لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

پیشگیری از ابتلا به کرونا

پیشگیری از ابتلا به کرونا | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

تقریباً دو ماه از انتشار اولین خبر در مورد شیوع ویروس جدید و ناشناخته ای به نام کرونا گذشته است. ویروسی که به دلایل نامعلومی به وجود آمده و با علائمی بسیار شبیه سرما خوردگی و ذات الریه مثل تب، سرفه و تنگی نفس بروز پیدا می کند. طبق آخرین خبرهای منتشر شده از منابع موثق کشوری این ویروس وارد مرزهای ایران شده و با توجه به کمبود دارویی کشور، نبود واکسن برای این بیماری و اعلام وضعیت اورژانسی توسط سازمان جهانی بهداشت، پیشگیری از ابتلا به کرونا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار خواهد بود.

در این مقاله جامع از سایت پزشکت به بهترین راهکارها برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا و اقدامات اولیه در صورت احتمال ابتلا به کرونا اشاره خواهیم کرد.

  1. دست های خود را به طور منظم بشویید.

پیشگیری از ابتلا به کرونا | پزشکت

یکی از اولین و مهم ترین اقدامات برای پیشگیری از ابتلا و انتقال ویروس کرونا، شستشوی منظم دست ها با آب و صابون یا استفاده از محلول های ضد عفونی کننده است. همین راه کار ساده باعث از بین رفتن ویروس های موجود بر روی سطح دست شده و در صورت آلوده بودن دستان شما از انتقال آن به بدن جلوگیری خواهد کرد.

بهتر است بعد از موارد زیر برای محافظت از خود و دیگران در برابر کرونا حتماً دست های خود را بشویید:

  • بعد از سرفه یا عطسه کردن
  • هنگام مراقبت از افراد بیمار
  • قبل، در حین یا بعد از آماده کردن غذا
  • قبل از خوردن غذا
  • زمانی که دستان شما آلوده شده است.
  • بعد از تماس دست ها با حیوانات
نکات مراقبتی دیگر برای حفظ بهداشت دست ها
  • ماده ضد عفونی کننده دست یا صابون همراه خود داشته باشید.
  • همیشه قبل از خوردن هر گونه ماده غذایی، دست های خود را به خوبی ضد عفونی کنید.
  • در مناطق شلوغ مثل فرودگاه ها و ایستگاه های مترو و راه آهن احتیاط بیشتری به خرج داده و از دست زدن به وسایل عمومی یا دستگیره ها پرهیز کرده یا بعد از تماس دست با این موارد دست ها را به خوبی ضد عفونی کنید.
  • خوراکی یا غذای خود را به دیگران تعارف نکنید، ممکن است دست دیگران آلوده به ویروس باشد.
  1. پرهیز از تماس، روبوسی یا دست دادن با دیگران

پیشگیری از ابتلا به کرونا | پزشکت

با توجه به سادگی انتقال این بیماری، بهتر است تا زمان برطرف شدن مشکل از تماس، دست دادن یا روبوسی با اعضای خانواده، بستگان و دوستان خود به شدت بپرهیزید. به خاطر داشته باشید که ویروس کرونا یک ویروس به شدت اجتماعی بوده و همین موضوع می تواند علت اصلی افزایش سرعت شیوع آن در کشورهایی مثل ایران و چین باشد. زیرا مردم کشور ایران همانند چین همراه با دست دادن یا روبوسی به یکدیگر سلام می کنند.

از آن جایی که زمان نهفتگی ویروس کرونا تا بروز علائم ممکن است 10 روز زمان ببرد. در نتیجه نداشتن علائم دلیلی بر سلامتی فرد مقابل شما نخواهد بود. علاوه بر این سازمان جهانی بهداشت نیز اخطار داده است که شاید تولید واکسن این بیماری 18 ماه به طول بیانجامد. در نتیجه به خاطر داشته باشید که بهترین راه برای منزوی کردن ویروس کرونا، پرهیز از تماس های بدنی در حین سلام یا صحبت کردن به اطرافیان است.

بهتر است فاصله خود با اطرافیان را حفظ کرده و در حین صحبت کردن با دیگران حداقل 1 متر از آن ها فاصله بگیرید. خصوصاً اگر افرادی با علائم ویروس کرونا در اطراف شما زندگی می کنند بهتر است نسبت به حفظ فاصله توصیه شده حساسیت بیشتری داشته باشید. زیرا قطره های ناشی از عطسه و سرفه این افراد می تواند به سادگی این ویروس را به اطرافیان انتقال دهد.

  1. پوشاندن دهان و بینی

پیشگیری از ابتلا به کرونا | پزشکت

بیماری ژنتیک

هنگام خروج از منزل یا تماس با دیگران برای جلوگیری از انتقال ویروس بهتر است از ماسک برای پوشاندن دهان و بینی خود استفاده کنید. ماسک می تواند مانع از ورود ویروس کرونا به داخل بدن و مبتلا شدن فرد به این بیماری شود.

البته برای استفاده از ماسک بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

  • قبل از قرار دادن ماسک بر روی صورت، بهتر است دست های خود را به خوبی با آب و صابون یا ضد عفونی کننده ها بشویید.
  • سعی کنید ماسک کاملاً دهان و بینی شما را بپوشانید. نقطه نفوذی در اطراف دهان و صورت شما باقی نماند.
  • در زمانی که ماسک بر روی صورت خود دارید از دست زدن به آن خودداری کنید مگر اینکه قبل از این کار دست های خود را به خوبی ضد عفونی کرده باشید.
  • از استفاده مجدد از ماسک های یک بار مصرف یا استفاده بیش از حد از یک ماسک بپرهیزید.
  • برای برداشتن و دور انداختن ماسک از قسمت پشتی ماسک گرفته و سپس آن را از روی صورت خود برداشته و بلافاصله داخل سطل زباله بی اندازید. زیرا ممکن است قسمت جلویی ماسک آلوده به ویروس کرونا باشد. سپس دست ها را به خوبی با آب و صابون شسته یا با محلول ضد عفونی کنید.
  1. رعایت بهداشت فردی

بهتر است در هنگام عطسه یا سرفه کردن دهان و بینی خود را با دستمال تمیزی پوشانده و بلافاصله دستمال را داخل سطل زباله بیاندازید. سپس دست ها را با آب و صابون شسته یا ضد عفونی کنید.

این کار مانع از پخش شدن ویروس ها و باکتری ها شده و احتمال گسترش و انتقال این بیماری را کاهش خواهد داد. طبق گزارشات به دست آمده شایع ترین علت گسترش ویروس کرونا عدم رعایت بهداشت فردی در حین سرفه و عطسه کردن افراد مبتلا به این بیماری مسری بوده است.

  1. پرهیز از لمس چشم ها، بینی و دهان

ممکن است به هر علتی دستان شما آلوده به ویروس کرونا شده باشد. به همین خاطر هیچ گاه بدون ضد عفونی کردن کامل دست ها اقدام به لمس چشم ها، بینی یا دهان خود نکنید. به خاطر داشته باشید که این ویروس می تواند تا 9 ساعت بر روی سطوح و اشیاء زنده مانده و از طریق تماس دست با سطح آلوده به او و دیگران انتقال پیدا کند.

  1. پرهیز از تماس با حیوانات

ویروس کرونا بین انسان و حیوان مشترک بوده و در نتیجه به طور طبیعی یکی از راه های انتقال آن از طریق تماس انسان با حیوان آلوده به این ویروس خواهد بود. در نتیجه بهتر است از تماس با حیوانات بپرهیزید و در صورت هر گونه تماس بلافاصله دست های خود را با ضد عفونی کرده و بشویید.

  1. تا حد امکان از منزل خارج نشوید.

سعی کنید تا حد امکان از منزل خارج نشده و رفت و آمدهای غیر ضروری خود را به حداقل ممکن برسانید. زیرا احتمال ابتلای شما پس از خروج از منزل بیشتر است. حتی ممکن است ویروس را با خود به داخل خانه بیاورید. در این صورت دیگر اعضای خانواده نیز در معرض ابتلا به این ویروس قرار خواهند گرفت.

محافظت از اعضای خانواده به خصوص کودکان

پیشگیری از ابتلا به کرونا | پزشکت

احتمالاً پس از شنیدن تشخیص مبتلایان به بیماری کرونا در ایران، اولین نگرانی شما به خاطر کودکان و نوزادان بوده است. نکته بسیار مهم در مورد این بیماری این است که طبق آمارهای به دست آمده آمار مرگ و میر در کودکان و نوزادان مبتلا به این بیماری بسیار کمتر از بزرگسالان بوده است. البته این بدین معنی نیست که کودکان نیاز به انجام اقدامات مراقبتی نخواهند داشت. به خاطر داشته باشید که کودکان حتی می توانند ناقلان اصلی شیوع این بیماری باشند!

زیرا کودکان بدون هیچ مراعاتی با کودکان هم سن و سال و اطرافیان خود تماس فیزیکی دارند. حتی هیچ تلاشی برای تمیز و ضدعفونی نگه داشتن خود نخواهند کرد.

می توانید با اقدامات مراقبتی زیر احتمال گسترش ویروس کرونا توسط کودکان را به حداقل ممکن برسانید:

  • برای کودکان در مورد میکروب ها و ویروس ها صحبت کرده و اهمیت بهداشت دست ها و صورت را برایشان توضیح دهید.
  • سطوح منزل مثل آشپزخانه، حمام، دستشویی و دستگیره های در را به طور مرتب ضد عفونی کرده و آن ها را تمیز نگه دارید.
  • از پارچه های تمیز برای ضد عفونی سطوح استفاده کرده و برای جلوگیری از انتشار ویروس با دستمال آلوده سریعاً آن را ضد عفونی کنید.
  • محیط منزل را خشک نگه دارید. زیرا ویروس ها و میکروب ها بیشتر تمایل به رشد در محیط های مرطوب خواهند داشت.
مراقبت های غذایی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا

هنوز هیچ شواهدی مبنی بر اینکه ویروس کرونا از طریق غذا می تواند به دیگران منتقل شود وجود ندارد. زیرا ویروس کرونا برای رشد نیاز به یک میزبان مثل انسان یا حیوان داشته و نمی تواند در داخل غذا به رشد و گسترش خود ادامه دهد. با این وجود بهتر است قبل از مصرف مواد غذایی آن را به خوبی پخته و سپس مصرف کنید. گرم کردن غذا در دمای 60 درجه سانتیگراد به مدت 30 دقیقه می تواند به کشتن ویروس ها کمک کند. همچنین از مصرف غذاها خام یا نپخته در این مدت زمان بپرهیزید و سعی کنید از ماست و لبنیات پاستوریزه شده استفاده کنید.

همچنین در صورتی که احتمال می دهید که مبتلا به بیماری شده اید از تهیه غذا برای دیگر افراد بپرهیزید. زیرا در حین پخت و پز ممکن است ویروس وارد غذا شده و سپس به دیگر اعضای خانواده که غذا را میل می کنند انتقال یابد.

بهترین ماسک برای پیشگیری از ویروس کرونا

پیشگیری از ابتلا به کرونا | پزشکت

استفاده از ماسک های کاغذی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا توصیه نمی شود. زیرا این ماسک ها قدرت پوشانندگی مناسبی نداشته و دهان و بینی فرد را به خوبی پوشش نخواهند داد.

از همه بدتر اینکه این ماسک ها بعد از استفاده از داخل مرطوب شده و در نتیجه محیط بسیار مناسبی برای حمله و رشد ویروس ها و میکروب ها محسوب خواهند شد.

در حین خرید ماسک مناسب برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا بهتر است به نکات زیر دقت داشته باشید:

  • بهتر است ماسک های استاندارد یک بار مصرف استفاده کنید.
  • ماسکی تهیه کنید که مناسب اندازه صورت شما بوده و تمامی قسمت های دهان و بینی شما را بپوشاند.
  • استفاده از ماسک های فیلتردار تنفسی

در حال حاضر بهترین نوع ماسک توصیه شده برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا مدل 95 است که از نوع فیلتردار تنفسی بوده و بیش از 95 درصد از ذرات معلق موجود در هوا را فیلتر می کند.

البته دقت داشته باشید که استفاده از ماسک به معنای حفاظت کامل شما در برابر ویروس کرونا نبوده و نباید دلیلی بر بی توجهی به دیگر نکات بهداشتی شود. زیرا با وجود استفاده از ماسک هنوز هم احتمال ابتلای افراد به این ویروس وجود خواهد داشت.

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز