لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

کمبود آنتی تریپسین آلفا 1

کمبود آلفا -1 آنتی تریپسین چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

کمبود آلفا -1 آنتی تریپسین چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

کمبود آنتی تریپسین آلفا 1 (AATD) یا کمبود آنتی تریپسین یک اختلال است که باعث می شود پروتئین آلفا -1 آنتی تریپسین (AAT) در خون کاهش یافته یا از بین برود.  AAT در کبد ساخته شده و از طریق جریان خون به ریه ها فرستاده می شود تا از ریه ها در برابر آسیب محافظت کند. اگر فردی دارای سطح پایین یا بدون سطح AAT باشد ممکن است ریه هایش آسیب ببیند.

کمبود آنزیم آلفا -1 آنتی تریپسین یک بیماری ژنتیکی است، به این معنی که از والدین به شما منتقل شده است. این می تواند باعث بیماری جدی ریه یا کبد شود. شما همچنین ممکن است آن را به نام کمبود AAT بشنوید. علائم اغلب شامل مشکل در تنفس و زردی یا زرد شدن پوست است. هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد، اما درمان ها می توانند به شما در مدیریت مشکلات کبدی و تنفسی کمک کنند. زمانی که کبد شما به اندازه کافی پروتئینی به نام آلفا -1 آنتی تریپسین یا AAT را تولید نکند، شما به این بیماری مبتلا می شوید. در این شرایط برای محافظت از ریه های خود به AAT احتیاج دارید. بدون آن، عفونت ها و سایر عوامل تحریک کننده، مانند دود تنباکو، قسمت هایی از ریه شما را حتی سریعتر تجزیه می کنند.

کمبود آلفا -1 آنتی تریپسین چقدر شایع است؟

کمبود آنتی تریپسین آلفا -1 در سراسر جهان رخ می دهد، اما شیوع آن بر اساس جمعیت متفاوت است. این اختلال حدود 1 در 1500 تا 3500 فرد دارای نسب اروپایی را تحت تأثیر قرار می دهد. در افراد آسیایی تبار غیر معمول است. بسیاری از افراد مبتلا به کمبود آنتی تریپسین آلفا-1 به احتمال زیاد تشخیص داده نمی شوند، به ویژه افرادی که بیماری ریوی به نام بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD) دارند،  می تواند ناشی از کمبود آنتی تریپسین آلفا -1 باشد. با این حال، کمبود آنتی تریپسین آلفا -1 اغلب هرگز تشخیص داده نمی شود. برخی از افراد مبتلا به کمبود آنتی تریپسین آلفا -1 با آسم تشخیص اشتباه می دهند.

علائم کمبود آلفا -1 آنتی تریپسین

کمبود آلفا -1 آنتی تریپسین چیست؟ | پزشکت

برای برخی از افراد، کمبود AAT می تواند باعث بیماری انسدادی مزمن انسدادی ریه (COPD) شود. هنگامی که COPD دارید، اغلب علائم آمفیزم را مشاهده می کنید، یک بیماری جدی که بیرون کشیدن هوا از ریه ها را برای شما سخت می کند. COPD می تواند منجر به بروز خلط، باعث خس خس سینه یا مشکل در تنفس شود و احساس سفتی در قفسه سینه ایجاد کند. همچنین ممکن است مبتلا به برونشیت مزمن شوید که باعث سوزش مجاری تنفسی و سرفه زیاد و مشکلات تنفسی می شود،

احتمالاً باید از طریق دستگاه استنشاقی که همراه خود دارید، مانند دارویی که افراد مبتلا به آسم استفاده می کنند، دارو مصرف کنید.

به خاطر داشته باشید که هیچ دو مورد از کمبود AAT یکسان نیستند. همه مبتلایان به این بیماری علائم شدید را نشان نمی دهند. با درمان،  می توانید کار کنید، ورزش کنید و از بسیاری از سرگرمی های مورد علاقه خود لذت ببرید.

علائم و نشانه هایی که افراد با کمبود این اختلال از خود نشان می دهند عبارتند از:

    • سرفه مزمن
    • آمفیزم
    • COPD
    • نارسایی کبد
    • هپاتیت
    • هپاتومگالی ( بزرگ شدن کبد)
    • زردی
    • سیروز

علل کمبود آلفا -1 آنتی تریپسین

کمبود آلفا -1 آنتی تریپسین چیست؟ | پزشکت

جهش در ژنی که SERPNA1 نامیده می شود باعث کمبود آلفا -1 آنتی تریپسین می شود. ژن SERPINA1 دستورالعمل هایی برای ساخت پروتئینی به نام آلفا -1 آنتی تریپسین ارائه می دهد. این پروتئین از بدن در برابر آسیب آنزیم قوی به نام نوتروفیل الاستاز محافظت می کند. الاستاز نوتروفیل از گلبولهای سفید خون برای مبارزه با عفونت آزاد می شود، اما اگر با آنتی تریپسین آلفا -1 به دقت کنترل نشود، می تواند به بافتهای طبیعی (مانند بافت ریه) حمله کند.

جهش در ژن SERPINA1 می تواند منجر به کمبود پروتئین آلفا -1 آنتی تریپسین یا تغییر شکل پروتئین شود که نمی تواند نوتروفیل الاستاز را کنترل کند. الاستاز نوتروفیل کنترل نشده، آلوئول ها را از بین می برد و می تواند منجر به آمفیزم شود. شکل غیرطبیعی آنتی تریپسین آلفا -1 نیز می تواند در کبد تجمع یابد و به کبد آسیب برساند.

بیمار مبتلا به بیماری ریوی یا کبدی مانند COPD (بیماری انسدادی مزمن ریوی) بدون علت مشخص شاید کمبود AATD داشته باشد. پزشکان می توانند این کمبود را با آزمایش خون یا بیوپسی کبد تشخیص دهند.

(HPO) لیستی از علایم زیر را در افراد مبتلا به این بیماری گزارش کرده است. بسیاری از اطلاعات موجود در HPO از Orphanet، پایگاه داده بیماریهای نادر اروپایی است.  این لیست شامل برآورد تقریبی میزان رایج بودن یک ویژگی (فراوانی آن) است. آمارها بر اساس یک مطالعه خاص است و ممکن است نماینده همه مطالعات نباشد.

علائم و نشانه های کمبود آلفا -1 آنتی تریپسین
علائم و نشانه ها تعداد تقریبی بیماران (در صورت وجود)
آمفیزم بسیار مکرر (در 80 تا 90 درصد موارد وجود دارد)
نارسایی کبدی (نارسایی کبد) بسیار مکرر (در 80 تا 90 درصد موارد وجود دارد)
هپاتیت (التهاب یا عفونت کبد) مکرر (در 30 تا 79 درصد موارد وجود دارد)
کبد بزرگ شده غیرطبیعی (هپاتومگالی) مکرر (در 30 تا 79 درصد موارد وجود دارد)
زردی (علائم مشکل کبدی) مکرر (در 30 تا 79 درصد موارد وجود دارد)
سیروز (عارضه بیماری کبد) گاه به گاه (در 5 تا 29 درصد موارد)
وراثت اتوزومی مغلوب
COPD (بیماری انسدادی مزمن ریوی)
تنگی نفس (تنگی نفس)
افزایش ترانس آمینازهای کبدی
سرطان کبد (کارسینوم سلولهای کبدی)

درمان کمبود آلفا -1 آنتی تریپسین

کمبود آلفا -1 آنتی تریپسین چیست؟ | پزشکت

نحوه درمان پزشکان با AATD بستگی به علائم و نشانه های بیمار دارد. نمونه هایی از درمان عبارتند از:

  • درمان کمبود آلفا -1 آنتی تریپسین (AATD) بستگی به علائم و شدت هر فرد دارد. COPD و سایر بیماریهای ریوی مرتبط معمولاً با درمان استاندارد درمان می شوند برونکودیلاتورها و استروئیدهای استنشاقی می توانند به باز شدن مجاری تنفسی و تسهیل تنفس کمک کنند.
  • درمان تقویتی داخل وریدی (تزریق منظم AAT تصفیه شده، انسانی برای افزایش غلظت AAT) برای افرادی که انسداد جریان هوای ثابت دارند (با آزمایش عملکرد ریه مشخص می شود) توصیه شده است.این درمان سطح پروتئین AAT را در خون و ریه ها افزایش می دهد.
  • در صورت وجود بیماری، پانیکولیت ممکن است خود به خود یا پس از درمان با داپسون یا داکسی سایکلین برطرف شود. هنگامی که این روش درمان موثر نباشد، به درمان تقویت داخل وریدی در دوزهای بالاتر از حد معمول پاسخ داده است.

اهمیت واکسیناسیون در کمبود آلفا -1 آنتی تریپسین

همه افراد مبتلا به AATD شدید باید هر 6 تا 12 ماه یکبار آزمایش عملکرد ریوی انجام دهند. افرادی که دارای غلظت سرمی 10 ATT تا 20 درصد نرمال هستند، باید به طور دوره ای عملکرد کبد را برای تشخیص بیماری کبد بررسی کنند. افراد مبتلا به بیماری کبدی باید سونوگرافی دوره ای کبد داشته باشند تا تغییرات فیبروتیک و سرطان کبد (کارسینوم سلولهای کبدی) را زیر نظر داشته باشند.

  • واکسیناسیون سالانه آنفولانزا و پنوموکوک برای جلوگیری از پیشرفت بیماری ریه توصیه می شود. واکسیناسیون هپاتیت A و B برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های کبدی توصیه می شود. افراد مبتلا به AATD باید از سیگار کشیدن و مشاغلی که در معرض آلاینده های محیطی هستند اجتناب کنند.
  • والدین، ​​خواهر و برادرهای بزرگتر و کوچکتر و فرزندان فرد مبتلا به AATD شدید باید مورد آزمایش قرار گیرند تا در اسرع وقت افرادی که این بیماری را دارند شناسایی شوند.
  • پیوند ریه ممکن است گزینه مناسبی برای افرادی باشد که در مراحل پایانی بیماری ریوی قرار دارند. پیوند کبد درمان قطعی بیماری پیشرفته کبدی است.

 دارو درمانی در کمبود آلفا -1 آنتی تریپسین

داروهای زیر ذکر شده توسط سازمان غذا و دارو (FDA) برای درمان این بیماری تأیید شده است.

  • مهار کننده آلفا 1-پروتئیناز (انسان) (نام تجاری: پرولاستین)– تولید شده توسط Grifols ایالات متحده. نشانه تأیید شده توسط FDA
  • برای درمان افرادی که دارای نقص مادرزادی مهار کننده آلفا 1 پروتئیناز با آمفیزم پاناسینار بالینی قابل اثبات هستند.

پیش آگهی بیماری ژنتیکی

کمبود آلفا -1 آنتی تریپسین چیست؟ | پزشکت

پیش آگهی یک بیماری ژنتیکی به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله تشخیص علائم و نشانه های خاص فرد. گاهی اوقات تغییرات ژنتیکی شناخته شده، می توانند سرنخ هایی برای پیش آگهی ایجاد کنند. علاوه بر این، دوره و نتیجه یک بیماری بستگی به در دسترس بودن و اثربخشی رویکردهای درمانی و مدیریتی دارد. پیش بینی بیماریهای بسیار نادر می تواند دشوار باشد زیرا تعداد کمی از افراد مبتلا شناسایی شده اند. همچنین اگر تشخیص فرد ناشناخته باشد، پیش آگهی ممکن است دشوار یا غیرممکن باشد.

پیش آگهی بیماری جنبه های مختلفی دارد، از جمله:

  • کیفیت زندگی مانند توانایی در انجام فعالیتهای روزانه
  • احتمال زندگی فرد مبتلا به این اختلال چقدر است (امید به زندگی)
  • این که آیا علائم و نشانه ها بدتر می شوند (و با چه سرعتی) یا در طول زمان ثابت می مانند.

برخی از اختلالات ژنتیکی باعث مشکلات جسمی و رشدی می شوند که آنقدر شدید هستند که با زندگی سازگار نیستند. این شرایط ممکن است باعث سقط جنین یا  آسیب جنین  شود یا نوزاد مبتلا ممکن است مرده به دنیا بیاید یا مدت کوتاهی پس از تولد بمیرد. افرادی که دارای شرایط ژنتیکی شدیدتری هستند ممکن است در دوران کودکی یا بزرگسالی زندگی کنند اما به دلیل مشکلات سلامتی مربوط به اختلال خود طول عمر کوتاهی دارند. شرایط ژنتیکی با دوره خفیف تر ممکن است با طول عمر طبیعی و مسائل مربوط به سلامتی مرتبط باشد. پزشک می تواند سابقه پزشکی و علائم و نشانه های شما را ارزیابی کند تا دقیق ترین برآورد پیش آگهی را به شما ارائه دهد.

منابع:

https://www.medicinenet.com

https://www.webmd.com

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز