق تحریک واژن، ارگاسم را تجربه کنند. نقطه G ناحیه ای است که از طریق دیواره واژن احساس می شود. این منظقه از یک یا دو اینچ پشت استخوان شرمگاه نزدیک محل اتصال مثانه و مجرای ادرار و از بافت های کلیتور و مجرای ادرار  تشکیل شده است. برخی از محققان بر این باورند که نقطه G هنگام تحریک، باعث ایجاد لذت شدید جنسی در برخی از زنان می شود.

مسیرهای حسی، تحریک و تولید ارگاسم

در بررسی صورت گرفته مشخص شده است که زنان همچنین از طریق تحریک سینه ها یا سایر قسمت های بدن یا استفاده از تصاویر جنسی و بدون هیچ گونه لمس قادر به ارگاسم بوده اند. محققان حتی یک مسیر عصبی در خارج از نخاع، از طریق عصب واگ حسی پیدا کرده اند که منجر به تجربه ارگاسم در یک زن از طریق احساسات منتقل شده مستقیم به مغز می شود. به نظر می رسد که مسیرهای عصبی زیادی وجود دارد که مسئول تجربه ارگاسم در زنان هستند.

بیماری ها و ارگاسم در زنان

ارگاسم در زنان | پزشکت

در حالی که مشکلات جسمی زیادی وجود دارد که می تواند از ارگاسم زنان پیشگیری کند، اما بروز احساسات نیز می توانند نقش داشته باشند.

برخی از محققان می گویند اضطراب و افسردگی می تواند از پیشرفت زن در چرخه پاسخ جنسی جلوگیری کند. احساس ترس، احساس گناه، حواس پرتی یا از دست دادن کنترل نیز می تواند بر ارگاسم تأثیر بگذارد. همانند اختلال نعوظ در مردان زنان گاهی اوقات می توانند در دستیابی یا حفظ جریان خون کافی دچار مشکل شوند.

روش های درمانی برای زنان در رسیدن به ارگاسم

تخمین زده می شود که حدود یک چهارم زنان آمریکایی در تجربه ارگاسم مشکل دارند. برخی روش ها و راهکارهای درمانی برای غلبه بر مشکلات ناشی از ارگاسم در زنان وجود دارد که درمانگران سکس تراپ می توانند آنها را به بیماران ارائه دهند.

آموزش جنسی و رفتار درمانی برخی از مواردی است که زنان می توانند برای رفع مشکلات ارگاسم از آنها استفاده کنند. همچنین خانم ها می توانند با استفاده از ویبراتور تحریک کلیتور را افزایش دهند.

برای زنانی که مشکل تحریک دارند، مانند مردان، می توان از ویاگرا (سیلدنافیل) استفاده کرد علاوه بر این، از دستگاه های نعوظ خلاء مانند Fiera می توان به منظور بهبود میل جنسی و تحریک استفاده کرد. این دستگاه مکش ملایم را برای کلیتوریس اعمال می کند.

درمان های پزشکی برای زنان با میل جنسی کم

برای زنان، به ویژه زنان یائسه، که میل جنسی کمی دارند، می توان از تستوسترون موضعی استفاده کرد. یک روش درمانی تایید شده توسط FDA به نام Addyi (فلیبانسرین) ممکن است برای درمان کاهش میل جنسی در زنان مبتلا به اختلال میل جنسی بیش فعالی (HSDD) موثر باشد.

منبع:

https://www.everydayhealth.com/sexual-health/the-female-orgasm.aspx

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز