لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

سوالات رایج در مورد کرونا

هشت سوال رایج در مورد کرونا | پزشکت

فهرست مطالب

سوالات رایج در مورد کرونا

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


 این روز ها بحران کرونا با اخبار و شایعات زیادی همراه است. انبوهی از اطلاعات درست و نادرست در دنیای مجازی به گوش مردم می رسد که باعث ترس و وحشت زیاد مردم شده است. به نحوی که این ترس تا حدود زیادی زندگی روزمره افراد را مختل کرده است. اما اساتید و پزشکان بیماری های عفونی یکی از منابع معتبر ما برای کسب اطلاعات دقیق و موثق و دور شدن از شایعات در مورد بیماری کرونا می باشند. یکی از این اساتید ارجمند، جناب آقای دکتر نبوی استاد عفونی دانشکده علوم پزشکی شهید بهشتی هستند که در این مقاله به سوالات رایج در مورد کرونا پاسخ می دهند.

اولین سوال رایج در مورد کرونا

منشا کرونا

سوال: آقای دکتر نبوی به عنوان سوال اول لطف کنید حقایق اصلی مربوط منشاء این ویروس را توضیح دهید؟

جواب: فرم انسانی ویروس کرونا شامل 15 درصد از انواع ویروس های سرماخوردگی و معمولا شامل ویروس های سرماخوردگی های سبک می باشند. ولی گاهی اوقات نوع حیوانی آن تغییر پیدا کرده و به انسان منتقل می شود.

دو مورد از انواع این ویروس ها قبلا وجود داشته است که عباتند از:

  • انتشار ویروس SARS در سال 2003 که به بیماری سندرم حاد تنفسی کرونا ویروس (SARS-Cov) منتهی می شد.
  • شیوع ویروس MERS در سال 2015 که ابتلا به ویروس MERS منجر به بیماری سندرم تنفسی کورنا ویروس خاورمیانه (MERS-CoV) می شد.

هر دو ویروس منجر به بروز علائم شدیدی خواهند شد.

منشا اکثر این ویروس ها خفاش ها هستند که SARS از طریق گربه های درختی سیوت و راکون و ویروس MERS از طریق شتر به انسان انتقال پیدا کرده اند. اما آخرین کرونا ویروسی که از حیوان به انسان منتقل شده است نوع Coronavirus 19  یعنی همان کرونا ویروس عفونی 2019 می باشد که منشا اصلی آن خفاش ها بوده اند. ویروس ها در خفاش ها تغییر یافته و از طریق حیوانات واسطه ای و ناقل مانند مار و و مورچه خوار به انسان سرایت پیدا کرده است.

دومین سوال رایج در مورد کرونا

شیوع کرونا

هشت سوال رایج در مورد کرونا | پزشکت

سوال: یکی از سوالات رایج در مورد کرونا، میزان شیوع کرونا چگونه هست؟

جواب: متاسفانه قدرت سرایت انتقال ویروس کرونا به انسان ها نسبت به دو نوع قبلی بیشتر است. اما قدرت بیماری زایی آن تا حدودی کمتر می باشد. ویروس SARS در زمان شیوع خود باعث 10درصد و اپیدمی MERS  موجب 35درصد مرگ و میر شدند/ ولی میزان شیوع و انتشار آن ها بسیار کم بود. اما در مورد ویروس کرونا میزان شیوع نسبتا زیاد و مرگ و میر آن به طور متوسط دو و هشت دهم درصد می باشد.

البته میزان شیوع این بیماری در سنین متفاوت مختلف است و به صورت زیر می باشد:

بیماری ژنتیک
  • بچه ها تقریبا به این بیماری مبتلا نمی شوند. در صورت ابتلا علائم بسیار خفیفی را بروز می دهند و می تواند گفت تقریبا در بین آن ها مرگ و میر وجود ندارد.
  • با بالا رفتن سن احتمال ابتلا این بیماری افزایش پیدا کرده و باعث تلفات 0.2 درصدی در افراد زیر چهل سال شده است.
  • بعد از آن احتمال ابتلا به ویروس کرونا در سن های بالاتر و مبتلایان به بیماری های قلبی و عروقی، تنفسی و عصبی بیشتر می شود. به تناسب آن میزان مرگ و میر در بین این افراد بیشتر خواهد بود.
  • اما به طور کلی هر عامل پاتوژینی ممکن است در درصد کمی از افرادی که اختلالات ایمونولوژیکی دارند. منجر به سندروم زجر تنفسی حاد ERDS شود.

سومین سوال از سوالات رایج در مورد کرونا

مرگ و میر کرونا

 سوال: آیا این ویروس در همه موارد باعث مرگ و یا عوارض شدید می شود؟

جواب: بر اساس آمار چینی ها حدودا 70یا 80 درصد این ویروس از نوع سبک هست که ممکن است اصلا باعث بروز علائم در افراد نشود و یا در صورت بروز علائم خفیفی بروز پیدا کنند و فقط 20 درصد مبتلایان دچار علائم شدید می شوند. البته برخی از موارد دارویی مانند کلروکین یا هیدروکسید کلروکین که در این زمینه مورد آزمایش قرار گرفته اند که می توانند در بهبودی برخی علائم این بیماری موثر باشند و تا حدودی روند این بهبودی را تسریع می بخشند. اما متاسفانه مواردی از ERDS در بین افراد با عوامل خطر مثل سیستم ایمنی ضعیف بدن و بیماری های زمینه ای دیده می شود. از طرفی هم علت اصلی مرگ در اثر ابتلا به بیماری های ویروس همین عوامل خطر می باشند که باعث انتشار عفونت در بدن و افزایش میزان مرگ و میر می شود نه خود ویروس.

بدن بیماران مبتلا به اختلالات ایمنولوژیک در برابر این ویروس  خیلی سریع واکنش نشان می دهد و در بیشتر موارد می تواند منجر به مرگ این بیماران شود.

چهارمین سوال ازسوالات رایج در مورد کرونا

پیشگیری از کرونا

هشت سوال رایج در مورد کرونا | پزشکت

سوال: یکی دیگر از سوالات رایج در مورد راه های پیشگیری کرونا میباشد و تا چه  موثر خواهند بود؟

جواب: ویروس کرونا به علت نو ظهور بودن و تا حدودی ناشناخته بودن آن خیلی گسترده شده و در صورت شیوع بیش از حد ممکن است همه افراد را درگیر کند. اما مهم این هست که ما باید به طور صدرصد از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنیم.

برای پیشگیری از این بیماری می توانید راهکارهای زیر را در نظر بگیرید:

رعایت فاصله ایمنی در هنگام ارتباط با افراد

سعی کنید در هنگام حضور در جمع فاصله ایمنی یک تا دو متر خودتان را با دیگران حفظ کنید.

عدم تماس مستقیم با وسایل عمومی

محققان چینی معتقدند که مدت زمانی که این ویروس می تواند بر روی سطوح های مختلف قرار بگیرد نسبت به ویروس های آنفولانزا بیشتر می باشد و به طور متوسط می تواند 24 تا 48ساعت روی سطوحی که در قسمت های سایه و دور از نور آفتاب قرار دارند و یا به طور کلی سطوحی مانند دستگیره اتوبوس، دستگیره تاکسی، روی میز، پیشخوان یا درب مغازه ها فعال باقی بماند و حتی احتمال انتشار این ویروس از راه سطوح بیشتر نسبت به راه های تنفسی خیلی بیشتر است. به این منظور بهتر است که افراد سعی کنند در هنگام خارج شدن از منزل از دستکش استفاده کنند. حتی از تماس دست به صورت، بینی و چشم خود شان خودداری کنند. حتی محققان معتقدند که این ویروس ها از راه های تنفسی مانند عطسه و سرفه انتشار پیدا می کنند.

برای پیشگیری از ابتلا به کرونا سعی کنید در هنگام وروی به منزل حتما در اولین فرصت دست خود را به آب و صابون بشویید. اگر به آب و صابون دسترسی نداشته با محلول های ضد عفونی این کار را انجام دهید.

پنجمین سوال رایج در مورد کرونا

کاربرد ماسک در افراد سالم

سوال: آیا استفاده از ماسک برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری تاثیری دارد؟

در صورتی که در اطراف شما افرادی وجود دارند که به سرماخوردگی و یا آنفولانزا مبتلا هستند از آن ها فاصله بگیرید. در صورت نزدیک شدن به این بیماران بهتر است از ماسک های معمولی استفاده کنید. ولی در انتقال های هوایی مثل ساکشن کردن و گذاشتن لوله تنفسی و برونکوسکوپی حتما باید از ماسک L95 و عینک یا شیلد حفاظتی استفاده کرد. بنابراین ماسک فقط در مترو و اتوبوس و جاهای شلوغ که تراکم جمعیت و احتمال وجود افراد بیمار زیاد است کاربرد دارد.

ششمین سوال رایج در مورد کرونا

واکسن یا داروی کرونا

هشت سوال رایج در مورد کرونا | پزشکت

سوال: آیا تا به حال دارو و یا واکسنی در برابر این بیماری موثر بوده است؟

جواب: هنوز هیچ گونه واکسنی برای ویروس کرونا ساخته نشده است. ساخته شدن آن مدت زمان زیادی و شاید هم یک سال طول بکشد. یکسری داروهای آزمایشی مثل بعضی داروهای به کاربرده شده در ایدز و کلروکین و هیدروکسی کلروکین وجود دارند. این دارو ها بیشتر درموارد تشخیص اولیه بیماری که بیمار علائم خفیفی دارد استفاده می شوند و بیشتر  نوعی کمک کننده محسوب می شوند.

هفتمین سوال رایج در مورد کرونا

 سوال: پیش بینی شما از روند منحنی رشد میزان انتشار این بیماری به چه صورت است؟

جواب: مانند هر بیماری واگیردار دیگر ممکن است کرونا افراد زیادی را درگیر کنند. در این میان درصد کمی از این افراد دچار علائم و عوارض می شوند. اما به مروز زمان با افزایش میزان ایمنی در جامعه و آگاهی مردم از عوارض بیماری و کسب اطلاع از روش های پیشگیری و رعایت آن ها، موج منحنی ابتلا به این بیماری تا حدودی کاهش یافته و فروکش می کند. البته کاهش این موج منحنی ممکن است چندماهی طول بکشد. در فصول گرم مدت زمان بقای ویروس های تنفسی روی سطوح خارجی که در مقابل نور خورشید قرار دارند بیشتر از پنج دقیقه نیست. پس انتظار داریم میزان انتقال و انتشار این این ویروس مانند ویروس آنفولانزا در فصول گرم و اوایل خرداد به بعد خیلی کمتر شود.

هشتمین سوال رایج در مورد کرونا

هشت سوال رایج در مورد کرونا | پزشکت

سوال: توصیه شما به مردم برای کاهش خطر ابتلا و همچنین رعب و وحشت این بیماری چیست؟

جواب: به مردم توصیه می شود در این فاصله زمانی الان تا فرا رسیدن فصل گرما با رعایت راهکارهای پیشگیری خیلی ساده و کاربردی مانند شستن دست، استفاده از ماسک در موارد ضروری و رعایت فاصله ایمنی، میزان رعب و وحشت و اضطراب ابتلا به کرونا را کاهش دهند. اما برخی افراد در هنگام استفاده از ماسک از صبح تا شب از یک ماسک استفاده می کنند. افراد باید توجه داشته باشند که این ماسک ها بعد دو ساعت خیس شده و خودشان ممکن است حامل ویروس باشند. یا حتی دیده شده برخی افراد از ماسک L95 استفاده می کنند که این ماسک ها در هنگام تنگی نفس می تواند مشکلات تنفسی را بیشتر کند.

افراد بهتر است برای کاهش ریسک ابتلا به بیماری از هر ماسکی طبق دستورالعمل و کاربرد آن استفاده کنند.

مقایسه سه ویروس از خانواده کرونا ویروس

نوع ویروس سال انتشار منشاء احتمالی ویروس نوع بیماری میزان مرگ و میر
SARS انتشار در سال 2003 گربه های درختی سیوت و راکون منجر به بیماری سندرم حاد تنفسی کرونا ویروس (SARS-Cov) 10 درصد (مرگ و میر زیاد ولی شیوع کم)
MERS انتشار در سال 2015 شتر سندرم تنفسی کورنا ویروس خاورمیانه (MERS-CoV) 35 درصد (مرگ و میر زیاد ولی شیوع کم)
Coronavirus 19  انتشار در سال 2019 خفاش بیماری های تنفسی مانند ذات الریه 8/2 درصد (مرگ و میر کم ولی شیوع زیاد)
[advisers limit=3 online =true skill=”15″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز